Avioero edessä, pärjäänkö taloudellisesti talossani
Tilanne siis se, että talon arvo noin 190-200000. Velkaa jäljellä noin 145000.
Minun palkkatulot 3000 euroa, lapsilisät kahdesta lapsesta.
Elatusmaksut mitä luokkaa? Miehellä suunnilleen samat tulot, vähän paremmat vuositasolla noin 44000.
Lainaa lyhennetään yhdessä nyt 1080 euroa/kk.
Omakotitalo, maalämpö. Sähkö ja lämmityskulut noin 100/kk.
Yksi auto, bensakulut suht vähäiset.
Ongelmana se, pystynköhän jäämään taloon.. Kun se olis pakollista lasten koulun takia, en haluaisi että joutuvat vaihtamaan koulua. Vuokra-asunnot on täällä harvassa ja niissäkin vuokrat varmasti yli 800.
Kommentit (68)
Eli summa summarum. Epäkelpoa puolisoa voi ja kannattaa pitää vain rahan takia. Mitä sitä suotta rakkautta miettimään :)
Luulisin, että voit asua. Edulliset asuinkulut. Pidennät sen lainan maksuaikaa. Ja käy kilpailuttamassa uusi laina useammassa pankissa.
Pankkihan sen sinulle loppupeleissä kertoo pystytkö.
Vierailija kirjoitti:
Pankkihan sen sinulle loppupeleissä kertoo pystytkö.
Pankki voi irtisanoa aloittajan nykysenkin lainan, samalla kun hylkää uuden laina hakemuksen.
Mun uskoakseni, jos saat miehen jättämään lapsille osuutensa, tarvitset lainaa n. 150.000 euroa. Sen lyhennys 20 vuoden laina-ajalla on noin 750 euroa. Jos se putkiremppa ei ole heti nurkilla, niin ehdit maksaa lainaa matalammalle näillä koroilla ja ottaa putkiremppaa varten sitten lainan. Elä nyt niin nuukasti kuin suinkin ja laita rahaa syrjään, sillä kun lapsesi tulevat yläasteikään, kulutus kasvaa. (Meidänkään 16-v. pojalle ei löydy kenkiä kuin netistä, kun kengänkoko 47.)
Muistutan, että lukio/amis-ikäiset tulevat kalliiksi, jos kirjoja ja työvälineitä ei saa käytettynä. Esim. kokki- ja käsityölinjoilla ostetaan omat veitset sun muut. Kun neuvottelet elareista, ota huomioon lasten harrastus- ja opiskelukulut ja extramenot kuten koulukuvat, silmälasit, hajonneet fillarit, sukset sun muut. Meillä ex maksaa niistä puolet kuittia vastaan, esim. silmälasit sun muut. Tietenkin sovin ex:n kanssa että katsomme ensin harrastusvehkeet kirpparilta, ja jos ei löydy, niin ostamme uudet.
Pankin kanssa voi neuvotella lyhennysvapaata silloin kun lapsesi ovat opiskeluikäisiä, ja lainaturva kannattaa ottaa. Ja ehkä ne opiskeluikäiset lapset jo tienaavat osan omista rahoistaan. Ainakin lukio-ikäisenä maksoin itse vaatteeni ja huvini kesätöillä.
Minä sinuna ostaisin. Olen itsekin ostanut remppakuntoisen rivarinpätkän, kun ero tuli. Oli hyvää terapiaa.
Siis miten ainoat vaihtoehdot on tuo talo ja vuokralla asuminen? Kai siellä on muitakin omistusasuntoja? Joku edullisempi asunto olisi varmasti järkevämpi.
Siis meillä täällä rivarikolmiot on lähes saman hintaisia kuin nykyinen lainan määrä, eli 130-145000. Vanhemmatkin siis. Ja rivareissa sitten on vastikkeet, jotka on laskelmieni mukaan samaa tasoa kuin kulut nykyisessä talossa. eli joutuisin maksamaan saman suuruista lainaa ja lisäksi vastikkeen, joka voi olla isompikin.
Ihme kommentointia täällä taas. Jos joku wt-mamma on huvin vuoksi eroamassa, sitä kyllä kannustetaan innolla. Kun keskituloinen väkivallan uhan elävä nainen aikoo erota, hänet nujerretaan täysin. Ilmeisesti palstan unelma olisi, että kaikki yksinhuoltajat asuisivat rauhattomassa vuokralähiössä ja lasten elinolosuhteet muuttuisivat radikaalisti.
Tsemppiä, tulet kyllä selviämään talon ylläpidosta hyvin.