Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi minun pitäisi tukea suomalaisia yrittäjiä tai edes Suomessa olevia ulkomaisia kauppoja?

Vierailija
10.11.2015 |

Tyttäreni tarvitsi juhlamekon pormestarin itsenäisyyspäivän vastaanottoa varten (Helsingissä 4.-luokkalaiset juhlivat näin itsenäisyyspäivää). Hän halusi turkoosin.

Ajattelin, että nyt kerrankin edes itsenäisyyspäivän takia voisin tukea suomalaista yritystä ja aloin etsiä turkooseja lastenmekkoja. No, eipä löytynyt kovinkaan montaa (2 kpl). Toinen maksoi 129 euroa, toinen 74,50 euroa. Aivan järkyttäviä summia yhdestä mekosta, joka ei mahtuisi enää vuoden päästä päälle.

Aloin selata ulkomaisten nettikauppojen valikoimia. Johan löytyi ja hinnat jopa kymmenesosan siitä, mitä suomalaiset vastaavat.

Klik-klik vaan ja tilasin mekon EILEN aamulla saksalaisesta nettikaupasta hintaan 13,90€. Uutena asiakkaana sain uutiskirjeen tilaamalla toimituksen ilmaiseksi. Äsken tuli DHL:stä viesti, jossa kysyttiin, noudanko mekon lähikaupan postiautomaatista, DHL:n varastolta lentokentän läheisyydellä vai olenko kotona, jos tuodaan kotiovelle. No olen ja mekko tulee puolenpäivän aikaan.

Sain siis juuri sellaisen mekon, jota tyttö toivoi. Hinta 13,90€.

En tiedä, miksi minun pitäisi tukea suomalaista pienyrittäjää, kun hintaero on näin järjetön.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista halvimmalla pääsisit, kun hankkisit sen vähän paremman mekon itse käytettynä. Niin kuin sanoit, ei siitä kukaan paria kymppiä enempää maksa kuitenkaan.

Olen koko syksyn katsonutkin kirpputoreja sillä silmällä, mutta turkoosia sopivan kokoista mekkoa ei ole osunut kohdalle. 

ap

Vierailija
22/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voit vaan kuvitella että paljonkohan se tuonkin mekon tekijä (lapsi?) on tuosta 13 eurosta saanut. En koe mitenkään velvollisuudeksi tukea suomalaista yrittäjyyttä, mutta arvostan sitä jos vaatteet on tehty eettisesti ja kestävistä materiaaleista.

Kaikki halvat tuotteet eivät ole lasten tekemiä. Isot markkinat polkevat hintoja. On vähän eri asia tehdä yhtä ja samaa mekkoa sadoilletuhansille saksalaistytöille kuin kymmenelle tai sadalle suomalaistytölle.

Ohis

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Vaatteessa suunnittelu ja tuotekehitys ei tule kovin kalliiksi. Lähinnä vaatteissa maksetaan brändistä eli mainostamisesta, ja siihen saa kyllä saksalaisketjukin menemään kiitettävästi rahaa. Toissijaisesti maksetaan materiaaleista. 13 euron mekko voi tarjota paljon yllätyksiä tässä suhteessa. Ompelutyön osuus hinnasta on yllättävän pieni, silloinkin, kun ompelijoille maksetaan "reilu" palkka.

Kaikesta tästä johtuen saattaa kotimainen ompelijan tekemä vaate olla yllättävän edullinen, siinä kun ei makseta mainostamisesta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[qucote=Vierailija]Kaikista halvimmalla pääsisit, kun hankkisit sen vähän paremman mekon itse käytettynä. Niin kuin sanoit, ei siitä kukaan paria kymppiä enempää maksa kuitenkaan.

Olen koko syksyn katsonutkin kirpputoreja sillä silmällä, mutta turkoosia sopivan kokoista mekkoa ei ole osunut kohdalle. 

ap

Aika spesiaalia tuotetta kieltämättä etsit. Mutta nykyäänhän kirpputorit ova siirtyneet yhä enemmän nettiin ja esim. monissa fb-kirppareissa on ostoilmoituksille oma osio. Eli siellä voi huudella että sattuisiko jollain olemaan tällaista ja tällaista kaapissa. Monilla on kaapeissa ylimääräisiä vaatteita joita ei vaan ole tullut laittaneeksi myyntiin kun ei ole vaikka uskonut, että kukaan ostaisi.

Vierailija
24/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nettikaupoistakaan ei olisi löytynyt turkoosia, olisiko ap teettänyt turkoosin? En jaksa ymmärtää, miksi nykylapsien pitäisi saada kaikki mielihalunsa toteutettua. Ei mekään saatu, eikä maailma siihen kaatunut.

Vierailija
25/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nettikaupoistakaan ei olisi löytynyt turkoosia, olisiko ap teettänyt turkoosin? En jaksa ymmärtää, miksi nykylapsien pitäisi saada kaikki mielihalunsa toteutettua. Ei mekään saatu, eikä maailma siihen kaatunut.

Tämä menee jo vähän aiheen viereen, mutta kummasti nykyaikuisetkin ovat valmiita kaivamaan koko netin saadakseen mielihalunsa toteutettua. Ei me enää eletä siinä maailmassa, jossa vaihtoehdot olivat anttila ja seppälä. Itse asiassa vähemmän vaivaahan tässä nykyajan sohvashoppailussa on.

Vierailija
26/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapsesi mekon on ommellut joku onneton orjatyöläinen hirveissä työoloissa, sitäkö haluat tukea?

Vierailija
27/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaissut ongelman siten, että juhlatamineet ostan yleensä käytettynä. Kyllä olen valmis maksamaan lähes uutta vastaavasta (muutaman kerran käytetystä) hyvälaatuisesta mekosta enemmän kuin 20 e ja myyn sen sitten eteenpäin taas vähän halvemmalla. Lisäksi ystäväpiirissämme lainaamme juhlavaatteita ja kenkiä toisillemme.

Arkivaatteet pyrin aina ostamaan mahdollisimman eettisiä ja kestäviä ja joko annan tai myyn ne eteenpäin. Kotimaisia on kyllä todella vähän enää tarjolla. Ompelen jonkin verran myös itse ja jotain olen tilannut itselleni ompelijalta ja ne ovatkin sitten käytössä vähintään 10 v. Muoti on harmillinen juttu, sellaista ei pitäisi ollakaan tai ainakaan se ei saisi vaihtua näin tiuhaan, kamalaa luonnonvarojen tuhlausta!

Tuleehan sitä joskus ostettua jotain halpamaissa tuotettua tavaraakin ja yleensä jälkeenpäin harmittaa, huonolaatuisihan ne ovat.

Vierailija
28/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymys ap:lle.

Miksi sinulle pitäisi maksaa parempaa palkkaa kuin halpamaiden perustyöntekijöille maksetaan, siis heille jotka tuon sinun ostoksesikin ovat ommelleet?

Kysymys sisältää lähtöoletuksen, että olet yrityisellä sektorilla joko valmistuksen tai myynnin/markkinoinnin parissa työskentelevä perustason tyyppi. Jos olet julkisella sektorilla, kysymys koskee myös sinua koska ei ole perusteltua pitää julkisen palkkatasoa yksityistä korkeammalla. Jos taas olet pomoportaassa, kuvittele että olisit bulkkityöntekijä ja vastaa siltä pohjalta. Tai mieti vaikka että lapsestasi tulee aikanaan suorittavan työn tekijä.

Siis miksi meille suomalaisille pitäisi maksaa halpamaita parempia palkkoja, kun samaan aikaan itse boikotoimme valmistajia, jotka niitä parempia palkkoja työntekijöilleen maksavat?

Vierailija
29/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että eilen aamulla olisit tilannut mekon ja tänään se olisi puolilta päivin tulossa... just joo, taitaa olla vähän värikynää tuossa nyt.

No tässä copy-paste tilauksestani, jonka tein lokakuussa Nextiltä:

Tuesday, October 13, 201510 Arrived at Sort Facility HELSINKI - FINLAND HELSINKI - FINLAND 07:24

1 Piece

9 Departed Facility in LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 04:28

1 Piece

8 Processed at LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 03:41

1 Piece

7 Arrived at Sort Facility LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 02:49

1 Piece

Monday, October 12, 2015  Location Time Piece

6 Departed Facility in EAST MIDLANDS - UK EAST MIDLANDS - UK 23:31

1 Piece

5 Processed at EAST MIDLANDS - UK EAST MIDLANDS - UK 19:32

1 Piece

4 Arrived at Sort Facility EAST MIDLANDS - UK EAST MIDLANDS - UK 17:07

1 Piece

3 Departed Facility in LEEDS - UK LEEDS - UK 15:43

1 Piece

2 Processed at LEEDS - UK LEEDS - UK 15:42

1 Piece

1 Shipment information received LEEDS - UK 10:32

Vierailija
30/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee jo vähän aiheen viereen, mutta kummasti nykyaikuisetkin ovat valmiita kaivamaan koko netin saadakseen mielihalunsa toteutettua. Ei me enää eletä siinä maailmassa, jossa vaihtoehdot olivat anttila ja seppälä. Itse asiassa vähemmän vaivaahan tässä nykyajan sohvashoppailussa on.

Mulla taas ostelu on vähentynyt, koska isosta valikoimasta on vaikeampi päättää. Sitä jää helposti miettimään, että jossain on vielä täydellisempi. Ennen oli kolme tavarataloa ja viimeistään ne kolme kierrettyään piti päättää, karrikoidusti esitettynä.

Vierailija
31/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä haukutaan mekkoa, mutta oman kokemukseni mukaan keski-Euroopasta todellakin VOI saada jopa kestävän ja peruskauniin mekon tuohon hintaan. Ei ne Halosen ym. mekot ole yhtään sen ihmeellisempiä loppujenlopuksi, mitään designia eivät ole satasen hinnallakaan. Suomessa kauppa repii kamalat katteet, siitä ne korkeat hinnat johtuvat- eivät suinkaan laadusta.

t. myyjä

Ps. Todellakin ihan mahdollinen toimitusaika, itse tilaan usein Malesiasta leffoja, ja 1-2 päivää menee että ovat Suomessa. Jos ulkomainen firma tuo ne ovelle, saan ne heti. Jos jäävät postin murheeksi, toimitusaikaan voi lisätä 5-7 päivää.

Vierailija
32/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti täällä haukutaan mekkoa, mutta oman kokemukseni mukaan keski-Euroopasta todellakin VOI saada jopa kestävän ja peruskauniin mekon tuohon hintaan. Ei ne Halosen ym. mekot ole yhtään sen ihmeellisempiä loppujenlopuksi, mitään designia eivät ole satasen hinnallakaan. Suomessa kauppa repii kamalat katteet, siitä ne korkeat hinnat johtuvat- eivät suinkaan laadusta.

t. myyjä

Ps. Todellakin ihan mahdollinen toimitusaika, itse tilaan usein Malesiasta leffoja, ja 1-2 päivää menee että ovat Suomessa. Jos ulkomainen firma tuo ne ovelle, saan ne heti. Jos jäävät postin murheeksi, toimitusaikaan voi lisätä 5-7 päivää.

Taidat olla savolainen. Kyllä voi saada, tai sitten ei.

Kun täällä niin innolla jaetaan kokemuksia vaatteiden nopeasta toimituksesta, niin haluaisiko joku jakaa kokemuksensa palautuksesta ja palautuskuluista. Vai pistetäänkö ne hutiostokset kylmän viileästi nettikirppikselle, kun olivat niin halpojakin.

Vierailija
33/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. myyjä

Taidat olla savolainen. Kyllä voi saada, tai sitten ei.

Kun täällä niin innolla jaetaan kokemuksia vaatteiden nopeasta toimituksesta, niin haluaisiko joku jakaa kokemuksensa palautuksesta ja palautuskuluista. Vai pistetäänkö ne hutiostokset kylmän viileästi nettikirppikselle, kun olivat niin halpojakin.

No kyllä minunkin kokemukseni näistä toimitusajoista on ihan sama kuin muutkin ovat jo kertoneet. Oikeastaan mistä päin maailmaa tahansa tuotteen saa Helsinkiin ovelle tuotuna 1-2 päivässä. Monilla isoilla nettikaupoilla tuotteet myös lähetetään joko tilauspäivänä tai sitä seuraavana päivänä. Suomesta jos tilaa jotain, niin myyjä vaivautuu sen lähettämään usein vasta useamman päivän kuluttua ja sen jälkeen posti hautoo pakettia vielä useita päiviä lisää. Ja välimatkat kuitenkin hyvin vähäpätöisiä verrattuna siihen, että tilaa vaikkapa USA:sta tai Italiasta. Suomessa nyt vain on paskat palvelut ja korkeat hinnat, kun muuhun maailmaan vertaa, ja siitä on kiittäminen sosialismin perinnettä, joka on opettanut ihmiset olemaan passiivisia ja tahdottomia, koska jokainen saa suunnilleen saman verran rahaa joka tapauksessa (ahkerilta verotetaan ylimääräiset pois).

Niissä verkkokaupoissa, joita itse olen eniten käyttänyt (esim. Yoox) on myös täysin ilmainen palautusmahdollisuus ja 2 viikkoa aikaa palauttaa.

Vierailija
34/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mitenkään usko, että joku saa 1-2 päivässä kamat kotiin EU:n ulkopuolelta. Johan tullissakin menee se päivä-pari.

Vai kirjoittelevatko täällä veroja kiertävät suomalaisen sosialismin kasvatit?

Vierailija
35/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai niitä mistään syystä "pidä"tukea. Mutta hintako on ainoa kriteeri mekolle? Satasen mekolla ja kympin mekolla on varmasti vähän laatueroa.

Tilaan paljon kiinasta ja ihan samaa tavaraa saa Suomessakin, mutta tuotteesta riippuen 2-10 kertaiseen hintaan.

Olen kyllä joitain tuotteita nänyt samaan hintaan tai jopa kalliimmallakin valuuttakurssit ja mahdollinen tullimaksu ja joskus pitkä toimitusaika on harmina.

En edes asu Suomessa, joten kotimaisen kaupan tukeminen jää vähiin muutenkin, koska suunnilleen aina kun käyn Suomessa auki on joku ABC tai pikkuSiwa, vaikka ihmisillä olisi kerrankin aikaa käydä ostoksilla.,

Vierailija
36/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai niitä mistään syystä "pidä"tukea. Mutta hintako on ainoa kriteeri mekolle? Satasen mekolla ja kympin mekolla on varmasti vähän laatueroa.

Tilaan paljon kiinasta ja ihan samaa tavaraa saa Suomessakin, mutta tuotteesta riippuen 2-10 kertaiseen hintaan.

Olen kyllä joitain tuotteita nänyt samaan hintaan tai jopa kalliimmallakin valuuttakurssit ja mahdollinen tullimaksu ja joskus pitkä toimitusaika on harmina.

En edes asu Suomessa, joten kotimaisen kaupan tukeminen jää vähiin muutenkin, koska suunnilleen aina kun käyn Suomessa auki on joku ABC tai pikkuSiwa, vaikka ihmisillä olisi kerrankin aikaa käydä ostoksilla.,

Miten palautukset Kiinaan ovat sujuneet, paljonko on mennyt aikaa/postimaksuja, että rahat ovat palautuneet?

Vierailija
37/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pitääkö tukea suomalaista yrittäjää? Lähtökohtaisesti minusta ei pidä, vaan sitä, joka toimii parhaiten. Mutta isolla firmalla, jolla on valtavat pääomasijoitukset takana on varaa tehdä vuosikausia tappiolla nettimyyntiä Suomeen ja kahmia markkinaosuuksia. Pitkän päälle yritys pyrkii saamaan omansa takaisin eli ei se mitään ilmaista hyväntekeväisyyttä ole, että nyt myyvät alihintaan. Tämä kannattaa tiedostaa.

Yleensä ihmiset ei kai ajattele tukevansa kotimaista yrittäjää, vaan kotimaista työtä, sitä että kulutettu varallisuus kiertäisi täällä kotimaassa. Näin ajatellaan tietty osin ihan itsekkäistä syistä. Että kun työllistää Suomessa asuvia, niin ei tarvitse maksaa heidän työttömyyttä, tulee lisää kotimaista ostovoimaa, se pitää talouden kunnossa ja palvelee itseään. Harva kai ajattelee jotain suomalaista vaatealan yrittäjää etsiessään kotimaisia toimijoita. 

Työntekijän oloja jokaisen järkevän ihmisen pitäisi miettiä. Ja sitä, mikä tuotteen todellinen hinta on esim. ympäristön kannalta. 

Vierailija
38/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mitenkään usko, että joku saa 1-2 päivässä kamat kotiin EU:n ulkopuolelta. Johan tullissakin menee se päivä-pari.

Vai kirjoittelevatko täällä veroja kiertävät suomalaisen sosialismin kasvatit?

Jotkut toimittajat tarjoavat nykyään automaattista tullauspalvelua, siis tullimaksut ja muut maksetaan jo siinä yhteydessä kun tuote muutenkin maksetaan ja prosessiin ei mene ylimääräistä aikaa.

Vierailija
39/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoima ja yrityksen pyörittäminen on Suomessa kallista, siitä mekon korkea hinta kotimaisissa kaupoissa. Mitä useampi siirtyy käyttämään ulkomaisia nettikauppoja, sitä enemmän se laskee suomalaisten työllisyyttä.

Suomalaiset ahneet yrittäjät haluaa myös voittoa.

Vierailija
40/86 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten palautukset Kiinaan ovat sujuneet, paljonko on mennyt aikaa/postimaksuja, että rahat ovat palautuneet?

Kertokaa nyt niitä kokemuksia, kun kerran alapeukuttaakin jaksatte.