Minkälainen äiti ei anna lapselleen mitään hyvää kahvipöydästä!
Oli taas eilen kamalaa katsella kun 8-9 kk ikäiseltä tytöltä valu kuola suusta kun muut söi kahvipöydässä ja tää ei saanu suuhunsa mitään!Äite selittää että se syö kohta iltapalaa.Olis ny voinu antaa vaikka vähä kermaa kakun päältä suuhun.
Kommentit (70)
Eihän noin nuori edes tajua niiden olevan herkkuja saati sitten muista myöhemmin ettei ole saanut herkkuja. Eikä sitä paitsi niitä edes tarvitse syöttää lapsille tai edes aikuisillekaan. Mielestäni lasta ei tarvitse opettaa pienestä pitäen sokeririippuvaiseksi. Vanhemapana voi sitten pitää sen yhden karkkipäivän viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja just voisi itse vaan katsella kun muut syö niin tietäisi miltä tuntuu!
Oi saisinko, en minäkään halua niitä kahvipöytäleipomuksia sen kahvin lisäksi.....mutta laitapa hakuun montako mammaa siitä on palstan aikana vetänyt herneen nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta helvetissä sanoin kun oma 9 kk istui sylissä ja laittelin sille välillä kerman tilkan suukkuun.Maistoi myös kääretortun sisustaa.Olen kuitenkin kolmen äiti ja kaikki on saaneet hyvää maistaa jo 3-4 kuukauden iässä..oppineet hienosti istumaan kahvipöydässä ja seurustelemaan.
Että kolesterolit koholle ja diabetes kunniaan jo pienestä pitäen! Niin sitä pitää ap!
Jotain rajaa näihin kommentteihin. Kohtuus kaikessa pätee aika moneen asiaan elämässä....
Vierailija kirjoitti:
No jätättekö te sitten kahvipöydässä kaikki syömättä?
Ihan totta?Menette kylään ja sanotte että vältän kaikkea hyvää?
Varmasti massutatte itse ja lapsi saa katsella vierestä ja niellä tyhjää!
Ihan hirveitä natseja!Mutta valta nousee usein naisille päähän!
No mun mielestä nuo perinteiset kahvipöydän tarjoilut ei yleensä edes ole mitään "hyvää", joten ihan mielelläni juon vaan sen pelkän kahvin. En tiedä onko ikäluokkakysymyskin, mutta nuoremmilla on yleensä tarjolla hedelmiäkin, pähkinöitä tms. niiden iänikuisten kuivakakkujen ja kääretorttujen sijaan.
Sokeripoliisit on kyllä kamalia äitejä. Hävetkää oikeasti.
Hyvää se tekisi monelle äidillekin jättää herkkupöytä väliin.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei saa lapset syödä, niin minkä takia itse pitää?! Hienoa esimerkkiä taas antaa lapsilleen... ymmärrän, jos lapsi ei voi jonkun syyn takia syödä, mutta silloin vanhemman pitää näyttää esimerkkiä! Epäreilua pistää lapsi katsomaan, kun muut herkuttelee, ja lapsi ei edes saa maistaa. Sitäpaitsi onko se niin vakavaa, jos yhtenä iltana iltapala ei maistuisikaan niin hyvin.
Olihan tässä syy... lapsi oli alle vuoden ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö... Eihän noin nuorelle edes saa antaa maitotuotteita. Ei maha kestä.
Kuten sanottu olen meidän tenaville antanut kaikkea pieneen suuhun sopivaa,siis rakenteeltaan,jo 3-4 kk iässä.Aina on maha kestänyt eikä mitään aleergioita.
Kuvitteleeko jotkut mamit että se teelusikan kärjellinen maistuvaa suuhun on joku maailmanloppu?
Todella julmaa!
No syötä ihan rauhassa lapsillesi mitä haluat mutta kummallista että pitää oikein täällä ihmetellä että "millainen äiti ei..." Ei kahvipöydässä ole mitään mitä ilman ei pärjäisi. Itsekin juon usein vain sen pelkän kahvin.
Ja sitten on tietenkin olemassa asioita kuten kohteliaisuus ja käytöstavat. Eri asia on, jos tarjottavista ei mikään sovellu, mutta että jättää periaatteen vuoksi syömättä, niin mun mielestä olet pikkaisen epäkohtelias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta helvetissä sanoin kun oma 9 kk istui sylissä ja laittelin sille välillä kerman tilkan suukkuun.Maistoi myös kääretortun sisustaa.Olen kuitenkin kolmen äiti ja kaikki on saaneet hyvää maistaa jo 3-4 kuukauden iässä..oppineet hienosti istumaan kahvipöydässä ja seurustelemaan.
Että kolesterolit koholle ja diabetes kunniaan jo pienestä pitäen! Niin sitä pitää ap!
Jotain rajaa näihin kommentteihin. Kohtuus kaikessa pätee aika moneen asiaan elämässä....
Pienessä kehossa ne teelusikallisetkin on aika isoja määriä.
Tästä keskustelusta selviää miksi niin moni suomalainen on ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö... Eihän noin nuorelle edes saa antaa maitotuotteita. Ei maha kestä.
Kuten sanottu olen meidän tenaville antanut kaikkea pieneen suuhun sopivaa,siis rakenteeltaan,jo 3-4 kk iässä.Aina on maha kestänyt eikä mitään aleergioita.
Kuvitteleeko jotkut mamit että se teelusikan kärjellinen maistuvaa suuhun on joku maailmanloppu?
Todella julmaa!
No syötä ihan rauhassa lapsillesi mitä haluat mutta kummallista että pitää oikein täällä ihmetellä että "millainen äiti ei..." Ei kahvipöydässä ole mitään mitä ilman ei pärjäisi. Itsekin juon usein vain sen pelkän kahvin.
Ja sitten on tietenkin olemassa asioita kuten kohteliaisuus ja käytöstavat. Eri asia on, jos tarjottavista ei mikään sovellu, mutta että jättää periaatteen vuoksi syömättä, niin mun mielestä olet pikkaisen epäkohtelias
Ahaa... no ei ole onneks mulla tuollaisia tuttuja jotka suuttuis siitä, että en satu tykkäämään kakusta ja tortusta. Kylläpä te keksittekin tekosyitä vetää makeaa ja lihottaa itsenne, ihan kohteliaisuuttanne vaan :D
Mielestäni alle vuoden ikäisen ei tarvi syödä mitään "moskaa" ei karkkeja eikä pullia. Lapsi kyllä tuijottaa herkeämättä mitä vanhemmat tai muut syö. Oli se kasviksia tai pullaa. Ei se ole syy antaa kaikkea mahdollista lapselle. Lapsi ehtii kyllä syödä niitä sitten kun ikää tulee lisää. Kannattaa myös muistaa ettei isot sokerimäärät ole lapsen kehittyville hampaille hyväksi.
Eihän alle yksivuotiaalle edes saa antaa sokeriherkkuja. Minä olen antanut esikoiselle vasta yksivuotiaana ensimmäisen kerran kahvipöydästä herkkuja. Kuopus on nyt 9 kk eikä hän vielä todellakaan ymmärrä, että muut syövät eri ruokaa kuin hän. Vauva saa hedelmäsosetta kun muut syövät kakkua, ja on siihen oikein tyytyväinen. Miksi ihmeessä vauvoille pitäisi antaa herkkuja? Sitten vasta kun lapsi alkaa ymmärtämään, että muut syövät parempaa kuin hän, on lapsellekin annettava samoja herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni alle vuoden ikäisen ei tarvi syödä mitään "moskaa" ei karkkeja eikä pullia. Lapsi kyllä tuijottaa herkeämättä mitä vanhemmat tai muut syö. Oli se kasviksia tai pullaa. Ei se ole syy antaa kaikkea mahdollista lapselle. Lapsi ehtii kyllä syödä niitä sitten kun ikää tulee lisää. Kannattaa myös muistaa ettei isot sokerimäärät ole lapsen kehittyville hampaille hyväksi.
Sama pätee myös äiteihin.
Suurin osa äideistä näyttävät niin pullukalle katukuvassa. Sokeria lapioitu lusikalla..
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta selviää miksi niin moni suomalainen on ylipainoinen.
No, meidän perheestä kukaan ei ainakaan ole ylipainoinen, eikä ole koskaan ollutkaan. Emme ole kieltäytyneet herkuista, vaan olemme opetelleet syömään niitä kohtuudella, samoin opetamme lapsillemme. Ymmärrän, että 9 kk- ikäiselle ei välttämättä tarvitse antaa, mutta jos minun 9 kk- ikäinen lapseni pyytäisi, antaisin hänen maistaa pienen määrän, varsinkin silloin, jos itse söisin myös.
Ihan vaan ohiksena, kun tuntuu, että joidenkin keskustelijoiden mielestä sokeri on yhtä pahasta kuin heroiini
"Suukkuun", "summuun", "massuttaa"... Millainen ihminen käyttää tuollaista oksettavan imelää sölkötystä?
Vierailija kirjoitti:
"Suukkuun", "summuun", "massuttaa"... Millainen ihminen käyttää tuollaista oksettavan imelää sölkötystä?
Kahvipöydän sokeriset hyvät on menny päähän!
Otatko ap summuun mieheltäsi? *paskainen nauru*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai lapsi katsoo kaivaten, mitä ikinä vanhemmat syövätkään. Monet tuonikäiset eivät ole makeita herkkuja ikinä maistaneet, eivät tarkalleen tiedä mikä menee sivusuun. Lapset ehtivät elämänsä aika syömään herkkuja liiankin kanssa. Minusta on aika hienoa, ettei makeanhimon anneta syntyä ihan alusta asti.
Kiva kun joku sekopää puhuu lapsista kuin koirista!Totta helvetissä sille lapsellekin annetaan jotain summuun jos itte massutetaan jotain.
Ei kaiketi pitäisi enää ihmetellä, millä sävyllä ihmiset puhuvat toisilleen internetissä. Ei tulisi mieleenkään kutsua ketään sekopääksi sen takia, että on eri mieltä sopivasta iästä aloittaa sokeriherkuttelu. :D
Mutta itse asiaan. Juu, on hyvä idea antaa jotain suuhun siinä samalla. Mukana on varmasti lapsen omaa ruokaa, kuulostaa ihan hyvältä hetkeltä kaikkien ruokailla.
Vanhemmat tekevät muutenkin jatkuvasti asioita, joita lapsi ei vielä saa tehdä. En näe, miksi sokeriherkut olisivat erilainen asia. Ei vajaa 1-vuotias analysoi, että nyt on ihan normaalia, että isi juo perjantaina oluen & itse sitä ei saa juoda, versus ollaan kahvipöydässä & vanhemmat puputtavat / juovat tälläkin kertaa jotain, mitä ei itse saa. Se, että pidämme jälkimmäistä tilannetta helposti "julmemman" kuuloisena johtuu vain siitä, että tiedämme lapsen todennäköisesti pitävän makeasta. Lapsen näkökulmasta tilanteet ovat kuitenkin aivan yhtäläiset. Ja ottamalla mukaan jotain lapsen ruokavalioon kuuluvaa, josta lapsi (myös) tykkää, voi koittaa välttää enintä mielipahaa kahvipöydässä.
Kiva kun joku sekopää puhuu lapsista kuin koirista!Totta helvetissä sille lapsellekin annetaan jotain summuun jos itte massutetaan jotain.