Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä mä saan mun käsi-ihottuman kuriin?

Vierailija
16.11.2015 |

Mulla on atooppinen iho ja olen huomannut että ihottumaa pahentaa stressi muiden ulkoisten ja sisäisten tekijöiden lisäksi.

Sormet on raavittu ihan ruvelle. Koko ajan kutisee ja kirvelee. Apua en ole saanut Apolar-voiteesta, joka on keskivahva steroidi enkä Sibicortista. Perusvoiteet lehauttaa ihottuman aivan punaiseksi ja lisää turvotusta sormissa. Öisin mulla on ollut raapimisen takia puuvillahanskat ja rasvaa käsissä. En edes herää kunnolla kun raavin sormet rikki.

Mä en enää keksi mikä tähän auttaisi.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokittelukin on luokittelua ja atopiaksi luokitellaan, ulkoapäin silmillä havaittu tietynlainen ihottuma. Autoimmuunisairaus on myös vain luokittelua.

Autoimmuuni osio atopiassa korostuu kun ihottumasta tulee krooninen joka tarkoittaa että paraneminen itsessään aiheuttaa tulehduksia. Suolakylpyjen käyttäminen pahensi pitkässä juoksussa ihottumiani kuten myös perusvoiteet joita vielä hetki sitten neuvottiin käyttämään "lumiukko" rasvaus tyylillä, joten ongelma on avoin edelleen ja ratkaisua ei näy- Minusta atopiaan voi liittyä monenlaisia syitä yhdistäviä tekijöitä olen huomannut oikeastaan vain stressissä joka pahentaa. Eri asunnoissakin voi olla se jokin laukaiseva tekijä ilmansaasteetkin(pienhiukkasetkin) voivat vaikuttaa. Vuodenaika siihen liittyvät itiöt ja ilmanlaatu mitä ihmissilmä ei näe mutta voi ymmärtää. Olen saanut ihottumaa(erilaista kun atooppinen) myös sähköpatterista vaikka en sähköyliherkäksi itseäni miellä, olin tuolloin valvonut todella pitkään. Ehkä on helppoa sanoa itselleen että ruokavaliosta on apua jos haluaa siihen uskoa. Minulla menee ensin muuten iho rikki ja sitten kun paranemine alkaa on vasta vatsa löysänä.

Vierailija
42/44 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio voi auttaa - jos jonkun ruoka-aineen käsittely esim. kutittaa käsiä kovasti (omena?, raaka porkkana?) niin kokeile jättää se syömättä.

Hanki iso paketti kertakäyttöhanskoja (ei lateksia?) ja käytä niitä käsitellessäsi esim. raakaa lihaa tai raakoja hedelmiä/ kasviksia. Ja ehdottomasti (lateksittomat?) hanskat käteen tiskatessa ja siivotessa.

Hoida ensin tulehdus pois kortisonilla ja sen jälkeen iho kestää tavallista rasvaa kutisematta - kokeile, että löydät sopivan rasvan. Itse sain ihotautilääkäriltä vinon pinon pieniä testerituubeja, joista lähdin koettamaan mikä on omalle iholle hyvä. Ja sitten niitä tuubeja joka paikkaan: vessaan, keittiöön, käsilaukkuun, yöpöydälle - niin että voit rasvata kädet oikeasti MONTA kertaa päivässä.

Mikä muu ärsyttää ihoa? Itselläni yksi on kumi. Esimerkiksi syksyllä kurakelien aikaan kun pukee ja riisuu lasten kumppareita niin kädet ärtyy heti - ja ei kun taas ne hanskat käteen, paljain käsin en tee tätäkään hommaa enää. Turha yhtään ärsyttää, kun muutenkin kutisee.

Itselläni yksi ärsyttävä on lisäaineet. Huomaan käsissäni karkkipäivän selvästi... En tiedä, onko syypää yksi tietty vai moni erilainen lisäaine, mutta yritän ostaa karkkipäivinä peruslakua tai vaikka leipoa marjapiirakan sen värikkään karkkipussin sijaan niin kädet voi paremmin.

T: Kohtalotoveri, jolla on kädet varmasti muiden mielestä ihan kamalan näköiset, kun ne ovat rutikuivat, mutta itse olen tyytyväinen, kun pari vihannesta karsittuani kädet eivät kutise ja saan nukuttua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä hoitaa sisäisesti, jos ulkoinen rasvojen ja voiteiden levitys ei auta. Monilla auttaa ruokavalion muuttaminen, esimerkiksi rasvojen lisääminen ja vaihtaminen erityyppisiin. Se vaatii pitkän ajan, että suun kautta käytetyt rasvat alkavat vaikuttaa ihoon asti, pari viikkoa ei näytä mitään vaikutusta.

Vierailija
44/44 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kortisoni voiteetkin kokeillut?

kokeileppas kalaöljykapseleita ja jättihelokkiöljy kapseleita. nuo omegat voi auttaa kosteuttamaan ihoa ja parantamaan atooppista ihoa.