Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä sanojen / fraasien merkitys on sinulle mysteeri?

Vierailija
10.11.2015 |

Laitetaan tähän ketjuun sanoja ja sanontoja, joita kuulet usein, mutta joiden merkitys ei ole sinulle vielä avautunut. Muut voi sitten valistaa ;)

Aloitan. En tiedä sanonnan "soiva peli" merkitystä. Tai tiedän missä yhteydessä sitä käytetään, mutta en tiedä mistä se on syntynyt. Toinen , jota olen miettinut on sana "buli", jota käyttää esim. nuoret aikuiset. Ja onhan myös se Bulimediakin.

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flexaaminen on pullistelua. Sama juttu englanniksi.

Vierailija
42/155 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pappia kyydissä sanonta.Pitäiskö silloin niinku ajaa varovasti kun on pappi kyydissä vai mitä ihmettä?

Silloin ei ole kiire kun ei ole pappia kyydissä. Eli tarkoittaa, että ei hötkyillä. Jos on pappi kyydissä, on kiire esim. hätäkastetta suorittamaan tai kuolemaa tekevän luo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pappia kyydissä sanonta.Pitäiskö silloin niinku ajaa varovasti kun on pappi kyydissä vai mitä ihmettä?

Silloin ei ole kiire kun ei ole pappia kyydissä. Eli tarkoittaa, että ei hötkyillä. Jos on pappi kyydissä, on kiire esim. hätäkastetta suorittamaan tai kuolemaa tekevän luo.

Luulin, että tässä tarkoitettiin sanontaa " ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä " eli on tehnyt jonkun asian ennenkin, asiasta on kokemusta, tuttu juttu. 

Vierailija
44/155 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö koko sanonta mene jotenkin niin että "ei tässä ensi kertaa olla pappia kyydissä"? Jan sitä käytetään, kun halutaan todeta että asia tai tehtävä on hallussa.

Oon kuvitellut sen juontavan siitä, kun torpparit toimi kyyditsijöinä papille ja muillekin, niinku Pohjantähden allassa Jussi on vähä väliä kyyditsemässä pappia johonkin. Siinä pitää osata käyttäytyä ja kaikkea.

Vierailija
45/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan tähän ketjuun sanoja ja sanontoja, joita kuulet usein, mutta joiden merkitys ei ole sinulle vielä avautunut. Muut voi sitten valistaa ;)

Aloitan. En tiedä sanonnan "soiva peli" merkitystä. Tai tiedän missä yhteydessä sitä käytetään, mutta en tiedä mistä se on syntynyt. Toinen , jota olen miettinut on sana "buli", jota käyttää esim. nuoret aikuiset. Ja onhan myös se Bulimediakin.

50-luvulla ainakin stadin slangissa oli sana buli, joka taisi tarkoittaa uutta(bulit bläägät)

Vierailija
46/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla ainakin stadin slangissa oli sana buli, joka taisi tarkoittaa uutta(bulit bläägät)

sorry, pitisanoa suurta . ajatukset sekoilee ja ite kanssa.

Vierailija
47/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla helisemässä.

Kuvittelin, et se tarkoittaa olla vaikeuksissa jonkin asian kanssa mut ei tuo selitys kyllä aina asiayhteyteen sovi..?

Vierailija
48/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mauton jasso on joko muhkea takapuoli tai mopoauton takapuskuri.

Entä mitä tarkoittaa flexaa? Liittyi muistaakseni anukseen?

Miksi mauton pylly tarkoittaa jvg:n mielestä hyvää pyllyä? Miksei mielummin maukas jasso?

Mauto-mopoauto

Mauton-mopoauton

Vierailija
49/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mauton jasso on joko muhkea takapuoli tai mopoauton takapuskuri.

Entä mitä tarkoittaa flexaa? Liittyi muistaakseni anukseen?

Flexaaminen peppuhommien yhteydessä käytettynä on sulkijalihaksen rentouttamista ennen anaaliyhdyntää.

Vierailija
50/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeus vahvistaa säännön.

Jos joku voi kertoa esimerkin, milloin voi oikeasti ja perustellusti näin todeta, niin kiitos paljon! Minusta tämä on aina ollut jotenkin epäilyttävä ja epäuskottava sanonta.

Vierailija
51/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täsmällisesti tarkoittaa, kun joku ei ole eilisen teeren poika?

Vierailija
52/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku voi kertoa esimerkin, milloin voi oikeasti ja perustellusti näin todeta, niin kiitos paljon! Minusta tämä on aina ollut jotenkin epäilyttävä ja epäuskottava sanonta.

Poikkeus vahvistaa säännön!

Vierailija
53/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi lyyti (vai Lyyti?) kirjoittaa!

En tiedä, mistä tulee, mutta käytän tuota silloin kun huonon alun jälkeen joku homma lähtee sujumaan.

Vierailija
54/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on vaikka muille jakaa..

Vierailija
55/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olla helisemässä.

Kuvittelin, et se tarkoittaa olla vaikeuksissa jonkin asian kanssa mut ei tuo selitys kyllä aina asiayhteyteen sovi..?

Olla helisemässä pidättyväisempi muoto, arkisemmin ollaan kusessa!

Vierailija
56/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa.

Ymmärrän, mitä sillä tarkoitetaan, eli ei hehkuteta liikaa etukäteen tai lasketa liikaa minkään varaan, ennen kuin juttu on varma, mutta mistä se tulee? Eikö nimenomaan kannattaisi nuolaista ennen kuin tipahtaa, sulavaa jäätelöä vaikkapa? Vai asvaltistako se on parempi nuolla?

Varmaan on ajateltu jääpuikosta sulavaa pisaraa tms. Mutta on kyllä typerä sanonta minustakin, jäätelöhän siitä ekana tulee mieleen

Olen kuullut ennenkin tuon jääpuikkojutun, mutta ei sekään oikein täsmää. Maahan se tippuu vesipisarakin, ei sitä siitä saa nuolaistua. Ja jääpuikkoja voi imeskellä ennen kuin tipahtavat, sen kun napsaisee poikki. Oikein pitkiä jääpuikkoja voi nuolla tipahtamatta.

Vai mitä tarkoitit?

Lukekaa ihmiset Aisoposta ja vanhoja kansantarinoita, niin ei tarvitse arvailla. Kettu hehkutti kypsiä marjoja odottaessaan niitä tipahtavaksi suuhunsa, mutta korppi nappasikin ne suoraan puusta.

Vierailija
57/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokenut konkari kyseessä olevassa asiassa. 

"Ei tässä eilisen teeren poikia olla", totesi putkimies, kun valitettiin väärin asennetusta vessanpöntöstä. 

Monikossa siis sanonta oikeaoppisesti. 

Vierailija
58/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että tuo "poikkeus vahvistaa säännön" olisi käännösvirhe latinasta, ja alkuperäinen sanonta kuuluisi "poikkeus koettelee sääntöä", mikä kuulostaa kieltämättä järkevämmältä. 

Ei ole eilisen teeren poika tarkoittaa sitä että ei ole tietämätön tai kokematon, mutta mistä tuo sanonta tulee, on toinen asia... Mä olen ajatellut sen niin, että se olisi "ei ole eilisen teerenpoika" eli ei ole eilenkään ollut enää poikanen :) Mut en tosiaan tiedä. Englannin kielessä on sanonta "en ole syntynyt eilen", eilisen teeren poika lienee samaa sukua.

Buli on vanhaa stadin slangia ja tarkoittaa isoa, mutta ilmeisesti merkitys on aikojen saatossa muuttunut niin että voi tarkoittaa myös hienoa. "Stadi on buli mut snadi" sanoi faijani aikoinaan :D Ja skidi on lapsi mutta oon nykyään kuullut sitä käytettävän myös merkityksessä pieni.

Vierailija
59/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... ei voi olla olemassa esim. fysiikan lakia, josta olisi poikkeuksia. Laki on laki! 

Ja sitä ei totisesti mikään poikkeus vahvista. Lienee juuret siinä, että on väittänyt jotain yleispäteväksi ja osoittautuukin, että eipäs olekaan. 

Sitten turvauduttu tällaiseen sisällyksettömään sanontaan, jolla ikään kuin päästään pälkähästä. Paljon käytetty tämä!

Vierailija
60/155 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että tuo "poikkeus vahvistaa säännön" olisi käännösvirhe latinasta, ja alkuperäinen sanonta kuuluisi "poikkeus koettelee sääntöä", mikä kuulostaa kieltämättä järkevämmältä. 

Ei ole eilisen teeren poika tarkoittaa sitä että ei ole tietämätön tai kokematon, mutta mistä tuo sanonta tulee, on toinen asia... Mä olen ajatellut sen niin, että se olisi "ei ole eilisen teerenpoika" eli ei ole eilenkään ollut enää poikanen :) Mut en tosiaan tiedä. Englannin kielessä on sanonta "en ole syntynyt eilen", eilisen teeren poika lienee samaa sukua.

Buli on vanhaa stadin slangia ja tarkoittaa isoa, mutta ilmeisesti merkitys on aikojen saatossa muuttunut niin että voi tarkoittaa myös hienoa. "Stadi on buli mut snadi" sanoi faijani aikoinaan :D Ja skidi on lapsi mutta oon nykyään kuullut sitä käytettävän myös merkityksessä pieni.

Näin toki! Eli tosiaan voi mieltää, että tämä alkuperäinen teeri olisi eilinen. Mutta selvä, että teerenpoikainen ei ole eilen syntynyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän