Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko eskarilaisen keittää kahvit? Minkä ikäisenä olet antanut lapsen keittää ensimmäistä kertaa kahvit?

Vierailija
17.11.2015 |

Meillä ei oo ekaluokkalainen keittänyt vielä kertaakaan. Ollaan varmaan saamattomia tämän opettajan mielestä, kun lapsi ei ole päässyt tekemään tätä(kään) kotityötä.

Mun mielestä 7v vaan on vielä liian pieni siihen hommaan.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1447723025800.html

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaikeaa tai vaarallista kahvin keittämisessä on? Meillä on neljävuotiaskin laittanut kahvia suodattimeen ja napsauttanut koneen päälle.

Vierailija
2/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin ja olen antanutkin. Toki seuraan vierestä ja neuvon tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei vielä osaa lukea, eikä ehkä muista missä napissa lukee cappuccino, eli ei ole. 

Vierailija
4/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisivat olla siinä 3-4 vuoden paikkeilla kun kahvia keittelivät.

Vierailija
5/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä 5v osaa ja pystyy kahvit keittämään!

Vierailija
6/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tosi vanhanaikaista, että lapsen pitäisi osata passata aikuisille kahvit valmiiksi. Harvassa on 6-vuotiaat, jotka itse juovat kahvia (onneksi).

Toinen mitä ihmettelin jutussa oli tyynyliinan silittäminen. Okei, idea on varmaan että tyynyliinaa ei saa pilattua silittämällä, mutta jos silittää niin eikö kannattaisi sitten silittää jotain jonka sileydestä olisi iloa, vaikka pöytäliinaa tai verhoja.

Vierailija
7/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen tekee yksinkertaisia ruokia itsenäisesti, esim. spagetin ja jauhelihakastikkeen. Valvon toimintaa toki koko ajan. 

En ymmärrä, miksi ei voisi keittää kahvia? Eihän siinä ole mitään palovamman vaaraa toisin kuin lieden käytössä on. 

Vierailija
8/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikeaa tai vaarallista kahvin keittämisessä on? Meillä on neljävuotiaskin laittanut kahvia suodattimeen ja napsauttanut koneen päälle.

No tuo vaihe ei varmaan kauhean vaikea olekaan. Mutta se veden kaataminen lasikannulla sinne keittimeen hirvittää. Iso sotku tulee, jos kahvipannu lipeääkin kädestä. Ap

Vierailija
9/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari meillä kuorii perunat ja 10v tekee nakkikeiton... Siinä sivussa 12v laittaa pyykit koneeseen ja koneen päälle.

10 ja 12v osallistuvat nurmikon leikkaukseen, lämmittävät puilla saunan ja myös kaikkiin siivoustouhuihin on opetettu kuten wc sekä pesuhuone.

Perheessä eskari tyttö ja isot poikia.

Vierailija
10/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei kannata antaa. Ehkä juuri ja juuri voi ennen murrosikää varoivaisesti kokeilla on kyllä niin vaarallista kahvin keittäminen. (huomaa sarkasmi)

Minusta on oikeasti järkyttävää, että täällä toiset miettivät, uskaltaako antaa lapsen keittää kahvia eskari-ikäisenä ja toiset lapet kokkaavat TV-ohjelmassa gourmee-tason ruokaa ala-asteikäisenä.

Vierailija
11/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tosi vanhanaikaista, että lapsen pitäisi osata passata aikuisille kahvit valmiiksi. Harvassa on 6-vuotiaat, jotka itse juovat kahvia (onneksi).

Toinen mitä ihmettelin jutussa oli tyynyliinan silittäminen. Okei, idea on varmaan että tyynyliinaa ei saa pilattua silittämällä, mutta jos silittää niin eikö kannattaisi sitten silittää jotain jonka sileydestä olisi iloa, vaikka pöytäliinaa tai verhoja.

Monet lapset tykkäävät keittiöpuuhista, voitko uskoa? Jotkut lapset myös tykkäävät olla välillä antavana osapuolena, eivätkä vain itse "passattavana". 

Tosi outo kommentti sulta. Ja mitä tähän littyy, juoko lapsi itse kahvia? Eikö muiden iloksi saa tehdä mitään?

Vierailija
12/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän meillä kun ei kahvia juoda lainkaan? Eikä silitetäkään juuri mitään.

Kyllä olis varmasti opettaja kauhuissaan kun kuulisi, että minä kolmikymppinen perheenäiti en osaa keittää kahvia. :D vieraita kehoitan keittämään itse, jotta saavat sopivan vahvuista. Mulla tuppaa tulemaan liian laihaa tai vahvaa.

Vierailija
13/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo vaihe ei varmaan kauhean vaikea olekaan. Mutta se veden kaataminen lasikannulla sinne keittimeen hirvittää. Iso sotku tulee, jos kahvipannu lipeääkin kädestä. Ap

Seuraavalla kerralla sitten onnistuu paremmin, jos vahinko käy.

Voihan sen veden laittaa vaikka pakasterasialla jos sotku pelottaa!

Vierailija
14/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei vielä nelosluokkalainenkaan ole keittänyt kertaakaan kahvia. Johtuu siitä, että kun meillä ei kotona asu ketään kahvia juovaa, niin sitä tulee keiteltyä yleensä vain silloin, kun tulee vieraita. Eikä vaan oo tullu mieleen siinä tilanteessa opastaa lasta, on tullut keiteltyä se kahvi itse. Pitääkin ensi kerralla antaa lapsen hoitaa homma.

Sen sijaan silitetty meillä on useinkin, jo eskari-ikäisenä, lähinnä Hama-helmiä :-)

Vierailija
15/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on neljä lasta ja kaikki ovat opetelleet kahvin keiton n. 5vuotiaana ja se on tosi mieluista hommaa. Tilanne on kuitenkin se että jos siinä vahinko sattuu sitten sattuu ja siis ollaan opetettu kädestä pitäen miten toimia. Mun 8v nykyisin keittää valmiiksi kahvit kun ollaan tulossa kotiin ja siis on niin ylpeä kun ylläättää vanhemmat. Anna vaan rohkeasti kokeilla lapset eivät muuten opi ja 7v on jo tosi taitava motoriikaltaan. Tietenkin olet itse paras arvioimaan lapsesi kehitysasteen jos lapsi tosi impulsiivinen ja söheltävä sit kannatta vielä odottaa

Vierailija
16/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilaisen kyllä.

Meillä juodaan pannukahvia, että edellyttää kahviveden keittämistä liedellä. (silloin ei oltu hoksattu vielä vedenkeittimen hyötyjä) Lapset eivät itse juo kahvia, mutta nauttivat toisinaan tehdä palveluksia muille. Kuten aikuiset toisilleen ja lapsilleen, kun hemmotellaan.

Toki keittelivät silloin jo lounasnuudeleitaankin.. purkkihernaria tms.

Musta tuo artikkeli oli hauska, miten itsekin vissiin olen erkaantunut elämästä. Sillä meillä ei silitetä lakanoita/tyynyliinoja, ehkä pari kertaa vuodessa pöytäliina. Ei ole puita, joita kanniskella ja halkojen hakkuuta. Jep, silleen pilkun tarkasti.

Pienestä pitäen ovat olleen kotitöissä mukana, jos eivät ratsastaneet imurin päällä, niin sitten narun alla ojentamassa märkiä pyykkejä tai nyppimässä kuivia pois jne.

Vierailija
17/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna sille lapselle muovikannu tai joku muu astia, jolla on turvallisempaa kaataa. Itsekään en kaada ikinä kahvinkeittimen kannulla vettä keittimeen vaan jollain muulla kannulla.

Mutta itse tuohon juttuun liittyen... "kaikkienhan pitää osata kahvi keittää"? Ai myös silloin, jos itse ei juo eikä kotona juo kukaan? Meillä muuten lapsi osaa keittää kahvia ja on varmaan eskari-iässä jo ekaa kertaa itse minulle kahvit keittänyt, mutta mies ei osaa. Tai osais varmasti, jos kerran tekis, mutta kun ei kahvia juo, niin ei ole myöskään tutustunut kahvinkeittimeen sen tarkemmin.

Vierailija
18/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet lapset tykkäävät keittiöpuuhista, voitko uskoa? Jotkut lapset myös tykkäävät olla välillä antavana osapuolena, eivätkä vain itse "passattavana". 

Tosi outo kommentti sulta. Ja mitä tähän littyy, juoko lapsi itse kahvia? Eikö muiden iloksi saa tehdä mitään?

Jos olisit lukenut artikkelin, tietäisit, että opettajan mielestä oli järkyttävää etteivät kaikki osaa keittää kahvia kun hänen mielestään se oli ihan keskeinen taito jokaiselle lapsellekin. Myös niille toisin sanoen, jotka eivät pidä keittiöpuuhista ja joiden kotona ei juoda kahvia.

Vierailija
19/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tuo teini ikinä keittänyt kahvia. Meillä ei kukaan juo kahvia niin en ole edes tajunnut että olisi pitänyt opettaa tuollainen asia. Ruokaa kyllä osaa tehdä. Ja pyykkiä pestä. Ehkä hänestä ihan normaali aikuinen tulee vaikkei ole saanut kahvia keittää.

Vierailija
20/116 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla sitten onnistuu paremmin, jos vahinko käy.

Voihan sen veden laittaa vaikka pakasterasialla jos sotku pelottaa!

Niin kun ei oo enää sitä lasikannua, kun se on mennyt sirpaleiksi. Ap