Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?

Vierailija
11.11.2015 |

Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?

Kommentit (3424)

Vierailija
641/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, unohdin mainita, että oikeaa hyvälaatuista jauhelihaa ei tarvitse huuhtoa eikä pestä, eikä varsinkaan ennen pakkaamista sillä ammoniakilla. Mutta tehtailla tätä todellakin tehdään koska sekaan jauhetaan kaikkea muuta jämää kuin sitä lihaa. Ja tiesitkö, että se liha yleensä myös värjätään.

Vierailija
642/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ihan pakko kirjoittaa tänne.

Kuulin radiosta, että jengi pesee jauhelihaa.

Olin huuli pyöreenä, että näinkö ihmiset oikein tekee?

Tulin uteliaana nettiin ja täälläkin olen lukenut, että moni vannoo jauhelinhan pesuun.

No nyt tuossa juuri äsken aloin tekemään ruokaa jauhelihasta, siinä paketista jauhelihaa ottaessa tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ajatus, että hei mäpä kokeilen tätä, kun en muuten usko.

Laitoin lihan siivilään ja hanan alle.

Huljuttelin ja ravistelin hyvän tovin lihaa siivilässä, koitin kuivata lihaa ravistelemalla ja valuttelemalla siivilää hanan vieressä, ennen pilkkumiin kaatamista.

Liha oli nyt pesty.

Jäljelle jäi harmahtava klöntti, joka valkoisen pilkkumin pohjalla valui veren ja veden sekoittamaa punaista nestettä. ( Veri oli yksi syy, miksi ihmiset halusivat lihaa pestä )

Hirveän näköinen lopputulos, laitoin mausteet ja koitin pyöritellä siitä löysästä harmaasta "liha" klöntistä jotain, mutta sehän melkein valui sormien välistä lattialle.

Siis kuka vit** pesee oikesti tuon lihan noin pilalle?

Aikaisemmin ajattelin, että tapoja on yhtä monia kuin ihmisiäkin, mutta nyt, jos kuulen jonkun pesevän jauhelihaa, pidän häntä tyhmänä.

-Aamen

Ei täällä ole jauhelihasta keskusteltukaan. En nyt pääse perille, onko tämä tosissaan kirjoitettu, mutta vaikuttaa olevan. Ehkä kuitenkin pidetään tyhmänä niitä, jotka ottavat tämän ketjun vakavasti...noin isommallakin joukolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kultapieni tottakai se pestä pitää ja tarkastaa muutenkin, siellähän voi olla jäämiä..ja nötkötti purkin sisällys kanssa, eikun siivilään ja kuumalla vedellä läpi niin rasva vähenee.ek sää oo ollu kotitaloustunnilla skolessa.

Vierailija
644/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää, kun jauhe on kuitenkin suojeltu otus. Pitänee tehdä eläinsuojeluilmoitus tästä ketjusta.

Just tommone ituhippi! Miltä sitte tuntuu ku jauhekanta kasvaa iha mahottomaks, ku niit ei enää metsästä ja jauhekolarit lisääntyy!! Meijänki kylällä just yks kuoli, kun jauhe oli hypänny pimeellä eteen!!!

Jos olen oikein ymmärtänyt jauhenet lisääntyvät monta kertaa vuodessa ja ilman säännöllistä kannan pienentämistä metsästämällä, kyseinen laji voi jopa syrjäyttää ihmisen!

Vierailija
645/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen jauhelihan painepesurilla ja sitten silitän sen. Tuo painepesurilla peseminen on kyllä hankalaa, koska jauheliha menee sen jäljiltä melkoiseksi mössöksi ja siinä on myös hiekkaa joukossa (pesen jauhelihan ulkona autotallin edessä olevalla kivilaatoituksella). Silittäminen tapahtuu höyrysilitysraudalla (villa lämmöllä). Ennen silitystä jauheliha täytyy laittaa kostutetun harson sisälle. Kaiken tuon vaivan jälkeen lopputulos on mahtavan makoisa.

Vierailija
646/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pikapesulla ja sitten pistän lasagneteen väliin. Paljon työläämpää kuin jauheliha, mutta paljon kehoa kuormittamattomampaa. Joutuu käymään toiletissa aika paljon jauhenlihalasagneteen nauttimisen jälkeen, nääs. Suosittelen lämpimästi!

Joo toi lasagnetee on mun lemppari kanssa! Jotenki ihana näin syksyn pimeässä!

Vierailija
647/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se oikeasti kirjoitetaan: JAUHENLIHA vai JAUHELLIHA

Vierailija
648/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kiitos taas kakille vastauksista. Itken täällä kellarissa yksin kun muu perhe nukkuu. Koko eilinen päivä valmisteltiin jauhenlihaa ihana perheruokailuhetki. Aamulla otin jauhenlihan parvekkeelta, pesin eka fairillä, sitten laitoin koneeseen ja mankkeloin ja vielä ryöpätiin ja vielä kerran huuhtelu päälle,mulla oli kokoajan käsidesiä myös käsissä.

Voitteko kuvitella ruoka epäonistui, mä en kestä. Olen itkenyt koko yön kukaan feel me?ja se mun ukko ei tosiaan ollu menny biilteemaan vaan bilettämään kuten joku tiesi.

Mua viel pelottaa et se löytää jonkun eukon joka osaa tehä paremmin jauhenlihaa.

Voi ap mä niin ymmärrän sua :( Jauhenlihan käsittely ja valmistus on tosi vaikeeta, mä luulen että sä olet toiminut ihan oikein, ainakin sen perusteella mitä sanot, mutta sä tarvitset vaan harjotusta. Mullakin meni varmaan puol vuotta ennen ku onnistu :) Tuosta ukon bilettämisestä  en osaa sanoo, jos sä juttelisit sen kanssa että malttais vähän, tietty paha jos tykkää jauhesta eikä saa sitä kotona, mutta jos sä sanoisit että sä oikeesti harjottelet? --- ja älä välitä näistä jauheliha provoista täällä, tietäähän sen ku jostain puhutaan radiossa ni heti tulee kaikkia urpoja pätemään. Ja hei muista sit kans se jauhensammutin ku kokeilet seuraavan kerran. Tuu nyt vaan pois sieltä kellarista eiks joo :) :) :)

Vierailija
649/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten oikeasti?

Vierailija
650/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut tämän viesti ketjun kokonaan ja silmistä tulee vettä.

Haluaisin vain enään tietää itkenkö vai nauranko mistä sen voi tietää?

Hyödynnä vesi jauhenlihan pesuun! Kuulustelet sipulit hyvin, niin ne paljastavat, kumpaa olet tekemässä. Samalla voi tiristyä sitä vettä vielä vähän enemmän.

Vierailija
651/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ihan pakko kirjoittaa tänne.

Kuulin radiosta, että jengi pesee jauhelihaa.

Olin huuli pyöreenä, että näinkö ihmiset oikein tekee?

Tulin uteliaana nettiin ja täälläkin olen lukenut, että moni vannoo jauhelinhan pesuun.

No nyt tuossa juuri äsken aloin tekemään ruokaa jauhelihasta, siinä paketista jauhelihaa ottaessa tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta ajatus, että hei mäpä kokeilen tätä, kun en muuten usko.

Laitoin lihan siivilään ja hanan alle.

Huljuttelin ja ravistelin hyvän tovin lihaa siivilässä, koitin kuivata lihaa ravistelemalla ja valuttelemalla siivilää hanan vieressä, ennen pilkkumiin kaatamista.

Liha oli nyt pesty.

Jäljelle jäi harmahtava klöntti, joka valkoisen pilkkumin pohjalla valui veren ja veden sekoittamaa punaista nestettä. ( Veri oli yksi syy, miksi ihmiset halusivat lihaa pestä )

Hirveän näköinen lopputulos, laitoin mausteet ja koitin pyöritellä siitä löysästä harmaasta "liha" klöntistä jotain, mutta sehän melkein valui sormien välistä lattialle.

Siis kuka vit** pesee oikesti tuon lihan noin pilalle?

Aikaisemmin ajattelin, että tapoja on yhtä monia kuin ihmisiäkin, mutta nyt, jos kuulen jonkun pesevän jauhelihaa, pidän häntä tyhmänä.

-Aamen

😂 Ei jauhelihaa pestä hömlö, vaan jauheNlihaa!

Vierailija
652/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkoistanut jauhenlihan pesun ihan ammattipesuloille maksaahan se,mutta tuloksena on tosi raikas ja tuoksuva jauhenliha.

Vierailija
653/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran   mökkiolosuhteissa jouduin pesemään jauhenlihaa hammasproteesien pesuun tarkoitetulla tahnalla, se oli virhe. Syödessä sitä ei huomannut ,mutta ilmavaivat tulivat ulas kuplina ja uloste oli kiiltävän valkoista.

Vierailija
654/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerät sekottaa jauhenlihan ja jauhelihan. Tää ketju on jauhenlihasta. Menkää jauhelihatietäjät muualle pätemään.

Vierailija
655/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tämä on ihan viihdyttävä keskustelu. Toisaalta taas keskustelu tuo hyvin esille yhden kulttuurimme merkittävän ongelman; "tyhmiä" ei saa kysyä, eikä virheitä ole lupa tehdä. Vaikka toinen kysyisi mielestäsi hölmön kysymyksen, on meidän aikuisten ihmisten silti kyettävä arvostamaan ja kunnioittamaan kysyjää pilkkaamisen ja naljailun sijaan. Piste.

Vierailija
656/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin yhdestä trendikokkikirjasta ohjeen, että jauhenliha puhdistetaan ultraäänellä, johon masiinaan laitetaan normiveden sijaan otsonoitua vettä. Kuivaus toteutetaan asettamalla jauhelihaköntti ruususuolan päälle, jolloin suola imee nesteet ja samalla suolaa lihan. Tällä tavalla puhdistetussa jauhenlihassa on väitteen mukaan jopa 40% vähemmän karsinogeeneja paistettaessa. Itse kasvatan jauheneita meidän taloyhtiön kylmäkellarissa, joka on sopivan vähällä käytöllä ja karsinat on valmiiksi rakennettu kuin jauheneita varten.

Vierailija
657/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.

Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!

Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.

Minä ainakin kuulustelen aina sipulit ja vesi tulee silmiltä.

Et kai käytä liian rajuja otteita siinä kuulustelussa, kun pitää ihan itkeä. Varo, ettei sinusta valiteta EU:n vihannestenoikeusistuimeen (tulikohan oikein). Jauhenlihan käyttäjät voivat kyllä käyttää mummonlihaakin(mummonlihapullat), jos ei satu jauhenlihaa saamaan.

t.mummeli

Minä kuule sinut ilmiannan mummojensuojelulatakunnalle. Vielä muitakin yllytät mummonlihaa käyttämään. Jos et itse mummoas tarvii, niin joku toinen voi tarvita. Käyttäisit sitä jauhenlihaa vaan sinäkin.

Vierailija
658/3424 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos roilerin jauhinlihaa ei pese , saako siitä salmaniellan?

659/3424 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jauhenlihan paremmin pesee ihan autopesulassa

Vierailija
660/3424 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerinen, hieman jo haiseva jauheliha on pakko pestä kloorilla, jos sen aikoo syödä. Että siinä mielessä aloituskysymys oli oikein aiheellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme