Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kiva käytös muita kohtaan yliyrittämistä?

Vierailija
31.12.2022 |

Nyt puran tähän traumaa koko elämän varrelta.

Minut on kasvatettu ns. kiltiksi tytöksi. Olen siitä johtuen joutunut kamppailemaan aika voimakkaiden arvottomuuden tunteiden kanssa, miellyttänyt muita liikaa itseni unohtaen ja kynnysmattoillut. Olen vasta aikuisiällä opetellut asettamaan rajoja ja tuottamaan muille pettymyksiä.

Asioin tänään aamulla eräässä paikassa ja alkuun aspa oli hieman ynseä. Kuitenkin kun aloimme siinä jutella ja olin kiva häntä kohtaan, niin hän olikin sitten oikein mukava ja toivotti hauskaa iltaakin.

Itselleni tuli vaan tästä ristiriitaiset fiilikset. Olen elämäni aikana tehnyt tätä kauppaa muiden kanssa, että ole kiva muille niin he ovat kivoja sinulle, mikä ei tietenkään aina pidä lainkaan paikkansa! Kuten kokemus on opettanut. Voit vääntää itsesi vaikka mille mutkalle, mutta kaikkia ei vaan voi aina miellyttää ja se on okei.

Aloin hieman kauhistua, että olenko nyt ottamassa takapakkia, putoanko takaisin vanhoihin kaavoihin, eli jos toinen on nihkeä, niin alan siinä yrittää kahta kauheammin, vai pitäisikö vaan olkia kohauttaen antaa muiden olla naama nurinpäin ihan rauhassa? Onko kiva käytös muita kohtaan yliyrittämistä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen melko lailla samanlainen, mutta mulla on filosofia, että kohtaamalla muut ystävällisesti saa negatiivista energiaa käännettyä positiiviseksi ja mulla on tosi hyvä olo elää niin, etten tiuski, äyski, ole ynseä. Uskon tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin helposta asiasta voikaantwhsä niin vaikean? Ja miksi joku miettii edes tuollaisia asioita?

Sinun ei tarvitse olla kaikille kiva, vaan riittää, että olet kohtelias ja asiallinen. Sinun ei tarvitse saada kaikkia ihmisiä tykkäämään itsestäsi, vaan riittää taas, että tapaaminen vaikka kaupan kassan kanssa on asiallinen.

Lopeta siis typerät ja turhat miettimiset ja huolehdi, että saat asiasi toimitettua. Jos jahkailet vielä tuollaista asiaa, niin mene ammattiauttajalle purkamaan tilannettasi.

Vierailija
4/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin helposta asiasta voikaantwhsä niin vaikean? Ja miksi joku miettii edes tuollaisia asioita?

Sinun ei tarvitse olla kaikille kiva, vaan riittää, että olet kohtelias ja asiallinen. Sinun ei tarvitse saada kaikkia ihmisiä tykkäämään itsestäsi, vaan riittää taas, että tapaaminen vaikka kaupan kassan kanssa on asiallinen.

Lopeta siis typerät ja turhat miettimiset ja huolehdi, että saat asiasi toimitettua. Jos jahkailet vielä tuollaista asiaa, niin mene ammattiauttajalle purkamaan tilannettasi.

Oliko tämä nyt sitä asiallista ja kohteliasta puhetta?

Vierailija
5/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiva käytös yliyrittämistä? Olisi sinulle hyvä, jos yrittäisit vähemmän ja antaisit tilanteiden tulla eteesi ihan neutraalina.

Vierailija
6/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä lainkaan ole, vaan ihan täysin asiatonta ja ilkeää.

Vierailija
7/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä minusta huolehdi, minulla ei ole samanlaisia ongelmia kuin ap:lla. :)

Ja jos ap sai jotain mietittävää tästä, niin kyllä siitä hyötyä oli.

Vierailija
8/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kuva käytös on mun perusmoodini. Olen luonnostani rauhallinen ja hyväntuulinen optimisti, ja mielelläni soisin, että muillakin olisi kivaa. En kuitenkaan ota siitä ongelmaa, jos ei ole. Niin ja olen vieläpä keski-ikäinen puhelinaspatäti, ei me kaikki olla ynseitä.

Vierailija
9/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus aikalailla samasta aiheesta ketjun :

https://www.vauva.fi/keskustelu/3385418/mita-eroa-kohteliaisuudella-ja-…

Sain itse sieltä hyviä vastauksia, jotka vieläkin muistan.

Tässä myös yksi vastaus, jonka olen tallentanut itselleni:

"Miellyttämistä on monenlaista. Jos sinulle tulee paha olo (jälkeenpäin) siitä että yrität miellyttää muita, silloin on menty väärään suuntaan. Jos taas sinulle tulee hyvä olo siitä että miellytät muita kaikki on hyvin. Ihmisten kanssa toimeentulo ja miellyttäminen ovat diplomatian liimaa. Joskus vain miellyttämällä asiat hoituvat paremmin, mutta tietty raja on pidettävä. Kynnysmattona ole ei tee hyvää kellekään."

Kuitenkin toisinaan edelleen kamppailen näiden kysymysten kanssa.  En ainakaan uskalla näyttää vihaani tai kiukkuani kenellekään.  Sekin ehkä olisi hyvä taito osata? En tiedä.

Vierailija
10/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se tuntuu siltä. Mulla on ystävä, joka on aina tosi ystävällinen, antaa hirveästi lahjoja ja laittaa tarjoilut vimpan päälle, kun menee kylään.

Olen pari kertaa nähnyt hänet lapsuudenperheensä seurassa. Isä ja veljet olivat todella tylyjä häntä kohtaan ja ystäväni hääri ympärillä palvellen ja passaten näitä paskoja.

Sen jälkeen olen tajunnut, että jokin trauma ystävälläni on. Hänen on myös hirveän vaikea ottaa lahjoja ja huomiota muita vastaan. On hirveän kiusallista, kun jos annat jotain hänelle, saat tyyliin seuraavana päivänä kaiken tuplana takaisin.

Vierailija
11/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vmp näitä aloituksia.

Vierailija
12/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä lainkaan ole, vaan ihan täysin asiatonta ja ilkeää.

Ap, älä vastaile itsellesi.

Vierailija
13/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän yrittää manipuloida muita, sitä parempi.   Voihan sitä yrittää piristää toisen mieltä, mutta jos sen tekee omien krediittien vuoksi, ollaan kait väärällä tiellä.

Vierailija
14/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin tätä samaa asiaa välillä. Nyt varsinkin taas kun on tullut nähtyä tiettyjä läheisiä sukulaisia. Miksi minä olen ystävällinen ja kyselen kuulumisia ja osoitan välittämistä, vaikka toiset hädin tuskin saavat mumistua tervehdyksen. Ja minulta ei kukaan kysy mitään edes kohteliaisuuttaan. Sama kasvatus on kuitenkin saatu. Mutta minusta tuli se ketä kiinnostaa toisten olemassaolo ja elämä, ja haluan myös ylläpitää sukulaissuhteita ja luoda myönteistä tunnelmaa. Miksi näen vaivaa? Miksen minäkin voi vain mököttää tympääntyneenä ja tylsistyneenä? Olen varmaan viallinen.

Vierailija
15/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se tuntuu siltä. Mulla on ystävä, joka on aina tosi ystävällinen, antaa hirveästi lahjoja ja laittaa tarjoilut vimpan päälle, kun menee kylään.

Olen pari kertaa nähnyt hänet lapsuudenperheensä seurassa. Isä ja veljet olivat todella tylyjä häntä kohtaan ja ystäväni hääri ympärillä palvellen ja passaten näitä paskoja.

Sen jälkeen olen tajunnut, että jokin trauma ystävälläni on. Hänen on myös hirveän vaikea ottaa lahjoja ja huomiota muita vastaan. On hirveän kiusallista, kun jos annat jotain hänelle, saat tyyliin seuraavana päivänä kaiken tuplana takaisin.

En ymmärrä ihmisiä, jotka yrittävät lahjoa muita. Se on jotenkin niin tympeää "rakkauden ostamista", jos yritetään saada lahjuksilla hyväksyntää.

Vierailija
16/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen rakastin sitä kun pystyin olemaan muille avuksi ja että kaikilla on mukavaa. 

Nykyään se on jotenkin vaikeaa 

Vierailija
17/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla menee heti herneet nenään, jos vastapuoli on yhtään ynseä ja puolustautuvat. Tunnistan myös itse tuon mikä sinulla, että yritän kaikesta huolimatta olla kiltti muita kohtaan enkä ikinä kehtaa alkaa ynseäksi. En edes oikein osaa. Mulla on vaan niin vahvasti se rooli, että pitää olla kaikille mukava. En tiedä mistä olen tämän roolin edes ottanut, minua ei todellakaan ole kasvatettu niin vaan paremminkin äitini on aina hokenut kuinka muut ihmiset on pahantahtoisia. Minua saa vaikka haukkua päin naamaa ja minä silti olen mukava haukkujaa kohtaan. Itsekseni sitten jupisen vääryydestä mitä olen kokenut muiden ihmisten toimesta.

Vierailija
18/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka yrittävät lahjoa muita. Se on jotenkin niin tympeää "rakkauden ostamista", jos yritetään saada lahjuksilla hyväksyntää.

No jos tajusit lukemaasi, niin tuossa kuvataan ihmistä, jolla on trauma, jonka vuoksi hakee hyväksyntää. Sun ymmärtämistä ei kysytty.

Vierailija
19/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kommunikoinnin pitää olla haistattelua.

Vierailija
20/46 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän olla ns. mukava kaikille.. Aluksi, mutta jos huomaan että he käyttäytyvät nokkavasti, tympeästi minua kohtaan, otan saman kannan.

En ole velkaa kenellekkään, mutta samalla, hyvä/positiivinen käyttäytyminen harvemmin maksaa mitään ja parhaimmillaan piristää jonkun muun päivää. Kieltämättä, välillä kyllä veeituttaa kun vaikka lopettaa jonkun kohtaamisen toivottamalla 'hyvät viikonloput' tai vastaavaa, ja ei saa mitään vastaukseksi.