Oma hevonen opiskeluajalla?

Vierailija

Irtaudun lukiosta ensi keväänä, ja tulevaisuudessa pyrin todennäköisesti yliopistoon. Elän kaksin poikaystäväni kanssa, en nosta (vielä) opintolainaa. Suunnitelmissa on ollut hevosen hankinta opiskelupaikkakunnalle muutettua, seuraava vuosi saattaa mahdollisesti olla välivuosi, jolloin kävisin tietysti töissä. Vanhempani voisivat mahdollisesti tukea hieman esim. hevosen karsinavuokran kanssa. Todennäköisesti ottaisin hevoselle yhden tai useamman vuokralaisen. Harrastuksia mulla ei ole hevostelun lisäksi muita, joten aikaa ja intoa löytyy heppahommille reilusti.

Löytyykö vauvapalstalta hevosihmisiä antamaan vinkkiä ensimmäisen oman hevosen kanssa opiskelijana? Otan ilolla kaikki vinkit vastaan! :-)

Kommentit (9)

Vierailija

Mitä jos kuitenkin itse vuokraisit hevosta muutamana päivänä viikossa? Yliopistopaikkakunnilla hevosen pitäminen on todennäköisesti kallista.

Vierailija

Suosittelen lämpimästi, että jos aika ei hevosen liikutteluun riitä, annat käyttää hevostasi ratsastuskoulun tunneilla. Tämä tietysti edellyttää sitä, että hevosesi asuu ratsastuskoulussa. Voit saada tallivuokraan alennusta.

Vierailija

Eli siis tiedät paljonko rahaa moinen vaatii, aikaa ja vaivaa? Mitä sitten kun olet opiskelusi tehnyt riittääkö raha, aika ,mitä poikaystäväsi on hevosista mieltä? Inhoaako hevosia vai pitääkö se niistä? Jos inhoaa/ ei ole kiinostunut kannattaa varautua siihen, että ongelmia voi tulla ainakin hänen puolelta. Hevosenostoa kyllä kannattaa harkita ja tarkkaan. Myöskin pärjääkö ne suurimmalti osalti vähällä ruualla vai pitääkö kokoajan syöttää eikä hevonen siltikkään liho. Tekstisi perusteella kyllä taidat nämä asiat ehkä tietää kun olet innokas hevosihminen, mutta varalta sanoin vain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kuitenkin itse vuokraisit hevosta muutamana päivänä viikossa? Yliopistopaikkakunnilla hevosen pitäminen on todennäköisesti kallista.

Oon jo aikalailla elänyt mun vuokraaja-ajat ja haen määräämisvaltaa hevosen monipuoliseen liikutukseen, terveydenhuoltoon, päivittäiseen hoitoon ja muihin seikkoihin, joihin ei vuokraajana pysty juurikaan vaikuttamaan. Vuokrahevosia mulla on siis kyllä ollut. :-) Mulle hevostelu ei ole enää pelkkää ratsastelua, vaan monipuolista yhteistyötä ja huolehtimista hevosesta.

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eli siis tiedät paljonko rahaa moinen vaatii, aikaa ja vaivaa? Mitä sitten kun olet opiskelusi tehnyt riittääkö raha, aika ,mitä poikaystäväsi on hevosista mieltä? Inhoaako hevosia vai pitääkö se niistä? Jos inhoaa/ ei ole kiinostunut kannattaa varautua siihen, että ongelmia voi tulla ainakin hänen puolelta. Hevosenostoa kyllä kannattaa harkita ja tarkkaan. Myöskin pärjääkö ne suurimmalti osalti vähällä ruualla vai pitääkö kokoajan syöttää eikä hevonen siltikkään liho. Tekstisi perusteella kyllä taidat nämä asiat ehkä tietää kun olet innokas hevosihminen, mutta varalta sanoin vain.

Tiedän, mitä hevosen omistaminen vaatii taloudellisesti ja ajallisesti (ja toisinaan henkisesti). Hankkisin hevosen, joka olisi iältään sopiva minun opiskeluihin, eli mun siirtyessä työelämään hevosen liikutus jäisi vähemmälle ja hevonen pääsisi vähitellen ns. eläkeläiskäyttöön, jolloin ei kierrettäisi kisoja, valmennuksia tai muuta aikaa ja rahaa vievää. Poikaystävälle hevoset on ihan ok, tulee välillä mukaan tallille hoitelemaan hevosia. :-) Myös oman hevosen hankinta on hänelle ok.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oon jo aikalailla elänyt mun vuokraaja-ajat ja haen määräämisvaltaa hevosen monipuoliseen liikutukseen, terveydenhuoltoon, päivittäiseen hoitoon ja muihin seikkoihin, joihin ei vuokraajana pysty juurikaan vaikuttamaan. Vuokrahevosia mulla on siis kyllä ollut. :-) Mulle hevostelu ei ole enää pelkkää ratsastelua, vaan monipuolista yhteistyötä ja huolehtimista hevosesta.

AP

Kyllä, totta kai, mutta kaikkia asioita ei aina voi saada. Mä suosittelen, että katsoisit ensin, mitä opiskelut vaativat ja onko opiskeleminen ja hevosen pitäminen yhtä aikaa realistista taloudellisestikaan. 

Vierailija

Elä ainakaan anna ratsastuskoulukäyttöön, vihoviimeinen virhe jos haluaa hevosen, joka toimii eikä ole kyllästynyt elämäänsä, kovasuinen ja -kylkinen.
Tallivuokrat kalliita, mutta jos fiksuja, asiallisia ja osaavia vuokraajia löydät niin saattaa onnistuakkin. Itse jouduin ammattikouluaikoina laittamaan omani kuoppaan kun sivutöitä ei saanut ja opintotuella paljon omaa ja hevosen tallivuokraa maksella..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tiedän, mitä hevosen omistaminen vaatii taloudellisesti ja ajallisesti (ja toisinaan henkisesti). Hankkisin hevosen, joka olisi iältään sopiva minun opiskeluihin, eli mun siirtyessä työelämään hevosen liikutus jäisi vähemmälle ja hevonen pääsisi vähitellen ns. eläkeläiskäyttöön, jolloin ei kierrettäisi kisoja, valmennuksia tai muuta aikaa ja rahaa vievää. Poikaystävälle hevoset on ihan ok, tulee välillä mukaan tallille hoitelemaan hevosia. :-) Myös oman hevosen hankinta on hänelle ok.

Noh kuhan osaat pitää huolen, ettei hauska hevosenpito muutu työksi ja väkinäiseksi. Olen vain hieman huolestunut näistä asioista kun olen kuullut toisilta hevosen hankinnassa asioita, joissa ostetaan eläin yhteisymmärryksessä ilosuin, luullaan tietävänsä kaiken tarpeellisen ( vaikka näin ei tosiaan ole ). ei tiedetä paljonko maksaa kengitys,madotus, varusteet, niiden hoito, eläinlääkärikulut, millasta heinää se syö, ostetaan hevonen joka on laiha, huonosyöntinen, kovatöinen eikä tiedetä millaista se oman hevosenpito oikeasti on. ei löydy hoitajia tarpeentullen tai hoitajat eivät tulekkaan paikalle sovittuna päivänä, on kokoajan kiinni hevosessa, sitten tulee parisuhde riitoja rahasta, ajasta ja eläimestä., into lopahtaa jne. ( teksti ihan vain siltä varalta myöskin jos muut eläimen hankkijat tätä lukee ).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat