Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenellä on oikeus paperittomaan koiraan?

Vierailija
17.11.2015 |

Koira tuli minulle naapurin pitovaikeuksien takia nelivuotiaana. Paperit jäivät siirtämättä, suullisesti sovittiin, että koira on nyt minun. Koira oli minulla seuraavat neljä vuotta kunnes elokuussa kävi seuraavaasti.

Naapurin tytär pyysi koiraa maalle (ei ollut koskaan ennen ollut yhteydessä, joten olin kovin ihmeissäni). Suostuin kuitenkin, kun sopi ihan hyvin aikatauluihini. Ihan kivahan se, tuttu koiralle tämä tyttö siis.

Koiraa ei palautettu koskaan. Tytön isä ja siis naapurin ex ilmoitti, että koiran paperit ovat hänellä ja pitävät koiran uuden vaimonsa kanssa. Olen jo kaksi kuukautta vaatinut nähdä paperit, mutta eivät vastaa. Epäilen, että mitään papereita ei ole olemassakaan, vaan koira on pimeltä markkinoilta.

Mitä tehdä? Poliisi ei tee mitään, koska minulla ei ole papereita. Papereita ei siisi ole naapurillakaan, toisin kuin luulin.

Ihan kauhea juttu tietysti minulle, koska olen koiraan äärettömän kiintynyt. Pitääkö lähteä käräjille, koska kanssani ei suostuta puhumaan asiasta? En kai nyt tällaiseen tästä vain voi alistua. Neljä vuotta ulkoilutusta, ruokintaa, rakkautta ja sitten tämä.....

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon samaa, mitä tällä palstalla on neuvottu muissa vastaavissa tilanteissa. Tee koiran oletetulle omistajalle lasku neljän vuoden hoidosta, katso hinta/ päivä jonkun koirahoitolan kotisivuilta.

Asuuko Mari vielä naapurissa? Kysy häneltä kuka koiran oikeasti omistaa.

Mari sanoo, että Kari... hänkin oli jotenkin pitänyt koiraa omanaan, kun se eron jälkeen lankesi hänelle. Vaikuttaa vilpittömältä siinä mielessä, ettei ole minua halunnut huijata tässä asiassa. 

Mutta ei Marikaan mistään papereista osaa sanoa mitään. Eikä koiran alkuperästä, esim. kasvattajasta. Tosi sekava homma tämä nyt. 

Vierailija
22/27 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...tiliottteessa maksu.. (vai kuinka kauan muuten tiliotteita pankki säilyttää)

Pankista ei välttämättä saa vuotta vanhempia tiliotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni ihan samanlaisen jutun täällä jo vuosia sitten. Outoa.

Koiria on Suomessa yli 600 000 yksilöä. Pikemminkin olisi outoa, jos omistusoikeuksista olisi joskus epäselvyyttä ja se päätyisi tällekin palstalle. Koira herättää vahvaakin kiintymystä, joten "huoltajuuskiistat" ovat usein verrattavissa lapsiin. 

Vierailija
24/27 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurisi antoi koiran sinulle. Sitten naapurin exä vei koiran sinulta. Epäselvää on, kenelle koira alunperin on kuulunut, ja onko papereita olemassakaan. Sinun kannaltasi katsottuna: sinulle annettu koira on varastettu.

Teet siis poliisille tutkintapyynnön. Pitää selvittää kuka koiraa pitää, ja löytyykö keltään papereita.

Jos Karilta löytyy paperit, todistajia tms., ja kun kertomasi mukaan kukaan ei kiistä, etteikö koira olisi ollut hoidossasi 4 vuotta, voit vaatia omistajalta korvausta 4 vuoden pitokustannuksista.

Paljon muuta et voi tehdä, paitsi tietysti tarjoutua ostamaan koira takaisin.

Vierailija
25/27 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon samaa, mitä tällä palstalla on neuvottu muissa vastaavissa tilanteissa. Tee koiran oletetulle omistajalle lasku neljän vuoden hoidosta, katso hinta/ päivä jonkun koirahoitolan kotisivuilta.

Asuuko Mari vielä naapurissa? Kysy häneltä kuka koiran oikeasti omistaa.

Heh, tunnin ulkoilutuksen kanssa vuorokausimaksu on useimmissa paikoissa neljäkymppiä. Siitä vain 352 x 4x 40. En jaksa laskea, mutta jotain 50 000 euroa

Että ei ihan ehkä tällä laskentakaavalla menisi käräjillä läpi. Mutta jonkinlaiset kulukorvauset voisivatkin mennä. Olen ajatellut sitä kyllä. 

-ap

Vierailija
26/27 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurisi antoi koiran sinulle. Sitten naapurin exä vei koiran sinulta. Epäselvää on, kenelle koira alunperin on kuulunut, ja onko papereita olemassakaan. Sinun kannaltasi katsottuna: sinulle annettu koira on varastettu.

Teet siis poliisille tutkintapyynnön. Pitää selvittää kuka koiraa pitää, ja löytyykö keltään papereita.

Jos Karilta löytyy paperit, todistajia tms., ja kun kertomasi mukaan kukaan ei kiistä, etteikö koira olisi ollut hoidossasi 4 vuotta, voit vaatia omistajalta korvausta 4 vuoden pitokustannuksista.

Paljon muuta et voi tehdä, paitsi tietysti tarjoutua ostamaan koira takaisin.

Ei mene poliisin kautta. Poliisin pitää epäillä rikosta, riita-asiat kuuluvat ensin käräjille ja sitten poliisi antaa virka-apua, jos tarvis esim. koiran haussa. 

Poliisi ei voi epäillä rikosta, koska en ole koiran omistaja paperilla. Muutenkin voitte uskoa, mikä kohtelu oli asemalla. Suunnilleen naurettiin pihalle... Vaikka koirat ovat poliisinkin paras ystävä, niin tämä tapaus ei herättänyt tutkintahaluja. 

ap

Vierailija
27/27 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ota lakimiestä? Ota nyt hyvä ihminen yhteyttä lakimieheen. Mars, mars. Hän kyllä osaa sanoa asian juridiset faktat ja sitten toimit sen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän