Paljonko taksikuski tienaa Helsingissä?
Paljonko tienaa taksikuski Helsingissä,jos tekee päivä- ja viikonloppuvuoroja? ( Ei siis joka vkloppu).
Kommentit (22)
Minulla on muutama tuttu taksikuski mutta en heidän tulojaan tiedä. Jos olet aikomassa taksikuskiksi niin nyt olisi hyvä aika kun on pikkujoulu kausi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutama tuttu taksikuski mutta en heidän tulojaan tiedä. Jos olet aikomassa taksikuskiksi niin nyt olisi hyvä aika kun on pikkujoulu kausi.
Oon ajatellu,et alottaisin vasta ens vuoden puolella. Ihan ku olisin jostain lukenu,että taksikuskeilla on joku pohjapalkka ja lisät tulee sen mukaan miten ""töitä" on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ajatellu,et alottaisin vasta ens vuoden puolella. Ihan ku olisin jostain lukenu,että taksikuskeilla on joku pohjapalkka ja lisät tulee sen mukaan miten ""töitä" on?
Joo näin se palkka kertyy. Öistä saa enempi ihan jo ajon alotus taksan ansiosta. Toisaalta arkipäivisin tulee paljon tilausajoja. Esimerkiksi vanhukset menevät terkkariin, kaupoille jne taksikorttejaan (heille on myönnetty x määrä taksimatkoja esim vuoteen) käyttäen.
Eniten riippuu tietysti siitä, montako ja kuinka pitkää vuoroa kuussa. Mutta paljon on kuskistakin kiinni. Tulot vaihtelee tosi paljon. Esim. eräs tuntemani kuski tienaa lähes tuplasti sen mitä toinen (jos verrataan tuntipalkkoja). Ja palkka on provikkapalkka.
Vierailija kirjoitti:
2500e/kk
Mistä toi summa koostuu? Paljonko aloitteleva kuski saa palkkaa, jos tekee klo 7-15 ma-pe? Siis paljonko on pohjapalkka? Ap
Yksi tuttuni tekee lähinnä ilta ja yövuoroja ja tienaa 6000-7000€/kk. Parhaimpina sesonkeina kun kuljettaa ihmisiä lentokentältä menee välillä 10 000€ jopa rikki.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttuni tekee lähinnä ilta ja yövuoroja ja tienaa 6000-7000€/kk. Parhaimpina sesonkeina kun kuljettaa ihmisiä lentokentältä menee välillä 10 000€ jopa rikki.
Jaahas. Toi on liian hyvä ollakseen totta!
Humalaisen pilua ainakin saa melkein joka yö
Vierailija kirjoitti:
Provikkapalkka, n. 30% ajoista
Höpöhöpö, toihan on jo pari pinnaa alle virallisen minimin. Kukaan täyspäinen ajomies ei aja metriäkään tollasella prossalla, ei vaikka se prossa olisi alvillisesta kassasta.
Jos palkka alvillisesta kassasta, niin palkka 32-36 prossaa, jos taas alvittomasta niin 35-39 prossaa. Noiden haarukoiden alle ei kannata tehdä, mutta hyvä kuski voi onnistua tekemään, jopa noitakin parempia soppareita.
Ja jos ajoja ei ole, palkkaa ei kerry. Mun tuttava on taksikuski. Tosi epävarmat tulot, ts. jos ei ole taksille kysyntää, ei provikkapalkkaakaan kerry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2500e/kk
Mistä toi summa koostuu? Paljonko aloitteleva kuski saa palkkaa, jos tekee klo 7-15 ma-pe? Siis paljonko on pohjapalkka? Ap
Ensinnäkään rengeille ei ole juurikaan päivävuoroja tarjolla, vaan isännät ajaa päösääntöisesti ne itse. Toisekseen ei noin lyhyillä vuoroilla juuri mitään tienaa, vaan vuorot on yleensä 10-12 tuntisia. Taksikuskin ei juuri kannata tuntipalkkoja laskeskella, koska ne ovat todella surkeita. Ainoastaan pelkkiä viikonlopun yövuoroja tekevät pääsevät edes jonkinlaisille tuntipalkoille.
Pääsääntöisesti pohjapalkkaa ei ole, eli jos sattuu katastrofiyö, niin kärsit sen nahoissasi. Eli pahimmillaan vuoron tuntipalkka voi olla vain muutaman euron. Taksialalla järjestäytymisaste on erittäin matala ja työsuhdeturva sen mukainen.
Aloittelevalle kuskille
itse ajelen taksia lähinnä 'harrastuspohjalta' viikonloppuisin ( Helsingissä) eli olen suht hyväpalkkaisessa vakityössä,joten taksista saama tulo ei vaikuta juuta eikä jaata elintasooni...no siitä huolimatta en kuitenkaan 'lintsaile' vaan otan joka keikan mikä eteen tulee..koska....taksityö on minulle itselleni eräänlaista terapiaa,,, joten ......nuo 7000-10000 ansiot kuukaudessa ovat aivan utopiaa....todellisuus on jossain 2500-3500 välillä ja tuohon 3500 saat jo painaa joka ikisen viikonlopun....todellinen tuntipalkkasi pitkässä juoksussa tulee olemaan 11-13 euroa tunti....joten jos ajat 20 vuoroa kuukaudessa a 11 tuntia ..voit laskea palkkasi.....30 % alvittomasta on orjatyötä 35 % minimi + kesälomat päälle on kohtuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2500e/kk
Pohjapalkka on 0e
ja tollasilla työajoilla saat ehkä 5e/h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2500e/kk
Pohjapalkka on 0e
ja tollasilla työajoilla saat ehkä 5e/h
Ensinnäkin oot aivan ulkona jos edes puhut jostain pohjapalkasta ja lisistä, niitä ei tällä alalla tunneta. Palkka riippuu paljon siitä, kuinka paljon ja mitä vuoroja saat/otat. Noilla arkipäivä vuoroilla ei vain tienaa, eikä niitä rengit saakkaan. Vuorot ei todellakaan ole mitään 07-15 vuoroja, vaan yleensä 10h ja siitä ylöspäin (parhaimmillaan ajan itse 24-22h vuoroja).
Jestas. Enpä taida enää mittarin kyytiin mennä jos kuskit ajelee samoilla silmillä vrk putkeen. Eikös jo joku laki olisi vastassa?
No ehkä siksi kun se ei ole totta. Taksikuski saa provikkapalkkaa 30-38% koko auton tuotoista. 33% on aika yleinen. Pohja palkkaa ei ole jollei saa sitä sopimukseen. Jotkut isännät maksaa yöstä takuu palkan, muttei kaikki.
Eli tossa em. tapauksessa kuskin täytyis ajaa autolle noin 30 000e/kk. Suurin osa on kuitenkin n. 30e kyytejä. Keskimääräinen kuskin palkka on jotain 2500-3000e. Vois kanssa tämän "yks tuttu tienaa 5000-6000e /kk" miettiä hiukan ennen ku uskoo ihan kaikkia kalavaleita. Jos palkka olis oikeesti noin iso, taksikuskin n.1kk kestävä koulutus maksaa noin 1000e, ni miksi niitä kuskeja ei oo työkkärin jonot piukassa?
.