Miksi minun pitäisi tukea suomalaisia yrittäjiä tai edes Suomessa olevia ulkomaisia kauppoja?
Tyttäreni tarvitsi juhlamekon pormestarin itsenäisyyspäivän vastaanottoa varten (Helsingissä 4.-luokkalaiset juhlivat näin itsenäisyyspäivää). Hän halusi turkoosin.
Ajattelin, että nyt kerrankin edes itsenäisyyspäivän takia voisin tukea suomalaista yritystä ja aloin etsiä turkooseja lastenmekkoja. No, eipä löytynyt kovinkaan montaa (2 kpl). Toinen maksoi 129 euroa, toinen 74,50 euroa. Aivan järkyttäviä summia yhdestä mekosta, joka ei mahtuisi enää vuoden päästä päälle.
Aloin selata ulkomaisten nettikauppojen valikoimia. Johan löytyi ja hinnat jopa kymmenesosan siitä, mitä suomalaiset vastaavat.
Klik-klik vaan ja tilasin mekon EILEN aamulla saksalaisesta nettikaupasta hintaan 13,90€. Uutena asiakkaana sain uutiskirjeen tilaamalla toimituksen ilmaiseksi. Äsken tuli DHL:stä viesti, jossa kysyttiin, noudanko mekon lähikaupan postiautomaatista, DHL:n varastolta lentokentän läheisyydellä vai olenko kotona, jos tuodaan kotiovelle. No olen ja mekko tulee puolenpäivän aikaan.
Sain siis juuri sellaisen mekon, jota tyttö toivoi. Hinta 13,90€.
En tiedä, miksi minun pitäisi tukea suomalaista pienyrittäjää, kun hintaero on näin järjetön.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai niitä mistään syystä "pidä"tukea. Mutta hintako on ainoa kriteeri mekolle? Satasen mekolla ja kympin mekolla on varmasti vähän laatueroa.
Oliskin, mutta voi olla täysin sama mekko.
Kyllä se mahdollista on. Ja vielä lisäksi sekin on mahdollista, että saat täsmälleen saman mekon vitosella Pirjon Puodista naapuristasi.
Todennäköisyydet ovat sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä mitenkään usko, että joku saa 1-2 päivässä kamat kotiin EU:n ulkopuolelta. Johan tullissakin menee se päivä-pari.
Vai kirjoittelevatko täällä veroja kiertävät suomalaisen sosialismin kasvatit?
Kumpi on lähtenyt EU:sta, Suomi vai Saksa?
Tilataan töissä jatkuvasti tavaraa saksasta ja ne tulee siten että jos tilaus on sisällä tänään ennen klo 12, niin tavara on meillä huomenna iltapäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai niitä mistään syystä "pidä"tukea. Mutta hintako on ainoa kriteeri mekolle? Satasen mekolla ja kympin mekolla on varmasti vähän laatueroa.
No on siinä samassakin mekossa eroa, kun toisaalta ostettuna se tukee rakenteitamme ja toisaalta ostettuna tukee niiden rakenteiden romauttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on siinä samassakin mekossa eroa, kun toisaalta ostettuna se tukee rakenteitamme ja toisaalta ostettuna tukee niiden rakenteiden romauttamista.
No onpa tosi kiva, että tällainen vastuu sysätään meille pieni- ja keskituloisille ihmisille! Pitäisiköhän niitä rakenteita muuttaa, jotta me pieni- ja keskituloiset ihmiset voisimme ostaa niitä samoja mekkoja samaan hintaan täältä Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mahdollista on. Ja vielä lisäksi sekin on mahdollista, että saat täsmälleen saman mekon vitosella Pirjon Puodista naapuristasi.
Todennäköisyydet ovat sitten toinen juttu.
Kuinkas paljon suomessa on teollisen mittakaavan vaatevalmistusta? Kankaita ei muistaakseni valmisteta Suomessa teollisesti enää lainkaan. Melkoisella todennäköisyydellä Suomessa myytävä mekko on tuontitavaraa ja yhtä varmaa on se että täsmälleen samaa mekkoa saa ulkomailta paljon halvemmalla.
Se ei nosta suomalaista hyvinvointia että maksetaan enemmän suomalaiselle myyjälle ulkomailta ostetusta tavarasta, kuin että ostettaisiin se tuote ulkomailta halvemmalla. Jos käytän tavaran ostossa säästämäni rahan suomalaisen palvelun ostamiseen, niin se on kansantaloudelle parempi vaihtoehto.
Se nyt vaan tyhmää maksaa välistävetäjälle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa tosi kiva, että tällainen vastuu sysätään meille pieni- ja keskituloisille ihmisille! Pitäisiköhän niitä rakenteita muuttaa, jotta me pieni- ja keskituloiset ihmiset voisimme ostaa niitä samoja mekkoja samaan hintaan täältä Suomesta?
Yrittäjät kyllä ostaa laitteet, raaka-aineet ja työn siltä mistä halvimmalla saa, mutta kuluttajan pitäisi uhrata oma ostovoimansa yhteisen hyvän eteen.
Ja toisekseen, tuontitavaroista ylihinnan maksaminen suomalaiselle toimialle, ei manittavati tuo lisää rahaa yhteiskunnan pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei ole.
Ostin lapseni vanhojentanssimekon suomalaisesta liikkeestä, jossa mekkoa sai sovittaa ja katsoa tarkasti. Valmistusmaa Kiina, silti hintaa 275 e. Tuttavan lapsi ihastui mekkoon, mutta halusivat säästää ja tilasivat sen suoraa Kiinasta hintaan 125 e (sisälsi tullit ja postituksen). Nettikuvassa kyseessä oli sama mekko kuin minkä ostin, mutta todellisuudessa kyse oli aivan eri asusta. Halvassa mekossa myös materiaali oli halpaa, kirjailu huolimatonta ja vetoketju vinossa.
Kiinassa tehdään asuja tietyn kuvan mukaan. Halpa on oikeasti halpa, kalliimmassa satiini on paksua, vuorikangas laadukasta ja kirjailut tehty jälkikäteen.
Jokainen voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä mitenkään usko, että joku saa 1-2 päivässä kamat kotiin EU:n ulkopuolelta. Johan tullissakin menee se päivä-pari.
Vai kirjoittelevatko täällä veroja kiertävät suomalaisen sosialismin kasvatit?Kumpi on lähtenyt EU:sta, Suomi vai Saksa?
Tilataan töissä jatkuvasti tavaraa saksasta ja ne tulee siten että jos tilaus on sisällä tänään ennen klo 12, niin tavara on meillä huomenna iltapäivän aikana.
Ai kun ihkua. Tilaatteko te vaatteita vai kenkiä vai molempia? Ja toimitetaanko ne teille töihin vai kotiin?
Hölmöihin juttuihin saa hölmöjä vastauksia. Tässä puhuttiin jenkkiläisistä, malesialaisista ja kiinalaisista firmoista, jotka toimittavat kamaa suomalaisille yksityishenkilöille 1-2 päivässä. Ei vastaa minun kokemuksiani kuluttajana. Eivätkä kuuluneet EU:hun, kun viimeksi tarkistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varoa mitä toivoo. Tuon saa toteutumaan vaikka heti, kun laitetaan työlle täällä sama hintalappu kuin Bangladeshissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyydet ovat sitten toinen juttu.Kuinkas paljon suomessa on teollisen mittakaavan vaatevalmistusta? Kankaita ei muistaakseni valmisteta Suomessa teollisesti enää lainkaan. Melkoisella todennäköisyydellä Suomessa myytävä mekko on tuontitavaraa ja yhtä varmaa on se että täsmälleen samaa mekkoa saa ulkomailta paljon halvemmalla.
Se ei nosta suomalaista hyvinvointia että maksetaan enemmän suomalaiselle myyjälle ulkomailta ostetusta tavarasta, kuin että ostettaisiin se tuote ulkomailta halvemmalla. Jos käytän tavaran ostossa säästämäni rahan suomalaisen palvelun ostamiseen, niin se on kansantaloudelle parempi vaihtoehto.
Se nyt vaan tyhmää maksaa välistävetäjälle yhtään mitään.
Mä en maksa välistävetäjille. Mä maksan suomalaiselle yrittäjälle siitä, että hän hankkii tuotteen, esittelee sen mulle ja tarvittaessa reklamoi puolestani. Varsinkaan viimeiseen en viitsi aikaani jonkun kielitaidottoman kiinalaisen kanssa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai kirjoittelevatko täällä veroja kiertävät suomalaisen sosialismin kasvatit?Kumpi on lähtenyt EU:sta, Suomi vai Saksa?
Ai kun ihkua. Tilaatteko te vaatteita vai kenkiä vai molempia? Ja toimitetaanko ne teille töihin vai kotiin?
Hölmöihin juttuihin saa hölmöjä vastauksia. Tässä puhuttiin jenkkiläisistä, malesialaisista ja kiinalaisista firmoista, jotka toimittavat kamaa suomalaisille yksityishenkilöille 1-2 päivässä. Ei vastaa minun kokemuksiani kuluttajana. Eivätkä kuuluneet EU:hun, kun viimeksi tarkistin.
Saksalaiseta nettikaupasta täällä puhuttiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eikö liberaali demokratia kai lähde siitä, että meillä ihmisillä on oikeuksia ja vastuuta. Eli kyllä, jokainen voi omalla osallaan vaikuttaa niihin rakenteisiin ja maailman epäkohtiin, ei odottaa, että joku "maailmanhallitus" tekee sen puolestamme ja valitsee, missä uniformuissa kansa kulkee ja missä työpaikassa kukakin työnsä tekee.
Edelleen, minusta ei ole väärin tilata ulkomailta, jos palvelu on selkeästi parempaa ja tuote jotain, mitä ei Suomesta saa. Mutta yhtä lailla kuluttajalla on vastuunsa, ei se, että on pienituloinen poista ihmiseltä mitään vastuuta maailman menosta. Sitä paitsi Suomen pienituloinen on maailman mitassa ihan hyväosainen toimija.
Ei pidä itseään ruoskia, jos haluaa lapselleen nätin mekon yksiin juhliin, mutta ainakin siksi minä maksan ihan mielelläni enemmän, jotta esim. voin myyjältä tiedustella, missä tuote on tehty, viedän sen korjattavaksi, jos hajoaa yhdellä käyttökerralla jne. Eli vastauksena alkuperäiseen kysymkseen, SIKSI osa meistä maksaa enemmän, eikä tilaa 13 euron mekkoa ulkomaisesta verkkokaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en maksa välistävetäjille. Mä maksan suomalaiselle yrittäjälle siitä, että hän hankkii tuotteen, esittelee sen mulle ja tarvittaessa reklamoi puolestani. Varsinkaan viimeiseen en viitsi aikaani jonkun kielitaidottoman kiinalaisen kanssa käyttää.
Tuotevastuu alkaa olla vitsi. Vaikka olisi ihan selvästi viallinen tuote, niin myyjät ei tahdo ilman tappelua korjata virheitä. Ensimmäinen vastaus on heti ei ja jos ostaja alkaa vaatia oikeuksiaan, niin venkoillaa ja toivotaan että asiakas luovuttaa ennen kuin menee oikeuteen.
Paljon mukavampi heittä roskiin ulkomailta ostettu 15€ tuote, kuin Suomesta ostettu 150€ tuote, jonka kauppaa myyjä ei suostu perumaan vaikka lain mukaan pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalaiseta nettikaupasta täällä puhuttiin
On tässä puhuttu vaikka mistä itse ompelemista myöten. Katso vähän aiempia lainauksia.
On ihan selvää, että pyrin omilla valinnoillani vaikuttamaan myönteisesti kansantalouteen. Omilla kulutustottumuksilla ja -päätöksillä on merkitystä kokonaisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotevastuu alkaa olla vitsi. Vaikka olisi ihan selvästi viallinen tuote, niin myyjät ei tahdo ilman tappelua korjata virheitä. Ensimmäinen vastaus on heti ei ja jos ostaja alkaa vaatia oikeuksiaan, niin venkoillaa ja toivotaan että asiakas luovuttaa ennen kuin menee oikeuteen.
Paljon mukavampi heittä roskiin ulkomailta ostettu 15€ tuote, kuin Suomesta ostettu 150€ tuote, jonka kauppaa myyjä ei suostu perumaan vaikka lain mukaan pitäisi.
Mitenkäs sen ulkomailta ostetun tuotteen reklamointi & palautus? Kyselin kokemuksia tästä jo aiemmin, enkä saanut muuta kun alapeukkuja.
Mulle kysymys ei ole rahasta vaan periaatteesta. Jos maksan tuotteesta, en halua hävittää sitä. Ja olen muuten saanut tosi hyvää palvelua kotimaisissa kaupoissa reklamoidessani. Olisiko väliä sillä, miten asiansa esittää.
Tuskin se mekko nyt sentään on käsissäsi, kun eilen tilasit.
Minulla on taas aivan toisenlaisia kokemuksia, kun halppisvaatteet ovat yleensä kertakäyttöisiä ja pesun jälkeen tiskirättejä, eikä niillä yleensä ole jälleenmyynti arvoa.
Hyvä laaatuisen lasten juhlavaatteet viedään kirpputorilla käsistä ja niistä saa hyvän hinnan.
Olen jo vuosia lainannut suvussa ja ystäväpiirissä lasten juhlavaatteet ja lopuksi myyn ne kirpparilla ja aina ovat menneet kaupaksi, myös jopa 10-vuotta vanhat vaatteet, kun siististi on pidetty, lasten vaatteissa kun mallit eivät juuri muutu.
Just vähän aikaa sitten oli sellainen tilanne, että mietin, ostanko yhden n. 15 euron vipstaakkelin netistä vai kivijalkakaupasta. Menin sitten kivijalkakauppaan. Tuote oli varastossa toisella puolella kaupunkia, mutta kauppiaan poika toimitti sen minulle kotiin samana iltana ilman eri korvausta.
Voi näitä katalia voittoa tavoittelevia yrittäjiä!
Ei ap:n tarvitse tukea suomalaisia yrityksiä. Mutta ei ap varmaan myöskään kaipaa suomalaista palkkatasoa eli hänelle voidaan maksaa kiinalaista palkkaa ja sosiaaliturvaa. Tai ainakin hänen miehelleen.
Logiikka menee niin, että Suomessa maksetaan suomalaista palkkaa työntekijöille ja lisäksi tuotteista ja palveluista maksetaan kohtuullisen korkeita veroja. Nämä nostavat hintoja. Toisella puolella on sitten noilla rahoilla saatava vastine eli se kohtuullisen hyvä palkka, palvelut ja sosiaaliturva. Näillä sitten voi taas ostaa niitä suomalaisia palveluita. Muutama vapaamatkustaja mahtuu mukaan, mutta järjestelmää ei voi rakentaa niin, että kaikki saa hyvät tulot, mutta rahat kuskataan muualle.