Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä kihomatojen kanssa

Mato-ongelmainen
10.11.2015 |

Olen parikymppinen nuori nainen, joka on kärsinyt kihomadoista nyt puolitoista vuotta ja tuosta viimeisen puolen vuoden ajan oireita on ollut jatkuvasti. Tuota ennen matosia ilmeni muutaman kuukauden välein ja ne hoituivat pois Pyrvinillä, mutta nyt olen pisteessä, jossa edes monet monet Vermox kuurit eivät ole tehonneet, vaikka olen syönyt kyseistä lääkettä eri pituisilla väleillä.

Nukun joka yö sinkkipasta peräaukon ympärillä, jolloin en tunne kutinaa ja saan nukuttua rauhassa. Käyn suihkussa aamuin illoin ja pesen tuolloin huolellisesti alapääni. Pesen sen myös käsisuihkulla wc-käyntien yhteydessä. Tämä mato-ongelma on edennyt siihen pisteeseen, että madot eivät ilmaannu vain öisin, vaan kiemurtelua ja matosia alkaa näkyä jo neljän aikaan päivällä. Tämän takia sosiaalinen elämäni on kärsinyt huomattavasti, sillä ei tee mieli mennä opiskelijatapahtumiin/nähdä kavereita iltaisin, kun alapää kutisee molempien reikien ympäriltä jatkuvasti, sillä ei tuo sinkkipastakaan pysy paikallaan jos istuu/liikkuu muuten paljon.

Pesen käsiä jatkuvasti saippualla ja kynsiharjalla, jonka myös vaihdan usein. Vältän sormin syömistä ja jynssään joka toinen päivä oven kahvat/vessan hanat ja teen yleissiivouksen kerran viikossa. Pesen puhelimeni joka päivä, samoin läppärini yms asiat joita saatan käyttää sängyssä ollessani. Lakanat vaihdan joka toinen päivä enkä käytä enää käsipyyhettä, vaan kuivaan käteni käsipaperiin.

Tämä ongelma on paisunut sellaisiin mittasuhteisiin, että olen jopa harkinnut itsemurhaa, sillä en vain jaksa elää tällä tavalla saastuneena. Etenkin kun kuvioihin on ilmaantunut todella ihana mies, joka on myöskin kiinnostunut minusta, mutta en uskalla viedä juttua pidemmälle, ettei häneenkin tartu nämä madot. Olen käyttänyt tunteja netin selaamiseen etsiessäni vinkkejä tästä kamalasta ongelmasta eroon päästäkseni, mutta mikään vinkeistä ei toimi. Olen kokeillut läpi papaijat, piimaat, neilikat ja vaikka mitkä, mutta mikään ei auta.

Tämän viestin idea oli vain avautua tästä pahasta olosta, jonka tuo tartunta on minulle aiheuttanut. Maailmassa on pahempiakin asioita ja mielummin otan tämän kuin jonkun aivomadon tai vaikka syövän, mutta näin pitkään jatkuneena ongelma ottaa todellakin minusta ylivallan ja on jatkuvasti ajatuksissani päälimmäisenä.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kärsineeni itsekin nuista madoista enkä millään meinannut päästä niistä eroon. Turhautumisen tunne oli suuri ja ymmärrän aloittajaa liiankin hyvin.

Lääkekaapissa pisti silmään eläimille tarkoitettu Axilur (minulla on kissa) ja päätin hetken mielijohteesta kokeilla sitä. 5 tablettia ja vedellä alas.

Tämän tein kerran päivässä kolme päivää putkeen ja madot olivat tiessään! :) oireita mulle ei tullu ollenkaan, mutta tosiaan suosittelen harkitsemaan tarkkaan ja olemaan vähintään yhtä epätoivoinen kuin minä silloin.. :'D

Vierailija
62/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä kokohaalariyöpukua öisin, niin et pääse raapimaan pyllyäsi.

Tai napsauta itsesi käsirautoihin, tiputa avain lattialle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, kun vaiva on noin sitkeä ja pitkäkestoinen, niin on ihan selvää, että sinun tapauksessasi madot eivät enää tule suolistosta tai jostain tyynyistä. Ota vakavasti tuo matojen loisiminen myös muissa ruumiinonteloissa (=kohdussa). Ja mene lääkäriin.

Tässä esim mainitaan moisesta mahdollisuudesta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Enterobiasis

Kiitos tästä, nyt ainakin aion mennä lääkäriin, sillä en tiennyt edes tuollaisen mahdollisuuden olemassaolosta! 

Vierailija
64/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kaiva enää pehvaa ja nuole sormia sen jälkeen! Sitten ne kuolee kuukaudessa, ei ne madot sen kauemmin elä.

Mutta kierteestä et pääse eroon ennen kuin lopetat persiin kaivamisen +sormien imeskelyn.

Vierailija
65/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kärsineeni itsekin nuista madoista enkä millään meinannut päästä niistä eroon. Turhautumisen tunne oli suuri ja ymmärrän aloittajaa liiankin hyvin.

Lääkekaapissa pisti silmään eläimille tarkoitettu Axilur (minulla on kissa) ja päätin hetken mielijohteesta kokeilla sitä. 5 tablettia ja vedellä alas.

Tämän tein kerran päivässä kolme päivää putkeen ja madot olivat tiessään! :) oireita mulle ei tullu ollenkaan, mutta tosiaan suosittelen harkitsemaan tarkkaan ja olemaan vähintään yhtä epätoivoinen kuin minä silloin.. :'D

No huhhuh :D Tiedätkö, että voiko tuosta seurata jotain seurauksia ihmiselle? Ja olitko tuota ennen kokeillut siis sekä Vermoxit että Pyrvinit? Kauan sinulle siis oli matoja? Alkaa tuntua jo niin epätoivoiselta, että olen itsekin kohta niin epätoivoinen, että otan elukoiden lääkkeet käyttöön.. 

Vierailija
66/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kaiva enää pehvaa ja nuole sormia sen jälkeen! Sitten ne kuolee kuukaudessa, ei ne madot sen kauemmin elä.

Mutta kierteestä et pääse eroon ennen kuin lopetat persiin kaivamisen +sormien imeskelyn.

Pehvaa ei tule pahemmin kaiveltua, joten ei nyt oikeen hyödyttänyt tämä ilmiselvä vinkki..

Vierailija
67/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea muita viestejä mutta mikä on aseptinen työjärjestyksesi kun siivoat?

Vierailija
68/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, tsemppiä!

Meilläkin (lapsiperhe) on taisteltu kihomatojen kanssa, useampaan otteeseen. Nyt tuntuu (koputan puuta!), että oltaisiin päästy niistä eroon - ainakin oireet on pysyneet poissa n. 6vko.

Samoja toimia mekin ollaan tehty kuin sinä: käsipesu, käsipesu, käsipesu, kynsiharja ja sakset ne tärkeimmät. Tärkein käsipesu on muuten aamulla heti heräämisen jälkeen. Ruoka-aineista luin cayenne-pippurin tuhoavan matoja. Mene ja tiedä oliko mitään vaikutusta, mutta viime kuurin yhteydessä söin pari päivää reilummin maustettua ruokaa, lapsille en sitä kuitenkaan antanut ja oireet loppuivat heiltäkin.

Meillä menee pyyhkeet vaihtoon yhden käyttökerran jälkeen ja pestään 60 asteessa, samoin kaikki alusvaatteet ja yöpuvut joutuu 60 asteeseen. Yöpuvulla ei tulla makuuhuoneesta ulos ja päivävaatteilla ei mennä sänkyyn. Kädet pyyhitään kertakäyttöpapereihin ja myös esim. vessan siivous tapahtuu kertakäyttöliinoilla.

Pakastin ei tuhoa madon munia! Tästä on ihan tutkimustuloksia englannin kielellä, jos vähänkään googlailee. Kunnon kuumuus sen sijaan pitäisi tietääkseni tehota, joten meillä on saunotettu mm. lasten koko kirja- ja pelihyllyn sisältö. Madon munat säilyy tartutttamiskykyisinä jopa kolme viikkoa. Meillä on myös laitettu jotain tavaroita kuukaudeksi karanteeniin, kun on ollut esim. sellaisia elektronisia leluja, joita ei voi pestä, enkä ole uskaltanut saunan kuumuuteenkaan laittaa. Samoin jotain pyykkejä, mitä en ole ehtinyt heti pestä, on laitettu kuukaudeksi karanteeniiin, jotta en lääkkeiden oton jälkeen tartuta itseäni niistä uudelleen. Käsilaukun olen vaihtanut ja pyyhkinyt kaiken tarpeellisen sisällön (lompakon jokaisen kortin) ennen puhtaaseen laukkuun laittamista.

Mieti tosiaan vielä, mikä voisi olla sellainen tapa, jossa madon munat pääsevät siirtymään suuhun: Naposteletko lukiessasi tai telkkaria katsellessa? Pesetkö kätesi itsetyydytyksen jälkeen? Luetko sängyssä? Onko meikit ja meikkisiveltimet varmasti puhtaita? Onko kylpyhuoneen hanat ja saippuapullot putsattu? Onhan puhtaille ja likaisille pyykeille omat korinsa ja ethän viikkaa puhtaita pyykkejä sängyllä tai muussa mahdollisesti likaisessa paikassa? Pesethän kätesi aina ennen ruokailua - myös opiskelupaikassa/ulkona syödessä?  Ethän kaiva hampaanvälejä tai syö räkää tms. missä kädet menevät suuhun? Säilytäthän hammasharjan suljetussa kaapissa ja olethan vaihtanut sen puhtaaseen (käsiä pestessä roiskeet voivat lentää jopa metrin päähän)?

Ja vielä varmistus: onko madot todettu labratestein? Niistä ihan oikeasti tulee vainoharhaiseksi! Liika peseminen kuivattaa alapäätä ja se voi aiheuttaa kutinaa tai hiivatulehduksen, pikkuhousunsuojat tai esim. keltainen vessapaperi voi kutittaa alapäätä tms.

Vierailija
69/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh :D Tiedätkö, että voiko tuosta seurata jotain seurauksia ihmiselle? Ja olitko tuota ennen kokeillut siis sekä Vermoxit että Pyrvinit? Kauan sinulle siis oli matoja? Alkaa tuntua jo niin epätoivoiselta, että olen itsekin kohta niin epätoivoinen, että otan elukoiden lääkkeet käyttöön.. 

Kyl ne lääkkeet varmaan ihan tarkoituksella myytiin eläinten osastoilla, mutta toisaalta taas mietin, että jos se kerta häätää kissalta heisimadot, niin miksei minulta kihomadot :p olin tosi epätoivoinen, mainitsemasi lääkkeet kokeiltu, kolmen viikon 2 valkosipulinkynttä päivässä -kuuri, papaijansiemenet, kurpitsansiemenet.. Siis ei mitkään. Ja kolme vuotta ainakin kärsin, eli ei nyt hirveän kauan kuitenkaan :/ välillä oli siedettäviä kausia välissä, välillä en saanut edes unta yöllä kutinan ja sen luikertelevan tunteen vuoksi..

Minulle ei tullut lääkkeestä mitään vaivoja, mutta suosittelen silti viimeiseksi vaihtoehdoksi. En kyllä kellekään kehtaisi päin naamaa myöntää syöneeni eläinten lääkkeitä, vaikka niiden avulla pääsinkin ongelmasta eroon.. :'D

Vierailija
70/75 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl ne lääkkeet varmaan ihan tarkoituksella myytiin eläinten osastoilla, mutta toisaalta taas mietin, että jos se kerta häätää kissalta heisimadot, niin miksei minulta kihomadot :p olin tosi epätoivoinen, mainitsemasi lääkkeet kokeiltu, kolmen viikon 2 valkosipulinkynttä päivässä -kuuri, papaijansiemenet, kurpitsansiemenet.. Siis ei mitkään. Ja kolme vuotta ainakin kärsin, eli ei nyt hirveän kauan kuitenkaan :/ välillä oli siedettäviä kausia välissä, välillä en saanut edes unta yöllä kutinan ja sen luikertelevan tunteen vuoksi..

Minulle ei tullut lääkkeestä mitään vaivoja, mutta suosittelen silti viimeiseksi vaihtoehdoksi. En kyllä kellekään kehtaisi päin naamaa myöntää syöneeni eläinten lääkkeitä, vaikka niiden avulla pääsinkin ongelmasta eroon.. :'D

Selvä, pidän tän mielessä, koska haluun tosissani tälle matohelvetille lopun :D Kiitos vinkistä !! Ei toi juu ole semmoinen asia, jota kehtaisi tuolla huudella.. 

Vierailija
71/75 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin! Miksi ihmiset ujostelevat asioita, jotka ovat lääkärille päivänselviä juttuja?

Ja miksei voisi tutuille sanoa, että minulla on niitä pirulaisia, niin tututkin tajuaisivat tarkkailla omia oireitaan??? Joku tartuttaa ja kun kaikki lääkitsevät itsensä, niin madoille tulee loppu.

Mistäköhän näitä matoja, täitä ym. edes syntyy alunperin?

Vierailija
72/75 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin! Miksi ihmiset ujostelevat asioita, jotka ovat lääkärille päivänselviä juttuja?

Ja miksei voisi tutuille sanoa, että minulla on niitä pirulaisia, niin tututkin tajuaisivat tarkkailla omia oireitaan??? Joku tartuttaa ja kun kaikki lääkitsevät itsensä, niin madoille tulee loppu.

Mistäköhän näitä matoja, täitä ym. edes syntyy alunperin?

Lähipiirille on kyllä kerrottu ja ei ole muilla ollut oireita kuin minulla.. Olen kuullut, että lääkäri ei osaa näissä asioissa muuta kuin levitellä käsiään, sillä tehokkaampia lääkkeitä ei ole tarjolla.

Vierailija
73/75 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Axilur on täysin turvallinen ihmisillekin.

Axilur on Fenbendazolia, Vermox on Mebendazolia. Kuuluvat samaan lääkeryhmään.

Jos haluatte kihomadoista kerralla eroon, unohtakaa Pyrvin. Vermox auttaa myös mutta lääkärin ohjeet ottaa yksi tabletti yhtenä päivänä ei ole riittävä, vaan pitää ottaa vähintään kaksi tablettia kolmena päivänä peräkkäin ja toistaa kahden viikon päästä.

Axilurilla kihomadot lähtee turvallisesti ja tehokkaasti. Aikuisille 2-3 tablettia kolmena päivänä peräkkäin, lapsille riittää yksi tabletti esim. mehuun liotettuna.

Lisäksi joka aamu pyllyn pesu käsisuihkulla on hyvä ottaa tavaksi ihan perushygieniankin kannalta, ja käsien pesu saippualla heti aamulla. Lapsilla on hyvä käyttää unipukuna haalaria. Harmi kun isoille lapsille sellaista ei ole saatavilla.

Vierailija
74/75 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin. Vermox ilman reseptiä - https://euhealth247.com/fi/drug/vermox

Vierailija
75/75 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Tiedän että vanha keskustelu mutta saitko lopulta avun ongelmaasi? Terveisin toinen parikymppinen matopeppu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän