Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin tehdä sukututkimuksen.. Mistä aloittaa? Jos joku tehnyt niin ottaisin kaikki vinkit vastaan :)

Vierailija
09.11.2015 |

Mua kiinnostais kauheasti suvun historia ja kukaan ei ole tainnut meidän suvusta sellaista tehdä. Mistä siis lähdetään liikkeelle? Oletteko pystyneet itse kuinka pitkälle selvittämään? Mistä tietoja kannattaa alkaa kaivella? Nyt olisi hyvä tehdä kun vaari vielä elää.
Tää on kiinnostanut mua jo kauan ja joskus 12v teinkin sukupuut paperille isän ja äidin suvuista niin pitkälle kun sukulaisilta kyselemällä pystyin. En kyllä päässyt kovin pitkälle. Molemmista suvuista taisin päästä isovanhempieni isovanhempiin, mutta esim heidän sisarustensa nimiä ei kukaan muistanut.
Äidin isä ja isän äiti ovat kuolleet ja heidän taustoistaan hyvin vähän tietoa. Äidin isästä en tiedä kuin hänen vanhemmat. Isän äidin vanhemmista ja isovanhemmista sain vähän jotain tietoja vaariltani (vain nimet ja ammatit).
Miten tästä lähtisin nyt siis etenemään? Olen vähän koittanut kysellä kiinnostaisiko ketään ryhtyä tekemään tätä mun kanssa mutta ei ole kiinnostuneita ilmaantunut.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pääasiallista tapaanrajata:

1. Tutkit omia esivanhempiasi ajassa taaksepäin, ja otat tietenkin muistiin myös sisarukset ja halutessasi muitakin.

2. Valitset jonkun esi-isän ja alat tutkia hänestä eteenpäin, kohti nykyaikaa, ottaen mukaan kaikki hänen jälkeläisensä puolisoineen.

Mene nyt vaan sille kurssille.

Vierailija
22/25 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukututkimus vie mennessään, kun sen aloittaa. Mielenkiintoista ja samalla haastavaa. Aloitin isovanhempani vanhemman hautakiven tiedoista ja siitä ketju lähti liikkeelle, pääsin 1700 - luvun alkupuolella syntyneisiin asti. En käynyt mitään kursseja. Kirjastosta lainasin sukututkimuskirjoja ja niistä löytyi apua kirkonkirjojen merkintöjen tulkitsemiseen. Hiskin ja Sshy:n sivuilta löytyvien kirkonkirjojen avulla etenin.

Kokosin kaiken Excelille, en kokenut Myheritage tai muutakaan maksullista palvelua tarpeelliseksi.

Tuntuu mahdottoman hyvälle tuntea omia juuriaan.

Sukupuu kävisi vaikka joululahjaksi läheisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hei vielä yksi kysymys! Miten pitkälle sivuhaaroja olette tutkineet? Oletteko tehneet mieslähtöisesti eli jättäneet aina äidinpuolen tutkimatta ja kulkeneet vain sitä omaa sukunimeä kantavia henkilöitä pitkin vai miten? Entä miten pitkälle olette sitten taas takaisin nykyisyyteen päin tultaessa etsinyt tietoja esim isoisoisoisoisänne sisarusten lapsista, lapsenlapsista ja heidänlapsistaan.....? Miten siis olette rajanneet tutkimuksen?

-ap

ai että aattelit ett tehään vaan puolet sukututkimuksesta, jättäen naiset huomioimatta? HAHAHHHHHAH HAHAHHHA HHHAHHH!!!!!

Vierailija
24/25 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hei vielä yksi kysymys! Miten pitkälle sivuhaaroja olette tutkineet? Oletteko tehneet mieslähtöisesti eli jättäneet aina äidinpuolen tutkimatta ja kulkeneet vain sitä omaa sukunimeä kantavia henkilöitä pitkin vai miten? Entä miten pitkälle olette sitten taas takaisin nykyisyyteen päin tultaessa etsinyt tietoja esim isoisoisoisoisänne sisarusten lapsista, lapsenlapsista ja heidänlapsistaan.....? Miten siis olette rajanneet tutkimuksen?

-ap

ai että aattelit ett tehään vaan puolet sukututkimuksesta, jättäen naiset huomioimatta? HAHAHHHHHAH HAHAHHHA HHHAHHH!!!!!

Ei naisista tuossa muuta haitta ole, mutta teettävät turhaa työtä, mokomatkin papattajat!

Vierailija
25/25 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lähteä sekä patriarkaalisesti että matriarkaalisesti saman tien. Opettele ensin käyttämään sukututkimusohjelmistoa jotta osaat laittaa lähdeviitteet yms asiat oikein heti alusta.

Ai siis että samaan tutkimukseen kaikki puolisoineen.... Siitähän tulee ihan hirvittävän laaja. Mun isälläni esim on jo 7 sisarusta. Jos laitan heidän kaikkien puolisot ja alan selvittää näiden puolisoidenkin vanhempia ja isovanhempia niin eihän siinä ole mitään järkeä. Ja kun eihän mun sedän vaimon vanhemmat edes ole mulle mitään sukua.. Olisikohan se ehkä järkevintä tehdä patriarkaalisesti niin että merkkaa tietysti tyttölapset myös ja vaikka heidän puolisonsa mutta ei niistä puolisoista jatka sen enempää. Eli äidistä mainitaan vain hän, ei hänen omaa sukuaan.

-ap

Joudut tekemään ne kuitenkin. Ihmisiä tulee helposti n. 2000 per vuosi tietokantaasi.

no et sinä tietenkään tarvitse mihinkään tietää sulle täysin ei-verisukua olevin ihmiseten isovanhempia. Mitä kukaan noilla tiedoilla tekisi? Tutkit vain ja ainoastaan OMAT iso, esi vanhempasi. ja ehkä heidän lasten nimet luettelet jos viitit. Siinäkin on jo työtä tarpeeksi. Ei kai kukaan noita setien vaimojen vanhempia ala tutkimaan. Eihän ne ole sun sukua.