Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HITTO! Opettakaa lapsianne olemaan kylässä.

Vierailija
06.11.2015 |

Meillä on kaksi pientä, päiväuni-ikäistä lasta. He eivät ole kovin herkkäunisia, mutta toki heräävät, jos kovasti metelöidään.

Poika toi uuden kaverin kotiin. Tervehdin ovella ja sanoin, että meillä ollaan päiväuniaikaan vähän hiljempaa. Pojan huoneessa voi olla, mutta muuten ollaan rauhallisesti.

Uusi poika oli 2 minuuttia hiljaa. Sen jälkeen alkoi kamala kohkaaminen. Ensin eteisessä, kun heitti pyöräilykypäränsä kivilattialle. Heitti reppunsa portaisiin. Takin jätti lattialle ja heitti pipot ja hanskat siihen päälle. Huusi edellä menneelle pojalleni 'SYÖDÄÄNKÖ VÄLIPALAA'. Tähän heräsi toinen lapsista, joka nukkui oven takana, jonka toisella puolella tuo poika huusi. Ei pyytänyt anteeksi.

Sanoin uudestaan, että pitää olla hiljaa, toinen vielä nukkuu.

Alkoivat syödä välipalaa, tekivät leipiä itse. Kaveri heitti veitsen tiskialtaaseen ja paiskasi kaapinoven kiinni, kun oli ottanut sieltä mukin. Menin keittiöön ja sanoin kolmannen kerran, että nyt joko hiljaa tai menette takaisin ulos. Kaveri katsoi minua, muljautti silmiään ja sanoi 'no joojoo'. Oma poika oli selvästi hämillään kaverin käytöksestä.

Lähtivät yläkertaan pojan huoneeseen. Matkalla kaveri tökkäsi yhtä taulua, joka putosi portaisiin. Sanoi 'oho' ja jatkoi matkaa yläkertaan.

Minä yritän tehdä töitä kotona päiväuniakaan. Lapset tietävät, että päiväuniaika ollaan hiljaa pienten sisarusten takia ja minun työntekoni takia. Nyt kummastakaan ei tullut mitään ja 3v on tuntia liian aikaisin hereillä.

Oli viimeinen kerta, kun tuo poika tulee tähän taloon. Kävin kysymässä pojalta kahden kesken, miksi se ylipäätään tuli meille ja kuka se on, ei ole lapsen kaveri tietääkseni. Tulivat tekemään jotain ryhmätyötä, joka olisi tänään pitänyt palauttaa kouluun, mutta tuo kaveri ei ollut tehnyt osuuttaan. Opettaja oli antanut armonaikaa, jos saavat tämän päivän aikana tekstit Fronteriin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, aika huonosti käyttäytyvä 11-vuotias. Mutta...mulla on yksi iso (7v) ja yksi pieni (1.5v) lapsi ja mä en vaan ottaisi isomman kavereita meille päiväuniaikaan, varsinkaan jos mun on tarkoitus työskennellä. Kyllä ne voi sen tunnin olla ulkona tai sitten tulevat meille tunnin päästä. Mä oon huomannut näin vanhemmiten että ei kannata joustaa sellaisissa asioissa, joissa joustaminen tuottaa ahdistusta. Eikä ole mitenkään kohtuutonta, että vieraita ei saa aina tulla milloin tahansa.

Vierailija
42/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha. Perjantai. Kaikki on huonolla tuulella. Olin siis väärässä, tuo kaverihan käyttäytyi aivan normaalisti.

On aivan normaalia käytöstä kylässä heittää takit, pipo ja hanskat LATTIALLE ja olettaa, että joku ne siitä korjaa pois. On aivan normaalia heittää reppu mihin tahansa paikassa, jossa on ensimmäistä kertaa ikinä kylässä. On aivan normaalia paiskoa ovia ja heitellä aterimia kylässä. On aivan normaalia olla olematta pahoillaan, jos hajottaa jotain. On aivan normaalia muljautella silmiään tuntemattomalle aikuiselle - vaikka se olisikin luokkakaverin äiti!

Ja kyllä, oletan, että normaali 11-12v lapsi osaa ihan itse tehdä itselleen välipalaleivän. En yleensä voitele vieraidenkaan lasten leipiä valmiiksi. Olisivatko nälässä, jos en olisi ollut kotona?

Aivan sama. Unohdin, että kirjoitin tänne wt-palstalle, jossa millään ei ole mitään väliä.

ap

Silmien muljauttelusta en kommentoi, mutta tuosta että tavarat ja vaatteet lentää mihin sattuu on pakko kommentoida. Minut on kasvatettu kodissa jossa oli vähän jotenkuten siistiä koko ajan, yleensä pieni perussotkuisuus päällä. Molemmat vanhemmat olivat rakastavia ja huolehtivia mutta kylläkin kiireisiä eikä heistä kummallakaan ollut erityisempää kotoiluviettiä. Siispä meillä saattoi olla eteisessä todella hujan hajan tavaroita ja muissakin huoneissa vähän ylimääräistä rompetta siellä täällä. Olen varmastikin ollut lapsena se kyläilevä kaveri joka on jättänyt ihan huolimattomasti kengät keskelle eteistä ja repun johonkin kulkuväylälle kanssa. En ole tehnyt sitä missään nimessä ilkeyttäni tai välttämättä mielestäni edes epäkohteliaisuudesta. Toisaalta minut kasvatettiin keskustelemaan kaikkien kanssa ja olemaan sosiaalisesti huomioiva. Olen vasta aikuisiällä joutunut opettelemaan siistimpää elämistä ja nykyään olenkin parempi laittamaan asioita paikalleen, vaikka esim. työpöytä on kyllä ihan hävityksen kohde usein.

Ei se sinun lapsen kaveri välttämättä ole mikään huonosti kasvatettu hirviönulikka, se voi vaan tulla tosi erilaisen siisteys- tai melukäsityksen omaavasta perheestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää! Tuollaisiako ne lapset nykyään on, ja aikuiset ei sano mitään?

Vierailija
44/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää! Tuollaisiako ne lapset nykyään on, ja aikuiset ei sano mitään?

Millä tavalla ei sano mitään?

Vierailija
45/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös viime viikolla kylässä melkoinen huutaja. Ei minua haittaa jos vaatteet on eteisen lattialla sillä siitähän ne lähtee lapsen mukana takaisin omaan kotiin. Eikä välipalasta tarvitse aina muistaa kiittää jne eikä tervehtiä sillä ne on kuitenkin lapsia ja kiire pelaamaan tms. Mutta tuota mölinää ja remuamista en jaksa. Sanoin muutaman kerran ja selitin asian eikä mitään vaikutusta. Minä en jaksa kuunnella vieraan lapsen huutoa kun ei pakko ole. Huutakoon kotonaan. Pyysin ystävällisesti poistumaan ja sanoin että nyt on huudettu tarpeeksi meillä. Odotin illalla että pojan vanhemmat soittaa mutta ei ole kuulunut mitään. Varmaan ovat kovasti närkästyneitä.

Vierailija
46/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli myös viime viikolla kylässä melkoinen huutaja. Ei minua haittaa jos vaatteet on eteisen lattialla sillä siitähän ne lähtee lapsen mukana takaisin omaan kotiin. Eikä välipalasta tarvitse aina muistaa kiittää jne eikä tervehtiä sillä ne on kuitenkin lapsia ja kiire pelaamaan tms. Mutta tuota mölinää ja remuamista en jaksa. Sanoin muutaman kerran ja selitin asian eikä mitään vaikutusta. Minä en jaksa kuunnella vieraan lapsen huutoa kun ei pakko ole. Huutakoon kotonaan. Pyysin ystävällisesti poistumaan ja sanoin että nyt on huudettu tarpeeksi meillä. Odotin illalla että pojan vanhemmat soittaa mutta ei ole kuulunut mitään. Varmaan ovat kovasti närkästyneitä.

No mitä ajattelit, että ne vanhemmat sulle sanoisivat?

Vierailija
47/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ovat loukkaantuneita siitä että lapsi pyydettiin poistumaan meiltä. Heillä lapsia ei kielletä (tunnen perheen).

Vierailija
48/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti ovat loukkaantuneita siitä että lapsi pyydettiin poistumaan meiltä. Heillä lapsia ei kielletä (tunnen perheen).

Ja he tapaavat sitten soitella teille, jos teillä on kielletty?

Vierailija
49/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu nyt. Kyseessä on kuitenkin lapsi. Jos ei ole tottunut siihen, että kotona on päiväuni-ikäisiä lapsia, ei se välttämättä pysy mielessä koko ajan. Ja kun ne vanhemmat eivät ole siellä sinun kotonasi neuvomassa, he eivät voi oikein tuossa tilanteessa lastaan opastaa. En nyt sano, että lapsi olisi käyttäytynyt hyvin, mutta et sinäkään toisaalta voi tietää, miten oma lapsesi käyttäytyy jonkun kaverin luona.

Tuollainen piittaamaton metelöijä on kyllä huono lapsi. M33

Vierailija
50/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, eivät ole soitelleet. Olin vaan aivan varma että tätä asiaa käsitellään vielä vanhempien kanssa sillä oletan pojan kertoneen kotona miten ikävä ihminen olin ;) sopisi erittäin hyvin heidän tyyliin.

Vierailija
51/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oma lapsi (8v) osaa kertoa kavereille että kulkuväylää ei tukita repuilla ja vaatteilla.

Meillä on diili, jos minä, äiti, tulen töistä viimeisenä kotiin enkä mahdu edes eteiseen.... käännyn kannoillani ja menen ravintolaan syömään. Sitten voi laittaa tekstiviestiä perään kun kämppä on järjestyksessä.

Vierailija
52/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu nyt. Kyseessä on kuitenkin lapsi. Jos ei ole tottunut siihen, että kotona on päiväuni-ikäisiä lapsia, ei se välttämättä pysy mielessä koko ajan. Ja kun ne vanhemmat eivät ole siellä sinun kotonasi neuvomassa, he eivät voi oikein tuossa tilanteessa lastaan opastaa. En nyt sano, että lapsi olisi käyttäytynyt hyvin, mutta et sinäkään toisaalta voi tietää, miten oma lapsesi käyttäytyy jonkun kaverin luona.

Tuollainen piittaamaton metelöijä on kyllä huono lapsi. M33

Mitä tuo M33 mielestäsi tekee tuolla lopussa? Että 33-vuotias mies on oikea ihminen sanomaan, kuka on huono ja kuka ei, ja hän myös tietää, miten hänen omat lapsensa käyttäytyvät kylässä?

Vierailija
53/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, eivät ole soitelleet. Olin vaan aivan varma että tätä asiaa käsitellään vielä vanhempien kanssa sillä oletan pojan kertoneen kotona miten ikävä ihminen olin ;) sopisi erittäin hyvin heidän tyyliin.

Että aiemmin eivät ole soitelleet, mutta nyt odotit, että soittavat?

Vierailija
54/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa taas pitkä tarina. Kyllä sinä olet mielesi pahoittanut taas luomisaikojen alusta :D

En jaksanut edes lukea loppuun tätä trollia.

Pojan äiti?

Vierailija
55/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eivät ole soitelleet, mikä tässä nyt on niin kiinnostavaa? Poika oli meillä sisällä ensimmäistä kertaa. Heidän tyylinsä on tämä, eli valitetaan heti päiväkotiin kouluun harrastusryhmään etc jos on kielletty. Oletin että soittavat. Eivät soittaneet. Vielä jotain?

Vierailija
56/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu eivät ole soitelleet, mikä tässä nyt on niin kiinnostavaa? Poika oli meillä sisällä ensimmäistä kertaa. Heidän tyylinsä on tämä, eli valitetaan heti päiväkotiin kouluun harrastusryhmään etc jos on kielletty. Oletin että soittavat. Eivät soittaneet. Vielä jotain?

No kun mun mielestä on jotenkin kummallista, että mietitään niin kauheasti, että mitähän ne lapsen kaverin vanhemmat nyt tekevät, jos me menetellään näin ja näin. Jos olette itse hoitaneet asiat asiallisesti, niin mitä sitä vatvomaan?

Vierailija
57/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä vanhempi, jotka eivät voi opettaa lapsiaan nukkumaan ilman kuolemanhiljaisuutta. Sitten ollaan koko ajan hyssyttelemässä muita hiljaiseksi, kun on itse töpätty.

Kun alusta asti eletään normaalisti ja ei lopeteta elämää lasten nukkuessa, ei tarvitse valitella vieraiden käytöksestä.

Vierailija
58/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

odfhs

Vierailija
59/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä vanhempi, jotka eivät voi opettaa lapsiaan nukkumaan ilman kuolemanhiljaisuutta. Sitten ollaan koko ajan hyssyttelemässä muita hiljaiseksi, kun on itse töpätty.

Kun alusta asti eletään normaalisti ja ei lopeteta elämää lasten nukkuessa, ei tarvitse valitella vieraiden käytöksestä.

Ei semmoista voi opettaa. Meillä esikoinen nukkui, vaikka koira haukkui vieressä (meillä on siis koira, jolla on todella kova ääni). Kuopus taas herää edelleen, jos koira haukkuu pihalla. Miten muka sen voi opettaa? Mennä uhkaamaan sängyn vierelle, että nyt perkele nukut?

Vierailija
60/69 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta kommentoin, että kivasti jaksoit vastailla tuon jankkaajan viesteihin. :) Ei löytyisi minulta tuollaisia voimavaroja taistella äänentoistolaitteen kanssa. Hyvin sanottu myös se "tarpeeksi huudettu meillä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän