Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko muilla riitaa tai sanomista kotona ennen puolison työmatkoja?

Vierailija

Meillä on nykyisin kuvio, jossa edelinen ilta (tai joskus jopa aamulla ennen lennolle lähtöä) tulee sanomista. Mielestäni mies voisi ikäänkuin "tehdä varastoon" vähän kotihommia, koska on sitten useita päiviä poissa arjen pyörittämisestä. Esim. Laittaa ylimääräisen koneellisen pyykkiä peseentymään, viedä roskat (jos lento on vähän myöhemmin aamupäivällä), vaikka imuroida jotta perheelle jäisi siistit oltavat.
Toki näitä hommia teen miehen ollessa reissussa, mutta jäisi vähän vähemmän, kun 3 lapsen läksyt, harrastuskuljetukset, vaatteet, kaupassakäynnit sitten taas on 100% mun hoidettavana.
Nyt mies ottaa viimeisen koti-illan vähän niinkuin lomailun merkeissä, koska reissaaminen on niin rankkaa. Ja sitten 2-8 päivän päästä palaa taas väsyneenä kotiin matkalaukku täynnä likaisia vaatteita. Niin, että tästä näkemyserosta tulee riitaa. Muilla?

Sivut

Kommentit (98)

Vierailija

Ei tule riitoja eikä sanomisia ennen eikä jälkeen. Molemmat kunnioittavat toistens työtä ja tietävät sen olevan raskasta ja tärkeää. Molemmat joustavat. Kun tulee hommia, joita kukaan ei ehdi tehdä, niitä ei tehdä, ennen kuin joku ehtii.

Vierailija

Ei tule. Mieheni on merillä, joten muuta ei olekaan kuin matkatyötä, ja olen siihen täysin sopeutunut. Mitään kotitöitä varastoon hänen ei tarvitse tehdä ennen lähtöä, tehdään tarvittavat yhdessä kuten muutenkin. Ja otetaan ihan rennosti molemmat :)

Vierailija

Meillä tulee joskus kinaa ennen reissua. Syynä vain ja ainoastaan se että mies on niin pahalla tuulella, pahantuulisuuden syy on se ettei se halua lähteä pois meidän luota. Sen jälkeen kun mä sisäistin tuon syyn niin kinaa on ennen lähtöjä ollut paljon vähemmän.
Reissaaminen on oikeesti rankkaa, varsinkin jos siihen sisältyy aikaeroa. Kunhan lopetat ton martyyriasenteen niin huomaat että niitä kotihommia on vähemmän miehen poissaollessa ja helpommalla kotonaoleva pääsee kuin reissaava vaikka tekeekin sen aikaa 100% hommista. Jos nyt silti lyyhistyt niiden hommien alle niin pyydä/palkkaa apua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ai että miehen pitäis aina ennen lähtöään tekaista vielä suursiivous, nastaa, hyvä vihje ;)

Mistä sä luit suursiivouksesta? Ihan tavallista arkihommista tässä oli puhe. Eli haluaa luistaa niistä ennen reissua ja reissun aikana ei luonnollisestikaan näihin osallistu.

Eikä meillä ainakaan miehen poissaollessa kotihommat vähenny Muuten kuin että pestävien kalsareiden määrä on 20 % pienempi. Muuten kyllä lasten tarpeet on ihan samat kuin muulloinkin.

Ap

Vierailija

Meillä tuli aikanaan riitoja, kun oli kaksi pientä lasta. Mun oli rankkaa ja välillä lähes mahdotonta hoitaa kauppareissuja kahden pienen väsyneen lapsen kanssa iltaisin töiden jälkeen. Samoin helpotti kovasti, jos ruoka oli valmiina, kun kotiuduimme ja lapset huusivat illat väsyneinä. Joskus syyllistin miestä ja sitten miehellä oli aina huono omatunto reissuista. Toki ymmärsin, että hän tekee työtään, mutta mun mielestä oli kohtuullista, että mies kävi esim. kaupassa ja laittoi jotain ruokaa valmiiksi ennen reissuaan. Kun tämä alkoi toimia, riidat vähenivät ja mies ei tuntenut enää samalla tavalla syyllisyyttä, kun tiesi helpottaneensa meidän elämää. Mulla riitti siltikin hommia illoiksi, enkä suinkaan helpolla päässyt. Aika rankkaa oli, mutta levähdyshetki oli sitten kun sain lapset nukkumaan.

Kun saimme kolmannen lapsen, mun illat menivät isompien lasten treenikuskauksissa, eli siten pukiessa ja riisuessa kuopusta mukaan. Mies kävi tuolloinkin aina kaupassa ja laittoi ruokaa ennen reissuaan. Nyt lapset ovat jo isompia, ja elämä on helppoa, mutta usein edelleen mies käy usein kaupassa ennen reissuun lähtöään.

Vierailija

Kyllä pitää olla avuton akka jos työmatkoista kitisee! :D Meillä on kolme lasta ja mies teki lasten pienenä ollessa paljon reissutyötä, mutta sehän oli ainoastaan hauskaa meille kotiin jääville. En omistanut autoa ja kaupassa kuljin lasten kanssa bussilla, mutta ikinä en stressannut niin kuin en stressaa vieläkään turhista. Kukaan ei kuole jos kotona ei imuroida viikkoon tai vaikka pariinkaan, pyykkiä pesen kun tarvii ja vaihtovaatetta on, ruokana voi olla vaikka lettuja tai pelkkää keitettyä makaronia ketsupin kera.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli aikanaan riitoja, kun oli kaksi pientä lasta. Mun oli rankkaa ja välillä lähes mahdotonta hoitaa kauppareissuja kahden pienen väsyneen lapsen kanssa iltaisin töiden jälkeen. Samoin helpotti kovasti, jos ruoka oli valmiina, kun kotiuduimme ja lapset huusivat illat väsyneinä. Joskus syyllistin miestä ja sitten miehellä oli aina huono omatunto reissuista. Toki ymmärsin, että hän tekee työtään, mutta mun mielestä oli kohtuullista, että mies kävi esim. kaupassa ja laittoi jotain ruokaa valmiiksi ennen reissuaan. Kun tämä alkoi toimia, riidat vähenivät ja mies ei tuntenut enää samalla tavalla syyllisyyttä, kun tiesi helpottaneensa meidän elämää. Mulla riitti siltikin hommia illoiksi, enkä suinkaan helpolla päässyt. Aika rankkaa oli, mutta levähdyshetki oli sitten kun sain lapset nukkumaan.

Kun saimme kolmannen lapsen, mun illat menivät isompien lasten treenikuskauksissa, eli siten pukiessa ja riisuessa kuopusta mukaan. Mies kävi tuolloinkin aina kaupassa ja laittoi ruokaa ennen reissuaan. Nyt lapset ovat jo isompia, ja elämä on helppoa, mutta usein edelleen mies käy usein kaupassa ennen reissuun lähtöään.

Kuulostaa kovin tutulta. Ja vaikka lapset nyt ovatkin jo koulussa, nuorin ekalla, niin kyllä illat melko ohjelmantäytteisiä ovat. Ja urheilevat lapset vaativat kunnon ruokaa, useasti ;)
Toki oli rankempaa silloin, kun oli vielä vaippaikäisiä talossa, mutta reissujen määrä ei ainakaan vähenemään päin ole. Ja kun näitä reissuja on 3-4/ kk niin joskus tuntuu, että hitsari-Heikki kylän perältä voisi olla arkea jakamassa paljon lähemmin kuin valkokaulus-Kalle joka edustaa siellä, täällä ja tuolla...

Että tällaista vuodatusta pidempään reissuputken alkuun... Tottuuhan tähän taas.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Mieheni on merillä, joten muuta ei olekaan kuin matkatyötä, ja olen siihen täysin sopeutunut. Mitään kotitöitä varastoon hänen ei tarvitse tehdä ennen lähtöä, tehdään tarvittavat yhdessä kuten muutenkin. Ja otetaan ihan rennosti molemmat :)

Jos on merillä, niin vapaatkin on varmaan tavallista viikonloppua pidemmät?

Kun on reissussa esim. Ti-pe, vapaata on tasan 2 päivää. Maanantaina (ehkä jo su-iltana) voi olla lähtö seuraavalle keikalle josta kotiudutaan sitten vaikka torstaina. Pidemmät vapaat... Ne on lomat; 3-4 vkoa kesällä, 1-2 vkoa talvella.

Vierailija

En jaksa valittaa tai tapella.Ei se näytä mitään herkkua olevan miehelle olla täällä kotimaassa 2-3 päivää viikossa ja muuten ympäri maailmaa.Aikaerojen ja matkarasituksen lisäksi vielä tehtävä työtkin. Ja todellakin helpommalla pääsen yksin kotona,kun on lasten kanssa tietyt rutiinit.

Vierailija

Ei ollut riitoja ennen reissua, mutta joskus reissusta paluun jälkeen. Minä olin väsynyt, niin oli reissussa ollutkin, lapset kiukkuili kummallekin vanhemmalle. Mutta sitten kun lapsetkin kasvoivat ja itse vähän madalsi vaatimustasoon, mitä tulee siisteyteen tai muuhun sellaiseen, niin helpotti. Ei kannattanut nipottaa turhaa, kenenkään osapuolen. Reissaaminen kuului työhön tuohon aikaan ja oli viisainta, ettei siitä tehty tahallaan kurjaa asiaa, se kuitenkin toi hyvän määrän lisää varoja koko perheen käyttöön ja helpotti sitä kautta elämää.

Vierailija

Ei tule sanomista. Odotan, että mies on paljon lapsen kanssa ennen lähtöään lapsen itsensä takia, ja niin hän onkin. Sanomista tulee sen verran, että käsken miehen ottaa kondomit mukaan, koska haluan tuliaisiksi vain suklaata. Jos minä lähden jonnekin reissuun useammaksi päiväksi (työmatkoja minulla ei ole), odotan, ettei minun tarvitse kotiutua sikolättiin. (Tämä on minun kotoani opittu tapa: äiti saa palata aina siistiin ja puhtaaseen kotiin.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tule riitoja eikä sanomisia ennen eikä jälkeen. Molemmat kunnioittavat toistens työtä ja tietävät sen olevan raskasta ja tärkeää. Molemmat joustavat. Kun tulee hommia, joita kukaan ei ehdi tehdä, niitä ei tehdä, ennen kuin joku ehtii.

Näin myös meillä. Kuluneet 2kk mies on ollut 3 pv/vko reissussa, aamulla aikaisin taas lähti. Ensiviikolla olen itse koko viikon poissa, mies hoitaa kodin ja lapsen (teini enää kotona) erinomaisesti kuten on aina tehnyt. Kiva tulla puhtaaseen kotiin:) Ja kun nyt sunnuntaina lähden teen parin päivän ruuan valmiiksi heille, loppuviikon tekevät itse. Ei siitä ole mitään vaivaa. Näin tehtiin myös silloin kun lapsia oli 4 kotona...

Vierailija

Ei tule mitään sanomista. Mieheni tekee muutenkin tosi paljon hommia kotona. Kun on reissuhommia tulossa, hän täyttää jääkaapin, tankkaan autoni ja tekee, mitä nyt täytyy, jotta mulla olis mahdollisimman helppoa lasten kanssa hänen poissaollessaan. Kun mies on poissa, lasten kanssa otetaan rennosti ja tehdään se, mikä on pakko, esim. lasten koulutetut. Likapyykkiin tai pölyyn ei kukaan kuole miehen poissaollessa. En ole siivousneurootikko. Jos on pakko imuroida vaikka eteinen, voi kouluikäinen lapsikin imuroida. Kodin puunaamisen sijaan keskityn mieluummin lasten kanssa olemiseen.
Miehen työreissussa minua ja miestäni harmittaa vain erossaolo. Emme kumpikaan oikein osaa nukkua ilman toista. Ikävöimmme kovasti toisiamme. Ei tulisi mieleenkään syyllistää miestä töistään mitenkään. Hänkin yrittää välttää reissuhommia viimeiseen asti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat