Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero edessä, pärjäänkö taloudellisesti talossani

Vierailija
16.11.2015 |

Tilanne siis se, että talon arvo noin 190-200000. Velkaa jäljellä noin 145000.
Minun palkkatulot 3000 euroa, lapsilisät kahdesta lapsesta.
Elatusmaksut mitä luokkaa? Miehellä suunnilleen samat tulot, vähän paremmat vuositasolla noin 44000.
Lainaa lyhennetään yhdessä nyt 1080 euroa/kk.
Omakotitalo, maalämpö. Sähkö ja lämmityskulut noin 100/kk.
Yksi auto, bensakulut suht vähäiset.

Ongelmana se, pystynköhän jäämään taloon.. Kun se olis pakollista lasten koulun takia, en haluaisi että joutuvat vaihtamaan koulua. Vuokra-asunnot on täällä harvassa ja niissäkin vuokrat varmasti yli 800.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä pärjäätkö vai etkö. Ero on tärkein. 

Vierailija
42/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin aikoinaan eron jälkeen kahden lapsen kanssa asumaan omakotitaloon ja laina siirtyi minulle. Laina ei ollut onneksi kovin iso ja jaettavana oli myös jonkin verran muuta omaisuutta.

Kannattaa ainakin ottaa ruutuvihko esille ja laskea tarkkaan, kuinka suuret ovat olleet pakolliset menot vuodessa: laina, lämmitys, sähkö, vesi, jätekuljetus, vakuutukset, kiinteistövero, puhelinlasku, auton pakolliset kulut... Niistä on vaikea paljon vähentää.

Tuloni olivat peruskoulun lehtorin palkka ja kohtuullisen isot elatusavut. Ihan hyvin selviydyin, ja lapset saivat jatkaa elämää tutussa ympäristössä eronkin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ikinä en ole sossun asiakas ollut, en tiedä millä perusteella sieltä toimeentuloa saisi.

Siis jos talo on myyty ja asuu vuokralla eikä rahat riitä elämiseen, kai sieltä apua saisi? Ei kai sillä väliä ole onko yksin vai kaksinhuoltaja.

Ei se mikään automaatti ole, jos ei rahat riitä. Kyllä siihen ehtoja liittyy. 

Eikä talojakaan päivässä myydä tai että myynti kattaisi koko lainan,jne...! Eikä vuokra-asuntoakaan päivässä saada. Ja onko sinulla sitten esim. 3kk vuorkavakuuteen rahaa, jne.

Eli montako kuukautta selviät kuluista, jos jäät työttömäksi...

Vierailija
44/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida pärjätä jäädessäsi teidän yhteiseen taloon. Maksetuasi miehellesi hänen osuuden talosta, sinulle jää talon osalta velkaa 175 000 e.  Tästä tulee 1,5% korolla ja 20 v. laina-ajalla 850 e/kk kulua. Tähän päälle talon kulut n. 600 e/kk. saadaan asumisen osalle 1450 e/kk. 

3000 e kuukausipalkasta sinulle jää käteen n. 2100 e (+lomarahat). Tämä toki riippuu hhieman siitä, missä päin Suomea asut. Elatusmaksuja saat maksimissaan 400 e/kk. Näin teille jää asumisen jälkeen n. 1000 e/ kk muihin kuluihin.

Jos olisit täysin työhaluton ja asuisit vuokralla, niin saisitte toimeentulotukea asumismenojen lisäksi 1120 e/kk, eli pärjäisitte sosiaaliturvalla paremmin, joskin on muistettava, että asuntoon jäädessäsi sinulle jää rahaa säästöön maksetun asuntolainnan muodossa, joskin tästäkin leijonan osan syö asunnon tulevat remonttitarpeet eli ns. korjausvelka.

Vierailija
45/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksut voi maksaa myös kertakorvauksena. Eli voitte sopia, ettet maksa miehelle osuutta talosta, vaan se on etukäteen suoritettua elatusmaksua

Vierailija
46/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten, kun loppuu elarit ja lapsilisät, on lainakin pienempi ja taas suunniteltavissa maksut erilailla. Lainaa voi ehkä lyhentää taas vähemmän, mahdollisesti saanut palkankorotuksen, tai uuden parisuhteen myötä enemmän rahaa elämiseen. Ikinä ei voi tietää.

Mutta ei sitä voi ihan kovin monen vuoden päähän asti ajatella elämää kaikkien riskien myötä. Ja eroamattakaan ei voi jättää, jos ei halua tulla hakatuksi.

ap

Älä jaksa! :D Kaikki eronneet palstailijat on eronneet väkivaltaisesta miehestä. Aivan. Täytyy sanoa, että aikamoisia pässinpäitä sitten olette, kun olette vaimonhakkaajan kanssa lapset tehneet. Eiku ne väkivaltaiset piirteet on tulleet esiin vasta lasten teon jälkeen. .

Vierailija
47/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusmaksut voi maksaa myös kertakorvauksena. Eli voitte sopia, ettet maksa miehelle osuutta talosta, vaan se on etukäteen suoritettua elatusmaksua

ja voit sitten jälkikäteen vielä vaatia vielä elatusmaksua kun toteat, että kertakorvaus ei ollutkaan riittävän kattava kustantamaan lasten elatusta.

Vierailija
48/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten, kun loppuu elarit ja lapsilisät, on lainakin pienempi ja taas suunniteltavissa maksut erilailla. Lainaa voi ehkä lyhentää taas vähemmän, mahdollisesti saanut palkankorotuksen, tai uuden parisuhteen myötä enemmän rahaa elämiseen. Ikinä ei voi tietää.

Mutta ei sitä voi ihan kovin monen vuoden päähän asti ajatella elämää kaikkien riskien myötä. Ja eroamattakaan ei voi jättää, jos ei halua tulla hakatuksi.

ap

Älä jaksa! :D Kaikki eronneet palstailijat on eronneet väkivaltaisesta miehestä. Aivan. Täytyy sanoa, että aikamoisia pässinpäitä sitten olette, kun olette vaimonhakkaajan kanssa lapset tehneet. Eiku ne väkivaltaiset piirteet on tulleet esiin vasta lasten teon jälkeen. .

Sitten vielä vakivallanuhkaa kokeneet altistavat lapset tälle uhalle luovuttaen lapset tapaamisiin! Eihän mies lasta löisi, eihän?!

Vierailija
49/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tosiaankaan tässä ala eroni syytä selvittämään sen enempää, olin tässä kysymässä vain kokemuksia rahantarpeesta yksinhuoltajana omakotitalossa. Joku kirjoitti, että olisi tyhmää tässä tilanteessa erota. No, ei kuulunut suunnitelmiini, mutta pakko on.

Olen nyt saanut vähän ristiriitaista tietoa siitä, että saako niitä elareita nyt käyttää tähän omaisuuden jakoon vaiko ei. Toiset sanoo, että ei voi, toiset sanoo, että voi sopia maksettavaksi kertakorvauksena, jolloin minun ei tarvitsisi maksaa miehen osuutta talosta. Tämä sopisi hyvin, sillä noin 5-6 vuoden elareilla kuittaisi hyvinkin talon osuuden.

ap

Vierailija
50/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että te teette hölmön ratkaisun. Nyt kaikkien elämä mullistuu eikä välttämättä hyvällä tavalla. Sä ja lapset menetätte kodin, lapset joutuu vaihtamaan koulua, ramppaamaan kahden kodin välissä, menettää ystäviä vanhasta koulusta. Saatat katua jonkin ajan päästä. Liian moni eroaa ruuhkavuosina kun ei nähdä metsää puilta.

Vierailija
51/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kulu ja riski on vähän aliarvioitu. Tuo on oikea riskipommi. Katsopa oikeasti kulutustasi 12kk ajalta - kokonaistalouden näkökulmasta. Tuo on niin labiili tilanne että pienikin vastatuuli ja olet heti sossun luukulla. Lapset tunnetaan sitten teineinä niinä köyhinä joilla ei koskaan ole varaa mihinkään (äiti säästää taas seuraavaan kodinkonerikkoon). Älä tee sitä lapsillesi.

Vierailija
52/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa erota jos henki tai terveys on vaarassa väkivallan takia,muuten ei.

Vierailija
53/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuoden päästä teillä vois olla miehen kanssa tilanne että saatte tehdä asioita ihan kahdestaan. Lapset on omillaan. Siinä vaiheessa voi olla aika masentavaa jäädä yksin johonkin vuokrakämppään. Ei hyviä, vapaita miehiä puissa kasva.

Vierailija
54/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos tilanne on se ettei rakasta toista enää. jos ei halua viettää oman miehensä kanssa aikaa ollenkaan. ajatuskin muutaman vuoden päästä olevasta yhteisestä ajasta ilman lapsia kuulostaa pelottavalta.

Vierailija
55/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatukset voi maksaa kertakorvauksena, mutta sinun omaisuuden kasvattaminen ei tälläinen korvaus ole, koska tämän omaisuuden sinä voit hävittää ennen kun lapsesi on täysi-ikäisyyden kynnyksellä.

Vierailija
56/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on ollut hauskaa seurustelun alussa, niin teillä voi olla hauskaa uudestaankin. Kuulostaa jotenkin heppoiselta ja turhalta erolta. Suotta laitatte lasten elämät päälaelleen.

Vierailija
57/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se onkin suuri kysymys, että pistääkö lasten edun aina oman etunsa edelle. Koko lopun elämän. Siihenkö tulee mennä.. kun ei tämä ole hetkessä tapahtunut päätös, olen veivannut asiaa jo noin 7 vuotta, vain lasten takia. Nyt olen alkanut elää elämääni omana elämänäni. Ajattelin, että ansaitsen itsekin jotain, vaikka lasten eteen olenkin valmis tekemään paljon, sitä olen mielestäni tehnyt viimeiset vuodet. Nyt alkaa olla mitta täynnä.

Vierailija
58/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, se onkin suuri kysymys, että pistääkö lasten edun aina oman etunsa edelle. Koko lopun elämän. Siihenkö tulee mennä.. kun ei tämä ole hetkessä tapahtunut päätös, olen veivannut asiaa jo noin 7 vuotta, vain lasten takia. Nyt olen alkanut elää elämääni omana elämänäni. Ajattelin, että ansaitsen itsekin jotain, vaikka lasten eteen olenkin valmis tekemään paljon, sitä olen mielestäni tehnyt viimeiset vuodet. Nyt alkaa olla mitta täynnä.

Silloin sinun pitää olla valmis ottamaan todellista vastuuta ja tuottaa niitä pettymyksiä lapsille. Et pysty turvaamaan heille samaa elämää mitä tähän asti vaan sinun pitää olla valmis kantamaan vastuusi olosuhteiden muutoksista, joihin mahdollisesti kuuluu osana koulun, kaveripiirin yms. vaihdokset, etkä pysty heille turvaamaan sitä samaa elintasoa.

Vierailija
59/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tässä ajankin takaa, että minun ei olisi pakko vaihtaa sitä paikkakuntaa. Sitä en aio tehdä. Minusta lapsilla täytyy pysyä mahd paljon normiarjessa samana, vaikka vanhempien ero tulisikin eteen. Eli koulu ja kaverit ei vaihdu. Se on sitten eri asia miten saan sen elämän rahoitettua.

Vierailija
60/68 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tässä ajankin takaa, että minun ei olisi pakko vaihtaa sitä paikkakuntaa. Sitä en aio tehdä. Minusta lapsilla täytyy pysyä mahd paljon normiarjessa samana, vaikka vanhempien ero tulisikin eteen. Eli koulu ja kaverit ei vaihdu. Se on sitten eri asia miten saan sen elämän rahoitettua.

Mitä olet ottanut huomioon kun suhteutat menot tuloihin?! Kaksi tervettä lasta ja terveen aikuisen ja  työpaikan?! Tukien varaan ei kannata laskea mitään. Yksin, kun ylläpitää taloutta niin tärkein asia joka pitää ottaa huomioon on se taloudellinen turva tulojen laskemisen varalle, kun ei ole sitä toista palkkapussia paikkaamaan tilannetta. Tukijärjestelmät on hitaita ja jäykkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä