Valmistuminen ahdistaa :(
Olen viimeistelemässä gradua eli valmistuminen on kohta lähellä.
Ahdistaa aivan älyttömästi kuitenkin :( Joka paikassa paasataan huonosta talouden tilasta ja akateemisesta työttömyydestä...
Tuntuu että elämä valuu jotenkin hukkaan jos nyt 27 vuotiaana joutuu vuosikausiksi työttömäksi. Ei voi hankkia lasta, ei asuntoa, ei autoa, eikä voi pidemmälle matkustella.
Töitä olen kyllä hakenut ja haen mutta pitäisi olla se 5 vuoden kokemus, mutta milläs saat kokemusta jos et pääse töihin.
Kohtalotovereita?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet opiskellut myös oikeustieteitä, niin mitä jos pyrkisit oikikseen ja lukisit itsesi nopeasti lakimieheksi? Työllistyminen olisi varmaan ainakin helpompaa kuin nykyisellä tutkinnollasi.
Ja oikikseenhan tunnetusti pääsee helpolla. Suosittelen apelle väikkäriä :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi kohta valmis maisteri!
Toisaalta tuntuu isolta nuo työttömyyskorvaukset kun on tottunut vuosikausien opiskelijabudjettiin :D Oma suunnitelmani on jatkaa opiskelua kun kerran pari vuottaa saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmitumisen jälkeen.
Mitä tarkoitat tuolla "kun kerran pari vuotta saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmistumisen jälkeen"? Ilmaiseksi, niinku milleen?
Meillä Turussa ainakin saa 3 lukukautta opiskella ilmaiseksi lisää maisteriksi valmistumisen jälkeen.
Hei no tuohan on mahtava juttu! Onkohan muissa yliopistoissa sama? En ollut koskaan kuullutkaan! Saako mitä tahansa opintoja käydä? Vai onko niitä rajattu jotenkin? Saako opintoja suorittaa valmistumisen jälkeen, vaikka olisi jo työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuntuu isolta nuo työttömyyskorvaukset kun on tottunut vuosikausien opiskelijabudjettiin :D Oma suunnitelmani on jatkaa opiskelua kun kerran pari vuottaa saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmitumisen jälkeen.
Mitä tarkoitat tuolla "kun kerran pari vuotta saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmistumisen jälkeen"? Ilmaiseksi, niinku milleen?
Meillä Turussa ainakin saa 3 lukukautta opiskella ilmaiseksi lisää maisteriksi valmistumisen jälkeen.
Hei no tuohan on mahtava juttu! Onkohan muissa yliopistoissa sama? En ollut koskaan kuullutkaan! Saako mitä tahansa opintoja käydä? Vai onko niitä rajattu jotenkin? Saako opintoja suorittaa valmistumisen jälkeen, vaikka olisi jo työelämässä?
Kyllä samoin ehdoin saa suorittaa kursseja kuin tutkinto-opiskelijat. Pitää vain sopia kokonaisuuksista vastaavien opettajien kanssa. Kirja ja luentokurssien osalta tuskin mitään rajoituksia. Ja kyllä saa opiskella, olit sitten työtön tai töissä :)
Ihme pelleilyä. Itse oon ollut 19v asti jo töissä ja asunto ja auto on.
En voi ymmärtää miten nuoret naiset laittaa elämänsä hukkaan yliopistoon!
T. Lähihoitaja 25v
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa aivan älyttömästi kuitenkin :( Joka paikassa paasataan huonosta talouden tilasta ja akateemisesta työttömyydestä...Tuntuu että elämä valuu jotenkin hukkaan jos nyt 27 vuotiaana joutuu vuosikausiksi työttömäksi. Ei voi hankkia lasta, ei asuntoa, ei autoa, eikä voi pidemmälle matkustella.
Töitä olen kyllä hakenut ja haen mutta pitäisi olla se 5 vuoden kokemus, mutta milläs saat kokemusta jos et pääse töihin.Kohtalotovereita?
Miten sä noin vanhana valmistut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ainakaan sulla ei ole lainaa, eihän?
2000 opintolainaa, mutta voisin maksaa sen säästöillä heti pois jos tahtoisin.
Jotenkin ärsyttää ja suuttuttaa todella paljon kun normaali perhe-elämä jää mitä ilmeisimmin haaveeksi :/
Älä nyt hyvänen aika kuitenkaan valmiiksi heitä kirvestä kaivoon, nuori ihminen! (Ja samat sanat muillekin vastaavassa tilanteessa oleville.) Tiedän, että työmarkkinatilanne on vaikea ja varmasti tuntuu ahdistavalta, mutta silti kyseessä ei ole toivoton tilanne. Useimmat pääsevät ainakin jonkinlaiseen työnsyrjään kiinni näinäkin aikoina, ja kannattaa muistaa, että työnhakuun kuuluu varsinkin uran alussa tietty jännitys ja jopa ahdistus hyvinäkin aikoina.
n30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa aivan älyttömästi kuitenkin :( Joka paikassa paasataan huonosta talouden tilasta ja akateemisesta työttömyydestä...Tuntuu että elämä valuu jotenkin hukkaan jos nyt 27 vuotiaana joutuu vuosikausiksi työttömäksi. Ei voi hankkia lasta, ei asuntoa, ei autoa, eikä voi pidemmälle matkustella.
Töitä olen kyllä hakenut ja haen mutta pitäisi olla se 5 vuoden kokemus, mutta milläs saat kokemusta jos et pääse töihin.Kohtalotovereita?
22 vuotiaana pääsin sisään yliopistoon. Sitä ennen kassatöitä tehdessä ja matkustellessa. Hain toki jo lukion jälkeen yliopistoon mutta ei tärpännyt heti kokeissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän 27 ole mikään vanha. Minä tulen valmistumaan 31 tai 32 vuotiaana, enkä koe itseäni erityisen vanhaksi valmistujaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 vuotiaana pääsin sisään yliopistoon. Sitä ennen kassatöitä tehdessä ja matkustellessa. Hain toki jo lukion jälkeen yliopistoon mutta ei tärpännyt heti kokeissa.
Ap[/
Siis 21v, kirjoitusvirhe
Ap
Olen monella tutulla nähnyt sen ongelman, että kaikki potentiaaliset työt on pk-seudulla. Täällä kuitenkin paljon kalliimpaa asua ja puolisolla saattaa olla työt/opiskelu maakuntakaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet opiskellut myös oikeustieteitä, niin mitä jos pyrkisit oikikseen ja lukisit itsesi nopeasti lakimieheksi? Työllistyminen olisi varmaan ainakin helpompaa kuin nykyisellä tutkinnollasi.
Ja oikikseenhan tunnetusti pääsee helpolla. Suosittelen apelle väikkäriä :-)
No esim. minä olen aikanani päässyt oikikseen ja valmistunut sieltä. Jos ap on saanut kurssejakin suoritettua, niin sisäänpääsyyn pitäisi olla ihan mahdollista, kunhan vain panostaa kokeisiin täysillä. Kuvittelisin, että noin pääsääntöisesti lakimies löytää oman alansa töitä helpommin kuin jonkin humanistisen alan tohtori (ainakin päätellen siitä, että meille hakee sihteerin hommiin myös humanististen alojen tohtoreita mutta ei lakimiehiä). T: 18
Vierailija kirjoitti:
Olen monella tutulla nähnyt sen ongelman, että kaikki potentiaaliset työt on pk-seudulla. Täällä kuitenkin paljon kalliimpaa asua ja puolisolla saattaa olla työt/opiskelu maakuntakaupungissa.
Jep, täällä just toi ongelma. Ite olen päättänyt, että otan työtä sieltä, mistä saa, kunhan palkka kattaa kustannukset, jotka asumisesta ja matkustamisesta seuraa. Mutta ahdistaa jo nyt se, että jos töitä edes saa, tulee elämä olemaan sellaista "välivaihetta", jossa viikot asuu jossain halvassa luukussa pääkaupunkiseudulla ja vkl kauhee matkustaminen täpötäydessä junassa toiselle puolelle maata. Itse asiassa mua alkoi nyt taas itkettää että menenkin tästä säälimään itseäni muualle.
Tsemppiä kovasti kaikille :)
Minulla juurikin tuo ongelma töiden ollessa pk-seudulla. Tai siis potentiaalisten. Mies on jo valmistunut ja minä vuoden kahden sisällä. Täällä maakunnissa ei miehen koulutukselle oikein ole käyttöä, eikä voida muuttaa koska itsellä intensiivistä opiskelua. Ahdistaa ihan kauheasti työttömäksi jäänti ja toisaalta muutto pk-seudulle :/ Täällä asuminen paljon halvempaa ja perheet ystävineen myös täällä.
Ihme vääntöä noiden tutkintojen kanssa. Olen alkujaan FM mutta pääsin kauppikseen sisään lukemaan maisterivaiheeseen taloustiedettä (suosittelen Ap tätä kanavaa). Kummasti alkoi haastatteluihin tulemaan kutsuja KTM tutkinnon jälkeen. Vaikka yhtään mitään konkreettista asiaa en kauppiksesta saanut työelämää varten :D
Ei työnhakijaa pitäisi syrjiä tutkinnon perusteella. Työssä kuitenkin opitaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ainakaan sulla ei ole lainaa, eihän?
2000 opintolainaa, mutta voisin maksaa sen säästöillä heti pois jos tahtoisin.
Jotenkin ärsyttää ja suuttuttaa todella paljon kun normaali perhe-elämä jää mitä ilmeisimmin haaveeksi :/
Älä nyt hyvänen aika kuitenkaan valmiiksi heitä kirvestä kaivoon, nuori ihminen! (Ja samat sanat muillekin vastaavassa tilanteessa oleville.) Tiedän, että työmarkkinatilanne on vaikea ja varmasti tuntuu ahdistavalta, mutta silti kyseessä ei ole toivoton tilanne. Useimmat pääsevät ainakin jonkinlaiseen työnsyrjään kiinni näinäkin aikoina, ja kannattaa muistaa, että työnhakuun kuuluu varsinkin uran alussa tietty jännitys ja jopa ahdistus hyvinäkin aikoina.
n30
Samaa mieltä, johonkin duuniinsyrjään kiinni vai. Tilanne ei helpota sitten kun oot 32v ja väikkärin tehnyt.. sitten on vielä vaikeampi saada paikkaa. Harkitse myös ulkomaille lähtöä
Kannattaa aika tarkkaan miettiä maisterin papereiden ottamista ulos näin laman aikaa. Jos on tukikuukausia jäljellä niin käyttää kaikki pois ensin. Ei meinaa näytä hyvälle pitkät työttömyysjaksot ja työnsaantimahdollisuudet vähenevät vuoden työttömyyden jälkeen merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei teitä, 90% maistereiden omaehtoisen opiskelun toiveista tyrmätään työkkärissä, amikseen voi toki mennä mutta siihen saa sitten toisen asteen opintotukea. Eli ei missään nimessä kannata valmistua jos oma ala on epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuntuu isolta nuo työttömyyskorvaukset kun on tottunut vuosikausien opiskelijabudjettiin :D Oma suunnitelmani on jatkaa opiskelua kun kerran pari vuottaa saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmitumisen jälkeen.Voi ei teitä, 90% maistereiden omaehtoisen opiskelun toiveista tyrmätään työkkärissä, amikseen voi toki mennä mutta siihen saa sitten toisen asteen opintotukea. Eli ei missään nimessä kannata valmistua jos oma ala on epävarma.
Ja toiseen harhaan vielä, eli toiseen maisteriin ei voi käyttää niitä ekasta tutkinnosta jääneitä tukikuukausia, eli paras investointi itseen ja uraan on käyttää ne hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuntuu isolta nuo työttömyyskorvaukset kun on tottunut vuosikausien opiskelijabudjettiin :D Oma suunnitelmani on jatkaa opiskelua kun kerran pari vuottaa saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmitumisen jälkeen.Voi ei teitä, 90% maistereiden omaehtoisen opiskelun toiveista tyrmätään työkkärissä, amikseen voi toki mennä mutta siihen saa sitten toisen asteen opintotukea. Eli ei missään nimessä kannata valmistua jos oma ala on epävarma.
Itse olen valmistunut maisteriksi ja teen nyt toista gradua. Työttömyyskorvauksilla. Eihän työkkäri tiedä opiskelustani mitään, eikä tarvitsekaan koska olen käytettävissä jos työtarjous tulee.