Miksi minun pitäisi tukea suomalaisia yrittäjiä tai edes Suomessa olevia ulkomaisia kauppoja?

Vierailija

Tyttäreni tarvitsi juhlamekon pormestarin itsenäisyyspäivän vastaanottoa varten (Helsingissä 4.-luokkalaiset juhlivat näin itsenäisyyspäivää). Hän halusi turkoosin.

Ajattelin, että nyt kerrankin edes itsenäisyyspäivän takia voisin tukea suomalaista yritystä ja aloin etsiä turkooseja lastenmekkoja. No, eipä löytynyt kovinkaan montaa (2 kpl). Toinen maksoi 129 euroa, toinen 74,50 euroa. Aivan järkyttäviä summia yhdestä mekosta, joka ei mahtuisi enää vuoden päästä päälle.

Aloin selata ulkomaisten nettikauppojen valikoimia. Johan löytyi ja hinnat jopa kymmenesosan siitä, mitä suomalaiset vastaavat.

Klik-klik vaan ja tilasin mekon EILEN aamulla saksalaisesta nettikaupasta hintaan 13,90€. Uutena asiakkaana sain uutiskirjeen tilaamalla toimituksen ilmaiseksi. Äsken tuli DHL:stä viesti, jossa kysyttiin, noudanko mekon lähikaupan postiautomaatista, DHL:n varastolta lentokentän läheisyydellä vai olenko kotona, jos tuodaan kotiovelle. No olen ja mekko tulee puolenpäivän aikaan.

Sain siis juuri sellaisen mekon, jota tyttö toivoi. Hinta 13,90€.

En tiedä, miksi minun pitäisi tukea suomalaista pienyrittäjää, kun hintaero on näin järjetön.

Sivut

Kommentit (86)

Vierailija

No ei kai niitä mistään syystä "pidä"tukea. Mutta hintako on ainoa kriteeri mekolle? Satasen mekolla ja kympin mekolla on varmasti vähän laatueroa.

Vierailija

No voit vaan kuvitella että paljonkohan se tuonkin mekon tekijä (lapsi?) on tuosta 13 eurosta saanut. En koe mitenkään velvollisuudeksi tukea suomalaista yrittäjyyttä, mutta arvostan sitä jos vaatteet on tehty eettisesti ja kestävistä materiaaleista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ei kai niitä mistään syystä "pidä"tukea. Mutta hintako on ainoa kriteeri mekolle? Satasen mekolla ja kympin mekolla on varmasti vähän laatueroa.

On laatueroa, tottakai. Mutta koska kyseessä on kerran, pari käytössä oleva mekko, laadulla ei ole suurtakaan merkitystä. Ei yhdestä tanssipäivästä tai joulusta mikään mekko ehdi kulua, nyppääntyä tai revetä. Ja kun mekko on pieni, voin myydä sen täysin uudenveroisessa kunnossa lähes ostohintaan eteenpäin. Yli satasen mekkoakaan ei kukaan ostaisi kirpputorilta yli kahdenkymmenen euron.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No voit vaan kuvitella että paljonkohan se tuonkin mekon tekijä (lapsi?) on tuosta 13 eurosta saanut. En koe mitenkään velvollisuudeksi tukea suomalaista yrittäjyyttä, mutta arvostan sitä jos vaatteet on tehty eettisesti ja kestävistä materiaaleista.

Kaikki halvat tuotteet eivät ole lasten tekemiä. Isot markkinat polkevat hintoja. On vähän eri asia tehdä yhtä ja samaa mekkoa sadoilletuhansille saksalaistytöille kuin kymmenelle tai sadalle suomalaistytölle.

Ohis

Vierailija

Ei tietenkään tarvitse tukea.

Eikä täällä yrittäminen kannata. Etenkään tuommoisten halpistavaroiden, siksi niitä et löydä. Mieti että tuosta on alvia 22% eli kolmisen euroa ja postimaksu yrittäjälle vähintään 7e (vaikka sulle olikin ilmainen). Eli ei se suomalainen yritys olisi tuolla summalla voittoa tehnyt senttiäkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Mutta kun hintaero on tällainen, harva tavallinen keskituloinen ihminen valitsee tyttärelleen mekon, joka maksaa enemmän kuin mikään itse koskaan ostettu mekko itselle.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Mutta kun hintaero on tällainen, harva tavallinen keskituloinen ihminen valitsee tyttärelleen mekon, joka maksaa enemmän kuin mikään itse koskaan ostettu mekko itselle.

ap

eli tytär on arvottomampi kuin sinä?

Vierailija

Työvoima ja yrityksen pyörittäminen on Suomessa kallista, siitä mekon korkea hinta kotimaisissa kaupoissa. Mitä useampi siirtyy käyttämään ulkomaisia nettikauppoja, sitä enemmän se laskee suomalaisten työllisyyttä.

Vierailija

Saksan väkiluku on 16 x Suomen väkiluku. Ei sentään sadalla tai tuhannella kerrannainen. Jo tuon mekon rahtikustannukset kotiin kuljetettuna ovat enemmän kuin 13 e, mutta ruoki ihmeessä markkkinahäirikköä, äläkä sitten ihmettele kun täällä leikataan ja heikennetään kaikkia etuja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

/offtopic, mutta oikeastiko et ole koskaan ostanut 74,50 euroa kalliimpaa mekkoa itsellesi? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On laatueroa, tottakai. Mutta koska kyseessä on kerran, pari käytössä oleva mekko, laadulla ei ole suurtakaan merkitystä. Ei yhdestä tanssipäivästä tai joulusta mikään mekko ehdi kulua, nyppääntyä tai revetä. Ja kun mekko on pieni, voin myydä sen täysin uudenveroisessa kunnossa lähes ostohintaan eteenpäin. Yli satasen mekkoakaan ei kukaan ostaisi kirpputorilta yli kahdenkymmenen euron.

ap

No pesun jälkeen tuskin erotat tuota mekkoa tiskirätistä, että älä nyt liikoja kuvittele senkään jälleenmyyntiarvosta. Miksi kukaan ostaisi käytettyä mekkoa (mihinkään hintaan) kun voi samaan hintaa saada uuden sieltä nettikaupasta?
Meillä lasten juhkamekot on kiertänneet meillä sisaruksilla ja nyt omilla lapsilla. Ovat olleet ajatonta mallia ja laadukasta materiaalia, niin edelleen tosi hyvännäköisiä. Kauluksilla, liiveillä tms. niitä on sitten välillä tuunattu erinäköisiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, että tuote on tehty eettisesti, kun siitä ei yleensä ole mainintaa tuotteessa.

Itse ostan paljon ulkomailta tavaraa ja esimerkiksi näin Lassien haalarin eräässä nettikaupassa muutamalla kympillä. Kuinkahan se eroaa suomessa myynnissä olevasta saman merkkisestä haalarista, josta maksaisin monta kertaa enemmän?

Itse asun pikkukaupungissa, valikoimat ovat rajalliset. On tosi hyvä asia, että pystyy tilailemaan netistä isosta valikoimasta halvemmalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin no en tunne pistoa sydämmessäni. Ajattele vaikka hm:ää jonka kaikki vaatteet tehdään siellä jossain kamdodzassa ja lapset/naiset ne tekee sielläkin euron päiväpalkalla vaikka hm:n kaltaisella yhtiöllä varmasti olisi vara maksaa enemmän palkkaa.

Mulla ei ole vara ostaa suomessa tehtyjä vaatteita enkä edes tiedä missä niitä myydään. Toki olen itse lopettanut vaatteiden ostamisen vaateliikkeistä, tilaan zalandolta jos on todella hyviä tarjouksia tai sit suoraan aliexpressiltä jossa on hyvä valikoima :)

Vierailija

Ai että eilen aamulla olisit tilannut mekon ja tänään se olisi puolilta päivin tulossa... just joo, taitaa olla vähän värikynää tuossa nyt.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat