Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä kihomatojen kanssa

Mato-ongelmainen
10.11.2015 |

Olen parikymppinen nuori nainen, joka on kärsinyt kihomadoista nyt puolitoista vuotta ja tuosta viimeisen puolen vuoden ajan oireita on ollut jatkuvasti. Tuota ennen matosia ilmeni muutaman kuukauden välein ja ne hoituivat pois Pyrvinillä, mutta nyt olen pisteessä, jossa edes monet monet Vermox kuurit eivät ole tehonneet, vaikka olen syönyt kyseistä lääkettä eri pituisilla väleillä.

Nukun joka yö sinkkipasta peräaukon ympärillä, jolloin en tunne kutinaa ja saan nukuttua rauhassa. Käyn suihkussa aamuin illoin ja pesen tuolloin huolellisesti alapääni. Pesen sen myös käsisuihkulla wc-käyntien yhteydessä. Tämä mato-ongelma on edennyt siihen pisteeseen, että madot eivät ilmaannu vain öisin, vaan kiemurtelua ja matosia alkaa näkyä jo neljän aikaan päivällä. Tämän takia sosiaalinen elämäni on kärsinyt huomattavasti, sillä ei tee mieli mennä opiskelijatapahtumiin/nähdä kavereita iltaisin, kun alapää kutisee molempien reikien ympäriltä jatkuvasti, sillä ei tuo sinkkipastakaan pysy paikallaan jos istuu/liikkuu muuten paljon.

Pesen käsiä jatkuvasti saippualla ja kynsiharjalla, jonka myös vaihdan usein. Vältän sormin syömistä ja jynssään joka toinen päivä oven kahvat/vessan hanat ja teen yleissiivouksen kerran viikossa. Pesen puhelimeni joka päivä, samoin läppärini yms asiat joita saatan käyttää sängyssä ollessani. Lakanat vaihdan joka toinen päivä enkä käytä enää käsipyyhettä, vaan kuivaan käteni käsipaperiin.

Tämä ongelma on paisunut sellaisiin mittasuhteisiin, että olen jopa harkinnut itsemurhaa, sillä en vain jaksa elää tällä tavalla saastuneena. Etenkin kun kuvioihin on ilmaantunut todella ihana mies, joka on myöskin kiinnostunut minusta, mutta en uskalla viedä juttua pidemmälle, ettei häneenkin tartu nämä madot. Olen käyttänyt tunteja netin selaamiseen etsiessäni vinkkejä tästä kamalasta ongelmasta eroon päästäkseni, mutta mikään vinkeistä ei toimi. Olen kokeillut läpi papaijat, piimaat, neilikat ja vaikka mitkä, mutta mikään ei auta.

Tämän viestin idea oli vain avautua tästä pahasta olosta, jonka tuo tartunta on minulle aiheuttanut. Maailmassa on pahempiakin asioita ja mielummin otan tämän kuin jonkun aivomadon tai vaikka syövän, mutta näin pitkään jatkuneena ongelma ottaa todellakin minusta ylivallan ja on jatkuvasti ajatuksissani päälimmäisenä.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa kannattaa mennä jo lääkärille, ongelmasi kuulostaa jo tosi vakavalta. Voisi kuvitella että reseptillä saisi tujumpia lääkkeitä ja mahd. myös jotain kelakorvausta jos ne saa reseptillä kuin että käsikauppalääkkeitä ostaa? Varmaksi en osaa sanoa.

Tsemppiä, ja itsemurha ei ole niiden matojen arvosta tosin kyllä ymmärrän että mahtaa ahdistaa aivan perkeleesti. 

Silmääni pisti myös se että madot eivät välttämättä tartu aina lapsiperheistä - yhtä lailla aikuiset niitä kantavat kuin sinäkin nyt.

Vierailija
42/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, testaa umeboshia, japanilainen aprikoosisäilyke jota nautitaan ennen ruokailua. Erittäin tehokas, sillä saa kivasti suolihuuhtelun ja munia/matoja ulos elimistöstä. Sinulla voi olla myös vaikka lapamatoja/heisimatoja, kannattaa myös syödä tähän tarkoitetut häätölääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hei, testaa umeboshia, japanilainen aprikoosisäilyke jota nautitaan ennen ruokailua. Erittäin tehokas, sillä saa kivasti suolihuuhtelun ja munia/matoja ulos elimistöstä. Sinulla voi olla myös vaikka lapamatoja/heisimatoja, kannattaa myös syödä tähän tarkoitetut häätölääkkeet.

Kiitos vinkistä! Onko sinulla omaa kokemusta tästä ja kihomadoista? :)

Vierailija
44/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vaiheessa kannattaa mennä jo lääkärille, ongelmasi kuulostaa jo tosi vakavalta. Voisi kuvitella että reseptillä saisi tujumpia lääkkeitä ja mahd. myös jotain kelakorvausta jos ne saa reseptillä kuin että käsikauppalääkkeitä ostaa? Varmaksi en osaa sanoa.

Tsemppiä, ja itsemurha ei ole niiden matojen arvosta tosin kyllä ymmärrän että mahtaa ahdistaa aivan perkeleesti. 

Silmääni pisti myös se että madot eivät välttämättä tartu aina lapsiperheistä - yhtä lailla aikuiset niitä kantavat kuin sinäkin nyt.

Kiitoksia vastauksesta, pitänee soitella oikeasti lääkäriin!

Vierailija
45/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 13-19 -vuotiaana samanlaista helvettiä noiden kihomatojen kanssa. Öisin en saanut nukuttua ja koulunkäyntikin kärsi siitä syystä. Nuorempana kun ei omaa rahaa vielä ollut niin itkeskelin vaivaa äidille, joka kirosi lääkkeiden hintaa ja lopetti muutamien kuurien jälkeen niiden ostamisen juuri raha-asioihin vedoten. Lohdutuksena voin sanoa, että kuin taikaiskusta vaiva loppui, kun ostin kaikki uudet alusvaatteet ja petivaatteet muuton yhteydessä ja ajoitin kuurin samaan syssyyn.

Vierailija
46/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko vienyt patjan ulos? Samalla pessyt kaikki peitot, vaatteet, matot... Siis kaikki! Ja samalla lääkitys, siivoa vaikka useamman kerran. Mulla on ollut syyhypunkkeja nuorena. Jouduin käsitellä koko kropan neljä kertaa ennenku lähtivät. Plus tietty kaikkien tekstiilien pesu ja tuuletus. Useamman kerran. Raavin itseäni hiusharjalla ja foliolla, niin karmeeta se kutina oli.

Mä luulen, et sulla on joku juttu (peitto, tyyny, takki... Mistä ne madot vaan tulee uudestaan.

Vierailija
47/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 13-19 -vuotiaana samanlaista helvettiä noiden kihomatojen kanssa. Öisin en saanut nukuttua ja koulunkäyntikin kärsi siitä syystä. Nuorempana kun ei omaa rahaa vielä ollut niin itkeskelin vaivaa äidille, joka kirosi lääkkeiden hintaa ja lopetti muutamien kuurien jälkeen niiden ostamisen juuri raha-asioihin vedoten. Lohdutuksena voin sanoa, että kuin taikaiskusta vaiva loppui, kun ostin kaikki uudet alusvaatteet ja petivaatteet muuton yhteydessä ja ajoitin kuurin samaan syssyyn.

Kärsit matosista siis kuusi vuotta? Kiitos vastauksesta, tämä luo uskoa siihen, että ehkä näistä pirulaisista vielä joskus päästään <3

Vierailija
48/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko vienyt patjan ulos? Samalla pessyt kaikki peitot, vaatteet, matot... Siis kaikki! Ja samalla lääkitys, siivoa vaikka useamman kerran. Mulla on ollut syyhypunkkeja nuorena. Jouduin käsitellä koko kropan neljä kertaa ennenku lähtivät. Plus tietty kaikkien tekstiilien pesu ja tuuletus. Useamman kerran. Raavin itseäni hiusharjalla ja foliolla, niin karmeeta se kutina oli.

Mä luulen, et sulla on joku juttu (peitto, tyyny, takki... Mistä ne madot vaan tulee uudestaan.

Juu kaikki on pesty ja jopa uusia ostettu vanhojen tilalle, silti ei vaan lähde.. 

Vierailija
49/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matoja emättimessä. YÄÄK !!!!!

Vierailija
50/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että on ihan omakohtainen kokemus, minulla oli niitä muistaakseni noin puoli vuotta, että pääsin eroon ja juurikin noilla japanin aprikoosella. Kokeilimme myös molemmat kihomatoläkkeet useita kertoja, tuloksetta. Kannattaa myös huomioida, että liiallinen siivous voi nostaa munat ilmaan ja kenties hengität ne takaisin elimistöösi. Parasta olisi kai pitää takapuolessa teippi ja muuttaa muutamaksi viikoksi johonkin puhtaaseen paikkaan, missä ei ole matoja. Ruokailu kannattaa hoitaa aina käyttäen jotain ruokailuvälinettä, lautasta, eikä laskea ruokaa mihinkään paljaalle pöytätasolle. Lakanoita vaihtaessa ja esim vessaa pesiessä voi käyttää hengityssuojainta.

Vierailija
51/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö millään vaihtamaan lakanat päivittäin? Ainakin kuurin aikana.

Mä en tiedä kauheasti noista madoista, mutta ne on peräsuolessa ja yöllä tulee ulos munimaan?

Mahtaisko auttaa joku suun kautta otettava suolihuuhtelulääke?

Ja kaikkia vaatteita käytät maks kerran, sit karanteeniin jätesäkkiin jos et saa heti koneeseen

Vierailija
52/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että on ihan omakohtainen kokemus, minulla oli niitä muistaakseni noin puoli vuotta, että pääsin eroon ja juurikin noilla japanin aprikoosella. Kokeilimme myös molemmat kihomatoläkkeet useita kertoja, tuloksetta. Kannattaa myös huomioida, että liiallinen siivous voi nostaa munat ilmaan ja kenties hengität ne takaisin elimistöösi. Parasta olisi kai pitää takapuolessa teippi ja muuttaa muutamaksi viikoksi johonkin puhtaaseen paikkaan, missä ei ole matoja. Ruokailu kannattaa hoitaa aina käyttäen jotain ruokailuvälinettä, lautasta, eikä laskea ruokaa mihinkään paljaalle pöytätasolle. Lakanoita vaihtaessa ja esim vessaa pesiessä voi käyttää hengityssuojainta.

Selvä, mistä hankit noita aprikooseja ja söitkö niitä kerran päivässä vai kuinka usein ja kuinka pitkän ajan? Kiitos vinkistä, laitankin kokeiluun heti kun rahatilanne sen sallii ! Hengityssuojainta käytänkin aina lakanoiden vaihdon yhteydessä ja siivouksessa ylipäätään

Vierailija
53/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kokohaalariyöpukua öisin, niin et pääse raapimaan pyllyäsi.

Vierailija
54/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselit vielä siitä ihoteipistä. Googlasin netistä niin on oikealta nimeltään liimaside. Kokeilin myös ihan tavallista teippiä, joka oli todella epämiellyttävää. Tuota liimateippiä vaan pari-kolmekin kerrosta päällekkäin peräaukon päälle, ei juuri tunnu. Mikä tuota estää pitämästä muulloinkin kuin yöllä?

Vierailija
55/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselit vielä siitä ihoteipistä. Googlasin netistä niin on oikealta nimeltään liimaside. Kokeilin myös ihan tavallista teippiä, joka oli todella epämiellyttävää. Tuota liimateippiä vaan pari-kolmekin kerrosta päällekkäin peräaukon päälle, ei juuri tunnu. Mikä tuota estää pitämästä muulloinkin kuin yöllä?

Kiitos vastauksesta, pitääkin suunnata apteekkiin huomenna hakemaan tällaista ! :)

Vierailija
56/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umeboshiton kyllä luumuja

Vierailija
57/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä auttaa, jos kutisee niin, ettei nukuttua saa?

Ei ap

Vierailija
58/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä auttaa, jos kutisee niin, ettei nukuttua saa?

Ei ap

Raapiminen ei ole ongelma, sillä yöllä ei tosiaan kutise kun käytän sinkkipastaa

t. ap

Vierailija
59/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kun vaiva on noin sitkeä ja pitkäkestoinen, niin on ihan selvää, että sinun tapauksessasi madot eivät enää tule suolistosta tai jostain tyynyistä. Ota vakavasti tuo matojen loisiminen myös muissa ruumiinonteloissa (=kohdussa). Ja mene lääkäriin.

Tässä esim mainitaan moisesta mahdollisuudesta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Enterobiasis

Vierailija
60/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut jonkun saksalainen tutkimuksen jonka mukaan joillain ihmisillä on vaan luonnostaan suolen happamuus vai oliko emäs taso sellainen, että heillä viihtyy kihomadot eikä niistä tahdo päästä eroon. Sinä ap saatat olla sellainen ja tarvitset ihan täyden intervention. 

Joka päivä siivous, lakanoiden vaihto myös pussilakana ja tyynyliina ja päiväpeitto jos on. Kaikki istuimet, tasot ja kahvat. Kävisikö sulle kertakäyttökumihanskojen käyttö ja hengityssuojaimet jonkin aikaa ainakin kotona ollessa?

Kartoita ihan paperille kaikki rutiinisi. Missä käyt, mitä teet, missä istut, kenen kanssa jne. Pikku hiljaa ruopea sulkemaan pois listalta asioita jotka ei aiheuta sulle kihomatoja.

Jostain ne sulle tarttuu yhä uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi