Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin tehdä sukututkimuksen.. Mistä aloittaa? Jos joku tehnyt niin ottaisin kaikki vinkit vastaan :)

Vierailija

Mua kiinnostais kauheasti suvun historia ja kukaan ei ole tainnut meidän suvusta sellaista tehdä. Mistä siis lähdetään liikkeelle? Oletteko pystyneet itse kuinka pitkälle selvittämään? Mistä tietoja kannattaa alkaa kaivella? Nyt olisi hyvä tehdä kun vaari vielä elää.
Tää on kiinnostanut mua jo kauan ja joskus 12v teinkin sukupuut paperille isän ja äidin suvuista niin pitkälle kun sukulaisilta kyselemällä pystyin. En kyllä päässyt kovin pitkälle. Molemmista suvuista taisin päästä isovanhempieni isovanhempiin, mutta esim heidän sisarustensa nimiä ei kukaan muistanut.
Äidin isä ja isän äiti ovat kuolleet ja heidän taustoistaan hyvin vähän tietoa. Äidin isästä en tiedä kuin hänen vanhemmat. Isän äidin vanhemmista ja isovanhemmista sain vähän jotain tietoja vaariltani (vain nimet ja ammatit).
Miten tästä lähtisin nyt siis etenemään? Olen vähän koittanut kysellä kiinnostaisiko ketään ryhtyä tekemään tätä mun kanssa mutta ei ole kiinnostuneita ilmaantunut.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Etsi ensin sopiva sovellus. Legacy tai Sukujutut. Sitten tee tutkimussuunnitelma. Arkistolaitoksella on paljon mikrofilmejä verkossa. Tässä ohjeita. Kierrä sukulaisissa, kerää tarinoita ja skannaa vanhoja valokuvia tarinoineen. Mikäli tulee pullonkaula, teetä dna-testaus vaikkapa FamilyTreeDNA:lla. Onnea ja menestystä!

Hurahtanut

Aloitat juttelemalla kaikkien vanhojen sukulaisten kanssa, ja keräät mahdollisimman paljon ja tarkasti tietoja. Sitten kun olet saanut kaiken kasaan, voit alkaa tutkiskella itse eteenpäin. Suosittelen lämpimästi menemään sukututkimuskurssille. Jos kerrot missä päin vaikutat, voin yrittää suositella sinulle jotain :) 

Suomalaisia kirkonkirjoja löytyy netistä melko hyvin ilmaiseksi noin vuoteen 1865-1870 saakka, ja sitä uudempia, mutta sata vuotta vanhempia (eli vuoteen 1914 saakka) vaihelevasti ja pientä maksua vastaan. 

Aloittelijalle helpoin käyttää voi olla Hiski, joka on tietokanta jonne on kirjoitettu auki ns. historiakirjoja, eli lähennä syntyneitä, vihittyjä ja kuoleitta, joskus myös muuttaneita: http://hiski.genealogia.fi/historia/
HUOM! Hiski ei ole alkuperäislähde, joten kaikki tiedot pitää tarkistaa kirkonkirjoista, muuten saattaa tulla pahojakin virheitä, mutta se on hyvä työkalu, koska sitä on nopeampi selata kun vaikka etsii jotain tiettyä perhettä eri seurakunnista.

Suomen sukuhistoriallinen yhdistys on skannannut paljon kirkonkirjoja, hieman vaihtelevalla laadulla. Noin 125 vuotta vanhemmat ovat avoinna kaikille, ja noin 100-124 vuotta vanhat jäsenille. Jäsenmaksu on muistaakseni vähän alle 20 euroa vuodessa. http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm

Arkistolaitos on myös skannannut 125 vuotta vanhempia kirjoja. Plussana laatu, joka on usein parempi kuin tuolla toisella sivustolla, miinusta taas siitä että melkein aina sisällysluettelot puuttuvat, ja siksi kirjoja on vaikeampi selata. http://digi.narc.fi/digi/

Arkistolaitoksen kirkonkirja-arkistoihin on tehty luetteloita tänne: http://digihakemisto.appspot.com/  Sinne voi jokainen käyttäjä kantaa kortensa kekoon.

Hyvä foorumi avun pyytämiseen, vaatii rekisteröinnin oikealla nimellä: http://suku.genealogia.fi/

SSHY:n Facebook-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/sukuhistoria/

Löytyy myös monia paikallisia Facebook-ryhmiä, esim.
Uusimaa: https://www.facebook.com/groups/uudenmaansuvut/
Savo: https://www.facebook.com/groups/savolaiset.suvut/
Varsinais-Suomi: https://www.facebook.com/groups/364183453712713/

Kun lähdet tutkimaan, niin on todella tärkeää kirjata ylös MISTÄ löysit tiedon. Sitä ei kuitenkaan muista myöhemmin, ja on kamala työ alkaa selvitellä asiaa myöhemmin, jos löytää jonkun mahdollisen virheen.

Mitään erillistä sukututkimusohjelmaa en näin alkuvaiheessa lähtisi ostamaan, vaan aluksi riittää ihan vaikka Word-tiedosto tai ruutuvihko. Sitten kun se alkaa tuntua liian sekavalta, suosittelen suomalaista SukuJutut-ohjelmaa, joka on melko karun näköinen, mutta toimii hyvin suomalaisissa oloissa. Ulkomaisissa ohjelmissa ei aina esim. ole paikkaa patronyymille (Juhontytär, Juhonpoika, ei merkitä sukunimikenttään, koska ei ole sukunimi!). 

Ai niin, kun on olemassa näitä erilaisia netissä toimivia sukupuupalveluja - niiden kohdalla on tärkeää muistaa, että elävien henkilöiden tietoja niihin ei saa viedä ilman erillistä lupaa näiltä henkilöiltä! 

Kysy ihmeessä, jos jäi vielä kysyttävää :)

Vierailija

Kiitos tosi paljon! Enköhän näillä eväillä pääse eteenpäin :) Pitää katsella noita kursseja. Asun Kotkassa, tiedätkö onko täälläpäin mitään hyviä? Nyt mun pitää lähteä tästä kotosalta mutta palailen illalla lueskelemaan noita linkkejä :)

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taivas, sukuselvitys, en saa mieleeni mitään tylsempää, anteeks vaan!

Noin minäkin ajattelin, mutta sitten täytin 40 ...

Vierailija

Alat tankkaamaan äidiltäsi, että onko ihan varma, että isäsi on oikea isäsi ja siitä sitten tutkimaan eteenpäin. Monilla ei nimittäin ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Alat tankkaamaan äidiltäsi, että onko ihan varma, että isäsi on oikea isäsi ja siitä sitten tutkimaan eteenpäin. Monilla ei nimittäin ole.

No ei kokemuksesta haittaakaan ole ;)

Vierailija

Alota siitä että haastattelet vanhemmat elossa olevat sukulaiset, se tietoläide ei ole olemassa ikuisesti. Itseä harmitti, että en entinyt haastatella isovanhempiani. Itse tein muutama vuosi sukututkimuksen ja tein sen pääsääntöisesti kirkonkirjoista. Hain myös lähtötietoja muista sukututkimuksista ja hautakivistä.

Muiden tekemiin sukututkimuksiin kannattaa suhtautua varauksella, itse löysin niistä paljon virheitä, jopa kokonaiset sukuhaarat meni väärin virheellisten tulkintojen vuoksi, joskus virheet voivat olla jopa tahallisia. Myös kirkonkirjoissa huomasin virheitä, lapsi oli voinut syntyä melkein kaksi vuotta isänsä kuoleman jälkeen yms.

Netistä löytyy ohjeita, joilla pääsee alkuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taivas, sukuselvitys, en saa mieleeni mitään tylsempää, anteeks vaan!

Sukuselvityksessä voi selvitä yllättäviä asioita. Itsekkin huomasin että erään sukuhaaran taustoista oli ilmeisesti levitetty ihan tietoisesti potaskaa, sillä esisä ei suinkaan ollut mikään rikas kauppias kaukomailta, kuten oli tarinoitu, vaan lähisukulainen naapuripitäjästä. Sukurutsaa oli ilmeisesti peitelty keksityllä tarinalla.

Vierailija

sen kun googletat viimeisimmän tietämäsi isoanhemman nimen, syntymäaikoineen ja paikkoineen. Voi löytä joistain jo valmiiksi tehdyistä sukututkimuksista, jos on tuuria.

Sit soitat synnyipaikkakunnan kirkkoherranvirstoon että onko heillä tietoa hänen syntymätiedoista, ketkä oli vanhemmat, jne. Sitten hänen vanhempien syntymäajat, paikat, vanhemmat kyseisitä kirkkoherranvirastoista, jne.

Oma sukuselvitys on täysin JUMISSA yhden seurakunnan kirkkoherranviraston laiskuuteen! Nyt jo 4. viikko kun odotan heidän saavan aikaiseksi tiiedon minne isoisoäiti muutti sieltä, koska hänen jäljet pääty sinne, yritän saada tiedon hänen kuolemastaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais kauheasti suvun historia ja kukaan ei ole tainnut meidän suvusta sellaista tehdä. Mistä siis lähdetään liikkeelle? Oletteko pystyneet itse kuinka pitkälle selvittämään? Mistä tietoja kannattaa alkaa kaivella? Nyt olisi hyvä tehdä kun vaari vielä elää.
Tää on kiinnostanut mua jo kauan ja joskus 12v teinkin sukupuut paperille isän ja äidin suvuista niin pitkälle kun sukulaisilta kyselemällä pystyin. En kyllä päässyt kovin pitkälle. Molemmista suvuista taisin päästä isovanhempieni isovanhempiin, mutta esim heidän sisarustensa nimiä ei kukaan muistanut.
Äidin isä ja isän äiti ovat kuolleet ja heidän taustoistaan hyvin vähän tietoa. Äidin isästä en tiedä kuin hänen vanhemmat. Isän äidin vanhemmista ja isovanhemmista sain vähän jotain tietoja vaariltani (vain nimet ja ammatit).
Miten tästä lähtisin nyt siis etenemään? Olen vähän koittanut kysellä kiinnostaisiko ketään ryhtyä tekemään tätä mun kanssa mutta ei ole kiinnostuneita ilmaantunut.

maistraatit ja kirkonkirjat auttaa. sieltä löytyy haluamasi tiedot, mutta muistakseni maksua vastaan. 

Vierailija

Kiitoksia kovasti kaikille vastanneille! :) Ehkä tää nyt tästä lähtis etenemään. Miten te muuten olette dokumentoinneet nää jutut? Onko kaikki tehny kirjamallisen vai onko muita vaihtoehtoja? Ja miten olette koonneet sen, jos olette tehneet kirjan, eli missä järjestyksessä?

-ap

Vierailija

Ja hei vielä yksi kysymys! Miten pitkälle sivuhaaroja olette tutkineet? Oletteko tehneet mieslähtöisesti eli jättäneet aina äidinpuolen tutkimatta ja kulkeneet vain sitä omaa sukunimeä kantavia henkilöitä pitkin vai miten? Entä miten pitkälle olette sitten taas takaisin nykyisyyteen päin tultaessa etsinyt tietoja esim isoisoisoisoisänne sisarusten lapsista, lapsenlapsista ja heidänlapsistaan.....? Miten siis olette rajanneet tutkimuksen?

-ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat