Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko eskarilaisen keittää kahvit? Minkä ikäisenä olet antanut lapsen keittää ensimmäistä kertaa kahvit?

Vierailija
17.11.2015 |

Meillä ei oo ekaluokkalainen keittänyt vielä kertaakaan. Ollaan varmaan saamattomia tämän opettajan mielestä, kun lapsi ei ole päässyt tekemään tätä(kään) kotityötä.

Mun mielestä 7v vaan on vielä liian pieni siihen hommaan.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1447723025800.html

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt tarpeelliseksi opettaa keittämään kahvia enkä käärimään sätkiä. Ei ole lasten asia passata kofeiinin/nikotiinin ystäviä. Eikä kumpikaan aine lapselle itselleen kuulu käytettäväksi.

Kahvi on todettu jo terveysjuomaksi.

Samoin kannabis, mutta en minä sitä lapselleni tyrkyttäisi.

Vierailija
62/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt tarpeelliseksi opettaa keittämään kahvia enkä käärimään sätkiä. Ei ole lasten asia passata kofeiinin/nikotiinin ystäviä. Eikä kumpikaan aine lapselle itselleen kuulu käytettäväksi.

Ristus mikä pelle sinäkin olet. Toki kofeiini on myrkky, mutta en usko että lapseni on mennyt pilalle siitä, että he ovat joskus keittäneet minulle kahvia. Kuinka te tekopuhät ihmiset jaksattekin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mieleenkään käskeä lasta kahvinkeittoon.

Vierailija
64/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kannabis, mutta en minä sitä lapselleni tyrkyttäisi.

Onko? Linkki tutkimukseen?

Vierailija
65/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä käske, pyydä nätisti.

Vierailija
66/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois muuten kiva nähdä toi lista kokonaisuudessaan, onko siinä jotain muutakin elintärkeää taitoa, jota ei ole itse tullut ajatelleeksi :-)

Vierailija
67/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristus mikä pelle sinäkin olet. Toki kofeiini on myrkky, mutta en usko että lapseni on mennyt pilalle siitä, että he ovat joskus keittäneet minulle kahvia. Kuinka te tekopuhät ihmiset jaksattekin...

Mitä helvettiä :D en minä ole sanonut että se keittely mitään pahaa lapselle tekisi, mutta en näe sitä minään yleissivistykseen kuuluvana taitona, siitä huolimatta miten monet kahvia juovat. En ole opettanut myöskään avaamaan viinipullon korkkia. On jäänyt monen muunkin välineen käytön opettelu meillä, esim lihamyllyn. Enkä ihan hoksannut että missä kohtaa olin tekopyhä.

Vierailija
68/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kyllä, varsinkin tyttö, jostain syystä oikein mankuvat jotain kotitöitä tai ompelukoneella ompelua tilkuista. Vastaan tähän yleensä että lue kirjoja ja leiki ystävien kanssa, naisen ei nykypäivänä tartte olla ompelun ja hellan äärellä, saat mennä vaikka pyöräretkelle kioskille mieluummin. Silti kyllä ihan väen vängällä välillä tiskaa ja ompelee, vaikka olen erikseen sanonut, että ei tartte

Ristus mikä femakko taas :) Jos toinen haluaa ommella, niin sinä vastaat, että ei se kuulu naisille nykyään. Ei ole todellista.

Miedänkin pojat haluavat auttaa renkaan vaihdossa, mutta ilmeisesti pitää opettaa heille, että nykyään se palvelu pitää ostaa muualta, koska miesten ei nykypäivänä tartte korjailla autoja.

Pelottavan kieroutuneita ihmisiä sitä pääseekin lisääntymään.

Vierailija
69/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kahvin valmistajien tutkimuksissa :)

T: innokas kahvin ystävä

Ai, että suojaa muistia ja sydäntä, diabetekseltä ja Parkinsonilta yms.? Ja kahvinvalmistajat ovat tutkineet?

Vierailija
70/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä :D en minä ole sanonut että se keittely mitään pahaa lapselle tekisi, mutta en näe sitä minään yleissivistykseen kuuluvana taitona, siitä huolimatta miten monet kahvia juovat. En ole opettanut myöskään avaamaan viinipullon korkkia. On jäänyt monen muunkin välineen käytön opettelu meillä, esim lihamyllyn. Enkä ihan hoksannut että missä kohtaa olin tekopyhä.

Se tekopyhä kohta oli verrata tupakointia ja kahvin juontia ja sillä perusteella sanoa, ettei anna lapsen keittää kahvia. Rööki on nyt kuitenkin asia erikseen.

Ja vaikka lapsi osaa avata viinipullon, niin ei se tarkoita, että hänestä tulee alkkis. En minäkää ole ketään ampunut, vaikka ole pienenä saanut käyttää asetta.

Ei se tarkoita, että jos jotain osaa tehdä, niin automaattisesti muuttuu fanaattiseksi asian suhteen.

Vierailija
71/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin muuten muistaa opettaa tuo viinipullon korkkien availu, kun ajankohtaista. Minäkään en osaa.

Vierailija
72/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskarilainen osaa keittää kahvia mutta en nyt pidä sitä minkäänlaisena kansalaisvelvollisuutena.

Sama jos itse äimistelisin että eikö teidän naperot muka osaa vaihtaa kitaran kieliä? Meillä osataan! Tosin sekin johtuu vain siitä että molemmat vanhemmat tykkäävät soittaa kitaroita ja lapsi on kasvanut niiden keskellä oppien vaihtamaan ne kielet.

T. isäni opetti minut käärimään sätkä tupakkansa kun olin 4v (opetti saman ikäisenä myös fileroimaan kalat)...

Vierailija
73/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kahvin valmistajien tutkimuksissa :)

T: innokas kahvin ystävä

Ai, että suojaa muistia ja sydäntä, diabetekseltä ja Parkinsonilta yms.? Ja kahvinvalmistajat ovat tutkineet?

Lukutaito ilmeisesti kahdonnut? Eli kahvinvalmistajat ovat tutkineet ja todenneet kahvin terveelliseksi. Nämä tutkimustulokset on käännetty ja väänetty heille sopiviksi ja todellisuudessahan on tutkittu kahvin olevan melkoistakin myrkkyä. Mutta tiedän sen ja juon silti kahvia.

Olen silloin tällöin poltellut tupakkaakin ja tiedän senkin olevan epäterveellistä. Alkoholikin on myrkkyä ja silti sitä tulee joskus juotua.

Ihmiset vain uskovat kaikenmoisia tutkimuksia sinisilmäisesti. Ja tämä on iso ongelma monessakin tilanteessa.

Vierailija
74/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti oli niin alentavaan sävyyn kirjoitettu, että ihan kuin rouva opettaja ihan itse olisi oivaltanut, että lapsetkin pitää saada tekemään kotitöitä. Muiden kotona ei hänen mielestä lapset ilmeisesti tee mitään. Ärsyttää tuon takia täyttää paperia ollenkaan.

Vierailija
75/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo lapsukainen oli joskus 2-3-vuotiaana innostunut kokeilemaan kaikkea, ja keitti sumpitkin valvonnan alla kerran-pari.

Mutta en minä näe tarvetta, että lapsi osaa kahvia keittää. Silitysrautaan en missään nimessä olisi alaluokkalaisen antanut koskea. Hiton painavia nuo raudat on minullekin, ja se höyry tekee hommasta vielä vaarallisempaa.

Vierailija
76/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään ole käsketty, vaan lapset ovat halunneet tulla auttamaan ja keittämään isälleen kahvia. Mahdoton sotku siitä on välillä tullut, mutta lapset ovat olleet innoissaan, joten miksi olisi pitänyt kieltäkään. Koskaan ei ole komennettu keittämään kahvia.

Vierailija
77/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois muuten kiva nähdä toi lista kokonaisuudessaan, onko siinä jotain muutakin elintärkeää taitoa, jota ei ole itse tullut ajatelleeksi :-)

-Kenkien järjesteleminen eteisessä

-Oman huoneen imurointi

-Lemmikin hoitaminen

-Postin hakeminen

-Puiden kantaminen

-Haravointi 15min.

-Puhelinsoitto isovanhemmalle/kummille

-Kirjeen tai sähköpostin kirjoittaminen isovanhemmalle/kummille

-Pikkusisaruksen hoitaminen

-Kukkien kasteleminen

-Tiskikoneen tyhjentäminen/tiskaaminen

-Tyynyliinan silittäminen

-Pyykin ripustaminen kuivumaan/pyykin taittelu

-Roskapussin vienti

-Salaatin teko

-Pieni leivonnainen

-Jauhelihan ruskistaminen

-Perunoiden keittäminen

-Ruokapöydän kattaminen

-Ruokapöydän siivoaminen

-Kahvin keittäminen

Vierailija
78/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Kenkien järjesteleminen eteisessä
-Oman huoneen imurointi
-Lemmikin hoitaminen

-Postin hakeminen

-Puiden kantaminen

-Haravointi 15min.

-Puhelinsoitto isovanhemmalle/kummille

-Kirjeen tai sähköpostin kirjoittaminen isovanhemmalle/kummille

-Pikkusisaruksen hoitaminen

-Kukkien kasteleminen

-Tiskikoneen tyhjentäminen/tiskaaminen
-Tyynyliinan silittäminen

-Pyykin ripustaminen kuivumaan/pyykin taittelu

-Roskapussin vienti

-Salaatin teko

-Pieni leivonnainen

-Jauhelihan ruskistaminen

-Perunoiden keittäminen

-Ruokapöydän kattaminen

-Ruokapöydän siivoaminen

-Kahvin keittäminen

Meillä on noita kolme boldattua lukuunottamatta tehty kaikkia ennen kouluikää. En oikein tiedä, miksi imurointia ei ole annettu lasten koitettavaksi. Lemmikkejä ei ole koskaan ollut eikä tule. Silittämistä tehdään niin vähän, että kenties siksi se on jäänyt.

Vierailija
79/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen ei varmasti ole liian pieni keittämään kahvia! Mutta miksi keittäisi, eihän ekaluokkalaiset yleensä juokaan kahvia?  Älytöntä muutenkin väittää, että kahvinkeitto on joku lasten kansalaisvelvollisuus, joka jokaisen tulee osata. Mitä siitä, juoko kukaan perheessä kahvia tai omistavatko edes kahvinkeitintä, se on vain osattava, koska opettajalla on surkean kapea maailmankuva.

Vierailija
80/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teksti oli niin alentavaan sävyyn kirjoitettu, että ihan kuin rouva opettaja ihan itse olisi oivaltanut, että lapsetkin pitää saada tekemään kotitöitä. Muiden kotona ei hänen mielestä lapset ilmeisesti tee mitään. Ärsyttää tuon takia täyttää paperia ollenkaan.

Onko teidän lasten ope kyseessä? Minkälaisia muita kotitöitä lapsille on annettu?