Naurattaa palstan hätäännys, kun elarien maksu on päivän myöhässä
Kertoo kyllä, minkätasoista porukkaa tänne kirjoittelee, jos talous on vedetty noin tiukoille.
Mitä jos jättäisit vaikka ne tupakat ja siiderit kauppaan, niin saisit itse elätettyä lapsesi? Ja pidä nyt ihmeessä huolta ehkäisystäsi!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kunhan itse syystä tai toisesta ajaudut taloudelliseen ahdinkoon, niin tule kertomaan se tänne meille. Nauretaan sitten sinulle kaikki yhdessä! Ja en saa elareita itse, enkä muitakaan etuja. Empatiakykyinen sen sijaan olen.
No, kerrohan mikä on sellainen syy johon ei voi etukäteen varautua?!
Oletko vähän tyhmä vai muuten suojattua elämää elänyt?
Esim. liian pieni palkka pakollisiin menoihin nähden niin mitään ei jää säästöön ja aina ollaan siinä rajamailla. Lisäksi aina on se riski että joku yllättävä meno kaataa koko talouden.
Öh, mitähän on nämä pakolliset menot? Onko sinulle määrätty jotain lakisääteisiä menoja ja esim asunnon koko sakonuhalla määrätty tietyn kokoiseksi, että menoja ei vaan voi karsia? Taitaapi olla pikemminkin, että sisimmässi ääni kirkuu "mutku mä ansaitsen tän ku muillaki on, ei oo reiluu! yyhyy! joku maksamaan!"
Meinaatko että ihmiset normaalisti yhden päivän vuoksi muuttavat toiselle paikkakunnalle halvempaan asuntoon? Puhe oli siis siitä että miten yhtenä päivänä voi olla rahapula.
Ongelma tässä ei siis ole välttämättä liian suuret menot vaan liian pienet tulot. Luultavasti kaltaisesi kermaperse ei ymmärrä että suurtyöttömyyden aikana ei välttämättä löydä muuta kuin osa-aikatyötä, jos sitäkään. Sen saatuaan voi toki hakea parempaa ja paremmin palkattua mutta ei sekään välttämättä onnistu hetkessä.
Pakollisiin menoihin laskisin ainakin vuokran, sähkön, puhelin + netti, matkakulut ja loput ruokaan. Kaikki näistä maksaa suunnilleen saman verran minimissään niin köyhälle kuin rikkaallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää tapahtua että ihminen saa taloutensa niin pahaan jamaan että tarvitsee elatusapua? Vilpitön kysymys. .
Mies alkoi lipsumaan sovituista maksupäivistä. Nyt tehdään niin, että saan rahat Kelasta ja Kela sitten ulosmittaa ne rahat mieheltä.
Outoa tässä on se, että miksi sinun pitää saada päätäntävaltasi alle miehen osuus elatuksesta ? Miksei mies voi itse ostaa lapsille polkupyöriä, järjestää harrastuksia ym sen sijaan että kaikki kiertää äidin kautta. Monissa pienituloisissa yh-perheissä äidit eivät edes käytä rahoja lapsen kuluihin, vaan se menee esimerkiksi vuokraan. Monelle perheenisälle olen neuvonut keinot päästä elatusavusta rahana eroon.
Minua ei naurata kenenkään ahdinko.
Olen itsekin ollut siinä tilanteessa, ettei rahaa ole joten pystyn samaistumaan helposti niihin joilla on taloudellisia vaikeuksia.
Elatusmaksut on ihan palkkaan verrattava asia - vakiotulo jonka olettaa napsahtavan tilille. Voi olla että tuohon päivään on laitettu vakiosti jonkun laskun maksu ja kyllä se harmittaa jos rahoja ei kuulu.
Muistan tuon ajan hyvin, oli kolme rahantulopäivää kuukaudessa, työttömyyskorvaus, elatusmaksut, lapsilisät.
Eroa ei voi aina ennakoida, jos kumppani häipyy jonkun toisen mukaan on siinä yh-äitinä alta aikayksikön. Jos sattuu vielä niin ettei isä välitä hoitaa elareita saa niitä odotella joskus puolikin vuotta että ulosotto niitä lopulta perii. Uusi nainen on kiinnostavampi sijoituskohde kuin omat lapset. Surullista mutta totta.
Onneksi olen saanut kasvatettua lapset köyhyydestä huolimatta. Olen kouluttautunut uudelleen ja työllistynyt. Tienaan nykyisin hyvin.
Yksi iso ongelma meillä on - asumisen kustannuket ovat liian isoja. Lisäksi on muitakin ongelmia, jotkut saavat tosi surkeaa palkkaa jolla ei voi pärjätä, kuten siivoojat ja osa myyjistä. On mielestäni väärin että työtä tekevä ihminen joutuu toimeentulotuen piiriin.
Sehän on mukavaa että sinulla on rahaa. Monet perheet kuitenkin elää kädestä suuhun, ei pitäisi olla mikään uutinen.
Ihan kuin kaikki elaturapua saavat olisivat äitejä. Kyllä täällä on eronneita (ja työssäkäyviä) isiäkin, joilla lapset asuvat luonaan ja saa Kelalta elatusapua, kun lasten äiti ei siihen kykene. Ja ihan yhtälailla täällä oli pettymys, kun elatus ei ollut tilillä, piti tankata auto ja hakea pari kassillista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää tapahtua että ihminen saa taloutensa niin pahaan jamaan että tarvitsee elatusapua? Vilpitön kysymys. Minut (29v) on kasvatettu niin, että ensin pitää maksaa aina katto pään päälle, eli vuokra tmv ja sitten laskut ja sitten ruoka. Jos jotain jää yli, säästöön. Asioita, esineitä ja matkoja ei osteta velaksi vaan niihin säästetään. Häitä ei juhlita velaksi. Opintolaina ja asuntolaina sallittuja. Perhettä ei perusteta ennen kuin on rahaa säästössä pahan päivän varalle.
Kerrotko vielä, että miksi molempien vanhempien ei mielestäsi tarvitsisi osallistua omien lastensa elatukseen?
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni väärin että työtä tekevä ihminen joutuu toimeentulotuen piiriin.
Päinvastoin: on väärin, että työtä tekevä ihminen ei pääse toimeentulotuen piiriin. Työn vähentyessä on tärkeää, että päästään Tanskan tyyliseen "flex securityyn" tai perustulomalliin. Suomessa tarvitaan enemmän matalan kynnyksen huonosti palkattuja töitä: http://www.soininvaara.fi/index.php?s=matalapalkka -ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää tapahtua että ihminen saa taloutensa niin pahaan jamaan että tarvitsee elatusapua? Vilpitön kysymys. Minut (29v) on kasvatettu niin, että ensin pitää maksaa aina katto pään päälle, eli vuokra tmv ja sitten laskut ja sitten ruoka. Jos jotain jää yli, säästöön. Asioita, esineitä ja matkoja ei osteta velaksi vaan niihin säästetään. Häitä ei juhlita velaksi. Opintolaina ja asuntolaina sallittuja. Perhettä ei perusteta ennen kuin on rahaa säästössä pahan päivän varalle.
Olisi ollut hyvä jos vanhempas olis kasvattaneet sulle myös vähän empatiakykyä ja ymmärrystä siitä, että sun ymmärryksesi ulkopuolelle jää suurin osa maailmasta. Kuin myös, että kannattaisi kunnioittaa muta kun ei heidän haasteistaan mitään tiedä. Eikä tuolla asenteella tule koskaan oppimaankaan. Tässä ihan muutama juttu. Ensinnäkin saamme todella erilaiset eväät elämäämme. Jollakin kestää 4ov ennen kuin on selvinnyt alkkisvanhempiensa aiheuttamista vaurioista ja on kykenevä ottamaan vastuun elämästään. Oma vika? Tuskin, vanhempia kun ei voi valita. Toiseksi. Hyvin suunniteltu voi pettää totaalisesti. Vaikka syöpä. Ykskaks yllättäen. Puolison pettäminen ja jättäminen. Työttömyys. Tai ihan vaan arkinen masennus kun toimintakyky katoaa. Usein moni asia tulee päällekäin. Esim. avioerosta usein sairastuu, kun se on henkisesti niin raskasta. Varsinkin jos on vähän tukijoukkoja. Avioero myös puolittaa usein taloudelliset resurssit. Ylikin. Tänä päivänä ei ole edes yllättävää joutua työttömäksi. Tai erilaisiin tuloloukkuihin. Eikä sillä omalla yrittämisellä ole mitään virkaa siinä kohtaa kun esim terveys pettää tai työtä ei ole. Ja koko ajan, kaiken tän keskellä, pitäs pyörittää vaikka pikkulapsi-arkea. Joka on usein kahden vanhemman perheissäkin iiks niin raskasta. Tämä purkaus siksi, että mulla on aikoja jolloin se elatusmaksu tulee niin tarpeeseen että menee ruokakauppaan ja johonkin rästissä olevaan asiaan. Olen yrittäjä, yksinhuoltaja, enkä ole ikinä ottanutr muuta lainaa kuin aikoinaan opintolainan. Ja nyt mulla on asuntolaina. Vain puolet asunnon arvosta sekin. Teen pitkää päivää.Mutta sattuneista syistä tili on välillä todella tyhjä. Täytyy sanoa että kaltaisesi ihmiset tuntuvat siinä tilanteessa hyvinkin yksinkertaisilta, suorastaan tyhmiltä. Oma elämänkatsomus kattaa sen mitä oman navan ympärillä näkyy ja sitten aletaan kovasti neuvoa miten muiden pitäisi elää. Sinäkään et ole täysin suojassa elämän epäonnistumisilta. Vaikka pappa kuinka betaalaisi.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa ennen kaikkea, kun eihän tällä palstalla kukaan koskaan ole vähävarainen...mies tienaa kymppitonnin ja av-mamma itse ainakin 15 tonnia, iso omakotitalo tai asunto hyvällä alueella, muutama ulkomaanreissu vuodessa, vähintään kaksi autoa pihassa (eikä mitään rimpuloita vaan premium-merkkejä), lapsilla merkkivaatteet ja älykännykät, viikonlopun ruokalistat kuin michelin-tähden ravintolassa jne.
Provojahan nuo tuloillaan perseilijät tietenkin ovat :)
Mistä sinä sen tiedät? Meidän kohdalla tuossa sun esimerkissä on vähän liioittelua, mutta tuttavapiiristä löytyy paljon ihmisiä, jotka raksia monta kohtaa listastasi. Kyllä niistä varmaan joku palstailee.
On kyllä surullista lukea tällaisesta empatiakyvyttömyydestä. :'( Oma pikkuveljeni on aina käynyt töissä ja elättänyt itsensä, mutta rikkoi pahaksi onnekseen selkänsä viime vuonna. Kaupunki pompottelee häntä leikkausjonosta tutkimuksiin ja takaisin, jotta välttyy saamasta sakkoja hoitotakuun rikkomisesta. Sairaspäiväraha on loppunut aikaa sitten ja sossusta ei tipu mitään, kun on kuitenkin vakkarityö (missä ei voi käydä). Veli menetti jo kämpänkin, kun ei vain ole varaa siihen...
Tällä tarinalla halusin osoittaa, että KOSKAAN ei voi tietää, mitä epäonnea elämä tuo tullessaan. Toivottavasti ilkkujat ja pilkkaajat pääsevät kokemaan vastaavaa itsekin, jospa sitä empatiaa alkaisi sitten löytymään.
Mammat täällä ovat alimmalla tiedon tasolla, he eivät edes tiedä etteivät tiedä mitään taloudensuunnittelusta, elämänhallinnasta ja ennakoinnista, saati sitten itsekurista. Totta kai, aina jonkun muun vika ja yyhyy pätäkkää prinsessalle käteen.
Vierailija kirjoitti:
Mammat täällä ovat alimmalla tiedon tasolla, he eivät edes tiedä etteivät tiedä mitään taloudensuunnittelusta, elämänhallinnasta ja ennakoinnista, saati sitten itsekurista. Totta kai, aina jonkun muun vika ja yyhyy pätäkkää prinsessalle käteen.
En viitsi toistaa itseäni. Vastasin jo yhdelle hmmmm hiukan rajoittuneelle henkilölle. Sinä mamma edustat kyllä yhtä suurimmista asennevammoista ja ennakkoluuloista. Paljon sinuakin fiksumpia ihmisiä joutuu joskus odottamaan elatusmaksua että voisi käydä kaupassa. Tuo mantra mitä itsellesi ja näköjään muillekin hoet, on aika itsekeskeisen ja yksinkertaisen ihmisen mantraa. Eli aika "alhaisella tasolla". Moni pääsee paljon pidemmälle.
Siis eikö nämä elatustukea odottavat ole nyt niitä, joille Kela maksaa elatustukea, koska se lapsen toinen vanhempi ei omaa leiviskäänsä syystä tai toisesta hoida? Ja täällä nyt sitten katsotaan aiheelliseksi moittia juuri heitä, jotka vielä vastuunsa omien lastensa hyvinvoinnista kantavat!!
Missä ovat ne viestit, joissa elareita kaipaavien lähivanhempien sijaan osoiteltaisiin ja moitittaisiin niitä vastuutaan pakoileva etävanhempia? Missä ovat ne viestit joissa peräänkuulutettaisiin myös niiden etien velvoitteita sen sijaan että huudetaan vain kuinka kaikki on sen lähivanhemman syytä, kun kehtaakin haluta tukea niiden yhdessä tehtyjen lasten elatukseen?
Ei millään pahalla, mutta tosiaanko pääsyyllinen on lapsen elatusvelvollisista vanhemmista juuri se, joka oman osuutensa haluaa huolehtia ihan itse, ilman että sitä tarvitsee väkisin Kelan pyynnöstä ulosmitata??
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että lapsen hankkiminen ei ole perusoikeus vaan etuoikeus. Sen sijaan hyvä, turvattu lapsuus ilman puutetta ja hätää on oikeus. Sopiva aika lapsen hankkimiselle on, kun oma talous on vakaalla pohjalla, ei ennen. Tämä voi tarkoittaa, ettet juuri sinä saa kohtaan lasta. Se on ihan okei. Lapsi ei ole edellytys hyvälle elämälle. -ap
Aika kylmää. Taidat olla niin vinksahtanut, että se on oikea syy, miksi et rupea äidiksi ja nyt purat katkeruuttasi köyhiin. Esim. minun moeheni on maailman paras vanhempi, mutta niin köyhä, ettei olisi koskaan voinut ruveta vanhemmaksi ilman minun perintörahojani. Mutta onneksi mulla on tosiaan perinnöt ja mies oli minusta mukava mies!
Sieltä on myös tulematta monien palkat,sairauspäivärahat jne.. nyt ei ole kyse mistään elareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tajuaako porukka täällä edes mitä toi sana elatusapu tarkoittaa? Se on Kelan maksama etuus silloin kun lapsen etävanhempi jättää elarit maksamatta. Ja Kela perii sen takaisin maksuvelvolliselta. Toki lapsen toinen vanhempi voi olla kuollut. Tai lapsi on esim. isätön virallisesti. Ei se ole mitään säälirahaa yksinhuoltajille. Normipeeheessä molemmat vanhemmat osallistuvat elatukseen.
Tiedän kyllä, mitä elatusapu on. Pointti oli nyt se, että joidenkin talous on kiristetty niin äärimmilleen, että päivän viivästys elatusavun maksamisessa aiheuttaa kriisin.
Vertailukohtana: minun ei tarvitse erikseen huomioida palkkapäiviä, koska tililläni on aina riittävästi rahaa kahden kuukauden menoja varten. Jos palkka jäisi maksamatta, en välttämättä huomaisi sitä viikkoon. -ap
Se on eri asia lapsettomalle, ap. Huomaat sen sitten, kun hankit itse lapsia.
Jotainhan siellä päässä on vikana,jos tälläisella asialla leijuu ja on niin olevinaan.
Se on elatustuki, ei elatusapu hyvä trolli. Aika monta fillaria ja harrastusta joutuisi ostamaan minimielatuksenkin määrällä, se on kuitenkin 1300 vuodessa. Meillä mies maksaa mielummin rahana koska ei viitsisi järkkäillä harrastuksia tai fillareita tai vaatteita.
Tiedän kyllä, mitä elatusapu on. Pointti oli nyt se, että joidenkin talous on kiristetty niin äärimmilleen, että päivän viivästys elatusavun maksamisessa aiheuttaa kriisin.
Vertailukohtana: minun ei tarvitse erikseen huomioida palkkapäiviä, koska tililläni on aina riittävästi rahaa kahden kuukauden menoja varten. Jos palkka jäisi maksamatta, en välttämättä huomaisi sitä viikkoon. -ap