Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut autot vilkuttaa koko ajan jarruvaloilla?

jarruton

Onko niissä joku jarruvalogeneraattori joka syttyy itsekseen? Niiitä näkee usein ihan suorilla teillä, alamäissä, ei mitään muuta liikennettä vaan ajavat yksikseen vaan. Eivät aio kääntyä mihinkään. Sitten kun yrittää pysytellä niistä parin sadan metrin päässä niin niiden jarruvalot vilkkuu kuin disckovalot, vauhti rupeaa sakkaamaan ja sitten ne ovatkin jo parinkymmenen metrin päässä. Vaikka kuinka yrittää pysyä kaukana niin ne tulevat lähemmäs ja lähemmäs vaan niin että jattrruvalot alkavat häikäistä. Ainoa konsti päästä niistä eroon on näköjään ohittaa. Ja sitten kun on niiden rinnalal niin alkavat kaasuttaa.
Osaako joku selittää mistä johtuu?

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että ajokortin saa vaikka ei oikeasti edes osaa autoa.

Vierailija

Ne on yleensä automaattivaihteisia. Jarrua käytetään ikään kuin varmuuden vuoksi, kun kytkintä ei ole voimansiirron vapauttamiseen ja pelottaa.. :D

ketjun aapee

Vierailija kirjoitti:
Ne on yleensä automaattivaihteisia. Jarrua käytetään ikään kuin varmuuden vuoksi, kun kytkintä ei ole voimansiirron vapauttamiseen ja pelottaa.. :D

Tuota mä olen vähän epäillytkin.

Vierailija

Joku voi ajella vieraassa paikassa, etsiä oikeaa risteystä, etsiä oikeaa osoitetta. Kas, kun kaikki eivät aja vain sitä samaa reittiä aina, jonka sinä tunnet kuin omat taskusi. Vieraalla tiellä et myöskään tiedä, onko juuri siinä kohtaa yleensä hirviä, kuinka risteyksen ryhmittyminen on järjestetty ym, aina ei ole selvät opasteet ylhäällä tolpassa. Se sun tuttu tie voi olla toiselle vieras.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä asenne on juuri se, jolla kolareita tulee. Ei ymmärretä, että se edellä ajava ei aja varovasti tai liian hiljaa sinun kiusaksesi, vaan todellakin saattaa etsiä liittymää, tai on päänsärkyinen, tai takapenkin lapset kiukuttelevat, kyydissä on sairas lapsi,jonka voinnista ollaan huolissaan ja keskittyminen herpaantuu.

Oma erinomaisuus kuskina antaa etuoikeuden naureskella muille, vaikka siellä hitaasti ja ärsyttävästi ajetussa autossa voisi olla kuskina vaikka Räikkönen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vieraalla tiellä et myöskään tiedä, onko juuri siinä kohtaa yleensä hirviä

Taajamien ulkopuolella voi olla lähes joka paikassa hirviä, jos niiden pelko (näkemättä hirveä) saa jarruttelemaan, niin sitten sitä jarrua saa polkea koko ajan ajaessaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä asenne on juuri se, jolla kolareita tulee. Ei ymmärretä, että se edellä ajava ei aja varovasti tai liian hiljaa sinun kiusaksesi, vaan todellakin saattaa etsiä liittymää, tai on päänsärkyinen, tai takapenkin lapset kiukuttelevat, kyydissä on sairas lapsi,jonka voinnista ollaan huolissaan ja keskittyminen herpaantuu.

Oma erinomaisuus kuskina antaa etuoikeuden naureskella muille, vaikka siellä hitaasti ja ärsyttävästi ajetussa autossa voisi olla kuskina vaikka Räikkönen.

Se ei ole minun asenne, vaan toteamus. Olen ollut 18 vuotta liikenteen parissa töissä ja nähnyt niin uskomattomia suorituksia, että hirvittää. Tosin suurin osa niistä on vanhuksien tekemiä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Keskittyminen herpaantuu?? Ei kyllä keskittyminen saisi herpaantua liikenteessä MISTÄÄN syystä. Äkillinen sairauskohtaus on asia erikseen. Jos päätä särkee, niin ei nyt jumalauta hidastella ja jarrutella, vaan mennään vaikka P-paikalle lepäämään, jos ei muuta keksi. Tuollainen keskittymisen herpaantuminen nimenomaa aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä!

Vierailija

Uusissa autoissa automaattinen nopeudensäätö voi käyttää myös jarruja auton hidastamiseksi myös alamäessä. Kuski ei edes tiedä jarrutuksesta. Syytä autotehdasta. Myös luistonesto voi käyttää jarruja automaattisesti. Edelleen, syytä autotehdasta, älä kuskia.

ketjun aapee

Vierailija kirjoitti:
Uusissa autoissa automaattinen nopeudensäätö voi käyttää myös jarruja auton hidastamiseksi myös alamäessä. Kuski ei edes tiedä jarrutuksesta. Syytä autotehdasta. Myös luistonesto voi käyttää jarruja automaattisesti. Edelleen, syytä autotehdasta, älä kuskia.

Aha, toi oli mulle uutta! Itselläni kun on karvalakkiauto jossa ei ole noita ominaisuuksia ja nopeutta säädetään pääasiassa kaasun avulla ja jarrutetaan jarruilla vain kun tarvitaan enemmän jarrutusvoimaa esim jos on tarkoitus pysähtyä. Aika usein ovat aika uusia autoja joissa näkee diskojarruvaloja, volkswageneita ja tojotoja.

Vierailija

Mä ajan pitkät matkat vakkari päällä ja en tiedä yhtään, syttyykö jarruvalo esim. alamäessä. En ole tullut edes ajatelleeksi asiaa. 

En minä mitään erityisempää "vilkuttelua" näe kyllä. Joskus jarruttavat, joskus turhaan (esim. kameratolpille), joskus aiheesta, kun edellä on jotain esteitä, miksi pitää jarruttaa. Ainahan sitä ei jonossa näe, mitä siellä ihan edessä on. Mutta vilkutteluksi en sitä sanoisi. 

automaattijarrutus

Kuvailemasi tilanne kuulostaa siltä että jos auto tosiaan ajaa ilman yhtään muuta liikennettä, niin joko autossa on vikaa tai kuskin päässä on vikaa... 😊

Mutta, harva tietää että uusimmissa hyvinvarustelluissa automalleissa on cruise-ajossa eli kun automaattinen vakionopeudensäädin on kytketty päälle niin käytössä mm. Seuraavia ominaisuuksia: automaattinen edessä olevan kohteen tunnistin ja automaattijarrutus. Eli jos ajaa autoletkassa auton tutka tunnistaa edessä ajavan auton ja auto jarruttaa itsekseen kun edellä menevän vauhti hidastuu. Tän seurauksena auton jarruvalot vilkkuu eri tavalla kuin jos kuski itse jarruttaisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Näitä autoja onkin varmaan 1% suomen autokannasta jos sitäkään. Minukin autossa luistonesto jarruttaa, mutta ei siellä mitkään jarruvalot syty, jarruvalojen anturi on polkimessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Se ei ole minun asenne, vaan toteamus. Olen ollut 18 vuotta liikenteen parissa töissä ja nähnyt niin uskomattomia suorituksia, että hirvittää. Tosin suurin osa niistä on vanhuksien tekemiä. 

No ammattikuskien varsinkin tulee ymmärtää, että suurin osa kuljettajista on amatöörejä. Kaupunkilainen maaseudun mutkaisilla 80km/h teillä, tai toisin päin maalainen kaupungin keskustassa, on aina vieraalla maaperällä. Pitäisi oikeasti muistaa, että kuskeja on monenlaisia. Toiset ajaa paljon päivittäin, toiset aina vain samaa reittiä, joku kerran kuukaudessa. Toinen saa kortin ja ajamiseen ei ole tullut rutiinia. Itse ajelen ammattini vuoksi päivittäin, en kuitenkaan ammatikseni. Kykenen kuitenkin ymmärtämään, ettei kaikilla ole samaa varmuutta ajamiseen, ja että kaikilla on sama tarkoitus; päästä jonnekin perille. Ei mun tarvitse hermoilla, jos joku sammuttaa auton valoihin enkä pääse samoilla vihreillä eteenpäin. Tai jos joku ajaa pientä alinopeutta edelläni.

Tottakai joskus näkee virheitä, joista saisi viedä kortin heti (väärään suuntaan moottoritietä, suojatien eteen pysäyttämättä jättäminen jne). Mutta naureskelu vilkkuville jarruvaloille kertoo teiden ritarin omahyväisyydestä ja kyvyttömyydestä ymmärtää muiden tienliikkujien erilaisia motiiveita ja tilanteita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat