Mitä nämä lasten harrastuskuljettelut oikein on?

Vierailija

Pienenä itse kyllä ihan itse kävelin harrastuspaikkoihin. Toki kävelymatkaa ei ollut kuin joku 3-4 kilometriä maksimissaan. Mutta ihmettelin, että mikä tämä keskustelu oikein on, kun tuntuu että KAIKKI vanhemmat joutuvat heittelemään lapsiaan autolla harrastuksiin. Tuskin kaikki missään maalla asuvat, josta lapsia toki onkin pakko kuljettaa. Etenkin isommissa kaupungeissa bussilla pääsee kyllä melkein kaikkiin harrastuksiin ellei nyt harrasta jotain ihmelajia, kuten heppoja, jolloin tietty harrastuspaikka voi olla jossain korvessa.

Valaiskaa minua! Ei kai kaikki harrastukset nyt mitään kauhean painavien tarvikkeidenkaan kantamista vaadi, että sen vuoksi pitäisi autolla kuljettaa.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

En halua vielä laittaa tokaluokkalaista yksin bussilla harrastukseen. Isompana sitten. Eli nyt vielä kuljetetaan. Ei kai tuo nyt niin vaikea ole ymmärtää?!

Vierailija

No me asutaan maalla, joten meidän täytyy kyllä kuskata. Nyt on vielä pienet lapset, toisella vain on harrastus kerran viikossa. Mutta itse asiassa juuri viime viikolla muistelin sitä, kun kävin itse alle kouluikäisenä (olen syntynyt v. 1980) satujumpassa, ja mulla on mielikuvia vain siitä, että kaverin äiti vei. Voi tietty olla, että joskus käveltiinkiin. Jumppa oli koululla suunnilleen kilsan päässä. Sitten kun ala-asteella käytiin kuorossa, niin aina sinne kuskattiin. Matkaa ehkä 4 km. Tallille menin enimmäkseen pyörällä.

Vierailija

Meillä on harrastuksiin noin 5-8 km enkä ole valmis siihen, että meidän 7v ja 9v pyöräilevät pimeässä tien laidassa tuota matkaa. Ja jääkiekkotreeneihin nyt on aivan pakko kuskata.

Vierailija

Meidän lapsista yksi harrasti vuosia sellaista harrastusta, johon piti raahata iso kassillinen varusteita. Ja lajia vaihdettuaan joutuu edelleen raahaamaan paljon varusteita. Eli siitä syytä pakko kuskata, jos treenit eivät ole lähikoululla.

Toinen lapsi on taas niin pieni vielä, että pakko kuskata varsinkin talvella, jos treenit on kauempana. Kolmatta kuskataan pitkän matkan vuoksi, kun ei talvella viitsi laittaa fillaroimaan niin pitkää matkaa.

Julkista liikennettä ei iltaisin juurikaan ole tässä pienehkössä kaupungissa. Eli kolmea lasta kuskataan treeneihin monta kertaa viikossa, jokaista eri syystä. Onneksi osa treeneistä on lähikoululla, jolloin pääsee kävellen, vaikka olisi isokin kassi mukana.

Vierailija

Meillä lasten harrastuksiin matkaa n. 20 km, emme asu maalla, vaan suuren kaupungin naspurikunnassa okt-alueella. Silti bussilla edes takaisin vaihtoineen menisi käytännössä koko ilta (treenit eivät ole yleensä mitään tunnin treenejä). Bussit kulkevat 1-2 krt/tunti, ilman vaihtoja ei onnistu, ja kävelymatkaakin tulee silti.

On meidän vanhempien valinta tukea lasten (kilpa)urheilua niin, että koulunkäynnillekin jää riittävästi aikaa. Harrastuksiin kuljettaminen mahdollistaa tämän. Emme valita asiasta.

Vierailija

Itse kuskaan pääsääntöisesti ihan mielelläni. Jutellaan autossa kuulumisia ja yleensä käyn kaupassa tai kävelyllä treenien aikana. Toinen lapsista harrastaa uintia ja itsekkin usein menen uimaan, sitten on mukava saunoa yhdessä. Ei nämä kuskailut minua rasita, koen ne mukavaksi yhdessäoloksi. En haluaisikaan viettää vapaa-aikaa toisin. Varmasti tulee aika jolloin lapset menevät omia menojaan.

Vierailija

Kyllä minäkin sillon vuonna -36 hiihdin kesät talvet kouluun. Harrastuksethan keksittiin vasta vuonna -50, joten oli pelkkää koulua ja työtä. Kyllä ennen oli kunnollista!

Vierailija

Kun kaupunki alkaa mennä jotain Kuopiota ja Oulua pienemmäksi, niin paikallisliikenne on iltaisin aika olematonta. Minä käyn omassa harrastuksessani 6 km päässä pyörällä, mutta sen verran paha on tuo reitti, että jos olisi vielä lapsia, en laittaisi samaa matkaa kulkemaan pyörällä. Osa matkasta pitää mennä ajotiellä tai kiertää vielä kauempaa ja pari pahaa tien ylitystä on. Busseja kulkee täällä jota kuinkin tunnin välein iltaisin ja 21 jälkeen ei lainkaan, viikonloppuisin välit on pari kolme tuntia. 

Vierailija

Kahdet sukset, sauvat, monot, kaksi kypärää, säärisuojat, selkäpanssari ja reppu. Kuljetko itse bussilla ja kävelet reilun kilometrin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kulje harrastuspaikkaan bussit eikä meillä myöskään ole autoa joten lapsi pyöräilee 6km suuntaansa harrastukseen.

Minkä ihmeen takia sait joltain alapeukkua?

Lapsesi kunto nousee pyöräillessä ja hän on sen ajan ullkona raittiissa ilmassa. Ihan mahtavaa.

Lapsesi on myös ilmeisen sitoutunut harrastukseensa, päätellen siitä, että hän on valmis kulkemaan tuon 12 km:n matkan.

Vierailija

Minä en anna teini-ikäisen tyttäreni tulla ilta kympiltä bussilla treeneistä. Sama bussi kulkee huonomaineiseen kaupunginosaan ja minua pelottaa jo päivällä bussissa. Kuljetan paljon mielummin!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat