Sanoin, etten todennäköisesti pysty järjestämään hatajaisia. Sisarukset raivoavat
Meidän perheessä ei olekaan niin "avoin ja keskusteleva ilmapiiri" kuin on puhuttu. Kun sanoin, että kun jompikumpi vanhemmistamme kuolee, minusta ei todennäköisesti ole järjestämään hautajaisia. Tunnen itseni, ja halusin sanoa tämän etukäteen. Sisarukseni tuntuvat nyt kääntyneen minua vastaan. Olen sydämetön, en halua olla tekemisissä perheen kanssa jne. Tuntuu aivan helvetin pahalta, kun kertoo jotakin henkilökohtaista ja perhe kääntyy siitä minua vastaan. Eivät välimme ole vuosiin olleet kovin hyvin läheiset mutta tuntuu melkein kuin minua ei haluttaisi enää.
Kommentit (52)
Ei tässä taida olla hautajaisista ja niiden järjestämisestä kyse ollenkaan.
Ap kokee hoitavansa "kaiken" nyt, koska asuu lähemäpänä vanhempiaan kuin sisaruksensa. Asia painaa häntä ja selkeän emotionaalisesti hän puuskahtaa sitten sisaruksilleen että "hautajaisia en sit kyllä pysty hoitamaan" kauan ennen kuin kukaan on edes kuollut. Ilmassa on kevyttä pientä syyllistämistä. Ap on sitä mieltä, että sisarukset eivät hoida osaansa ja häneltä vaaditaan kohtuuttoman paljon. Hän siis syyllistää muita tästä. Samaan aikaan ne muut todennäköisesti kokevat, että ovat hoitaneet mutia asioita, joista ap kenties on kokonaan tietämätön, ja siksi heitä syyllistetään aivan turhaan. Ei mikään ihme, että kaikki ovat vihaisia ja loukkaantuneita.
Ehdottaisin, että alkaisitte miettiä hautajaisjärjestelyjen järjestämistä sitten kun joku kuolee. Sehän voi olla vaikka ap. Silloin pääsee kuin koira veräjästä, eikä tarvitse hoitaa mitään, kunhan makaa rauhassa arkussaan.
Juu...ei ole mikään pakko järjestää hautajaisia mutta pakko on kuolla kerran elämässä.
Jos ap:llä on normaalit rakastavat vanhemmat ja välit on hyvät niin tuskin ap voi vain iskeä hanskoja tiskiin ja toivoa että sisarukset hoitaa kaiken kun hän itse velloo surussaan.
Jos taas ei ole missään tekemisissä "hirviövanhempien" kanssa muutenkaan niin silloin varmaan muu suku tai sossu hoitaa hautajaiset. mutta silloin ei varmaan olisi suruakaan.
Itsekkyyttä on monenlaista...miksi sisarusten pitää olla vahvoja ja ap saa olla heikko?
Toimikaa yhdessä niin ei tule riitaa ja katkeruutta ja kukaan ei rasitu liikaa surun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen ainut lapsi niin arvaa kysyikö joku minulta haluanko järjestää hautajaisia vai en. Ja äitini kuoli vielä aika äkkiä syöpädiagnoosin jälkeen ja kuolema oli kivulias joten kyllä siinä vaan joutui itsensä kasaamaan. Onneksi äitini oli itse suunnitellut omat hautajaisensa joten niitä toiveita sitten toteutettiin.
Luojan kiitos äitini oli naimisissa ja hänen miehensä auttoi ja järjesteli paljon asioita suuresta surustaan huolimatta etten ollut ihan yksin. Mutta jos toinen meistä olisi vain itsekkäästi keskittynyt omaan suruunsa niin toiselle olisi jäänyt valtava taakka yksin kannettavaksi.
On siinäkin kaksi uhriutujaa.
Ymmärrätkö, ettei hautajaisia ole pakko järjestää ollenkaan, jos kukaan ei tahdo?
Meinaat, että "joku" hoitaa sen puolestasi ilmaiseksi? Ei hoida, paitsi siinä tapauksessa, että vainajan varat eivät kata kustannuksia, silloin voi hakea kunnalta hautausavustusta, joka kattaa aivan minimikustannukset, halvimman arkun ja tuhkauksen.
Tässä nyt ei kuitenkaan puhuta mistään hirviö-vanhemmista, joille lapset eivät HALUA säällisiä maahanpanijaisia.
Ja jos vanhemmilta jää perintöä, ne hautajaiskustannukset on joka tapauksessa maksettava.
10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen ainut lapsi niin arvaa kysyikö joku minulta haluanko järjestää hautajaisia vai en. Ja äitini kuoli vielä aika äkkiä syöpädiagnoosin jälkeen ja kuolema oli kivulias joten kyllä siinä vaan joutui itsensä kasaamaan. Onneksi äitini oli itse suunnitellut omat hautajaisensa joten niitä toiveita sitten toteutettiin.
Luojan kiitos äitini oli naimisissa ja hänen miehensä auttoi ja järjesteli paljon asioita suuresta surustaan huolimatta etten ollut ihan yksin. Mutta jos toinen meistä olisi vain itsekkäästi keskittynyt omaan suruunsa niin toiselle olisi jäänyt valtava taakka yksin kannettavaksi.
Ymmärrätkö, ettei hautajaisia ole pakko järjestää ollenkaan, jos kukaan ei tahdo?
Kyllä hautaaminen on pakko järjestää, vaikka muistojuhlaa ei olekaan. Ruumista ei voi jättää hautaamatta tai tuhkaamatta ja tuhkatkin pitää sijoittaa johonkin. Tähän kuuluu kaikenlaista käytännön hommaa, joka ON pakko järjestää. Viranomainen hoitaa sen vain niille, joilla ei ole lähiomaista.
Kuule nyt ap: vanhemmat ovat sinut saattaneet maailmaan, sinun tehtäväsi yhdessä sisarusten kanssa on saattaa heidät hautaan (jos et satu kuolemaan heitä ennen). Näin se vaan menee tai ainakin pitäisi mennä. Kuulostat äärimmäisen itsekkäältä ihmiseltä enkä ihmettele lainkaan, että sisarukset ovat raivostuneet.
Lukemattomat ihmiset ovat joutuneet hautaamaan lapsensa, aviopuolisonsa ja vanhempansa vaikka kuinka on surettanut. Et sinä ole mikään poikkeus tai erityisasemassa sen suhteen.
19! Mitä uhrautumista se nyt on jos tytär ja vainajan aviomies järjestää hautajaiset surusta huolimatta? Kukaan ei HALUA mitään hautajaisia järjestää koskaan mutta silti useimmat niin tekee...ei velvollisuudesta vaan rakkudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että "joku" hoitaa sen puolestasi ilmaiseksi?
10
"Meinaan" ihan sitä, mitä kirjoitinkin. Hautajaisten järjestäminen on vapaaehtoista. Saadaan se kalmo tuhkattua ilman sen kummempia tilaisuuksiakin. Totta kai hautauskulut tulee peittää, mutta siitähän ei ollut mitään puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hautaaminen on pakko järjestää, vaikka muistojuhlaa ei olekaan. Ruumista ei voi jättää hautaamatta tai tuhkaamatta ja tuhkatkin pitää sijoittaa johonkin. Tähän kuuluu kaikenlaista käytännön hommaa, joka ON pakko järjestää. Viranomainen hoitaa sen vain niille, joilla ei ole lähiomaista.
Ymmärrätkö, mitä eroa on hautauksella ja hautajaisilla?
Kyllä tässäkin ketjussa on taas hulluja liikkeellä. Ettei tarvitse lähimomaisenkaan hautauksesta enää huolehtia, jos ei huvita. Tähän sitten kai on menty, kun on aina vain minäminä ja vielä kerran minä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä taida olla hautajaisista ja niiden järjestämisestä kyse ollenkaan.
Ap kokee hoitavansa "kaiken" nyt, koska asuu lähemäpänä vanhempiaan kuin sisaruksensa. Asia painaa häntä ja selkeän emotionaalisesti hän puuskahtaa sitten sisaruksilleen että "hautajaisia en sit kyllä pysty hoitamaan" kauan ennen kuin kukaan on edes kuollut. Ilmassa on kevyttä pientä syyllistämistä. Ap on sitä mieltä, että sisarukset eivät hoida osaansa ja häneltä vaaditaan kohtuuttoman paljon. Hän siis syyllistää muita tästä. Samaan aikaan ne muut todennäköisesti kokevat, että ovat hoitaneet mutia asioita, joista ap kenties on kokonaan tietämätön, ja siksi heitä syyllistetään aivan turhaan. Ei mikään ihme, että kaikki ovat vihaisia ja loukkaantuneita.
Ehdottaisin, että alkaisitte miettiä hautajaisjärjestelyjen järjestämistä sitten kun joku kuolee. Sehän voi olla vaikka ap. Silloin pääsee kuin koira veräjästä, eikä tarvitse hoitaa mitään, kunhan makaa rauhassa arkussaan.
Lähdet siis siitä, että ap puhuu paskaa ja sisarukset ovat pikeassa? Kunnon av-asenne sinulla...
No joo, totta on, että sisaruksilla VOI olla oikeutetusti eri tulkinta vastuunkannosta.
Mutta VOI olla myös niin, että ap puhuu totta, ja hän on tähän asti kantanut valtaosan vastuusta. Aika usein näin on, että lähimpänä asuvaa lasta kuormitetaan, ja kaukana asuvat sisarukset varaavat itselleen kriitikon roolin. Että "väärin hoidettu!" ja "kätevintähän se on XXX:n tämä hoitaa, kun asui likellä, en minä täältä asti voi/ehdi"
Kun sitten se XXX ei enää halua tai voikaan, on helpompi syyllistää häntä kuin tunnustaa itselleen ja muille, että on ollut kohtuutonta uuvuttaa yhtä. Ja tarttua vuorostaan toimeen.
Tämäkin on inhimillistä.
10
Vierailija kirjoitti:
19! Mitä uhrautumista se nyt on jos tytär ja vainajan aviomies järjestää hautajaiset surusta huolimatta? Kukaan ei HALUA mitään hautajaisia järjestää koskaan mutta silti useimmat niin tekee...ei velvollisuudesta vaan rakkudesta.
Uhrautumista on tuollainen marttyyripuhe siitä, miten on pakko tehdä sitä taikka tuota. Jos kaikki lähiomaiset ovat niin suruissaan, etteivät jaksa järjesää hautajaisia, ei hautajaisia tarvitse järjestää. Kyse on vapaasta valinnasta.
Kai nyt kuolinpesässä sen verran on rahaa, että yhdet kemut siitä saa? Sieltähän hautauskulut otetaan ennen perinnönjakoa.
Mikä juttu?
Turha pelätä järjestelyjä jo nyt, hautaustoimisto auttaa ja sieltä saa niin paljon/vähän apua kuin itse tahtoo. Hautaustoimistoon ei myöskään tarvitse lähteä heti kuoleman sattuessa. Monilla on erilaisia opasvihkosia hautajaisten järjestämisestä ja etukäteissuunnittelusta, ap:n kannattaisi ehkä käydä hakemassa sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässäkin ketjussa on taas hulluja liikkeellä. Ettei tarvitse lähimomaisenkaan hautauksesta enää huolehtia, jos ei huvita. Tähän sitten kai on menty, kun on aina vain minäminä ja vielä kerran minä.
Ei tarvitse. Useimmat haluavat niin tehdä mutta pakollista se ei ole. Eikö sinusta ole parempi, että asiat voi tehdä vapaaehtoisesti?
Mistä tulit edes ajatelleeksi, että teistä kaikista sisaruksista se olisit juuri sinä, jonka velvollisuus olisi hautajaiset järjestää?
Eihän kukaan ole vielä edes kuollut - vai onko? Jos ainoa syy on se, että asut lähellä niin muuta pois sieltä!
Tiedätkö, on semmoisia hautaustoimistoja. Ne voivat kohtuullista (?) korvausta vastaan järjestää koko hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulit edes ajatelleeksi, että teistä kaikista sisaruksista se olisit juuri sinä, jonka velvollisuus olisi hautajaiset järjestää?
Eihän kukaan ole vielä edes kuollut - vai onko? Jos ainoa syy on se, että asut lähellä niin muuta pois sieltä!
Tiedätkö, on semmoisia hautaustoimistoja. Ne voivat kohtuullista (?) korvausta vastaan järjestää koko hautajaiset.
"Muuta pois." :D
Jos aapeen vanhemmat ovat vielä hengissä, ap on mielestäni todella törkeä alkaessaan sumplia hautajaisvastuita. Eikö nyt voisi edes odottaa, että joku kuolee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että "joku" hoitaa sen puolestasi ilmaiseksi?
10"Meinaan" ihan sitä, mitä kirjoitinkin. Hautajaisten järjestäminen on vapaaehtoista. Saadaan se kalmo tuhkattua ilman sen kummempia tilaisuuksiakin. Totta kai hautauskulut tulee peittää, mutta siitähän ei ollut mitään puhetta.
Tässä nyt ei myöskään ollut kyse siitä, että ap sisaruksineen haluaisi vanhemmilleen sosiaalitoimen yksinäisille vainajille järjestämän minimihautajaisen, ilman muistotilaisuutta. Sosiaalitoimi kyllä hommaa vainajan tuhkattavaksi, mutta that's about that. Ei muistotilaisuutta, ei kuolinilmoitusta.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/hautajaiset-maksetaan-vainajan-k…
Se se nimittäin on, jos perilliset kieltäytyvät osallistumasta.
Kulut menevät varattoman vainajan kyseessä ollessa kotikunnan sosiaalitoimelta, muussa tapauksessa perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Useimmat haluavat niin tehdä mutta pakollista se ei ole. Eikö sinusta ole parempi, että asiat voi tehdä vapaaehtoisesti?
Tyypillisen nykynuoren puhetta. Mitään ei tehdä, jos ei satu huvittamaan. Töihin pitäisi mennä - no ei huvita, elän mieluummin yhteiskunnan tuilla. Lasta pitäisi hoitaa - no ei huvita, vien sen mieluummin täyspäiväiseen päivähoitoon ja makaan sen ajan kotona. Vanhemmille pitäisi järkätä hautajaiset - no ei huvita, hoitakoot joku muu, "parempihan se on, että jos jotain tekee niin vain siinä tapauksessa, että se on itsestä kivaa!"
Inhoan kaltaisiasi velttoperseitä.
Ap on asia erikseen, häntä tämä kommentti ei koske.
Hmm. Mikä nyt on typerää ja lammasmaista: kantaa vastuuta vai työntää päänsä hiekkaan?
Minusta kaikkien on voimiensa mukaan kannettava kortensa kekoon tai sitten hyväksyttävä se, että perintöön tulee iso lovi, kun hautaustoimistolta tilataan aivan kaikki. Vapaamatkustaminen on se kaikkein typerin ja lammasmaisin asenne. Ap on osansa varmasti tehnyt jo nyt, kun vanhemmat ovat elossa, joten tarkoitan tällä niitä sisaruksia, jotka kehtaavat urputtaa hänelle ja katsovat, että hänen pitää hoitaa homma hautaan asti.
10