Antaisitko eskarilaisen keittää kahvit? Minkä ikäisenä olet antanut lapsen keittää ensimmäistä kertaa kahvit?

Vierailija

Meillä ei oo ekaluokkalainen keittänyt vielä kertaakaan. Ollaan varmaan saamattomia tämän opettajan mielestä, kun lapsi ei ole päässyt tekemään tätä(kään) kotityötä.

Mun mielestä 7v vaan on vielä liian pieni siihen hommaan.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1447723025800.html

Sivut

Kommentit (115)

Vierailija

Mitä vaikeaa tai vaarallista kahvin keittämisessä on? Meillä on neljävuotiaskin laittanut kahvia suodattimeen ja napsauttanut koneen päälle.

Vierailija

Jotenkin tosi vanhanaikaista, että lapsen pitäisi osata passata aikuisille kahvit valmiiksi. Harvassa on 6-vuotiaat, jotka itse juovat kahvia (onneksi).

Toinen mitä ihmettelin jutussa oli tyynyliinan silittäminen. Okei, idea on varmaan että tyynyliinaa ei saa pilattua silittämällä, mutta jos silittää niin eikö kannattaisi sitten silittää jotain jonka sileydestä olisi iloa, vaikka pöytäliinaa tai verhoja.

Vierailija

Meillä ekaluokkalainen tekee yksinkertaisia ruokia itsenäisesti, esim. spagetin ja jauhelihakastikkeen. Valvon toimintaa toki koko ajan. 

En ymmärrä, miksi ei voisi keittää kahvia? Eihän siinä ole mitään palovamman vaaraa toisin kuin lieden käytössä on. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa tai vaarallista kahvin keittämisessä on? Meillä on neljävuotiaskin laittanut kahvia suodattimeen ja napsauttanut koneen päälle.

No tuo vaihe ei varmaan kauhean vaikea olekaan. Mutta se veden kaataminen lasikannulla sinne keittimeen hirvittää. Iso sotku tulee, jos kahvipannu lipeääkin kädestä. Ap

Vierailija

Eskari meillä kuorii perunat ja 10v tekee nakkikeiton... Siinä sivussa 12v laittaa pyykit koneeseen ja koneen päälle.
10 ja 12v osallistuvat nurmikon leikkaukseen, lämmittävät puilla saunan ja myös kaikkiin siivoustouhuihin on opetettu kuten wc sekä pesuhuone.
Perheessä eskari tyttö ja isot poikia.

tasan ei käy onnen lahjat

Joo, ei kannata antaa. Ehkä juuri ja juuri voi ennen murrosikää varoivaisesti kokeilla on kyllä niin vaarallista kahvin keittäminen. (huomaa sarkasmi)

Minusta on oikeasti järkyttävää, että täällä toiset miettivät, uskaltaako antaa lapsen keittää kahvia eskari-ikäisenä ja toiset lapet kokkaavat TV-ohjelmassa gourmee-tason ruokaa ala-asteikäisenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tosi vanhanaikaista, että lapsen pitäisi osata passata aikuisille kahvit valmiiksi. Harvassa on 6-vuotiaat, jotka itse juovat kahvia (onneksi).

Toinen mitä ihmettelin jutussa oli tyynyliinan silittäminen. Okei, idea on varmaan että tyynyliinaa ei saa pilattua silittämällä, mutta jos silittää niin eikö kannattaisi sitten silittää jotain jonka sileydestä olisi iloa, vaikka pöytäliinaa tai verhoja.

Monet lapset tykkäävät keittiöpuuhista, voitko uskoa? Jotkut lapset myös tykkäävät olla välillä antavana osapuolena, eivätkä vain itse "passattavana". 

Tosi outo kommentti sulta. Ja mitä tähän littyy, juoko lapsi itse kahvia? Eikö muiden iloksi saa tehdä mitään?

Vierailija

Mitenkähän meillä kun ei kahvia juoda lainkaan? Eikä silitetäkään juuri mitään.

Kyllä olis varmasti opettaja kauhuissaan kun kuulisi, että minä kolmikymppinen perheenäiti en osaa keittää kahvia. :D vieraita kehoitan keittämään itse, jotta saavat sopivan vahvuista. Mulla tuppaa tulemaan liian laihaa tai vahvaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No tuo vaihe ei varmaan kauhean vaikea olekaan. Mutta se veden kaataminen lasikannulla sinne keittimeen hirvittää. Iso sotku tulee, jos kahvipannu lipeääkin kädestä. Ap

Seuraavalla kerralla sitten onnistuu paremmin, jos vahinko käy.
Voihan sen veden laittaa vaikka pakasterasialla jos sotku pelottaa!

Vierailija

No meillä ei vielä nelosluokkalainenkaan ole keittänyt kertaakaan kahvia. Johtuu siitä, että kun meillä ei kotona asu ketään kahvia juovaa, niin sitä tulee keiteltyä yleensä vain silloin, kun tulee vieraita. Eikä vaan oo tullu mieleen siinä tilanteessa opastaa lasta, on tullut keiteltyä se kahvi itse. Pitääkin ensi kerralla antaa lapsen hoitaa homma.

Sen sijaan silitetty meillä on useinkin, jo eskari-ikäisenä, lähinnä Hama-helmiä :-)

Vierailija

meillä on neljä lasta ja kaikki ovat opetelleet kahvin keiton n. 5vuotiaana ja se on tosi mieluista hommaa. Tilanne on kuitenkin se että jos siinä vahinko sattuu sitten sattuu ja siis ollaan opetettu kädestä pitäen miten toimia. Mun 8v nykyisin keittää valmiiksi kahvit kun ollaan tulossa kotiin ja siis on niin ylpeä kun ylläättää vanhemmat. Anna vaan rohkeasti kokeilla lapset eivät muuten opi ja 7v on jo tosi taitava motoriikaltaan. Tietenkin olet itse paras arvioimaan lapsesi kehitysasteen jos lapsi tosi impulsiivinen ja söheltävä sit kannatta vielä odottaa

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat