Mitä kananmunia ostat ja syöt?
Itse ostin aiemmin aina luomumunia, kunnes tajusin ettei luomumunia munivat kanat välttämättä elä yhtään sen paremmissa oloissa kuin tavalliset lattia- tai häkkikanalan kanatkaan, nehän ainoastaan syövät luomua.
Ostankin nykyään aina ulkokanojen munia, eli ulkokanat sentään pääsevät ulkoilemaan ja elävät vähän enemmän luonnollisemmin.
Kommentit (25)
Ostan vain niitä joita saa hintahaarukassa 1€ - 1,20€/10 kpl. Käytännössä tarkoittaa Lidlin ja Tokmannin tarjouksia. En ole kysynyt minkälaisessa yksiössä munijat asuvat.
Luomua Lidlistä, paitsi kesämökillä luomua suoraan paikalliselta tuottajalta.
Kultamunan Vapaa- munia. Lattiakanojen munia siis.
Aloittajalle tiedoksi, että kyllä vaan luomukanat elävät paremmissa olosuhteissa kuin tavalliset; esim. pääsevät ulkoilemaan, ikkunoista tulee luonnonvaloa, ravinnoksi annetaan rehun lisäksi mm. tuorepaloja ja kanat saavat itse etsiä ravintoa pihalta. Kanoilla on myös enemmän tilaa eikä niitä ole suljettu häkkeihin.
Ostan ja syön itse luomumunia.
Veikkaus, tähän ketjuun vastaa pääasiassa ne jotka ostavat luomua. Muut ovat hiljaa tai valehtelevat.
Ulkokanojen munia ostan. Olin yllättynyt miten "halpoja" ne suhteessa olivat, kuvittelin kalliimmiksi. Ja olisin voinut jopa maksaa vähän enemmän.
Ostan kananmunia pari kertaa vuodessa ja silloin ostan aina luomua.
Omat kanat ovat nyt munintatauolla, eli täytyy turvautua kaupan luomu-tai vapaisiin muniin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi, että kyllä vaan luomukanat elävät paremmissa olosuhteissa kuin tavalliset; esim. pääsevät ulkoilemaan, ikkunoista tulee luonnonvaloa, ravinnoksi annetaan rehun lisäksi mm. tuorepaloja ja kanat saavat itse etsiä ravintoa pihalta. Kanoilla on myös enemmän tilaa eikä niitä ole suljettu häkkeihin.
Eivät välttämättä. Eivät tosiaankaan pääse esim. ulkoilemaan, ainakaan kaikissa luomumunakanaloissa. Se luomu viittaa nimenomaan kanojen syömään ravintoon ei niiden muihin olosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vain niitä joita saa hintahaarukassa 1€ - 1,20€/10 kpl. Käytännössä tarkoittaa Lidlin ja Tokmannin tarjouksia. En ole kysynyt minkälaisessa yksiössä munijat asuvat.
Samoja itsekkin ostan.
Mitä olen kuullut niin nämä munijat viettävät varsin viihtyisää ja tapahtumarikasta ja virikkeiden täyttämää elämää.
Kelpaa kuopsutella.
Lähituottajan ulkokanojen munia. Syövätkin luomurehua ja iso alue missä ulkoilevat ja napostelevat. Maukkaita isokeltuaisia munia.
Mieluiten luomujen ulkokanojen munia, jos ei niitä löydy niin luomu on se eka mistä tingin.
Ostan sen paketin, jossa on eniten halvimmalla...
Kannattaa ihan kokeilla luomun sijasta laitilan free range munia tai etsiä lähin jakopiste missä vaahteramäen tilan munaexpress taxi käy.
En minkäänlaisia. Vastenmielistä riistoa eläinten kustannuksella tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa luomukanaloissa on ihan samat ongelmat kuin lattiakanaloissakin.
Kannattaisikin suosia sellaisia munia, joita munivat luomua syövät ulkokanat. Harmi ettei sellaisia kovin usein löydä mistään. Mutta jos pitää valita luomun tai ulkokananmunan välillä, kannattaa valita ulkokananmuna.
FYI:
http://www.animalia.fi/animalia-toimii/toimintakohteet/tuotantoeläimet/…
Ostan vaan Friidoja, ne on sellaisia munia mitä en tule koskaan muuksi vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaus, tähän ketjuun vastaa pääasiassa ne jotka ostavat luomua. Muut ovat hiljaa tai valehtelevat.
No tähän mennessä näyttää n. 80% ostavan luomua. Pitänee kysyä kauppiaalta pitääkö paikkansa tuo luku. Tosin kaupassa on aina lavallinen halpismunia ja muutama rasia luomua. Varmaan aika taistelu niistä luomuista että kaikille riittää.
Meillä myös ostetaan Laitilan kanatarhan ulkokanojen munia.
Kauhea ajatella, millaisissa olosuhteissa häkkikanat joutuvat koko elämänsä elämään. :(