Kasvisruokavalio?

Vierailija

Etuja, haasteita? Millaisia arkiruokia? Harkitsen siirtymistä kokonaan kasvisruokailijaksi ja haluaisin kuulla mielipiteitä.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Etuja: ruoka on hyvää - ainakin se, minkä teet itse. Ekologistakin se on.

Haasteita: tässä välissä yleensä ouhutaan proteinin saannista ja b12-vitamiinista. Ne ovat oikeasti helppo juttu (ka vaatii vähän tietämystä ,muttei ylenmääräisesti, toinen on hidettava purkista ja siksi sekään ei ole vaikeaa). Oikea varsinainen haast sen sijaan on, että sumalaisissa ravintoloissa on edelleen käsittämättömän, äärettämän nolot kasvisruoat. Niitä ei kerta kaikkiaan osata. Jos joudut syömään paljon ulkona, tämä on huomattava käytännön ongelma.

Vierailija

Olen ollut nyt yli 15-v kasvissyöjä, ja kyllä viimevuosina on kasvissyönti muuttunut niin paljon helpommaksi, enää ei kummeksuta niin paljoa jne. Ja pääkaupunkiseudulla ainakin löytyy joka paikasta myökin kasvisvaihtoehto.

Mal405

Hei, itse olen ollut kesästä asti kasvissyöjä ja ihan helppoa ollut:) itse en myöskään syö kananmunia tai maitotuotteita, mutta jos vaan lihasta luopuu niin ei oo vaikeeta ollenkaan.

Nyt on kaupoissa paljon noita lihan korvikkeita, esim. Hälsans merkkiset pakaste tuotteet on tosi hyviä, esim soijarouhe on tosi hyvää, ihan kuin jauhelihaa, ei vain niin kamalan rasvaista. Kasvispyörykät on myös tosi hyviä muussin ja kastikkeen kanssa.

Arki ruokia on tosi helppo tehdä melkein samoilla resepteillä, korvaa vain lihan esim. soijarouheella tai kasviksilla.

Paljon valmisruokiakin löytyy, vegaanituotteet.net on hyvä apu, sinne päivitetään aina kun uusia tuotteita tulee kauppoihin.

Vierailija

Haasteita on "hauskat" heitot, yököttelyt ja pätemiset mitä tulet kuulemaan ruokavaliostasi ja terveydentilastasi. Myöskin ulkona syöminen voi olla vähän haasteellisempaa kuin lihaa syövillä, mutta aika harvassa paikassa enää nykyään kasvissyöjä/ vegaani jää kokonaan ilman ruokaa

Hyviä puolia on se itse ruoka, ekologisuus ja se ettei sun rahoja mee eläinten hyväksikäyttön tukemiseen niin paljon kuin lihaa syödessä.

Vierailija

Hyviä puolia: ruokavalio muuttuu helposti terveellisemmäksi (ei välttämättä, mutta usein), ekologista ja eettistä, ruokalasku todennäköisesti pienenee, oppii uusien ruokalajien valmistamista. Kasvissyönti on myös koko ajan helpompaa, varsinaisten kasvisruokaravintoloiden lisäksi etenkin isommissa kaupugeissa liki jokaisessa ravintolassa on ihan varteenotettava kasvisvaihtoehto. 

Huono puoli: saat tottua siihen, että vaikka vältät viimeiseen asti ruokavaliostasi puhumista, alkavat tietyt tyypit pitää sinua ylimielisenä käännyttäjänä ja ruokafasistina. Sille nyt ei vaan voi mitään

Mal405

Niin ja tuli vielä mieleen, että jos haluat lähteä ulos syömään, niin nepalilaiset ravintolat on hyvä vaihtoehto, tosi hyviä kasvisruokia:)

Vierailija

Oman egon nostattamista. Ottakaahan soijastakin selvää. En kannata yletöntä lihan syömistä vaan tavallista sekasyömistä mitä ihmislaji on tehnyt aina. Äärilaidat ei ole koskaan hyväksi. Joten kohtuus kaikessa! Median orjaksi ei kannata ruveta. On hyvä taito osata lukea luotettavaa tietoa. Tervettä maalaisjärkeä olisi myös hyvä osata käyttää.

Tavan tallaaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oman egon nostattamista. Ottakaahan soijastakin selvää. En kannata yletöntä lihan syömistä vaan tavallista sekasyömistä mitä ihmislaji on tehnyt aina. Äärilaidat ei ole koskaan hyväksi. Joten kohtuus kaikessa! Median orjaksi ei kannata ruveta. On hyvä taito osata lukea luotettavaa tietoa. Tervettä maalaisjärkeä olisi myös hyvä osata käyttää.

Tavan tallaaja

Kiitoksia mielipiteestäsi, jatkan silti lihattomalla linjalla :)

Vierailija

Itse harkitsen vegaania (nyt siis 5 vuotta kasvissyöjänä) ja siinä enemmän haastetta. Kasvissyönti on helppoa tulet huomaamaan, kokeile vaikka kuukausi ekaksi!

Itse koen että huonoja puolia ei ole. Parasta se että tietää että voi syödä hyvällä omallatunnolla kaikkea kun tietää ettei sen ruoan takana varmasti ole eläinten turhaa kärsimystä

Vierailija

Kaikki tietämäni kasvissyöjät(noin 15 kpl) ovat joko ylipainoisia tai anorektisen laihoja. Ruokailut menevät heidän kanssaan vaan hössötykseen raaka aineista ja jos itse syö ns tavallista ruokaa niin alkaa saarna kuinka maailma tuhoutuu. Niimpä saavat puolestani ollakin omana ituhippiryhmänään. Mikäs siinä jos syö terveellisesti mutta rajansa kaikella. Pyöriipähän elämä muunkin kuin sen ruuan ympärillä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tavan tallaaja

90% suomeen rahdattavasta soijasta menee lihakarjalle syötäväksi, vain 10% ihmisravinnoksi. Kasvissyöjän ei ole edes mikään pakko syödä soijaa, esimerkiksi suomalaista härkäpapurouhetta löyty kaupoista.

Vierailija

Oon alkanut tykkäämään ruuasta ja ruuanlaitosta sen jälkeen kun jätin lihan (ja suurimmaksi osaksi maito- ja munatuotteet) pois. Syön myös nykyään paljon monipuolisemmin kuin ennen ja tekee mieli kokeilla uusia juttuja. Nykyään ravintoloissakin on paljon kasvisruokaa tarjolla!

Tottakai aina välillä saa kuulla jotain pätemistä ja ulinaa asiasta, mutta jätän ne ihan oman onnensa nojaan. Varsinkin just nää "höhöhöh mulla on pupun kaa sopimus.." ja "mun lempi kasvisruoka on lehtipihti khöhöhöö" -heitot on aika yleisiä, mutta nekin lähinnä aiheuttaa myötähäpeää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietämäni kasvissyöjät(noin 15 kpl) ovat joko ylipainoisia tai anorektisen laihoja. Ruokailut menevät heidän kanssaan vaan hössötykseen raaka aineista ja jos itse syö ns tavallista ruokaa niin alkaa saarna kuinka maailma tuhoutuu. Niimpä saavat puolestani ollakin omana ituhippiryhmänään. Mikäs siinä jos syö terveellisesti mutta rajansa kaikella. Pyöriipähän elämä muunkin kuin sen ruuan ympärillä

Minä ainakin olen täysin normaalipainoinen, joskin hoikka. En koskaan paasaa ruokavaliostani kenellekään, mitäpä se muille kuuluu. Suurin osa vaikkapa opiskelukavereistani tai työkavereistani tuskin tietää että mikä ruokavalioni on enkä minäkään ole kiinnittänyt huomiota että kuinka moni on kasvissyöjä ja kuinka moni lihansyöjä. Tuntuu että lihansyöjäfanaatikot ovat lähinnä noita muiden syömisen kyttääjiä. Itse uskon siihen, että jokainen eläköön omatuntonsa mukaisesti ja tehkööt itse omat eettiset valintansa kunhan voi olla niiden takana. Harmi että sinun elämäsi tuntuu pyörivän muiden ruokavalioiden ympärillä.

Vierailija

Olen ollut ilman lihaa 20 vuotta. Ei ole kertaakaan tehnyt mieli :) Itse olen aika laiska ruuanlaittaja, ja muutenkaan en ole kovin innostunut ravintoasioista, joten ruokavaliooni kuuluu nykyään myös maitotuotteet, munat ja kala. Eli muuten perussafkaa, vain liha pois.

Tällä tavalla saa vähällä vaivalla koostettua täysipainoisen ruokavalion. Ehkä kannattaa ainakin aluksi koeilla näin, jos kasvissyönti "pelottaa"? Myöhemmin voi sitten siirtyä vaikka kokonaan vegaaniksi, jos on intoa nähdä vähän enemmän vaivaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat