Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

130 euron tuotteen tukkuhinta 6 dollaria?!

Vierailija

Katsoin telkkariohjelmaa jossa tukkumyyjat hieroivat kauppaa erasta kiikkupotkulautoja (Space Scooter). Miehet sopivat hinnaksi kuusi dollaria kappaleelta. Nain eilen samannakoisia vempeleita lelukuvastossa, niiden myyntihintana oli 130 euroa, yli kaksikymmenkertainen summa!

Voiko olla totta etta kuluttajia pissitaan silmaan nain pahasti? Ketju jonkun turkoosista mekosta muistutti, kun Suomessa myytiin mekkoa sadalla eurolla ja Saksasta sai vastaavaa viidellatoista. Paljon kuluttajatuotteissa on yleensa kate? Tiedan tyopaikkani tuotteiden katteen mutta ne eivat kierrakaan valikasien kautta ostajalle, eika olla lahellakaan 20-kertaista eroa arvossa ja hinnassa!

Oikein oksettaa ostaa enaa mitaan alkuperaisella hinnalla, kun kaikki on tuotettu viidella pennilla Kiinassa...

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Mulla on tuttu vaateliikkeessä. Sanoi että ulkoilupuku jonka hinta on 200€, niin maahantuontihinta on 20€. Joten vielä 70% talvialesta jää voittoa.

Vierailija

Esim. varaosissa kate on monesti tuhatkertainen. 

Vaateissa myös hyvä kate. 2 sentin sukat myydään täällä 2-5 euron hintaan. 

Merkkivaatteissa kovempi kate. 

Vierailija

Olin aikanaan kesätöissä suurmyymälässä, ja siellä hinnoitteluperuste oli monilla tuotteilla se, että myyntihinta oli tuplat verrattuna ostohintaan. Kyseessä siis ei mikään putiikki tai tavaratalo vaan tämmöinen tokmannin ymv tyyppinen tunnettu yksittäinen kauppa, jossa myydään vaikka mitä.

En tiedä nykytilannetta, olin kesätöissä tuolla kymmenisen vuotta sitten.

Vierailija

Ja sit kannattaa muistaa, että sillä katteella on jakajia. Jakelukanavassa jokainen ansaitsee osansa, myymälässä on maksettava vuokrat, sähköt, palkat sun muut sillä katteella. Ei se tuotannon hinnan ja myyntihinnan ero mitään huijausta ole. Jos haluat sukat sentillä, niin matkusta Kiinaan ja yritä tehtaan ovelta ostaa pari. Tai sit voit mennä kauppaan ja maksaa 5 euroa, koska joku muu on tehnyt nää välivaiheet, logistiikan, tukkuostot, myymälän.

Enkä ole edes kauppias, silti ymmärrän, että katetta, ja vielä toteutunutta katetta, tuotteissa on oltava.

Vierailija

Päälle pitää saada palkat katettua ja liikkeen menot, ja voittoakin pitää saada. Sitten vielä arvonlisävero 24 %. Mitä enemmän siinä on välikäsiä ketjussa maahantuojalta kauppiaalle, sitä useammin se arvonlisävero siinä käy tavaran hintaa nostamassa, vaikka sen saakin verotuksellisesti vähentää.

+ että omituista on, että merkin takia olette valmiimpia maksamaan siitä hikipajassa ommellusta saman hinnan, kuin kotimaassa ihmisarvoisesti tuotetusta tavarasta. (Ja merkin omistaja taputtaa käsiään ja nauraa matkalla pankkiin...) kun siinä nyt on se merkki!

Miettikää, mistä ne converset, jamesit, adidakset sun muut oikeasti tulee.

Vierailija

Voi kuule kun näkisit ne hinnat, joilla tavaraa ostetaan sisään...olen itse hyllyttänyt työkseni ja siinä pääsi katsomaan niitä toimituslistoja, joissa oli hinnat mukana. Sanotaanko näin, että avasi silmät.

Kyllä minäkin ymmärrän katteen päälle, mutta Suomessa touhu on niin härskiä että huhhuh.

t. myyjä

Vierailija

On totta. Suomessa erityisesti monet hinnat ovat tajuttoman kalliita verrattuna ulkomaihin. Itse tilaan eBaysta kaiken mitä voin ja esimerkiksi Vitacostista vitamiinit. Logistiikankin osalta tuntuu oudolle, että jenkeistä saa 8 eurolla paketin parissa päivässä kotiovelle, kun täällä Posti veloittaa saman ellei enemmän, paketin tulo kestää pahimmillaan viikon ja paketti pitää hakea itse postista.

Vierailija

Suomessa ei kannata tilata mitään pientä halpaa senkään takia, kun postikulut ovat enemmän kuin itse tuote. Aivan sairasta.

Vierailija

Ostin paidan Tarjoustalosta, maksoin 15 €, silmiini sattui täysin samanlainen paita,  saman kokoinenkin, isojen miesten kaupassa, hinta siellä 96 euroa. Muutaman päiväm kuluttua Tarjoustalon hinta putosi vielä puolella-

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ostin paidan Tarjoustalosta, maksoin 15 €, silmiini sattui täysin samanlainen paita,  saman kokoinenkin, isojen miesten kaupassa, hinta siellä 96 euroa. Muutaman päiväm kuluttua Tarjoustalon hinta putosi vielä puolella-

Aasialaispojan myymänä 1,5 euroa. 

Vierailija

Sama juttu kahvissa: miksi siitä saa maksaa 2 e/kuppi, kun vesi ei maksa oikeastaan mitään ja se kahvijauhe maksaa max 15 snt/kuppi. Vai maksettaisiinko siinä samalla tilavuokrat, sähköt, verot, työntekijän palkka sivukuluineen, vakuutukset, eläkkeet, työttömyysturvamaksut jne.

Sama vaatteissa. Jos myyjien palkat (ja tullin, verottajan, kuljettajien jne.) olisi kilpailukykyisiä kiinalaisten kanssa, ei täälläkään tarvitsisi maksaa järkyttäviä summia vaatteista. Mutta kun se vaatekaupan myyjä väittää, että sen pitää elää palkallaan eikä se suostu asumaan kaupan takahuoneessa, niin myytävistä tuotteista on saatava vähän enemmän kuin 2 snt/kpl.

Vierailija

No en tajua miksette sitten muuta sinne helvetin Kiinaan ostamaan 5snt sukkianne? Niissä tavaroissa on vaan oltava suuret katteet, että kaikki suuren kaupan pyörittämiseen tarvittavat massiiviset kulut saadaan korvattua + vielä voittoa. Laskekaapa huviksenne montako 5e sukkaa täytyy kuukaudessa myydä että saa esim kymmenen myyjän palkan katettua

Vierailija

Itsekin olen ollut suuren kosmetiikkajakelijan logistiikkakeskuksessa töissä ja olihan se ihan hauska huomata ne ostohinnat :D 15€ ripsiväri 1€, lähes 10 euron meikkikynät 30 senttiä jne. Kalliit hajuvedet olivat noin 4-10€. Parasta tietysti oli, että me työntekijät saimme ostaa tuotteita lähes näillä hinnoilla :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat