Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholistien & väkivaltaisten aikuiset lapset,

Vierailija

Oletteko kertoneet omille lapsillenne totuutta lapsuudestanne / vanhemmistanne? Minkä ikäisiä he olivat.
Vai oletteko kertoneet tasolla "ukilla on alkoholiongelma"

Kommentit (14)

Vierailija

Isäni isä oli alkoholisti ja sain tästä tietää vasta aikuisiällä, kun isäni äiti alkoi alzheimeria sairastaessaan kertoilemaan isäni lapsuudesta. Isälläni oli aina oudon tiukka suhtautuminen alkoholiin, muttei suostunut ikinä kertomaan miksi.
Pappaani en ole tavannut koskaan, vaikka hän ilmeisesti on vielä hengissä jossain.

Vierailija

Oma isäni kuoli viinaan 51-vuotiaana. Hän ei onneksi ollut väkivaltainen. Olen kertonut teini-ikäisille lapsilleni papan kohtalosta, että hän sairastui alkoholismiin eikä onnistunut pääsemään siitä irti, vaan kuoli alkoholin tuomiin sairauksiin. Olen myös kertonut, miksei me olla paljon tekemisissä mummon, siis äitini kanssa.

En hyväksy sitä, että hän ei vienyt minua ja siskoani pois alkoholisti-isän luota, vaan jouduimme elämään siinä kosteassa inhottavassa ilmapiirissä ja häpeässä. Se on vaikuttanut meidän kummankin elämään, eikä koskaan lakkaa vaikuttamasta. Ja siksi en tunne enää rakkautta äitiänikään kohtaan, ja olen hänen kanssaan tekemisissä ainoastaan kun on pakko.

Vierailija

Teinille (15 v.) olen kertonut, että isälläni on päihdeongelma ja vaikka nyt onkin raittiina, en ole halunnut häntä osaksi arkeamme. Vanhempani erosivat kun olin pieni ja asuimme äitini kanssa. Vain vanhin lapseni on nähnyt isäni, ollessaa noin 6-vuotias, eikä ole paljon perään kysellyt. En muista minkä ikäisenä hänelle tuota historiaa avasin, varmaan sitä mukaa kun on tullut puheeksi niin olen koittanut kertoa, ensin tyyliin "minun isälläni on aika vaikea elämä, emmekä ole voineet olla yhdessä" ja sitten siitä vähitellen enemmän avaten sitä mukaa kun lapsen ymmärrys kasvoi. 15-vuotiashan jo ymmärtää about kaiken ja on kaveripiirissäkin nähnyt kaikenlaisia vanhempia, joten ollaan voitu puhua kavereiden vanhempienkin alkoholin käytöstä jne.

Sen sijaan äitini juomisjutut ja väkivalta ovat olleet vaikeampi aihe. Asuimme äidin kanssa ja minä olin vanhin lapsi, joten jouduin vastaamaan nuoremmista ja minuun kohdistui fyysistä kurittamista, eikä asioista juurikaan puhuttu. Äidin kanssa meni sukset ristiin jokunen vuosi sitten ja sitä en ole oikein osannut kunnolla selittää teinille, koska on niin henkilökohtaista ja lisäksi teinillä on kuitenkin ihan toimiva suhde äitiini. En haluaisi laittaa teiniä välikäteen ja vuodattaa omia tuntojani, mutta toisaalta en haluaisi olla puhumattakaan, ettei teini joudu turhaan miettimään sanojaan tai lojaaliuttaan läheisiään kohtaan. Minun on vaikea antaa äidilleni anteeksi hänen tekojaan ja sitä miten hän edelleen käyttäytyy (kirjoitin asiasta siihen tooosi pitkään palstaketjuun aiheella "60-luvulla syntyneiden lapset" tms.), joten olen välikädessä. Nuoremmat lapset eivät ole juurikaan äitiäni tavanneet, eikä heillä ole häneen(kään) suhdetta.

Suht' surullista, mutta toisaalta olen todennut ettei kaikkea voi omilla harteillaan kantaa.

Vierailija

Miksi yhdistät alkoholistit ja väkivaltaiset vanhemmat? Alkoholisti voi olla, ja samalla maailman lempein isä tai äiti. Kysyisit samalla että yh-äitien tai lapsenraiskaajien lapset?

Vierailija

Alkoholisti on AINA kelvoton vanhempi. Sillä ei ole väliä että juoko kaksi pulloa kossua päivässä ja vetää sen jälkeen vaimoa turpaan, vai onko alkoholisti joka juo kaksi lasia viiniä joka ilta. Ei silläkään ole väliä, vaikka olisi lopettanut juomisen ennen lapsen syntymää. Alkoholisti on AINA alkoholisti, eikä alkoholisteille pitäisi antaa oikeutta kasvattaa lapsia!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi yhdistät alkoholistit ja väkivaltaiset vanhemmat? Alkoholisti voi olla, ja samalla maailman lempein isä tai äiti. Kysyisit samalla että yh-äitien tai lapsenraiskaajien lapset?

No jos nyt sattuu olemaan väkivaltainen alkoholistivanhempi itsellään ja haluaa kysyä muilta, että miten he ovat kertoneet väkivaltaisesta alkoholistivanhemmastaan omille lapsilleen? Eihän ap sanonut, että kaikki päihdeongelmaiset ovat väkivaltaisia, vaan kertoi omasta tilanteestaan ja kysyi onko kenelläkään ollut sama tilanne. ei ap

Vierailija

Kyllä meidän 12v poika on aina tiennyt pappansa alkoholismista, eikä sitä ole mitenkään peitelty. En tajua, että miksi ihmeesse pitäisi? On käyty kyläilemässä, mutta oltu enemmänkin mummon kanssa, kun pappa on juonut kaljaa olohuoneessa telkkaria katsellen. Mutta ovat kyllä yhdessä leikkineetkin ja käyneet kalassa sun muuta, silloin kun pappa on ollut siinä kunnossa että pystyy lähtemään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Maailman lempein äiti tai isä, joka sammuilee milloin sattuu ja unohtaa antaa lapsille ruokaa. Ei aina muista onko aamu vai ilta. Unohtaa ruoat hellalle ja aiheuttaa tulipalon. Rahankäytössä ensimmäisellä sijalla on alkoholi ja vasta sitten ruoka ja lasten vaatteet ynnä muut tarpeet. Niihinhän ei tosin koskaan jää sitä rahaa. Alkoholisti on kyllä ihana vanhempi! Riittää, kun se on lempeä!

Vierailija

Lapseni on vasta 2-vuotias, mutta aion joskus tulevaisuudessa puhua hänen kanssaan alkoholismista. Hänen pappansa kuoli maksakoomaan, sairastettuaan ensin maksakirroosia monta vuotta. Minusta on hyvä olla rehellinen näissä asioissa, jos vaikka sillä tavalla vältyttäisiin edes yhdeltä turhalta alkoholin aiheuttamalta kuolemalta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Maailman lempein äiti tai isä, joka sammuilee milloin sattuu ja unohtaa antaa lapsille ruokaa. Ei aina muista onko aamu vai ilta. Unohtaa ruoat hellalle ja aiheuttaa tulipalon. Rahankäytössä ensimmäisellä sijalla on alkoholi ja vasta sitten ruoka ja lasten vaatteet ynnä muut tarpeet. Niihinhän ei tosin koskaan jää sitä rahaa. Alkoholisti on kyllä ihana vanhempi! Riittää, kun se on lempeä!

Kaikki alkoholistit eivät ole tällaisia, täytyy muistaa että heitäkin on joka lähtöön. Oli kuitenkin alkoholisti millainen vanhempi tahansa, niin ainahan se jättää jälkensä lapseen.

Vierailija

Isäni on alkoholisti eikä pysty selvänä tulemaan tapaamiseen minkä vuoksi tapaan häntä yksin. Säälistä koska hän on arvatenkin todella ahdistavaa seuraa. Lapsille on herännyt paljon kysymyksiä,miten hän selviää arjesta,milloin alkoi juoda. Lapset inhoavat ja pelkäävät alkoholisteja koska pappa on pari kertaa ollut aivan lärvit heidän nähtensä. Hirveä taakka hänen ongelmansa on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mulla vain ainakin sattui olemaan molemmat: väkivaltainen isä ja alkoholisti äiti. Nykyään äiti on raittiina ja isä alkoholisti. Olen muuttanut luonnollisesti pois kotoa, joten en tiedä onko isä vielä väkivaltainen.
Lapselle en ole kertonut, mutta pappa ei saa hoitaa lasta ja mummolla kun on niin pidän aina huolen, että joku johon luotan käy tsekkaamassa välillä. Äiti ei kuitenkaan ole repsahtanut, joten nykyään luotan enemmän häneen.

En ole ihan varma onko pappaa enää olemassa, kun lapsi on teini-iässä, jolloin voisin kertoa hänen ongelmistaan. Väkivaltaisuudesta en aio lapselle kertoa: en halua siirtää sitä häpeäntunnetta häneenkin. Traumat on toki minuun jäänyt ja suhtaudun väkivaltaan todella tiukasti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat