Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skitsofreenikkoja tai sellaisia läheisesti tuntevia palstalla?

Vierailija

Mitkä olivat sinun (tai tuttusi) ensimmäiset oireet? Minkäikäinen olit? Miten sinulla nykyään menee?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ensioire: Jenni-hulluus.

Tämä taitaa olla joku inside-juttu, en ihan ymmärrä :) t. ap

Vierailija

Ensimmäinen skitso oli työkaveri, jota suuresti arvostin. Kerran hän sitten tuli käymään kylässä ja alkoi puhella, että kaikilla joilla on pipo päässä, ovat vakoilijoita! Luulin, että on vitsi, mutta sitten hän osoitteli kadulle ja väitti pipopäisiä vakoilijoiksi. Sitten hän oli keksinyt Nicotinelliä paremman keinon päästä eroon tupakasta: korvavaikku! Hän kaiveli auton avaimella korvistaan ja söi sitä! Tämän jälkeen hän alkoi tehdä sen verran outoja juttuja, että oli pakko pyytää ambulanssi paikalle. He veivät hänet suljetulle ja siellä sai lääkityksen kuntoon.

Suomi24 sätissä olen törmännyt useaan skitsoon. He ikäänkuin elävät siinä maailmassa ja uskovat kaiken jota heille kirjoittaa. He myös jotenkin kuvittelevat muiden sättäreiden olevan kavereitaan. Erittäin epätasapainoisia ihmisiä. Jotkut käyttävät törkeästi heitä hyväkseen (käy panemassa ja vie rahat).

Vierailija

Ääk apua, muakin kiinnostaa. Mua välillä pelottaa että mulla olisi skitsofrenia. Mistä sen tietää onko?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ääk apua, muakin kiinnostaa. Mua välillä pelottaa että mulla olisi skitsofrenia. Mistä sen tietää onko?

Sairaudentunnottomuus on näissä yleistä, eli et välttämättä itse tiedä. Äänien kuuleminen ja harhaiset ajatelmat ovat tyypillisiä.

Vierailija

Tunnen yhden hyvin. Ihan ensimmäisistä oireista ei ole tietoa, mutta muiden huomiota herätti ensimmäisenä aggressiiviset sekavuus-/harhakohtaukset.

Vierailija

Mulla on skitsofrenia. Olin todella itsetuhoinen ja äärimmäisen vainoharhainen ennen kun pääsin hoitoon. Nyt lääkitys ja avohoito

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sairaudentunnottomuus on näissä yleistä, eli et välttämättä itse tiedä. Äänien kuuleminen ja harhaiset ajatelmat ovat tyypillisiä.

No musta tuntuu, että ihmiset pitää mua ihan outona... Tuijottavat ja joskus olen ihan varma, että tiedän mitä he ajattelevat oikeasti. Ihmiset muutenkin ahdistavat minua usein, olen jotenkin sosiaalisesti kömpelö, kotini näyttää myös usein mt-ongelmaisen kodilta... Jostain päälle 20-vuotiaasta olen tuntenut itseni jotenkin oudoksi ja erilaiseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No musta tuntuu, että ihmiset pitää mua ihan outona... Tuijottavat ja joskus olen ihan varma, että tiedän mitä he ajattelevat oikeasti. Ihmiset muutenkin ahdistavat minua usein, olen jotenkin sosiaalisesti kömpelö, kotini näyttää myös usein mt-ongelmaisen kodilta... Jostain päälle 20-vuotiaasta olen tuntenut itseni jotenkin oudoksi ja erilaiseksi.

Lisättäköön tähän vielä, että veljelläni on diagnosoitu skitsofrenia. Ja suvussa on muitakin.

Vierailija

Mun ex alkoi ihmetellä kun hymyilin. Luuli, että nauroin hänelle tahallaan, vaikka olin onnellinen hänet nähdessäni. sanoi, että hänellä on silmässään kamera ja alkoi vakoilla mua tallentimien kautta esim. töissä yms. Näki pahaa ja vakoilijoita kaikkialla ja pälyili ympäriinsä joka paikassa. Oli googlettanut myös omia oireitaan. No jätti mut kuitenkin, koska sanoi olevansa mielisairas. Nyt on uuden naisen kanssa onneksi, ettei tarvinnut kärsiä enää sitä ihmeellistä käytöstä. En tiedä, mikä diagnoosi, mutta ei todellakaan normaali ihminen!

Vierailija

7, miten pärjäilet nyt? Haluatko kertoa mitä kaikkea tapahtui ja mitä oot kokenut sairauden aikana? Oletko palautunut normaaliksi tai lähelle sitä, vai tuntuuko että jokin muuttui? En ole aloittaja, mutta kiinnostuin esittämään lisäkysymyksiä.

Vierailija

Mun kaverilla eka oire oli, että kertoi kuulevansa huohottavaa ääntä. Paljon myöhemmin kertoi puhelintaan salakuunneltavan, koska hänellä on (eräs ihan hullu) salainen tehtävä. Sitten jo oli kuuntelulaitteet asunnossakin. Paheni vaan. Oli osastojaksolla. Pääsi kotiin ja työhön. Vuosia menetteli, kunnes taas tuli oireet ja osastolle. Ei tullut paremmaksi ja silti kotiutettiin. Eleli sekavana 2 vuotta ja ollut taas osastolla kauan. Ei ole paremmassa mielentilassa vieläkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lisättäköön tähän vielä, että veljelläni on diagnosoitu skitsofrenia. Ja suvussa on muitakin.

Tyypillisesti aivot kehittyvät n. 25 ikävuoteen saakka jolloin myös mahdollinen skitsofrenia tulee ilmi. Et silti voi tehdä itse itsellesi diagnoosia ja vaikka sinulla olisikin skitsofrenia, niin tärkeintä on pohtia miten se haittaa elämääsi eikä itse diagnoosia. Keskity lahjakkuuksiisi jos sellaisia on ja elä mahdollisen ongelmasi kanssa. Kaikkea hyvää.

Vierailija

Onko skitsofreenistä, että pelkään joskus että joku näkee mitä vaikka teen netissä? Pelkään lähinnä, että linkkaan vahingossa Facebookiin jotain noloa mitä olen googlettanut tms. En siis usko että joku maagisesti näkee mitä teen puhelimella tai koneella. Mut joskus tuo vaivaa aika paljon ja en uskalla esim kirjautua sinne faceen viikkoihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko skitsofreenistä, että pelkään joskus että joku näkee mitä vaikka teen netissä? Pelkään lähinnä, että linkkaan vahingossa Facebookiin jotain noloa mitä olen googlettanut tms. En siis usko että joku maagisesti näkee mitä teen puhelimella tai koneella. Mut joskus tuo vaivaa aika paljon ja en uskalla esim kirjautua sinne faceen viikkoihin.

Skitsofrenia on jotain paljon paljon pahempaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat