Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko etuoikeutettu? Tulisiko Suomen jakaa hyvänsä maailman vähäosaisten kesken?

Vierailija
11.11.2015 |

Jäi raivostuttamaan, että pitkä ketju poistui juuri kirjoittamani viestin jälkeen.

Ketjussa osa argumentoi, että suomalaiset ovat vaan sattuneet syntymään etuoikeutettuina. Osa oli sitä mieltä, että hyvinvoinnin eteen on tehty töitä.

Mielestäni on törkeää edes provoilla aiheella, se vaan todistaa että eräät käyttävät hyvinvointivaltiomme palveluksia väärällä tavalla hyväkseen.

Kirjoitin, että olen ensin ahkeroinut 12 vuotta koulussa, sitten opiskellut samalla osa-aikaisia töitä tehden. Tämän jälkeen ollut heti valmistumisesta asti tauotta kokoaikaisessa työssä 20 vuoden ajan. Olen säästänyt itselleni oman asunnon jättämällä väliin monia hankintoja (vaatteet, ulkomaanmatkat jne.). Ja joku kehtaa väittää, että tästä pitäisikin nyt lohkaista oma elintaso alhaisemmaksi, koska joku muu on syntynyt onnettomampien olosuhteiden uhriksi. Ok. Myönnetään. Olosuhteet ovat olleet sen verran hyvät, että olen onnistunut saamaan työtä ja yhteiskunta on hoitanut sairauteni niin, että olen työkykyinen. Mutta ilman pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä, homma ei olisi myöskään hoitunut.

Jos minulle olisi kerrottu, että keski-iässä joudunkin purkamaan nämä tuotokset enkä saakaan nauttia itse rakentamastani hyvinvoinnista, voitte olla melko varmoja, että olisin elänyt vastuuttomammin ja yhteiskuntaa hyödyntäen hyödyttämisen sijaan.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän kertoa lyhyesti. Minusta Suomessa synnytään onnekkaina. Toki suomalaiset ovat tehneet työtä hyvinvointinsa eteen. Mutta ap:kin korkeakoulutus (?) on maksanut valtiolle sen 50 000 vuodessa. Siihen päälle opintotuet, lapsilisät, ilmainen terveydenhuolto jne. Ap:n lapsien koulutus ja päivähoito tuhansia euroja. Moni keski-ikäinen lapsellinen ei ole veroissa maksanut niin paljoa kuin valtiolta saa ellei ole todella hyvätuloinen. En siis ymmärrä mistä tulee sellainen asenne että juuri minä olen oikeutettu tähän kaikkeen mutta kukaan muu ei. Ei kukaan valitse synnyinmaataan. 

Moni kehitysmaalainen (etenkin nainen) raataa myös päivät pitkät. Kantaa yksin vastuun lapsista, kotitöistä ja palkkatöistä. Usein naurettavalla palkalla ja tekee moninkertaisia tuntimääriä viikossa kuin suomalainen. Ei kukaan maksa hänen lastensa koulutusta. Eikä hänen elinolosuhteensa juurikaan parane koska valtio ja hallitus ei toimi kuten täällä. Onko hän siis jotenkin ansainnut roolinsa? Hänkin raataa aamusta iltaan ap:n lailla mutta saa paljon vähemmän ja huonomman elintason.

Vaikka ap on mielestään ahertanut opinnoissa, on hän oikeastaan erittäin etuoikeutettu että on saanut opiskella ilmaiseksi. Moni nuori ei Suomessa edes ymmärrä miten etuoikeutettu on koska valtio kustantaa kaiken. 

Mitä esität ratkaisuksi epäreilulle etuoikeutuksellemme? Tapetaan meidät ja valtio perii omaisuutemme? Mitä sitten, kun lypsylehmää ei enää ole?? Miten maailma muuttui paremmaksi paikaksi elää? 

Vierailija
42/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö USA:n tyylinen yhteiskunta olisi paras ratkaisu? Kaikki tekemään töitä oman hyvinvointinsa eteen. Ei kenenkään tarvitse valittaa maksamistaan veroista ja mihin ne rahat menevät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö USA:n tyylinen yhteiskunta olisi paras ratkaisu? Kaikki tekemään töitä oman hyvinvointinsa eteen. Ei kenenkään tarvitse valittaa maksamistaan veroista ja mihin ne rahat menevät. 

Mutta kun se on niin epäreilua, että toiset ovat rikkaampia kuin toiset. Kun toiset syntyvät suotuisampiin olosuhteisiin kuin toiset.

Vierailija
44/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomautan vielä että taloudellinen tuotto ei synny sillä että se joka tekee ahkerimmin töitä tekee myös eniten rahaa kassaan. Todellinen tuotto syntyy siitä mitä ulkomaat ovat valmiita tehdystä työstä maksamaan. Joten turha asettaa kehitysmaiden naisia johonkin marttyyrin asemaan vaikka raskasta työtä tekevätkin, jossei siitä työn tuloksesta kukaan juuri mitään ole valmis maksamaan niin sen tekeminen on turhaa. Ei ole meidän syytä että esim teknologia myy paremmin kuin banaani.

Vierailija
45/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lahjattomillahan ei ole mistä antaa. Minä olen koko elämäni antanut osaamistani täysin vieraille ihmisille koska minä uskon että täysin ummikoltakin löytyy se kehittävä ajatus kunhan rennosti vaihdetaan "mielipiteitä".

Minun maailmaani ei ahneus mahdu ollenkaan joten voisimme tehdä erilaisia rajanvetoja, toinen ahneille ja toinen kehittyville. Talous ei ole yhtään sitä myöskään tässä maassa tai maailmassa mitä minä pidän taloutena.

Myös luonto on tärkeä tekijä josta ammennan ja inspiroidun joten sen tuhoajat välipitämättömät massasukupuutonaiheuttajat voisi laittaa vankilaan miettimään tekojaan.

Vierailija
46/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa USA on kaukana maasta jossa jokainen tekisi oman hyvinvointinsa verran töitä. Sielä markkinat ovat kaikkein eniten vääristyneitä. Yritykset ovat ne instituutit jotka tuottavat eniten rahaa. Yrityksen omistajat omistavat myös yrityksen tuottamat varat mutta itse asiassa yrityksen tuoton saavat aikaan työntekijät ja omistajat istuvat melko valmiiseen pöytään. Kapitalismi on siten huono vertaus tähän.

Vierailija
47/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään Suomesta kehitysmaa, tällä ratkeaa maailman köyhyys. Upeaa logiikkaa, kukaan ei estä teitä suvaitsevaisia lahjoittamasta koko omaisuuttanne ja voitte muuttaa telttaan keskelle metsää ilman mitään yllellisyyksiä, sähköä tai muuta vastaavaa.

Aloittakaa suvaitsevaiset maailmanparannus, näyttäkää esimerkkiä.

No, mutta sossun luukullahan ne olis tuota pikaa vaatimassa elatusta. Ei ne siellä metsässä pysyis kuin max kaksi päivää, ainakaan talvella. 

Kannattaa huomioida heti kättelyssä, että tietyt puunhalaajat vain lässyttävät loputtomasti. Jos ne jotain joskus tekee, on se joku naurettava mielenosoitus, jossa kävellään yhdessä 500m ja hei, taas on maailma parempi. Tyhjää lässytystä oikean tekemisen puutteessa.

Vierailija
48/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä haluaisi nähdä sitä päivää, kun maailmanhalaajalta loppuu yhtä aikaa rahat ja lätinä, mutta ehkä siltä ei voi välttyä. Sääli vaan, että silloin on piru merrassa muutenkin. 

Vierailija
49/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahan on tämän pahan alku ja juuri. Ja tiedoksi että täällä metsässähän me ollaan se fakta ei muutu mihinkään. Yllättäen joku voi osata tehdä esim olutta tai kalastaa tai tuottaa asioita ilman keinotekoisia aineita. Luulet että se on unta koska suppeassa maailmassa vain keinokuitu on olemassa ja muovi elinehto.

Vierailija
50/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahahan on tämän pahan alku ja juuri. Ja tiedoksi että täällä metsässähän me ollaan se fakta ei muutu mihinkään. Yllättäen joku voi osata tehdä esim olutta tai kalastaa tai tuottaa asioita ilman keinotekoisia aineita. Luulet että se on unta koska suppeassa maailmassa vain keinokuitu on olemassa ja muovi elinehto.

Joo, tätä just tarkoitin, lässytystä.

Vierailija
51/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin lahjattomillahan ei ole mistä antaa. Minä olen koko elämäni antanut osaamistani täysin vieraille ihmisille koska minä uskon että täysin ummikoltakin löytyy se kehittävä ajatus kunhan rennosti vaihdetaan "mielipiteitä".

Minun maailmaani ei ahneus mahdu ollenkaan joten voisimme tehdä erilaisia rajanvetoja, toinen ahneille ja toinen kehittyville. Talous ei ole yhtään sitä myöskään tässä maassa tai maailmassa mitä minä pidän taloutena.

Myös luonto on tärkeä tekijä josta ammennan ja inspiroidun joten sen tuhoajat välipitämättömät massasukupuutonaiheuttajat voisi laittaa vankilaan miettimään tekojaan.

Lahjattomuus on juuri se jota suurin osa ihmisistä esittelee itsestään ehkä näkemättä sitä että juuri he ovat heikoilla jos rakenteet heikkenevät. Eivät ne jotka ovat tottuneet ammentamaan itse vähistä rajallisista materiaaleista. Pipothan syntyy untuvatakkitehtaan pipoosastolla. Ei kukaan sukkapuikonhalaaja niitä itse tee kun en minäkään osaa

Vierailija
52/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tahansa voi puhua ja kääntää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi ja sateenkaarenväriseksi, mutta realiteetit on realiteetteja. MEILLÄ EI OLE VARAA OTTAA TÄNNE KYMMENIÄ TUHANSIA ELÄTETTÄVIÄ, ellemme halua itse luopua omasta hyvinvoinnistamme. Tämä koskee sekä materiaalista että henkistä (vapaus ja turvallisuus) puolta. 

Miten jotkut hipit voivat päättää toisten puolesta, että laitetaan maa paskaksi? Miksi tämä systeemi on luotu niin jähmeäksi, että valtaosan ääntä ei tarvitse kuunnella, eliitillä on laillinen mandaatti ja punaviheranarkisteilla kovin ääni. 

Vierailija
53/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kypsää osaavaa kommentointia. Harmi ettei sinusta olut tule ohrasta tai uistin synny puusta se juuri tämä ero saat pitää lahjakkuutta lässytyksenä mutta se todistaa vain ettei sinun taitosi ja ymmärrys kohtaa oikeassa elämässä vaan tarvitset sen keinotekoisen maailman jossa joku muu valmistaa oluesi ja uistimesi voit sitten ihmetellä värikarttaa ja arvostella ettet oikein tykkää tummasta oluesta jne perus taviksen kiukuttelua vailla omaa henkilökohtaista mielipidettä edes.

Vierailija
54/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siionistien?

Uusi maailmanjärjestys. Siltähän tämä touhu haiskahtaa. Eikä miltään hyväntahtoiselta maailmanparantamiselta, vaikka se sellaiseksi yritetään naamioida. 

Ei kai? Sehän on foliohattujen höpinää...

Vierailija
55/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas kypsää osaavaa kommentointia. Harmi ettei sinusta olut tule ohrasta tai uistin synny puusta se juuri tämä ero saat pitää lahjakkuutta lässytyksenä mutta se todistaa vain ettei sinun taitosi ja ymmärrys kohtaa oikeassa elämässä vaan tarvitset sen keinotekoisen maailman jossa joku muu valmistaa oluesi ja uistimesi voit sitten ihmetellä värikarttaa ja arvostella ettet oikein tykkää tummasta oluesta jne perus taviksen kiukuttelua vailla omaa henkilökohtaista mielipidettä edes.

Olen tykännyt Suomesta juuri siksi, että täällä annetaan kaikkien kukkien kukkia. Sinä saat hippeillä ihan rauhassa, kunhan noudatat lakia. Ja me saamme elää elämäämme ihan rauhassa, kunhan noudatamme lakia. Minä en saarnaa naapurille uskonnosta tai kulutustottumuksista. Jokainen saa tehdä tiettyjen rajojen puitteissa omanlaisensa elämän. Ja tosi hienoa, jos sinä olet onnistunut luomaan yhteiskunnasta riippumattoman omavaraisen ekosysteemisi. Jätä kuitenkin sinäkin muut rauhaan ja anna heidän elää omaa elämäänsä. 

Vierailija
56/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siionistien?

Uusi maailmanjärjestys. Siltähän tämä touhu haiskahtaa. Eikä miltään hyväntahtoiselta maailmanparantamiselta, vaikka se sellaiseksi yritetään naamioida. 

Ei kai? Sehän on foliohattujen höpinää...

Näyttääkö tämän syksyn Eurooppa loogiselta ja humaanilta vastaukselta maailman hätään vai huonolta skifileffalta, jossa dystopia alkaa nostaa päätään? Sinä pystyt selittämään tapahtumat parhain päin?

Vierailija
57/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tykännyt Suomesta juuri siksi, että täällä annetaan kaikkien kukkien kukkia. Sinä saat hippeillä ihan rauhassa, kunhan noudatat lakia. Ja me saamme elää elämäämme ihan rauhassa, kunhan noudatamme lakia. Minä en saarnaa naapurille uskonnosta tai kulutustottumuksista. Jokainen saa tehdä tiettyjen rajojen puitteissa omanlaisensa elämän. Ja tosi hienoa, jos sinä olet onnistunut luomaan yhteiskunnasta riippumattoman omavaraisen ekosysteemisi. Jätä kuitenkin sinäkin muut rauhaan ja anna heidän elää omaa elämäänsä. 

Etpä saarnaa joopa joo!!  Joten kanna vastuusi omasta lässytyksestäsi, kun kerran aloitat. Se että liität hippeyttä jne perus taviksen mielikuvitusvihollisia tekstiisi kertoo vain minulle että maailmasi on ahtaampi(ja että edellinenkin analyysi osui) kuin ennen viestiäsi kuvittelinkaan. 60 luku rules vai, mutta tietenkin siksi kun silloin sai vastustaa hippiä? Toivoisin sinunkin luovan pian jotain vaihdettavaa niin et jäisi ihan onnen varaan.

Vierailija
58/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vika kun naivat ja lisääntyvät. Sitä saa, mitä tilaa eli puutetta.

Vihaan ihmisiä, jotka syyttävät muita omista ongelmistaan.

Vierailija
59/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutetta argumenteista ainakin. Kreikan vikaa on aika monesti kuultu viime kesänä kyllä nämä pankkihuijauksia puolustavat ikuista holtitonta kasvua uskovat ovat niitä muiden syyttelijöitä joiden mielestä joku joka osaa elää vähemmällä ja itsenäisempänä olisi syyllinen heidän täysin järjenvastaisen itseään tuhoavan systeemin murenemiseen. Katsokaapa ahneus maksaa eikä tuo mitään uutta. Ahneus on heikkolahjaisuutta. Ahneus ottaa ei anna...

Vierailija
60/69 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa tulisi muistaa, että kaikki rikkaus ja varallisuus on lopulta peräisin luonnonvaroista. Luonnonvarojen tasainen jakaminen taas olisi oikeudenmukaista, koska kukaan ei voi valita omaa synnyinpaikkaansa. Toisaalta myöskään luonnonvarojen omistaminen ei mene yksi yhteen sen kanssa kuka asuu alueella, jossa luonnonvaroja esiintyy. Siksi itse kannatan, että kestävä kulutus laskettaisiin koko maapallon väestölle ja sen mukaan kulutettaisiin luonnonvaroja tasaisesti. 

Ahkeruus toki tuottaa varallisuutta. Toisaalta on hyvin vaikea sanoa, mikä merkitys on sattumalla, mikä geeneillä, mikä ympäristöllä ja mikä omalla työllä. Nämä ei mielestäni ole kovin yksinkertaisia asioita. Yksinkertaistamalla näitä asioita, nostaa itsensä vähän kuin jalustalle ja alkaa uskomaan, että kaikki mikä minulla on, on ansaittu täysin rehellisesti, muita ihmisiä sortamatta ja pelkästään omin voimin. Kun totuus on, että kapitalismissa on hyvin vaikea rikastua ja tuottaa varallisuutta ilman, että siitä olisi haittaa jollekin toiselle tai se ei olisi joltakin pois. Olisi liian yksinkertaista ajatella itseään ja sitä mitä itsellä on pelkästään suhteessa muihin suomalaisiin kun kuitenkin olemme osa globaalia maailmaa. 

Pointti tässä on siis kiteytettynä tämä: kaikki mitä sinulla on, on alunperin lähtöisin maailmasta luonnonvarojen muodossa. Tästä seuraa kysymys, kuka omistaa luonnonvarat ja kenellä on oikeus hyötyä niistä eniten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan