Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin Suomen kouluissa alettiin opettaa vieraita kieliä?

Vierailija
11.11.2015 |

-69 koulunsa aloittaneella äidilläni oli kansakoulussa 3. luokalta lähtien englantia ja oppikoulussa tuli sitten ruotsi ja myöhemmin koulun muututtua peruskouluksi saksaa 8. luokalta lähtien eli 70-luvulla tämä kaikki.

Ihmettelin vaan, kun työkaverini sanoi, että hänen äitinsä on niin hankala matkustaa, kun ei ole koskaan opiskellut mitään kieliä koulussa. Hänen äitinsä on edelleen työelämässä, niin ettei hän nyt omaa -62 syntynyttä äitiäni kovin paljon vanhempi ole.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ovat opiskelleet koulussa vieraita kieliä, muistaakseni äitini ainakin saksaa, isästä en ole varma, mutta englantia eivät ole kumpiakaan opiskelleet. Syntyneet v. 1950 ja 1951.

Sama äidin kohdalla. Äiti syntynyt -52 ja asui pikkupaikkakunnalla. Koulussa oli ruotsia ja saksaa. Englantia osaa lähinnä auttavasti.

Isäni (s. -54) asui pikkukaupungissa. Hänellä oli koulussa englantia ja vielä mahdollisuus syventyä venäjään.

Vierailija
62/65 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoisä synt 1894 joutui lukemaan venäjää koulussa joka ikinen päivä. En tiedä, alkoiko se vasta oppikoulussa. Se oli kuitenkin pakollista. Hän inhosi sitä, mutta todistuksessa oli 10.

En muista muita vieraita kieliä. Kai niitäkin oli.

Tietenkin joutui, koska Suomi kuului silloin Venäjälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa oli saksan kielen opintoja oli 1930-1940 luvuilla. Myös englannin kieltä. Radiosta tuli silloin kielikursseja.

Vierailija
64/65 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on syntynyt vuonna 1943 ja tottahan sotien jälkeen kouluissamme opetettiin liittolaisvaltiomme Saksan kieltä. Englantia hän ei ole lukenut lainkaan.

Vierailija
65/65 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kolmannella luokalla kansakoulussa 1964 ja tuolloin alkoi englannin opetus minun koulussani.

Perheeni esitteli ylpeänä englannin vihkoani. :)

Oppikouluun pääsin neljännen luokan jälkeen. Siellä oli ensimmäisenä vuonna englantia, ruotsi alkoi toisella luokalla.

Lukiossa olin reaalilinjalla, kielet englanti, ruotsi ja saksa. Kielilinjalla olisi tullut lisäksi ranska. En muista, oliko matematiikkalinjallakin 3 kieltä.

Mitä tulee vapaaoppilaspaikkoihin, niitä oli luokkaa kohden n. 2 kappaletta.

Vapaaoppilaat vapautettiin lukukausimaksusta. Kaikki muu maksoi samalla tavalla kuin muillakin eli ruokailu, sekä kaikki koulutarvikkeet kynistä oppikirjoihin. Tiedän tämän, kun olin vapaaoppilas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan