Oletko etuoikeutettu? Tulisiko Suomen jakaa hyvänsä maailman vähäosaisten kesken?
Jäi raivostuttamaan, että pitkä ketju poistui juuri kirjoittamani viestin jälkeen.
Ketjussa osa argumentoi, että suomalaiset ovat vaan sattuneet syntymään etuoikeutettuina. Osa oli sitä mieltä, että hyvinvoinnin eteen on tehty töitä.
Mielestäni on törkeää edes provoilla aiheella, se vaan todistaa että eräät käyttävät hyvinvointivaltiomme palveluksia väärällä tavalla hyväkseen.
Kirjoitin, että olen ensin ahkeroinut 12 vuotta koulussa, sitten opiskellut samalla osa-aikaisia töitä tehden. Tämän jälkeen ollut heti valmistumisesta asti tauotta kokoaikaisessa työssä 20 vuoden ajan. Olen säästänyt itselleni oman asunnon jättämällä väliin monia hankintoja (vaatteet, ulkomaanmatkat jne.). Ja joku kehtaa väittää, että tästä pitäisikin nyt lohkaista oma elintaso alhaisemmaksi, koska joku muu on syntynyt onnettomampien olosuhteiden uhriksi. Ok. Myönnetään. Olosuhteet ovat olleet sen verran hyvät, että olen onnistunut saamaan työtä ja yhteiskunta on hoitanut sairauteni niin, että olen työkykyinen. Mutta ilman pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä, homma ei olisi myöskään hoitunut.
Jos minulle olisi kerrottu, että keski-iässä joudunkin purkamaan nämä tuotokset enkä saakaan nauttia itse rakentamastani hyvinvoinnista, voitte olla melko varmoja, että olisin elänyt vastuuttomammin ja yhteiskuntaa hyödyntäen hyödyttämisen sijaan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Tulihan se sieltä se todellinen "maahanmuuttokriittisten" motiivi. Että ei vain olisi MINULTA pois. Ja juutalaiskortti vielä kirsikkana kakun päälle. Hyvää yötä, nyt selvisi ainakin tälle puunhalaajalle minkä porukan kanssa täällä on keskusteltu.
Eihän tämä varakkaita koske. Köyhät jonottaa sitä kaupungin asuntoa kymmenien tuhansien kanssa, kun pakolaiset kiilaavat ohi ja varakkaat ostavat oman. Varakkaat menevät yksityislääkärille ja köyhät odottavat lääkärinaikaa kuukausia terveyskeskuksessa. Köyhiltä ei voi enää paljoa ottaa pois ja jos otetaan, ei tänne enää tule ketään, kun tuet on lakkautettu. Kovalla työllä on rakennettu turvallinen yhteiskunta, mutta kaipa siitä pitää luopua, koska se on epistä. Miten se parantaa maailman miljardien köyhien elämää, en tiedä.
Koskee se varakkaitakin. Tai siis keskiluokkaisia varakkaita. Sitä ihan varakkainta pienenpientä promillea tämä ei toki koske, he ovat turvassa norsunluutornissaan valmiina pakenemaan tarpeen mukaan. Suren ja olen äärettömän pettynyt.
Ja olen huolissani suomalaisista vähävaraisista, jotka jäävät tämän kaiken jalkoihin. Ja lisäksi olen huolissani niistä oikeista pakolaisista jossain kurjalla pakolaisleirillä tai edelleen kotona levottomuuksien keskellä.
Tehdään Suomesta kehitysmaa, tällä ratkeaa maailman köyhyys. Upeaa logiikkaa, kukaan ei estä teitä suvaitsevaisia lahjoittamasta koko omaisuuttanne ja voitte muuttaa telttaan keskelle metsää ilman mitään yllellisyyksiä, sähköä tai muuta vastaavaa.
Aloittakaa suvaitsevaiset maailmanparannus, näyttäkää esimerkkiä.
Mikä estää jotain valtiota luomasta hyvää koulutusjärjestelmää? Tai tasa-arvoistamaan miehen ja naisen asemaa? Tai luomaan toimivaa terveydenhuoltoa? - kyse ei voi olla vain rahasta, koska esim. Afrikkaa on rahoitettu jo vuosikymmeniä eikä mitään merkittävää ole tapahtunut? Mutta kun Thaimaassa tapahtuu zunami, suomalaiset ojentavat kätensä ja lahjoittavat 34 miljoonaa euroa jälleenrakentamiseen ja kyllähän alkaa tapahtumaan. Turha syyllistää suomalaisia siitä, että täällä on kovalla työllä saatu aikaiseksi paljon hyvinvointia ja niitä etuoikeuksia. Nyt sitten näitä etuoikeuksia pitäisi jakaa muille jotka eivät niitä halua omalla panoksellaan luoda tai sitten karsia kaikilta tasapuolisesti, koska niistä pitää riittää jaettavaksi myös heille joilla ei näitä etuoikeuksia ole. Olenko ainoa joka tuntee, että tässä käydään nyt myös meidän lasten kukkaroilla? -enkä puhu vain rahasta vaan myös hyvinvoinnista.
Voinhan minä muuttaa lapsuudenkotiini ja ottaa tähän kopperoon jonkun pakolaisen. Kyllähän hän sen varmasti enemmän ansaitsee kuin minä. Voin antaa hänelle työttömyyskorvauksenikin. Tai ehkä pitäisi tappaa itseni, niin en olisi taakka yhteiskunnalle ja olisi enemmän rahaa auttaa niitä miljardeja köyhiä, jotka Suomen täytyy hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voit sairastua, tuntuisko epäoikeudenmukaiselta kun niin olet raatanut kaiken 'oman' eteen etkä voi tai edes pysty nauttimaan siitä silloin? Kannattaisko onni rakentaa jonkin muun kuin omaisuuden varaan. Muuten hyvää toisille tekevät ovatkin onnellisempia kuin ne omastaan kynsin hampain kiinnipitävät.
Paljon sairastelleena ja paljon hyväntekeväisyyteen osallistuneena (raha ja talkootyö) ja paljon muitakin kuin materiaalisia arvoja omaavana en tunnista itseäni kommentistasi. Silti olen halunnut elää myös taloudellisesti vastuullista elämää, jotta voisin kantaa huolen itsestäni mahdollisissa elämän isoissa taloudellisissa vastoinkäymisissä (työttömyys tai työkyvyttömyys).
Ap
Maailmassa on aivan liian paljon ihmisiä. Lahjoittaisin mielelläni rahaa enemmänkin, jos sillä tehtäisiin jotakin konkreettista esim. jaettaisiin ehkäisyvälineitä ja annettaisiin valistusta. Maailman populaatio pitää saada ensin vähenemään, jotta kaikille riittää tulevaisuudessa ruokaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Voinhan minä muuttaa lapsuudenkotiini ja ottaa tähän kopperoon jonkun pakolaisen. Kyllähän hän sen varmasti enemmän ansaitsee kuin minä. Voin antaa hänelle työttömyyskorvauksenikin. Tai ehkä pitäisi tappaa itseni, niin en olisi taakka yhteiskunnalle ja olisi enemmän rahaa auttaa niitä miljardeja köyhiä, jotka Suomen täytyy hoitaa.
Mut voi tappaa myös, jos tämä johtaa siihen, mihin näyttäisi johtavan. Tai sitten pitää löytää joku rauhallinen paikka jostain syrjästä, missä voi elellä hissukseen.
Jotenkin tuntuu siltä, että tietty kansanosa olisi jo nyt valmis sosialisoimaan tämän maan yksityisomistuksen ja jakamaan sen maailman kanssa. Muuten hyvä, mutta mitä tapahtuu motivaatiolle. Oletettavasti sama kuin Neuvostoliitossa ja Pohjois-Koreassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voit sairastua, tuntuisko epäoikeudenmukaiselta kun niin olet raatanut kaiken 'oman' eteen etkä voi tai edes pysty nauttimaan siitä silloin? Kannattaisko onni rakentaa jonkin muun kuin omaisuuden varaan. Muuten hyvää toisille tekevät ovatkin onnellisempia kuin ne omastaan kynsin hampain kiinnipitävät.
Voihan suvaitsevaisuus... Sairastuminen on sattumanvarainen tapahtuma (vertaa: huonoa tuuria), hyvinvoinnin pois antaminen pilkkahintaan ei ole kun niin moni on sen eteen tehnyt hirvittävän määrän töitä. Minä koen raataneeni yhteisen hyvän eteen ja nyt koen, että siitä pääsevät jaolle ihmiset jotka eivät sitä ansaitse. Olen vieraillut Afrikassa ja siellä pakolaisleireillä majailee hieman erinäköistä porukkaa kuin täällä! Ja voin sanoa, että ihan kotimaisesta leipäjonostakin löytyy epäoikeudenmukaisemmin kohdeltuja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siionistien?
Uusi maailmanjärjestys. Siltähän tämä touhu haiskahtaa. Eikä miltään hyväntahtoiselta maailmanparantamiselta, vaikka se sellaiseksi yritetään naamioida.
Pirkko, lääkkeet.
Olen kyllä ihan realiteeteissa. Silti pidän tuota ihan todennäköisenä vaihtoehtona.
Miten sinä selität Merkelin ja Ruotsin ja Suomen hallitusten omituisen käytöksen, joka ei ole loogisesti selitettävissä mitenkään päin? Kuka tahansa tajuaa, että tämä tämän hetken systeemi ei ole kustannustehokkain ja näin ollen kattavin tapa auttaa ja lisäksi se rampauttaa auttajat.
Minua ilahduttaa näinkin irrationaalisen asian saamien yläpeukkujen suhde alapeukkuihin. Sillä JOS kyseessä olisi jotain näin kammottavaa ja häikäilemätöntä vallankäyttöä, ainoa keino pysäyttää tai hidastaa asiaa on kansan tietoisuus ja siitä syntyvä vastustus. Jos olemme kuin sokeat ja kuurot lampaat, menemme myös teuraalle kuin lampaat.
Tää koko ajatus, että pitäisi jakaa oma hyvä tuosta vaan muille, on täysin ihmisluonnon vastainen ja suoraan Marxilta peräisin. Se ei toimi. Ei toimi. Ihmiskunnan menestys pohjautuu ahneuteen, jota voidaan vähän suitsia sitten, mikä on hyväkin. Silti motivaatio tehdä mitään hyvin laskee, jos siitä ei hyödy mitään. Ihmisten ja evoluution kannalta on parasta, että ihmiset yrittävät taata omien jälkeläistensä menestyksen. Omastaan kiinnipitäminen on osa tuota varmistamista ja on oikeastaan degeneraation huippu luopua tuosta ajattelusta.
Mutta me on hävitty peli. Me ollaan hukuttu omaan ylimielisyyteemme ja kuvitellaan, että meidän tavat ja kulttuuri on niin ylivertaiset, että kaikki ovat valmiita omaksumaan sen tuosta vaan, kun havahtuvat, kuinka kivaa täällä onkaa. Paskat. Tulijat on paljon voimakkaampia ja röyhkeämpiä kuin me. Ne tulee, ei kysele ja vaatii. Ja me lässytetään täällä kuin aikuiset vaativille lapsille, vaikka kyse on aikuisista tulijoista, jotka todellakin uhkaa meidän elämäntapaa. Mutta, mutta... näin ne valtakunnat on aina tuhoutuneet. Tulijat ovat olleet voimakkaampia, vastaanottajat ylimielisyytensä sokaisemia ja velttoja.
Vierailija kirjoitti:
Tää koko ajatus, että pitäisi jakaa oma hyvä tuosta vaan muille, on täysin ihmisluonnon vastainen ja suoraan Marxilta peräisin. Se ei toimi. Ei toimi. Ihmiskunnan menestys pohjautuu ahneuteen, jota voidaan vähän suitsia sitten, mikä on hyväkin. Silti motivaatio tehdä mitään hyvin laskee, jos siitä ei hyödy mitään. Ihmisten ja evoluution kannalta on parasta, että ihmiset yrittävät taata omien jälkeläistensä menestyksen. Omastaan kiinnipitäminen on osa tuota varmistamista ja on oikeastaan degeneraation huippu luopua tuosta ajattelusta.
Mutta me on hävitty peli. Me ollaan hukuttu omaan ylimielisyyteemme ja kuvitellaan, että meidän tavat ja kulttuuri on niin ylivertaiset, että kaikki ovat valmiita omaksumaan sen tuosta vaan, kun havahtuvat, kuinka kivaa täällä onkaa. Paskat. Tulijat on paljon voimakkaampia ja röyhkeämpiä kuin me. Ne tulee, ei kysele ja vaatii. Ja me lässytetään täällä kuin aikuiset vaativille lapsille, vaikka kyse on aikuisista tulijoista, jotka todellakin uhkaa meidän elämäntapaa. Mutta, mutta... näin ne valtakunnat on aina tuhoutuneet. Tulijat ovat olleet voimakkaampia, vastaanottajat ylimielisyytensä sokaisemia ja velttoja.
Niinpä. Ja tuo tulijoiden tuleminen perustuu juuri tähän samaan ihmisluonnon piirteeseen, pyritään parantamaan omaa asemaa ja turvaamaan jälkeläisten tulevaisuus. Heille se keino vaan on tämä.
Marxilaiset taas ovat oma lukunsa. He eivät ymmärrä, että jaettaessa jaetaan kurjuutta, ei yltäkylläisyyttä. Kaikki sosialisti- ja kommunistikokeilut ovat johtaneet kansan kurjistumiseen ja dikatuurimaiseen johtoon, jossa erittäin kapea eliitti hyötyy kansan ahdingosta.
No nyt nämä tulijat tajuavat jo itsekin, että kurjutta jaetaan eikä hyvyyttä. Tosin tässäkin nousee esille se, että kun on itse turvassa, voidaankin jo esittää ettei muita enää otettaisi vastaan.
http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2015111220650655_cm.shtml
Kiinostaa tietää, miten näette Startup Refugees hankkeen?
Olen periaatteessa sitä mieltä että maailman vähäosaisempia tulee rikkaimpien auttaa. Mutta kun autettavien määrä on rajaton eikä se kanna mihinkään. Afrikkaankin on lapioitu rahaa vuosikymmeniä ja loppua ei näy. Lähi-itään yritetty vakauttaa. No huonolta näyttää. Suomi on ihan helvetin kylmä maa, täällä kaikki on vaikeaa ihan viljelystä ja rakentamisesta lähtien. Tänne on luotu toimiva yhteiskunta. Ei länsimaat voi rakentaa jokaista kaivoa ja sairaalaa jokaiseen kehitysmaahan. Että jossain vaiheessa luulisi että ite rakentaisivat maan jonka haluavat. Mutta ei onnistu, edes alkeellisimmat asiat.
Yritän kertoa lyhyesti. Minusta Suomessa synnytään onnekkaina. Toki suomalaiset ovat tehneet työtä hyvinvointinsa eteen. Mutta ap:kin korkeakoulutus (?) on maksanut valtiolle sen 50 000 vuodessa. Siihen päälle opintotuet, lapsilisät, ilmainen terveydenhuolto jne. Ap:n lapsien koulutus ja päivähoito tuhansia euroja. Moni keski-ikäinen lapsellinen ei ole veroissa maksanut niin paljoa kuin valtiolta saa ellei ole todella hyvätuloinen. En siis ymmärrä mistä tulee sellainen asenne että juuri minä olen oikeutettu tähän kaikkeen mutta kukaan muu ei. Ei kukaan valitse synnyinmaataan.
Moni kehitysmaalainen (etenkin nainen) raataa myös päivät pitkät. Kantaa yksin vastuun lapsista, kotitöistä ja palkkatöistä. Usein naurettavalla palkalla ja tekee moninkertaisia tuntimääriä viikossa kuin suomalainen. Ei kukaan maksa hänen lastensa koulutusta. Eikä hänen elinolosuhteensa juurikaan parane koska valtio ja hallitus ei toimi kuten täällä. Onko hän siis jotenkin ansainnut roolinsa? Hänkin raataa aamusta iltaan ap:n lailla mutta saa paljon vähemmän ja huonomman elintason.
Vaikka ap on mielestään ahertanut opinnoissa, on hän oikeastaan erittäin etuoikeutettu että on saanut opiskella ilmaiseksi. Moni nuori ei Suomessa edes ymmärrä miten etuoikeutettu on koska valtio kustantaa kaiken.
Mielestäni tilanteeseen on yksinkertainen ratkaisu kun sen vaan hoksaa. Jos kerran kolmannen maailman ihmiset ovat niin ahdistuneita elämäntilanteestaan että eivät kerta kaikkiaan pysty elämään niissä elinoloissa niin sitten heidän on lopetettava lisääntyminen. Miksi antaa perintönä omalle lapselleen elämä joka on niin kertakaikkisen mahdoton että sitä on sukupolvi toisensa jälkeen lähdettävä pakoon. Jos itse olisin koditon ja varaton sodan keskellä niin viimeinen asia joka mieleen tulee on hankkia lapsia siihen siivelle kärsimään.
Henkilökohtaisesti olemme miehen kanssa tehneet ratkaisun, että teimme vain yhden lapsen, jotta pystymme elättämään itsemme. Mieheni ei ottanut neljää vaimoa ja tehetyttänyt kuuttatoista lasta näkemään nälkää.
En usko, että suomenkaan köyhät suurperheet saavat turvapaikkaa vaikka Norjasta, jos lähtisivät hakemaan, kun Suomessa eivät pysty elättämään itseään.
Jos Suomeen syntyy huono-osainen tai vammainen lapsi, pitäisikö aasialaisten tai afrikkalaisten ottaa hänet huomaansa ja hoitaa hänet? Kysymys suunnattu 37:lle, toki muutkin saavat vastata.
Tätäkin voi pitkästyksissään katsella https://youtu.be/LPjzfGChGlE
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tilanteeseen on yksinkertainen ratkaisu kun sen vaan hoksaa. Jos kerran kolmannen maailman ihmiset ovat niin ahdistuneita elämäntilanteestaan että eivät kerta kaikkiaan pysty elämään niissä elinoloissa niin sitten heidän on lopetettava lisääntyminen. Miksi antaa perintönä omalle lapselleen elämä joka on niin kertakaikkisen mahdoton että sitä on sukupolvi toisensa jälkeen lähdettävä pakoon. Jos itse olisin koditon ja varaton sodan keskellä niin viimeinen asia joka mieleen tulee on hankkia lapsia siihen siivelle kärsimään.
Toinen on myös rakentaa itse pöytä eikä pyrkiä valmiiseen pöytään. Niitä valmiita kun vaan ei riitä kaikille.
Ja kai te etuoikeutuksesta valittavat ymmärrätte, että teidän etuoikeutuksenne on työllä rakennettu (vaikkei välttämättä omallanne). Jos tästä yhteiskunnasta puuttuisi ahkerat yksilöt ja jos yhteiskunta ei velvoittaisi heitä maksamaan raskaita veroja, ei olisi tätä yhteiskuntaa tässä muodossa. Eikä nykyinenkään yhteiskunta kestä enempää rasitusta murtumatta.
Oletko ajatellut hankkia hoitoa tuohon ongelmaasi? OLETKO?