Valmistuminen ahdistaa :(
Olen viimeistelemässä gradua eli valmistuminen on kohta lähellä.
Ahdistaa aivan älyttömästi kuitenkin :( Joka paikassa paasataan huonosta talouden tilasta ja akateemisesta työttömyydestä...
Tuntuu että elämä valuu jotenkin hukkaan jos nyt 27 vuotiaana joutuu vuosikausiksi työttömäksi. Ei voi hankkia lasta, ei asuntoa, ei autoa, eikä voi pidemmälle matkustella.
Töitä olen kyllä hakenut ja haen mutta pitäisi olla se 5 vuoden kokemus, mutta milläs saat kokemusta jos et pääse töihin.
Kohtalotovereita?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi kohta valmis maisteri!
Toisaalta tuntuu isolta nuo työttömyyskorvaukset kun on tottunut vuosikausien opiskelijabudjettiin :D Oma suunnitelmani on jatkaa opiskelua kun kerran pari vuottaa saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmitumisen jälkeen.
Mitä tarkoitat tuolla "kun kerran pari vuotta saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmistumisen jälkeen"? Ilmaiseksi, niinku milleen?
Meillä Turussa ainakin saa 3 lukukautta opiskella ilmaiseksi lisää maisteriksi valmistumisen jälkeen.
Hei no tuohan on mahtava juttu! Onkohan muissa yliopistoissa sama? En ollut koskaan kuullutkaan! Saako mitä tahansa opintoja käydä? Vai onko niitä rajattu jotenkin? Saako opintoja suorittaa valmistumisen jälkeen, vaikka olisi jo työelämässä?
Kyllä samoin ehdoin saa suorittaa kursseja kuin tutkinto-opiskelijat. Pitää vain sopia kokonaisuuksista vastaavien opettajien kanssa. Kirja ja luentokurssien osalta tuskin mitään rajoituksia. Ja kyllä saa opiskella, olit sitten työtön tai töissä :)
Juu eli siis yliopiston puolesta saa opiskella, mutta työkkäristä ei sitten rahaa heru jos opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuntuu isolta nuo työttömyyskorvaukset kun on tottunut vuosikausien opiskelijabudjettiin :D Oma suunnitelmani on jatkaa opiskelua kun kerran pari vuottaa saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmitumisen jälkeen.Voi ei teitä, 90% maistereiden omaehtoisen opiskelun toiveista tyrmätään työkkärissä, amikseen voi toki mennä mutta siihen saa sitten toisen asteen opintotukea. Eli ei missään nimessä kannata valmistua jos oma ala on epävarma.
Ja toiseen harhaan vielä, eli toiseen maisteriin ei voi käyttää niitä ekasta tutkinnosta jääneitä tukikuukausia, eli paras investointi itseen ja uraan on käyttää ne hyödyksi.
Kyllä voi, ja itsekin teen toista maisteriani parhaillaan Kelan rahoituksella. Korkeakouluopintoihin käytössä on yhteensä 64 tukikuukautta. Ensimmäiseen maisterin tutkintooni käytin 55 tukikuukautta, joten voin hyvin opiskella kaksivuotisen maisteriohjelmani opintotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tuntuu isolta nuo työttömyyskorvaukset kun on tottunut vuosikausien opiskelijabudjettiin :D Oma suunnitelmani on jatkaa opiskelua kun kerran pari vuottaa saa ilmaiseksi täydentää opintoja valmitumisen jälkeen.Voi ei teitä, 90% maistereiden omaehtoisen opiskelun toiveista tyrmätään työkkärissä, amikseen voi toki mennä mutta siihen saa sitten toisen asteen opintotukea. Eli ei missään nimessä kannata valmistua jos oma ala on epävarma.
Ja toiseen harhaan vielä, eli toiseen maisteriin ei voi käyttää niitä ekasta tutkinnosta jääneitä tukikuukausia, eli paras investointi itseen ja uraan on käyttää ne hyödyksi.
Kyllä lisätukikuukaudet saa vielä käyttää toiseen samantasoiseen korkeakoulututkintoon. Ainoa ehto on, että siitä edellisestä tutkinnosta on valmistunut. Vuoden 2016 tai 2017 syksyllä sen sijaan tilanne tulee olemaan hyvin todennäköisesti toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valmistunut maisteriksi ja teen nyt toista gradua. Työttömyyskorvauksilla. Eihän työkkäri tiedä opiskelustani mitään, eikä tarvitsekaan koska olen käytettävissä jos työtarjous tulee.
Jos saa tietää niin saat syytteen petoksesta ja tietty maksat joka pennin takaisin. Työkkärin ja yliopistojen tiedonvaihto ei oo mitenkään harvinaista, joten kannattaa työllistyä äkkiä.
Eikä siinä, kukin tavallaan. En silti suosittelisi opintoneuvoksi lain rikkomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historiaa luin pääaineena, mutta kaikki sivuaineet kauppatieteellisessä, johtamista ja taloustiedettä ja oikeustieteiden kursseja siihen päälle.
Typerä olin kun menin humanistiseen, mutta eipä auta valittaa.
Ehkä pitäisi jatkaa opettajan opinnoissa, kirjoittaa väikkäri tai tehdä toinen maisteri..[/quote
Oletko saanut minnekään jalkaa oven väliin? Historian tutkinto on aika arvostettu monissa paikoissa, ja sillä saattaa saada yllättäviäkin työpaikkoja kun vain jaksaa laittaa avointa hakemusta ja koittaisi päästä jo nyt opintojen loppuvaiheessa tekemään hommia osa-aikaisena, esim. tutkimusapulaisen hommiin, lehden toimitukseen, järjestöihin, kustantamoihin, myös valtion paikkoja kannattaa pitää silmällä. Sinulla on myös aika hyvät sivuaineet siinä mielessä, että monien järjestöjen asiantuntijapaikkoihin kaivataan tuollaista tietämystä. Mielestäni tilanteessasi olisi tärkeää hakea niitä töitä jo nyt aktiivisesti, ja antaa vaikka gradun venyä vielä hieman. Jos ei onnaa, niin täydentävillä esim. pedagogisia vielä lisäksi, jatko-opinnot kannattaa vain ja ainoastaan jos joku laitokseltasi suosittelee niitä sinulle sitten gradun jälkeen. Suhteilla sielläkin valitettavasti pelataan (kenestä tulee ns. menestynyt tutkija ja kenestä työtön tohtori).
Harjoittelun tein kunnallisessa hallinnossa. Harmi vain, että kyseinen kaupunki ei palkkaa ketään mihinkään, paitsi hoitohenkilökuntaa. Sitä mukaan kun porukkaa jää eläkkeelle, virkoja lakkautetaan.
Kiitos kovasti kannustuksesta :) Aina hienoa kuulla kun joku hissasta valmistunut töissä :) Antaa tsemppiä itsellekkin.
Tiedän ettei töitä mol.fi-sivulta löydä mutta mistä sitten etsiä?
Ap
Terkuin toinen historiasta valmistunut, joka työskentelee projektipäällikkönä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, ja itsekin teen toista maisteriani parhaillaan Kelan rahoituksella. Korkeakouluopintoihin käytössä on yhteensä 64 tukikuukautta. Ensimmäiseen maisterin tutkintooni käytin 55 tukikuukautta, joten voin hyvin opiskella kaksivuotisen maisteriohjelmani opintotuella.
Ei ole enää voimassa. Ensin sai 15kk lisätukea, sitten kai 6 ja jatkossa ei enää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ainakaan sulla ei ole lainaa, eihän?
2000 opintolainaa, mutta voisin maksaa sen säästöillä heti pois jos tahtoisin.
Jotenkin ärsyttää ja suuttuttaa todella paljon kun normaali perhe-elämä jää mitä ilmeisimmin haaveeksi :/
Tän takia hankin omat lapseni opintojeni aikana. Mut ei se ole kaikille taloudellisesti tai muutenkaan mahdollista edes vaikka halua olis. Me otettiin riski ja se kannatti. Nyt lapset paljon isompia ja uraa saa puurtaa sen mukaan et ne kasvaa kuitenkin koko ajan. Ja silloin ku olivat ihan pieniä ni sai viettää aikaa paljon yhdessä. Eihän tämä ap:ta auta... Kurja tilanne. Ehkäpä asiat kuitenkin järjestyy. Sulla on hyvin omanlainen ja monipuolinen koulutustausta kuitenkin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valmistunut maisteriksi ja teen nyt toista gradua. Työttömyyskorvauksilla. Eihän työkkäri tiedä opiskelustani mitään, eikä tarvitsekaan koska olen käytettävissä jos työtarjous tulee.
Jos saa tietää niin saat syytteen petoksesta ja tietty maksat joka pennin takaisin. Työkkärin ja yliopistojen tiedonvaihto ei oo mitenkään harvinaista, joten kannattaa työllistyä äkkiä.
Eikä siinä, kukin tavallaan. En silti suosittelisi opintoneuvoksi lain rikkomista.
Höpöhöpö, jos opiskelu ei ole päätoimista niin työkkärin puolesta ok.
Kannattaa kuitenkin roikkua yliopistolla, käyttää tukikuukaudet loppuun.
Täällä sitä työtön maisteri juuri katselee uutisia siitä, kuinka Suomen talouskasvu eniten miinuksella koko Euroopassa! Eli kyllä tässä saadaan kotona olla vielä monta vuotta ja sitten kun ajat paranevat niin vastavalmistuneet vievät työt.
No saapahan ainakin nukkua pitkään ja sivistää itseään päivät pitkät lukien. Pari työhakemusta viikossa tehtaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää voimassa. Ensin sai 15kk lisätukea, sitten kai 6 ja jatkossa ei enää yhtään.
Höpöhöpö. Valmistuin maisteriksi viime talvena ja aloitin uuden tutkinnon tänä syksynä. Ja opiskelut rullaavat iloisesti Kelan opintotuella. Katsopas asiaa Kelan sivuilta, jos et usko.
Toki en ole koskaan erikseen saanut opintotukea kandi- ja maisteriopintoihin, kuten nykyään uudet opiskelijat saavat, vaan kerralla lätkäistiin 55 kk. Toiseen tutkintoon saa vielä lisäkuukausia aina sinne 64 kuukauteen asti.
Ei siihen perheen perustamiseen tarvita tutkintoja, työpaikkaa, ostettua asuntoa ja kaikkea. Itse tein lapsen opiskeluaikana 27-vuotiaana. Tiukkaahan se välillä oli, mutta lapsella oli silti kaikki mitä lapsi tarvitsee.
Vaikka täälläkin kritisoidaan väikkärin tekemistä, niin pitää ajatella siltä kantilta, että on ainakin kehittävää puuhaa. Tyhjänpanttina kotona istuminen tuskin on mitenkään paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siinä, kukin tavallaan. En silti suosittelisi opintoneuvoksi lain rikkomista.Höpöhöpö, jos opiskelu ei ole päätoimista niin työkkärin puolesta ok.
Eikös päätoimisuus lasketa jakamalla opintopisteet ajanjaksolle, josta suoritukse ton tulleet ja siinä oli se tietty raja, jolloin opiskelu katsotaan täysipäiväiseksi. Kyllä tuossa oikeesti riski on! Perseestähän se on, siitä ei mihinkään pääse. Mut aika riskialtista tehdä yhtään mitään työttömänä. Saa vaan karenssit ja syytteet.
Mä valmistuin aineenopettajaksi viime kesänä, nyt olen "työtön" eli teen sijaisuuksia yleensä pari päivää viikossa, välillä pidempiäkin pätkiä. Olen ollut tähän tosi tyytyväinen, vaikka olisi tietenkin ollut parempi saada heti valmistumisen jälkeen pidempi, esim. vuoden sijaisuus. Tekijöitä on kuitenkin paljon, ja myös niitä joilla on enemmän kokemusta kuin minulla - tällä hetkellä ajattelen, että hankin nyt niin paljon kokemusta kuin vain suinkin voin, niin kyllä ovet vakitöihin aukeavat joskus. Opiskelen tässä samalla toisen opetettavan aineen perusopintoja avoimen kautta.
Suosittelen kyllä noiden opettajaopintojen tekemistä, jos onnistuu vaan suht helposti! Sijaisille maksetaan aika hyvin, ja laajentaahan se työmahdollisuuksia joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siinä, kukin tavallaan. En silti suosittelisi opintoneuvoksi lain rikkomista.Höpöhöpö, jos opiskelu ei ole päätoimista niin työkkärin puolesta ok.
Eikös päätoimisuus lasketa jakamalla opintopisteet ajanjaksolle, josta suoritukse ton tulleet ja siinä oli se tietty raja, jolloin opiskelu katsotaan täysipäiväiseksi. Kyllä tuossa oikeesti riski on! Perseestähän se on, siitä ei mihinkään pääse. Mut aika riskialtista tehdä yhtään mitään työttömänä. Saa vaan karenssit ja syytteet.
Mitäs jos venyttää tuon opiskelun sitten pitkälle ajalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen perheen perustamiseen tarvita tutkintoja, työpaikkaa, ostettua asuntoa ja kaikkea. Itse tein lapsen opiskeluaikana 27-vuotiaana. Tiukkaahan se välillä oli, mutta lapsella oli silti kaikki mitä lapsi tarvitsee.
Niinpä. Eikä ole mikään itsestäänselvyys et sen perheen saa just silloin ku itsellä olis sopiva aikarako. Täytyy priorisoida, jos se perhe oikeesti olis kiinnostava asia tällä hetkellä. Ja äitiyslomalla vois opiskella lisää, tai mahdollisesti olla osa-aikasesti töissä. Tai tehdä ihan uudenlaisia urasuunnitelmia. Monille äitiysloma on ollut ahaa-elämysten kulta-aikaa. Kovat on paineet nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos venyttää tuon opiskelun sitten pitkälle ajalle?
Niin, no se varmaan kannattaakin tehdä niin ettei rajat pauku. Mut kyllähän sen varmaan pystyy helposti tarkistamaan rekistereistä mitä on milloinkin aloitettu et se täytyy sit sumplia virallisesti niin.
Ja voi olla muutenki et oli vanhentunutta tietoa mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Eikä ole mikään itsestäänselvyys et sen perheen saa just silloin ku itsellä olis sopiva aikarako. Täytyy priorisoida, jos se perhe oikeesti olis kiinnostava asia tällä hetkellä. Ja äitiyslomalla vois opiskella lisää, tai mahdollisesti olla osa-aikasesti töissä. Tai tehdä ihan uudenlaisia urasuunnitelmia. Monille äitiysloma on ollut ahaa-elämysten kulta-aikaa. Kovat on paineet nykyään!
Mulla sama juttu Ap kanssa. En kyllä mitenkään voisi perustaa perhettä ennen vakituisia tuloja. Ei näin kahden opiskelijan taloudessa ole varaa lapseen karua mutta totta. Elämässä ei kaikkea saa, lama voi viedä perhesuunnitelmat mutta pakko vain elää asian kanssa. Eikä sitä koskaan tiedä jos jompi kumpi saa hyväpalkkaisen työn :)
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistuin aineenopettajaksi viime kesänä, nyt olen "työtön" eli teen sijaisuuksia yleensä pari päivää viikossa, välillä pidempiäkin pätkiä. Olen ollut tähän tosi tyytyväinen, vaikka olisi tietenkin ollut parempi saada heti valmistumisen jälkeen pidempi, esim. vuoden sijaisuus. Tekijöitä on kuitenkin paljon, ja myös niitä joilla on enemmän kokemusta kuin minulla - tällä hetkellä ajattelen, että hankin nyt niin paljon kokemusta kuin vain suinkin voin, niin kyllä ovet vakitöihin aukeavat joskus. Opiskelen tässä samalla toisen opetettavan aineen perusopintoja avoimen kautta.
Suosittelen kyllä noiden opettajaopintojen tekemistä, jos onnistuu vaan suht helposti! Sijaisille maksetaan aika hyvin, ja laajentaahan se työmahdollisuuksia joka tapauksessa.
Mitä kautta olet päässyt sijaiseksi? Itseäni kiinnostaisi kovast myös!