Kuinka vanhaksi lapsellesi kelpasi vanhempien valikoimat vaatteet?

Vierailija

Vai onko aina kelvannut?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

itselleni kelpasi vielä 12-v. Enemmän on merkitystä kaveripiirillä kuin iällä. Omaan kaveripiiriin ei kuulunut hirveästi muotitietoisten jälkikasvua.

Vierailija

Toisinaan kelpaa toisinaan ei, poika ehkä joskus 3-4 vanhana ensimmäisiä kertoja kieltäytyi jostakin vaatteesta, tytöllä se on tullut eteen kouluiässä tai ainakin lähellä sitä.

Vierailija

Tytölle jotain neljä-viisivuotiaaksi, pojalle kelpaavat vieläkin (nyt 13-vuotias)....

No joo, tyttären kanssa ollaan monesti kyllä samaakin mieltä vaatteista, mutta en tee sitä virhettä, että ostaisin hänelle mitään kysymättä hänen mielipidettään. Erittäin selkeä persoonallinen maku hänellä. Ja saa minusta ollakin, minä sitten varmistan, että pukee riittävästi ja tilanteeseen sopivasti (minkä kyllä tekeekin, nyt on jo 15-vuotias).

Vierailija

3-luokkalaiselle tytölle on turha enää ostaa mitään vaatteita, jos hän ei ole mukana shoppailemassa. Oma maku alkaa olla jo aika tarkka..

Vierailija

Tytär on 22v ja edelleen kelpaa äidin ostamat. Tosin ostan hänelle enää 2-3 vaatetta vuodessa, mutta aina ne on olleet mieluisia. Klassinen ja kallis maku, ulkomailta saa kunnon käyttövaatteita edullisemmin.

Vierailija

Yhä kelpaa 12- ja 14-vuotiaille. Joku ostamani on saattanut kelvata pari vuotta myöhemmin.
Nuoremman maku alkaa tosin olla sellainen että taitaa kohta olla parempi jättää valinnat itselleen, ja käy kyllä itsekin ostoksilla.
Vanhemman tyyli on sellainen että osaan paremmin ostaa siihen sopivia. (Mustaa, mustaa ja mustaa)
Tyttöjä siis ovat.

Vierailija

10-vuotiaalle tytölle kelpaa edelleen. Kun meni kouluun, alkoi tulla enemmän kommenttia siitä, millaisia vaatteita haluaa käyttää, mutta osaan ostaa vaatteita, joista tykkää.

Nuoremmalle (7 v) tytölle vaatteet kelpaavat pääosin ulkonäöllisesti, mutta kaikki tuntuvat pahalta päällä. Malliltaan vaatteet ovat kuitenkin ihan perusvaatteita.

Vierailija

4v loppui minun valitsemien vaatteiden pitäminen kuin seinään. Poikani on hirveän tarkka vaatteistaan, ei saa olla pienintäkään reikää edes boxereissa ja farkut pitää olla mahdollisimman usein päällä. Minä ja isänsä ollaan oikeita collegehousujen suurkuluttajia kotosalla, eli lie poika sitten sitä mieltä, että olemme kauheita juntteja ja haluaa pukeutua paremmin. Mene ja tiedä.

Vierailija

Itselleni ei kelvannut enää 3-vuotiaana.
Oma 2-vuotiaani suostuu pitämään valitsemiani, mutta hänellä on kyllä omakin maku. Tykkää mekoista, väreistä ja vaatteista joissa on tasku ja sellaisia vaatteita hänelle enimmäkseen hankin.

Vierailija

Kauhean vaikeaa sanoa. Olen varmaan aina kysynyt lapsilta minkälaiset vaatteet hän haluaa. Todennäköisesti olen jo vauvoille höpötellyt, että laitetaanko nää keltaiset potkarit tms. Eli olen aina tiennyt millaisista vaatteista lapsi pitää ja siksi ostanut hänelle mieluisia vaatteita.

Kouluikäisinä olen kysellyt tarkemmin lapsen omaa makua. Lähinnä siksi, että vaatteet ovat kalliimpia, joten virheostoksia ei kannata tehdä ja siksi että Whatsappilla on ollut helppo tarkistaa onko vaate mieluinen (siis kuva vaatteesta lapselle ja kysymys, ostanko). 

Eli vielä ainakin äidin ostamat vaatteet kelpaavat (lapset 10 ja 12 v), mutta ostan tarkkojen ohjeiden mukaan. Tiettyä väriä, tiettyä merkkiä tai tyyliä. Tietenkin minä laitatan jotkut rajat minkätyyppisiä vaatteita ostetaan mutta lapsi saa tietenkin sanoa että haluaako koulufarkkujen olevan kulutetun näköiset vai tummansiniset.

Vierailija

Meillä ovat aika pienestä olleet valikoimassa, vaikka ovat poikia. Ei välttämättä kaikki enää ala-asteiässä kelvanneet, osa kelpaa vieläkin. Ovat aika tarkkoja poikia siitä, miltä vaate tuntuu päällä. 

Vierailija

Pojalle 12 kelpaa mun ostamat, jos ostan hänen makunsa mukaan ;) eli collegehousuja ja huppareita. Itse hän ei halua lähteä vaatekauppaan, joskus olen ostanut netistä ja tsekannut etukäteen mitkä värit parhaat hänen mielestään.

Tytöllä 9 v on tarkka maku. En juuri uskalla ostaa muuta kuin alusvaatteita ja sukkia hänelle ilman että on mukana. Me mennään yhdessä kauppaan ja hän sanoo mistä tykkää ja jos joukossa on minun mielestäni huonoja ehdotuksia (materiaali, malli, kauteen sopimaton tms) niin ne jätetään pois. Meillä on melko yhtenevä maku, joten on helppoa käydä yhdessä ostoksilla. Minä tykkäisin aavistuksen "lapsellisimmista" vaatteista kuin tyttö, mutta tyttö valitsee asiallisia neuleita ja farkkuja yms, joten ihan ok.

Vierailija

N. 6-vuotiaasta lähtien on ollut niin tarkka vaateistaan, että ei ole kelpuuttanut "mitä tahansa" minun valitsemaa vaatetta. Olen toki oppinut lapseni vaatemaun sen verran hyvin, että jonkin verran uskallan ostaa vaatteita ilman, että lapsi on mukana, mutta pääasiassa lapsi on valinnut (minun hyväksymistäni vaihtoehdoista) itse vaatteensa tuolta 6 vuoden iästä lähtien.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat