Sain juuri maailman typerimmän sähköpostin asiantuntijalta.

Vierailija

Olen opiskelija ja etsin tietoa eräästä asiasta. Kyse on todella pienestä ja yksityiskohtaisesta tiedosta, eikä tietoa ole helposti saatavilla. Olen kysellyt kirjastoista ja etsinyt tietoa netistä, tuloksetta. Löysin sitten sattumalta yhden asiantuntijan yhdestä organisaatiosta, joka on perehtynyt asiaan.

Lähetin sähköpostia. Erittäin asiallisen, muodollisen ja ystävällisen. Esitin asiani lyhyesti ja ytimekkäästi.

Sain vastauksen:

Hae kirjastoista ja netistä.

Anssi Asiantuntija
Asiaintutkimussäätiö
PL XX, 00XXX Helsinki, Finland
tel +358-(0)XX XXX XXXX
anssi.asiantuntija@ats.fi

(Nimet toki muutettu, mutta tasan tuollainen se viesti oli). Ottaa päähän. Ei edes tervehdystä, ei mitään. Ja lopussa automaattinen yhteystietolitania. Suoraan asiaan, että etsi kirjastoista ja netistä (vaikka lyhyessä sähköpostiviestissäni olin nimenomaan painottanut, ettei tietoa löydy kirjastoista tai netistä).

Ymmärrän, ettei hänellä välttämättä ole aikaa auttaa oman alansa opiskelijaa, eikä jaella neuvoja. Mutta olisiko viitsinyt käyttää tähän seitsemän sekuntia enemmän ja kirjoittaa edes 'Hei, olen valitettavasti kiireinen, enkä ehdi auttaa tässä kyseisessä asiassa. Toivottavasti löydät tietoa jostain muualta. Ystävällisin terveisin, Anssi Asiantuntija'. Otin aikaa. Seitsemän sekuntia.

Tiedän nyt ainakin, mitä työpaikkaa vältellä valmistumiseni jälkeen.

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijan aika usein todella kallista. Minuuttihinta voi olla tosi kova. Ehkä olisi ollut parempi ettei olisi vastannut.

Kyllä, vastaamattomuuden olisin ottanut viestinä siitä, ettei asia ole hänelle tärkeä tai ettei hän ehdi paneutua siihen edes vastaamisen ajan. Mutta tuo oli tarpeettoman tyly ja epäystävällinen. Miksi ylipäätään vastata, jos sitä ei voi tehdä ystävällisesti? Siis edes aloittaa koko viestiä jollain tervehdyssanalla?

ap

Vierailija

Olipa kusipäinen temppu.

Ehdotan että kysyt pääkaupunkiseudun kirjastojen Kysy mitä vain -palvelusta. He sitten lähettävät kysymyksesi asiantuntijalle, joka varmaan vastaakin, kun kysyjänä on kirjaston informaatikko eikä opiskelija.

Vierailija

Tuo on se tylyhkö vastaus, joita varsinkin oettajina toimineen asiantuntijat käyttävät silln kun opiskelijat ottavat yhteyttä ja yrittävät saada asiantuntijan tekemään koulu/yliopistotyönsä puolestaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun näitä sähköpostissa selittämiään juttuja löytää ilman lähdeviitettä gradujen johdannoista tms. Opiskeljoiden kuuluu hakea tietonsa netistä ja kirjallisuudesta ihan itse, eikä olettaa, että joku satunnainen asiantuntija tekee heidän kotiläksynsä ilmaiseksi. Kun asiantuntija sanoo, etttä hae kirjastoista ja netistä, se tarkoittaa, että tieto ON tuolta jopa suhteellisen helposti saatavilla. Monien "pienten ja yksityiskohtaisten tietojen" kohdalla on juuri näin. Sä et vain ole viitsinyt hakea.

Jos kyse olisi ollut jostain vaikeammasta asiasta, jota pitää pohtia eri kannoilta, Antti olisi todennäkösiesti alkanut pohtia sitä kanssasi esim kandityömateriaalisi näkökulmat huomioiden tms. Meidät on opetettu niin, että yritämme aina auttaa toista tekemään työnsä, mutta emme tee sitä teidän puolestanne.

Vierailija

Et ehkä osaa etsiä tietoa. Mieti tarkemmin millä hakusanoilla asia voi löytyä ja koita myös epäolennaisia sanoja. Kyllä tieto netistä löytyy jos antti niin sanoo. Nyt vähän vaivannäköä asian eteen. Olisi varmasti väärin antilta antaa vastaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo on se tylyhkö vastaus, joita varsinkin oettajina toimineen asiantuntijat käyttävät silln kun opiskelijat ottavat yhteyttä ja yrittävät saada asiantuntijan tekemään koulu/yliopistotyönsä puolestaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun näitä sähköpostissa selittämiään juttuja löytää ilman lähdeviitettä gradujen johdannoista tms. Opiskeljoiden kuuluu hakea tietonsa netistä ja kirjallisuudesta ihan itse, eikä olettaa, että joku satunnainen asiantuntija tekee heidän kotiläksynsä ilmaiseksi. Kun asiantuntija sanoo, etttä hae kirjastoista ja netistä, se tarkoittaa, että tieto ON tuolta jopa suhteellisen helposti saatavilla. Monien "pienten ja yksityiskohtaisten tietojen" kohdalla on juuri näin. Sä et vain ole viitsinyt hakea.

Jos kyse olisi ollut jostain vaikeammasta asiasta, jota pitää pohtia eri kannoilta, Antti olisi todennäkösiesti alkanut pohtia sitä kanssasi esim kandityömateriaalisi näkökulmat huomioiden tms. Meidät on opetettu niin, että yritämme aina auttaa toista tekemään työnsä, mutta emme tee sitä teidän puolestanne.

Kysyin sähköpostiviestissäni vinkkejä tahoista, joihin minun kannattaisi ottaa yhteyttä saadakseni tietoa. Koska tietoa ei ole ollut saatavana mistään Helsingin kirjastosta (kysytty on), eikä suurimmasta osasta opiskelijakirjastoja (kysytty on), olen viettänyt lukemattomia tunteja erilaisten asiantuntijaorganisaatioiden sivuilla, googlannut, lukenut toisten tutkimuksia ja graduja ja todellakin yrittänyt etsiä tietoa. 

En pyytänyt asiantuntijaa tekemään työtäni, enkä pyytänyt enempää kuin vinkkejä siitä, mistä voisin lähteä tietoa kaivamaan. Minulla on 14 muuta sähköpostia (laskin juuri) muilta asiantuntijoilta, jotka ovat neuvoneet minua eteenpäin ja ohjanneet ottamaan yhteyttä sinne ja tänne. Kaikki ovat olleet ystävällisiä ja KAIKKI ovat sanoneet, että tutkimusta tästä nimenomaisesta asiasta on tehty vähän, se on mielenkiintoinen ja varmasti siitä on vaikeaa saada tietoa. 

Ja jotenkin typerää, että jos haluaisin tutkia kolmipäisiä yksijalkaisia Timoja, näihin yksilöihin erikoistunut asiantuntijahenkilö ei ole kiinnostunut neuvomaan, mistä saisin lisätietoa kolmipäisistä yksijalkaisista Timoista.

En siis mitenkään voi vain "etsiä kirjastoista ja netistä" tietoa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et ehkä osaa etsiä tietoa. Mieti tarkemmin millä hakusanoilla asia voi löytyä ja koita myös epäolennaisia sanoja. Kyllä tieto netistä löytyy jos antti niin sanoo. Nyt vähän vaivannäköä asian eteen. Olisi varmasti väärin antilta antaa vastaus.

Minulla ei ole tiettyä yhtä kysymystä, vaan tarvitsisin ylipäätään tietoa aihealueesta. Sitä tietoa ei ole yleisesti saatavilla. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olipa kusipäinen temppu.

Ehdotan että kysyt pääkaupunkiseudun kirjastojen Kysy mitä vain -palvelusta. He sitten lähettävät kysymyksesi asiantuntijalle, joka varmaan vastaakin, kun kysyjänä on kirjaston informaatikko eikä opiskelija.

Kysyin elokuussa. Soitin perään lokakuussa ja sieltä vastattiin, että joskus vastausten saamisessa saattaa kestää hyvinkin kauan, jos kysymys on vaikea.

ap

Vierailija

Olipa tyly viesti AP. Sinun vastaisin vielä tälle 'asiantuntijalle' erittäin kohteliaasti ja kertoisin, että voisiko hän  ystävällisesti tarkentaa mistä kirjastosta ja netistä? Sekä selittäisin mistä kaikista olet tietoa jo etsinyt...

Laita vielä viestiä kirjastoon, josko sieltä saisi asiaa eteenpäin...

Käytöstavat ovat kadonneet asiantuntijaltakin!

Vierailija

Nytpähän tiedät miltä meistä sinkkumiehistä tuntuu kun rustaa huolella työstetyn viestin deittipalvelussa. Ei tuu edes sitä törkeetä vastausta.

T: Ykä yksinäinen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olipa tyly viesti AP. Sinun vastaisin vielä tälle 'asiantuntijalle' erittäin kohteliaasti ja kertoisin, että voisiko hän  ystävällisesti tarkentaa mistä kirjastosta ja netistä? Sekä selittäisin mistä kaikista olet tietoa jo etsinyt...

Laita vielä viestiä kirjastoon, josko sieltä saisi asiaa eteenpäin...

Käytöstavat ovat kadonneet asiantuntijaltakin!

Pitäisikö laittaa kaikkien niiden asiantuntijoiden nimet, joihin olen ollut jo yhteydessä, kaikki ne kirjastot, viitata kaikkiin tutkimuksiin, linkittää käymäni nettisivut ja kertoa, että nämä on koluttu, löytyisikö lisää vinkkejä? 

Luulisin, että ruudun takana voisi olla entistä ärsyyntyneempi asiantuntija. 

Mutta joo. Kiva fiilis, kun olen kohta vuoden työskennellyt tämän eteen, eikä valmista tule millään. Ja sitten kun löytyisi se yksi ainut henkilö, joka voisi auttaa, se on tuollainen jästipää.

ap

Vierailija

Ohhoh, otatpa nyt jotenkin tosi vakavasti tuon yhden tylyn viestin. Omien sanojesi mukaan olet saanut 14 asiallista viestiä ja nyt tuo yksi tyly tuntuu suistavan sinut pois raiteiltasi :-)

Tervetuloa sitten joskus tänne työelämään, tylyjä viestejä saattaa saada niin työkavereilta, esimiehiltä, alaisilta kuin asiakkailtakin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nytpähän tiedät miltä meistä sinkkumiehistä tuntuu kun rustaa huolella työstetyn viestin deittipalvelussa. Ei tuu edes sitä törkeetä vastausta.

T: Ykä yksinäinen

Ja tässä näemme maailman toiseksi typerimmän viestin, joka ei millään tavalla liity edes aiheeseen. Voihan itsesääli.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat