Jos laitatte meille köyhille jouluna jonkun paketin, muistakaa tämä.
Myös meidän lapsemme haluavat muotileleuja mm minecraft legoja, tabletteja yms ei mitään suklaata ja villasukkia. Kiitos.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Oijoi, mun lapsi olisi ollut onnellinen niistä villasukista ja lapasista. Ja suklaasta. Itse en osaa ja pysty neulomaan, ja mummo neuloi niitä vain lapsen serkuille ja heidän vanhemmilleen. Välillä ostin kirppikseltä uusia, toisinaan huusin huutonetistä meille kalliilla rahalla sukkia. Ja laitoin pakettiin.
Silloin lahja on onnistunut. Saa sitä mitä toivoo. Jos ajattelen omaa lastani, niin eniten toivotaan autokyytiä. Monta paikkaa johon olisi kiva mennä, mutta siihen tarvitaan autoa.
Hän itse ostaa ja myy merkkivaatteita, eli niitä ei tarvita. Vasterumba siis pyörii itsekseen ja henkkamaukka lahjakortti menisi hukkaan. Leffateatteri olisi niin kaukana, että siihen tarvittaisiin kyyti myös. Lapsilla on erilaisia tarpeita. Joillakin villasukat, niin kuin teidän lapsilla. Meillä kyytipalvelu ja jollakin muotilelu. Lahjan tarkoitus on ilahduttaa. Lahjoittamisen tarkoitus on antaa hyvä fiilis. Ei kannata lahjoittaa, jos siitä tulee itselle paha mieli. Mutta jokaiselle lahkoitukselke löytyy onnellinen kohderyhmä. Villasukkia tehtiin tempauksena vastasyntyneellä ja "metsien miehille" , jotka osasivat olla onnellisia niistä.
Saatiin sossulta viime juoluna näitä lahjoitettuja paketteja:
- 3v tytölle pipo joka oli aikuisten Fiorella tyylinen, todella mauton, mitä ihmettä on liikkunut lahjan antajan päässä?
- leikkipyssy, halpa muovilelu, maksanut jossain halpakaupassa euron. kyllä köyhälläkin olisi tähän kai varaa joten miksi tällainen keräyslahjaksi ja vieläpä pyssy,
- villasukat, ihan jees ajatuksena. mutta värit oli jotain oksennuksenkirjavaa.
- puuhavihko, sellainen jossa luki hesburger, eli hesburgerin lastenaterian kylkiäisenä saatu
- paketti jossa oli 3kpl nordean heijastinta, 3 kpl osuuspankin kuulakärkikynä, sekä pieni ruutuvihko
- collegepaita jossa hevosen kuvia. oli kyllä uusi, hintalappu paikallaan jossa oli MARKKAhinta. oli kyllä sen näköinenkin ettei ollut ihan tätä päivää paita
Eli nuo 6 pakettia saatiin, jokaiselle lapselle 2. Olipa hyvä että aukaisin paketit ensin itse, ei noista mikään lapsilleni mennyt. Vein kamat kierrätyskeskukseen jospa siellä olisi joku tarvinnut. Eikö noissa ole mitään valvontaa? Meillä on ihan hyvä taloudellinen tilanne, mutta viime syksynä koettiin useampi kriisi niin oltiin lastensuojelun asiakkaita ja sitä kautta saatiin noita lahjoja. Petyin kyllä pahasti lahjoihin. Itse olen aina osallistunut noihin keräyksiin ja ostanut niihin oikeasti hyvää tavaraa esim Baby Born nukkeja, Lego paketteja, lahjakortteja yms mihin välttis ei ole varaa ja että lahjan saajalle tulee hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ostettua lapsille jouluksi melkein mitä haluan mutta en osta edes omille tuollaisia lahjoja. Jo on kumma jos ei kelpaa tavalliset barbiet ja Legot niinkuin muidenkin lapsille. Fiksut säästää siellä missä se kannattaa. Esim monet pelit kannattaa ostaa käytettynä liikkeestä.
Ei se materia tee köyhästä eikä rikkaasta onnellisempaa, ehkä kannattaisi nyt katkaista se kierre että ei omat lapset enää samaan kasvaisi.
Moni köyhä unohtaa että vakavaraus on seurausta fiksusta taloudesta, ostetaan järkevästi. Esimerkiksi se että ostaisin nyt älyttömän hintaisia lahjoja hyväntekeväisyyteen ja omat jää ilman ei ole fiksua. Se että ostan omille järkeviä lahjoja ja muutaman järkevän myös hyväntekeväisyyteen on fiksua, eikö?
Mitä teidän lapset toivoo lahjaksi? Tavallista barbia vai jotain muotibarbia? Jos paketista tulee barbi, niin lapset on onnellisia, vaikka ovat toivoneet muoyibarbia. Jos toivoo barbia ja saa villasukat, niin ehkä pettyy pikkuisen.
Itse olen pienituloinen ja yritän olla hankinnoissa järkevä. Lahjaksi kuitenkin ostan jotain toivottua, vaikka se olisi hiukan ylihintaista. Esim.muotivaate tai merkkikäsilaukku teinille. Suurimmaksi osaksi kaikki vaatteet on kirpputorilta ja yksi käsilaukku pelastaa hänen vuoden.
Olen tehnyt lahjaksi villasukkia. Olen kuitenkin tiennyt, että lahjan saaja saa muitakin lahjoja, tykkää villasukista ja sukat ylihienot sekä ulkonäöltään, että lankalaadultaan. Sellaiset joita haluaa esitellä.
Tässä elellään nyt syyskuuta että ehtii köyhä itsekin säästämään lastensa lahjarahat ja jos aloitti säästämisen jo tammikuussa, on jo jotain säästössä tähänkin mennessä. Kolmet lapsilisätkin tulevat vielä ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
- 3v tytölle pipo joka oli aikuisten Fiorella tyylinen, todella mauton, mitä ihmettä on liikkunut lahjan antajan päässä?
- leikkipyssy, halpa muovilelu, maksanut jossain halpakaupassa euron. kyllä köyhälläkin olisi tähän kai varaa joten miksi tällainen keräyslahjaksi ja vieläpä pyssy,
- puuhavihko, sellainen jossa luki hesburger, eli hesburgerin lastenaterian kylkiäisenä saatu
- paketti jossa oli 3kpl nordean heijastinta, 3 kpl osuuspankin kuulakärkikynä, sekä pieni ruutuvihko
- collegepaita jossa hevosen kuvia. oli kyllä uusi, hintalappu paikallaan jossa oli MARKKAhinta. oli kyllä sen näköinenkin ettei ollut ihan tätä päivää paita
Eli nuo 6 pakettia saatiin, jokaiselle lapselle 2. Olipa hyvä että aukaisin paketit ensin itse, ei noista mikään lapsilleni mennyt. Vein kamat kierrätyskeskukseen jospa siellä olisi joku tarvinnut. Eikö noissa ole mitään valvontaa? Meillä on ihan hyvä taloudellinen tilanne, mutta viime syksynä koettiin useampi kriisi niin oltiin lastensuojelun asiakkaita ja sitä kautta saatiin noita lahjoja. Petyin kyllä pahasti lahjoihin. Itse olen aina osallistunut noihin keräyksiin ja ostanut niihin oikeasti hyvää tavaraa esim Baby Born nukkeja, Lego paketteja, lahjakortteja yms mihin välttis ei ole varaa ja että lahjan saajalle tulee hyvä mieli.
Siinä ehkä on haluttu päästä jostain tavarasta eroon. Vaikea uskoa, että joku haluaa tarkoituksellisesti kettuilla köyhille, vaikka se siihen vivahtaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä elellään nyt syyskuuta että ehtii köyhä itsekin säästämään lastensa lahjarahat ja jos aloitti säästämisen jo tammikuussa, on jo jotain säästössä tähänkin mennessä. Kolmet lapsilisätkin tulevat vielä ennen joulua.
Höpö höpö. Säästän kokoajan, mutta vakuutusmaksut pääsi yllättämään. Piti ostaa uusi imuri rikki menneen tilalle, sekin siirtyi. Olisi pitänyt muistaa vakuutusmaksut , mutta jotenkin unohtui. Imurin jälkeen säästän lahjoihin. Säästän joka hemmetin minuutti. Raha on se mikä ensimmäisenä ja kokoajan on mielessä.
Saa ihan rauhassa tulla meille budjetoimaan ja karsimaan turhia menoja. Jos onnistuu paremmin kuin minä, niin erotuksen saa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsilisät on budjetoitu jo. Ei ne mitään ylimääräisiä tuloja ole. Ne on budjetoitu lasten harrastuksiin, joten tietysti sen voi laskea ylimääräiseksi luksukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida. Jotkut iäkkäät ihmiset ajattelevat, että köyhillä on asiat samoin kuin köyhillä joskus 50-luvulla. Eli niillä ei ole suunnilleen mitään. Olen ollut mukana eräässä lahjakeräyksessä ja joskus mummelit kiikuttavat sinne nurkistaan löytyneitä kauhtuneita omien lastensa leluja jostain kuuskytluvulta. Ja siis vilpittömästi ajattelevat, että jotkut lapset niistäkin ilahtuvat. Ei lainkaan välttämättä ole kyse vttuilusta, laiskuudesta tai muusta.
Minulla on ratkaisu. Lakataan viettämästä tavarajoulua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan hyvä taloudellinen tilanne, mutta viime syksynä koettiin useampi kriisi niin oltiin lastensuojelun asiakkaita ja sitä kautta saatiin noita lahjoja. Petyin kyllä pahasti lahjoihin. Itse olen aina osallistunut noihin keräyksiin ja ostanut niihin oikeasti hyvää tavaraa esim Baby Born nukkeja, Lego paketteja, lahjakortteja yms mihin välttis ei ole varaa ja että lahjan saajalle tulee hyvä mieli.
Miksi ihmeessä sinä edes otit ne paketit, kun sinulla on hyvä taloudellinen tilanne? Oikeasti joku todella köyhä olisi ilahtunut piposta (äiti tai isosisko) ja lapsella olisi ollut paketteja avattavaksi.
Mutta totta on se, että joku kontrolli siinä pitäisi olla, mitä paketteihin laitetaan. Olisin vapaaehtoinen paketoimaan sellaisia tavaralahjoja, joita olisi tullut jaettavaksi. Esimerkiksi yksi vaate, yksi heijastin, lelu ja makeisia olisi jo parempi yhdistelmä kuin 3 heijastinta samassa. Paketointivaiheessa voisi karsia mauttomimmat krääsät pois.
Jouluapua-keräys on ilmeisesti ollut hyvin tuottoisa, sillä paketin saajista aniharva on vaivautunut kiittämään. Tai sitten tavara ei ole ollut mieleistä , vaikka on laitettu juuri sitä mitä on pyydetty.
Ei turhat lahjat ole pelkästään tuntemattomille köyhille annettavissa paketeissa. Kyllä minun lapsilleni tuli vanhaa käytettyä tavaraa, ja ihan turhaan. Esimerkki voisi olla kilpahiihtäjälle lahjoitetut käytetyt monot. Olisivat edes olleet jonkun huippuhiihtäjän entiset niin kuin olivat sukset...
Luulisi varakkaankin ilahtuvan hyvistä villasukista. Niitä kun ei saa enää ostamallakaan, jos ei ole ketään "mummoa" kutomassa. Köyhillä kai on sitten sukkia aivan tarpeeksi, kun työttömillä, eläkeläisillä ja muilla köyhillä on aikaa kutoa.
Lastensuojelun asiakkaille perhetyöntekijät kantavat säkkikaupalla lahjoja joulun alla. Terv. Perhetyöntekijän läheinen
Vierailija kirjoitti:
Onhan se toisaalta niinkin, että jos jotain ostaa niin oishan se kiva olla mieluinen lahja, etenkin jos se on ainut jonka lapsi saa.
Esim. se hope ryn joulukeräys on kätevä kun niissä lapuissa lukee mitä lapsi/nuori toivoisi saavansa. (Esim. 7v. Poika, kauko-ohjattava auto)
Sitten se varakkain lahjoittaja voi valita vaikka sen kalleimman toiveen ja ei niin varakas voi ottaa edullisemman toiveen.
Me ostettiin ainakin toiveenmukainen lahja eikä ihan halvinta vaihtoehtoa, kun sen halvimmanhan voi ehkä se vähävarainenkin perhe ostaa itse.
Näin se tuleekin olla. Toiveiden ja varallisuuden mukaan. Ei paskaa pakettiin ”ostetaan hyvä omatunto”- ideologialla - ja sitten naama norsuntavaralla kun köyhälle ei oksennus kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nimenomaan on vikana hyväntekeväisyydessä.
Valtaosa hyväntekijöistä haluaa tehdä hyvää siten kuten he sen hyvänä näkevät. Heitä ei kiinnosta mitä tarvitsevat ihmiset tarvitsevast, oma käsienheiluttelu on tärkeämpää.
Jos tarvitsevat ihmiset haluavat jotain sellaista, joka minun mielestäni on täysin turhaa tai johon itsellenikään ei ole varaa, niin en todellakaan moiseen suostu.
Mielestäni vikana on se, että ihmisten käsitys köyhyydestä on erilainen. Minun mielestäni köyhä on sellainen, joka on jo tinkinyt asunnon koosta/mukavuudesta/sijainnista, joka ei käytä päihteitä, ei tuhlaa rahaa ulkonäköönsä (kynnet, ripset, hiusvärit, kalliit meikit jne.), ei matkustele, tekee itse edullista kotiruokaa jne, mutta silti ei kykene esim. ostamaan tarvittavia lääkkeitä, hygieniatuotteita, vaatteita jne.
Monet köyhäksi itseään kutsuvat ovat kuitenkin mielestään köyhiä, kun eivät voi ostaa mitä mieli tekee. Ja he kuvittelevat, että muut voivat. Mutta kun eivät voi! Moni hyväpalkkainenkin joutuu laskemaan rahojaan. Tuloja tasaa verotuksen progressio, tuet sekä maksut, joiden suuruus riippuu tuloista, esim. päivähoito.
Minä lahjoitan huomattavia summia leikkikalu-salakuljettajan kautta. Hän salakuljettajaa leluja Lähi-Itään.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi varakkaankin ilahtuvan hyvistä villasukista. Niitä kun ei saa enää ostamallakaan, jos ei ole ketään "mummoa" kutomassa. Köyhillä kai on sitten sukkia aivan tarpeeksi, kun työttömillä, eläkeläisillä ja muilla köyhillä on aikaa kutoa.
Olisin ikionnellinen, jos joku antaisi minulle villasukat joululahjaksi. Olen köyhä, varaa on pitää halvinta nettiyhteyttä ja siinä se luxus ulkomaailmaan, tarve. Villasukkien kera haluaisin joulukahvitella antajan kanssa, se olisi hienoa, vaikka teille kaikille kuulostaakin vaikka miltä. Tiedättekö, että siinä on yhden ihmisen joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan ostettua lapsille jouluksi melkein mitä haluan mutta en osta edes omille tuollaisia lahjoja. Jo on kumma jos ei kelpaa tavalliset barbiet ja Legot niinkuin muidenkin lapsille. Fiksut säästää siellä missä se kannattaa. Esim monet pelit kannattaa ostaa käytettynä liikkeestä.
Ei se materia tee köyhästä eikä rikkaasta onnellisempaa, ehkä kannattaisi nyt katkaista se kierre että ei omat lapset enää samaan kasvaisi.
Moni köyhä unohtaa että vakavaraus on seurausta fiksusta taloudesta, ostetaan järkevästi. Esimerkiksi se että ostaisin nyt älyttömän hintaisia lahjoja hyväntekeväisyyteen ja omat jää ilman ei ole fiksua. Se että ostan omille järkeviä lahjoja ja muutaman järkevän myös hyväntekeväisyyteen on fiksua, eikö?
Mitä teidän lapset toivoo lahjaksi? Tavallista barbia vai jotain muotibarbia? Jos paketista tulee barbi, niin lapset on onnellisia, vaikka ovat toivoneet muoyibarbia. Jos toivoo barbia ja saa villasukat, niin ehkä pettyy pikkuisen.
Itse olen pienituloinen ja yritän olla hankinnoissa järkevä. Lahjaksi kuitenkin ostan jotain toivottua, vaikka se olisi hiukan ylihintaista. Esim.muotivaate tai merkkikäsilaukku teinille. Suurimmaksi osaksi kaikki vaatteet on kirpputorilta ja yksi käsilaukku pelastaa hänen vuoden.
Tottakai saavat sen mitä haluaavat eikä sinnepäin. Muistan itsekkin miten pahalta lapsena tuntui jos sain melkein sen mitä hartaasti toivoi muttei se ollut sitten sinnepäinkään.
Seurailen paljon tarjouksia ja tälle joululle on jo ne must have lahjat jo ostettu. Poika toivoo elektroniikkaa, aion katsoa black friday tarjouksista. Viime vuonna sain puoleen hintaan sen kaikista toivotuimman noin.
Mutta esimerkiksi pleikkareita tai x-boxia meillä ei lapset saa vielä vuosiin. Ymmärrän että haluaavat mutta on kännykät ja tabletit, ei ole tarve enää yhdelle pelikoneelle lisää.
Voin minäkin maksaa hieman ylihintaa mutta silleen järkevästi. Seurailen tarjouksia, vertaan hintoja. Melkein aina onnistun saamaan tarjoushintaan mitä etsinkin. Tilailen myös EU-alueelta jonkin verran leluja.
Omille lapsille ostan 2-3 sellaista hartaasti toivottua lahjaa. Lisäksi jotain josta uskon heidän pitävän. Yhden lapsen lahjoihin menee ehkä 300 euroa, joskus yli, joskus ali. Eivät kyllä saa oikein muuna aikoina leluja, siksi en pidä tuona pahana.
En osta rihkamaa lahjoituksiin. Viime vuonna vein dublopaketin, plus plus-palikoita, barbin ja Marimekko-pussilakanat sekä bruderin puimurin. Mielestäni hyviä lahjoja jos meni oikeille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienituloinen ja yritän olla hankinnoissa järkevä. Lahjaksi kuitenkin ostan jotain toivottua, vaikka se olisi hiukan ylihintaista. Esim.muotivaate tai merkkikäsilaukku teinille. Suurimmaksi osaksi kaikki vaatteet on kirpputorilta ja yksi käsilaukku pelastaa hänen vuoden.Tottakai saavat sen mitä haluaavat eikä sinnepäin. Muistan itsekkin miten pahalta lapsena tuntui jos sain melkein sen mitä hartaasti toivoi muttei se ollut sitten sinnepäinkään.
Seurailen paljon tarjouksia ja tälle joululle on jo ne must have lahjat jo ostettu. Poika toivoo elektroniikkaa, aion katsoa black friday tarjouksista. Viime vuonna sain puoleen hintaan sen kaikista toivotuimman noin.
Mutta esimerkiksi pleikkareita tai x-boxia meillä ei lapset saa vielä vuosiin. Ymmärrän että haluaavat mutta on kännykät ja tabletit, ei ole tarve enää yhdelle pelikoneelle lisää.
Voin minäkin maksaa hieman ylihintaa mutta silleen järkevästi. Seurailen tarjouksia, vertaan hintoja. Melkein aina onnistun saamaan tarjoushintaan mitä etsinkin. Tilailen myös EU-alueelta jonkin verran leluja.
Omille lapsille ostan 2-3 sellaista hartaasti toivottua lahjaa. Lisäksi jotain josta uskon heidän pitävän. Yhden lapsen lahjoihin menee ehkä 300 euroa, joskus yli, joskus ali. Eivät kyllä saa oikein muuna aikoina leluja, siksi en pidä tuona pahana.
En osta rihkamaa lahjoituksiin. Viime vuonna vein dublopaketin, plus plus-palikoita, barbin ja Marimekko-pussilakanat sekä bruderin puimurin. Mielestäni hyviä lahjoja jos meni oikeille ihmisille.
No ei ne mee. Monta sataatuhatta on lahjoitettu, ei näy, vaan lisää huudetaan. Opetus, tarjoa todellista apua lahjana, seuraa, siivous- ja taloudenhoidonapua, siinä se. Voin köyhänä kertoa, että ne auttava, varsinkin ohjaava tuki läsnä.
Onhan se toisaalta niinkin, että jos jotain ostaa niin oishan se kiva olla mieluinen lahja, etenkin jos se on ainut jonka lapsi saa.
Esim. se hope ryn joulukeräys on kätevä kun niissä lapuissa lukee mitä lapsi/nuori toivoisi saavansa. (Esim. 7v. Poika, kauko-ohjattava auto)
Sitten se varakkain lahjoittaja voi valita vaikka sen kalleimman toiveen ja ei niin varakas voi ottaa edullisemman toiveen.
Me ostettiin ainakin toiveenmukainen lahja eikä ihan halvinta vaihtoehtoa, kun sen halvimmanhan voi ehkä se vähävarainenkin perhe ostaa itse.