Mikä syöjä on sellainen, joka ei syö punaista lihaa?

Vierailija

Syö siis kanaa, kalaa, munia, maitoa jne., muttei syö nisäkkäitä (eikö se ole punaisen lihan määritys?)?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Ite en syö yhtään punaista lihaa, yök! Enkä kanaa. Syön kyllä kalaa ja joskus munia sekä maitoa. Kasvisruoka on kuitenkin se mun pääasiallinen ruoka.

Vierailija

Ei tuolle ole käsittääkseni mitään omaa nimitystä, ellei halua käyttää jotain älytöntä ja harvalle aukeavaa lakto-ovo-pesco-jatähänkanalatinaksi-vegetaristia. Joskus nämä kyllä kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, mikä on minusta aika harhaanjohtavaa. Kutsuisi itseään vaikka kasvispainotteista sekaravintoa suosivaksi. Muuten minulle on se ja sama, miten joku itseään kutsuu, mutta se ärsyttää, jos joku ilmoittaa olevansa kasvissyöjä vastatessaan kutsuun ja huomioin ruokavalion tarjoiluissa, ja sitten juhlissa käykin ilmi, että vieras syö broileripiirakkaa myöten kaikkea. Olisi vain sanonut, ettei syö punaista lihaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut mitään lyhyttä määritelmää tuollaiselle dieetille. Tarvitaanko sellaista oikeasti?

Kuulemma sille on joku oma nimi, mutta ei nyt vain tule mieleen.

Pitäisi pikkujouluja varten kerätä erikoisruokavalioita työporukalta. Ja niitä kuulkaas piisaa!! En todellakaan tule löytämään ensimmäistäkään ravintolaa koko Helsingistä, josta tämä kahdenkymmenen hengen porukka saisi syötyä samaan aikaan.

Jos en muuta keksi, niin yksi on sitten 'ei punaista lihaa' -tyyppi.

ap

Vierailija

Sekasyöjä.

Tarviiko noita hirveästi nykyään määritellä? Mikä syöjä minä olen, joka syön kyllä kaikenlaista, mutten katkarapuja, simpukoita enkä muitakaan nilviäisiä? Mä en vaan syö niitä.

Vierailija

Minä olen VB6-dieetillä. Eli Vegan Before 6. Eli syön vegaanisesti kello kuuteen asti illalla. 

No ei, vitsi vitsi. Mutta olin työmatkalla New Yorkissa ja huhheijaa niitä erikoisruokavalioita! Siellä törmäsinkin tällaiseen VB6-dieettiin. Oli raukka rouva ihan tosissaan.

Tsemppiä sulle ravintolan löytämiseen. Minä olen laktoosi-intolerantikko, enkä syö punaista lihaa, mutta koska kummastakaan ei tule mitään muuta vaivaa kuin maha kipeäksi, voin firman pikkujouluissa syödä vaikka possua kermavaahdossa. Aivan sama. Minä en ala hankalaksi.

Vierailija

Ap, on tuolle oma nimi: semivegetaarinen ruokavalio. Semivegetaarisessa ruokavaliossa käytetään kaikkia muita eläinperäisiä tuotteita, paitsi punaista lihaa. 

Tässä yleisimmät kasvisruokavaliot:

LAKTOVEGETAARINEN RUOKAVALIO

Laktovegetaarinen ruokavalio on tavallisin kasvisruokavalio. Laktovegetaarisessa ruokavaliossa käytetään kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotuotteita. Maitotuotteiden laatuun on syytä kiinnittää hieman huomiota. Jos ruokavalio sisältää paljon rasvaisia maitotuotteita, myös tyydyttyneitä rasvahappoja saadaan paljon. Laktovegetaarisen ruokavalion kokoaminen monipuoliseksi ja ravitsemuksellisesti täysipainoiseksi on helppoa.

LAKTO-OVOVEGETAARINEN RUOKAVALIO

Lakto-ovovegetaarinen ruokavaliossa käytetään kasvisten ja maitovalmisteiden lisäksi kananmunaa. Näin ollen lakto-ovovegetaarisessa ruokavaliossa ravinnonsaanti on hyvin samantapainen kuin laktovegetaarisessa kasvisruokavaliossa.

PESCOVEGETAARINEN RUOKAVALIO

Eläinkunnan tuotteista syödään kalaa, kananmunia ja maitovalmisteita. Tämän kasvisruokavalion noudattaminen on helppoa. Ravitsemuksellinen laatu on hyvä. Sisältää runsaasti tyydyttymättömiä rasvahappoja, jos kalaa syödään säännöllisesti.
Proteiinien saanti on riittävää. Raudasta voi tulla puutetta, koska lihan välttämisen vuoksi ruokavalio ei sisällä hyvin imeytyvää hemirautaa.

SEMIVEGETAARINEN RUOKAVALIO

Semivegetaarisessa ruokavaliossa käytetään kaikkia muita eläinperäisiä tuotteita, paitsi punaista lihaa. Ruokavalion kokoaminen on helppoa.

VEGAANIRUOKAVALIO

Vegaaniruokavalio on hyvin suunniteltuna terveellinen, mutta B12-vitamiinin, D-vitamiinin ja kivennäis- ja hivenaineiden  riittävään saantiin tulee kiinnittää huomiota. Esimerkiksi B12-vitamiinia on vain eläinkunnan tuotteissa, minkä vuoksi B12-vitamiinilla täydennettyjen elintarvikkeiden tai lisäravinteiden käyttö voi olla tarpeen.

Vegaaniruokavaliota noudattavan proteiininsaanti on yleensä riittävää, kunhan viljatuotteita, palkokasveja ja kasviksia syödään riittävästi ja monipuolisesti. Kasviproteiini imeytyy hieman huonommin kuin eläinproteiini mutta vegaaninen ruokavalio on mahdollista koostaa täyttämään välttämättömien aminohappojen tarpeen. Palkokasvien ja viljatuotteiden nauttiminen samanaikaisesti on suositeltavaa, koska tällöin proteiini imeytyy paremmin ja tuotteissa olevien aminohappojen koostumus on tällöin myös parempi.

Ruokavaliossa, jossa käytetään runsaasti kokojyväviljaa ja C-vitamiinipitoisia hedelmiä ja kasviksia, kasviperäinen rauta imeytyy hyvin. Muita hyviä raudan lähteitä ovat mm. pavut, pähkinät ja siemenet sekä pinaatti. Kahvin ja teen sisältämä tanniini voi haitata raudan imeytymistä.

Vegaaniruokavalio sisältää runsaasti hyviä antioksidantteja, eikä lainkaan haitallista kolesterolia. Kasvikset sisältävät kuituja, jotka vaikuttavat myönteisesti veren sokeripitoisuuteen ja suolen toimintaan. Hyvin suunnitellusta ruokavaliosta on mahdollista saada kaikkia ravintoaineita riittävästi.

FENNOVEGAANINEN RUOKAVALIO

Fennovegaaninen ruokavalio kootaan vain kotimaisista ja mieluiten oman asuinpaikan lähellä kasvaneista ja tuotetuista kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Ruuan luonnonmukaisuuteen kiinnitetään huomiota ja ruoka pyritään nauttimaan mahdollisimman tuoreena ja käsittelemättömänä.

ELÄVÄ RAVINTO

Elävän ravinnon ruokavaliossa nautitaan vain kuumentamattomia kasvisruokia. Ruuanvalmistusmenetelminä käytetään idättämistä, maitohappokäymistä, hienontamista, liottamista ja mehustamista. Ruokavaliossa vältetään kaikkia eläinkunnan tuotteita.

Kyseessä on usein kokonaisvaltainen elämäntapa, johon kuuluvat oleellisena osana mm. liikunta, rentoutus, elimistön puhdistautuminen ja myönteinen elämäntapa.

Energian saanti voi olla riittämätöntä etenkin lasten, nuorten, urheilijoiden ja raskasta työtä tekevien keskuudessa. D-vitamiinilisän ja B12-vitamiinivalmisteen käyttöä on syytä harkita. Puutteellisen kalsiumin saannin johdosta ruokavaliota ei suositella lapsille, kasvuiässä oleville nuorille eikä raskaana oleville tai imettäville naisille.

FRUITARISMI

Fruitarismi eli hedelmien syönti tarkoittaa ruokavalion kokoamista pelkästään hedelmistä, marjoista, pähkinöistä ja palkokasveista. Syötäväksi kelpaavat vain kasvien uudistuvat osat. Tämän ruokavalion noudattaminen on mahdollista lähinnä vain lämpimän vyöhykkeen maissa.

MAKROBIOTIIKKA

Makrobiotiikka on elämänfilosofia, joka perustuu kiinalaiseen jin ja jang -oppiin. Makrobiotiikan mukaan elämän tasapaino saavutetaan pääasiassa ravinnon avulla.

Makrobiotiikka ei kiellä lihan syömistä, mutta useimmat makrobiootikot ovat kasvissyöjiä.

Vierailija

Sanot sitten vaan, että täällä on yksi, joka ei syö punaista lihaa.

En mä tiedä tuolle muuta. Jos kerran ei sekään rajaa, ettei syö mitään millä on silmät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tuolle ole käsittääkseni mitään omaa nimitystä, ellei halua käyttää jotain älytöntä ja harvalle aukeavaa lakto-ovo-pesco-jatähänkanalatinaksi-vegetaristia. Joskus nämä kyllä kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, mikä on minusta aika harhaanjohtavaa. Kutsuisi itseään vaikka kasvispainotteista sekaravintoa suosivaksi. Muuten minulle on se ja sama, miten joku itseään kutsuu, mutta se ärsyttää, jos joku ilmoittaa olevansa kasvissyöjä vastatessaan kutsuun ja huomioin ruokavalion tarjoiluissa, ja sitten juhlissa käykin ilmi, että vieras syö broileripiirakkaa myöten kaikkea. Olisi vain sanonut, ettei syö punaista lihaa.

Minä olen nähnyt parhaaksi ilmoittaa (esim. työpaikan tilaisuuksissa) olevani kasvissyöjä.

Jos sanoo että en syö punaista lihaa, niin eiköhän sitä saa jonkun naudanpihvin eteensä. Ja sitten jos pyytää annoksen ilman sitä pihviä niin saa pelkästään lisäkesalaatin ja perunoita.

Silloin saa yleensä ihan asiallisen ruoan jos ilmoittaa olevansa kasvissyöjä.

Vierailija

Tietävätkö kaikki, mitä on "punainen liha"? Luuleeko joku, että se on raakaa tai puoliraakaa lihaa, sillä kypsä pihvihän ei ole enää punainen? Vai onko se samanlainen käsite kuin punainen maito, punainen lenkki ja punainen Marlboro?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietävätkö kaikki, mitä on "punainen liha"? Luuleeko joku, että se on raakaa tai puoliraakaa lihaa, sillä kypsä pihvihän ei ole enää punainen? Vai onko se samanlainen käsite kuin punainen maito, punainen lenkki ja punainen Marlboro?

Tämä se hankaluus onkin. Minä en syö punaista lihaa, eli mitään naudan-, sian-, lampaan- tai muun sellaisen lihaa. En riistaakaan, vaikka sitä jotkut ei-punaista lihaa syövät syövätkin. Siis ne, jotka eivät syö punaista lihaa eettisistä tai ympäristösyistä. Syön kalaa, kanaa ja äyriäisiä. Saan tavallisesta punaisesta lihasta mahan kipeäksi. En ole allerginen, enkä välttele punaista lihaa mistään muusta kuin oman mahani takia.

Harvapa tietää, mitä se punainen liha oikeasti tarkoittaa. Kun sanon, etten syö punaista lihaa, aika (ihmeellisen) moni on luullut, että kypsä liha käy. Tai että punainen liha on sama kuin nauta, mutta muut käyvät. Jostain syystä esim. kinkkupizzan kinkkua ei mielletä punaiseksi lihaksi, vaan sellaiset veriset, isot pihvit vain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa täysjärkisistä ihmisistä tiedä mitä tarkoittaa punainen liha.

Vierailija

Voit kertoa ravintolalle pyynnön kahdenlaisesta ruuasta ja niiden syöjämäärät:

- liharuoka lihansyöjille

- gluteeniton vegaaniruoka niille, jotka ovat joko laktoosi-intolerantteja, maitoallergisia, kananmuna-allergisia, eivät syö punaista lihaa, linnunlihaa, meressä kasvavien eläinten lihaa, lehmän- tai muunkaan maitoa tai eivät syö mitään muutakaan eläinperäistä.

Kas siinä kaksi ateriaa, jotka ravintola pystyy hyvin vähällä vaivalla tekemään.

Terv. vegaani

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä se hankaluus onkin. Minä en syö punaista lihaa, eli mitään naudan-, sian-, lampaan- tai muun sellaisen lihaa. En riistaakaan, vaikka sitä jotkut ei-punaista lihaa syövät syövätkin. Siis ne, jotka eivät syö punaista lihaa eettisistä tai ympäristösyistä. Syön kalaa, kanaa ja äyriäisiä. Saan tavallisesta punaisesta lihasta mahan kipeäksi. En ole allerginen, enkä välttele punaista lihaa mistään muusta kuin oman mahani takia.

Harvapa tietää, mitä se punainen liha oikeasti tarkoittaa. Kun sanon, etten syö punaista lihaa, aika (ihmeellisen) moni on luullut, että kypsä liha käy. Tai että punainen liha on sama kuin nauta, mutta muut käyvät. Jostain syystä esim. kinkkupizzan kinkkua ei mielletä punaiseksi lihaksi, vaan sellaiset veriset, isot pihvit vain.

Olet siis kala-kasvissyöjä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat