HITTO! Opettakaa lapsianne olemaan kylässä.
Meillä on kaksi pientä, päiväuni-ikäistä lasta. He eivät ole kovin herkkäunisia, mutta toki heräävät, jos kovasti metelöidään.
Poika toi uuden kaverin kotiin. Tervehdin ovella ja sanoin, että meillä ollaan päiväuniaikaan vähän hiljempaa. Pojan huoneessa voi olla, mutta muuten ollaan rauhallisesti.
Uusi poika oli 2 minuuttia hiljaa. Sen jälkeen alkoi kamala kohkaaminen. Ensin eteisessä, kun heitti pyöräilykypäränsä kivilattialle. Heitti reppunsa portaisiin. Takin jätti lattialle ja heitti pipot ja hanskat siihen päälle. Huusi edellä menneelle pojalleni 'SYÖDÄÄNKÖ VÄLIPALAA'. Tähän heräsi toinen lapsista, joka nukkui oven takana, jonka toisella puolella tuo poika huusi. Ei pyytänyt anteeksi.
Sanoin uudestaan, että pitää olla hiljaa, toinen vielä nukkuu.
Alkoivat syödä välipalaa, tekivät leipiä itse. Kaveri heitti veitsen tiskialtaaseen ja paiskasi kaapinoven kiinni, kun oli ottanut sieltä mukin. Menin keittiöön ja sanoin kolmannen kerran, että nyt joko hiljaa tai menette takaisin ulos. Kaveri katsoi minua, muljautti silmiään ja sanoi 'no joojoo'. Oma poika oli selvästi hämillään kaverin käytöksestä.
Lähtivät yläkertaan pojan huoneeseen. Matkalla kaveri tökkäsi yhtä taulua, joka putosi portaisiin. Sanoi 'oho' ja jatkoi matkaa yläkertaan.
Minä yritän tehdä töitä kotona päiväuniakaan. Lapset tietävät, että päiväuniaika ollaan hiljaa pienten sisarusten takia ja minun työntekoni takia. Nyt kummastakaan ei tullut mitään ja 3v on tuntia liian aikaisin hereillä.
Oli viimeinen kerta, kun tuo poika tulee tähän taloon. Kävin kysymässä pojalta kahden kesken, miksi se ylipäätään tuli meille ja kuka se on, ei ole lapsen kaveri tietääkseni. Tulivat tekemään jotain ryhmätyötä, joka olisi tänään pitänyt palauttaa kouluun, mutta tuo kaveri ei ollut tehnyt osuuttaan. Opettaja oli antanut armonaikaa, jos saavat tämän päivän aikana tekstit Fronteriin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jessus näitä lisääntyjien ongelmia.
Mitä jos et avaisi ollenkaan lisääntymisaiheisia ketjuja? Kun ketään ei sun panoksesi kiinnosta.
En minä tätä palstaa muiden iloksi lue.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on just tällanen lapsi, tosin 5 vuotias. On erittäin ulospäinsuuntautuva ja omien sanojensakin mukaan, ei osaa olla hiljaa. Tästä on saanit monta kertaa tapella, kun meillä on se sisarus, joka nukkuu päiväunia. Laitan lapsen ulos tai katsoo vaikka jotain leffoja, ettei herätä toista.
Tosin jos joku lapselle sanoo, että täällä nukkuu vauva, on hän jonkun aikaa hiljaa, mutta hetken päästä unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä inhoan myös huonokäytöksisiä lapsia, mutta aivan turha kuvitella, että omat lapset osaavat käyttäytyä kylässä yhtä hyvin kuin kotona. Se ei valitettavsti mene niin, vaan hekin elävät joka kodin säännöillä. Eli jos kaveri käyttäytyy huonosti, lapsi ottaa hänestä mallia.
Fiksut hyväkäytöksiset lapset osaavat käyttäytyä kylässä vielä paremmin kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et avaisi ollenkaan lisääntymisaiheisia ketjuja? Kun ketään ei sun panoksesi kiinnosta.
En mä puhunutkaan lukemisesta, vaan kommentoimisesta. Jos lapsiperheiden asiat eivät kiinnosta, jospa jätät sitten ketjut ainakin kommentoimatta, jos et osaa lukematta olla (vaikka ei yhtään kiinnostakaan).
Ihanaa huomata että ot niin ok vanhempi että kaverin lapsetkin uskaltavat osoittaa sulle mieltänsä ja kiukutella!
mitä tohon voi sanoa?Sanoa että nyt turvat kiinni vittu ja muuten tulee selkäsauna?
Meidän mukulalle ainakin sais sanoa että nyt turpa kiinni..on kanssa sellanen hösö!
Ja vautsi että teillä kaveritkin ruokailevat ja hakevat itse eväänsä ja astiansa!
Tosi avointa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä inhoan myös huonokäytöksisiä lapsia, mutta aivan turha kuvitella, että omat lapset osaavat käyttäytyä kylässä yhtä hyvin kuin kotona. Se ei valitettavsti mene niin, vaan hekin elävät joka kodin säännöillä. Eli jos kaveri käyttäytyy huonosti, lapsi ottaa hänestä mallia.
Fiksut hyväkäytöksiset lapset osaavat käyttäytyä kylässä vielä paremmin kuin kotona.
Toki siihen uskoon voi tuudittautua. Totuuttahan ei voi tietää, kun suomalaiset ihmiset keskimäärin mieluummin kyräilevät jopa lasten tekemisiä kuin puhuvat reippaasti asiat halki. Tietenkin vauvapalstalta voi yrittää bongailla avauksia omista kullanmuruistaan kyläilemässä.
Eipä ne osaa aikuisetkaan olla yhtään hiljempaa vaikka kuinka muistuttaa. Siksi meille ei ole enää asiaa kenelläkään päiväuniaikaan ja illalla pitää poistua kun lapset menee nukkumaan. Toisilla ihmisillä on poikkeuksellisen kuuluva ääni eivätkä osaa yhtään hiljentää. Ovia rysäytellään kiinni eikä kahvasta painamalla ja kävellään yläkerrassa kantapäillä.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu nyt. Kyseessä on kuitenkin lapsi. Jos ei ole tottunut siihen, että kotona on päiväuni-ikäisiä lapsia, ei se välttämättä pysy mielessä koko ajan. Ja kun ne vanhemmat eivät ole siellä sinun kotonasi neuvomassa, he eivät voi oikein tuossa tilanteessa lastaan opastaa. En nyt sano, että lapsi olisi käyttäytynyt hyvin, mutta et sinäkään toisaalta voi tietää, miten oma lapsesi käyttäytyy jonkun kaverin luona.
Olen itsekin ns. maailman huonoin murtovaras, eli vahingossa kolistelen aivan hemmetisti juuri silloin kun pitäisi olla hiljaa. Jos pitää töihin lähteä todella aikaisin (esim. herätys neljän-viiden aikaan), niin taatusti herää koko talokin kun jatkuvasti aiheutan vahinkokolinaa.
Eli sinänsä ymmärrän poikaa, mutta tuo ylimielinen asenne "Menin keittiöön ja sanoin kolmannen kerran, että nyt joko hiljaa tai menette takaisin ulos. Kaveri katsoi minua, muljautti silmiään ja sanoi 'no joojoo'" on se kaikkein pahin. Eli selvästi poikaa ei hirveästi kiinnostanut, sen sijaan että olisi ollut edes pahoillaan kolistelustaan.
Häpeäisin, jos oma lapsi käyttäytyisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki siihen uskoon voi tuudittautua. Totuuttahan ei voi tietää, kun suomalaiset ihmiset keskimäärin mieluummin kyräilevät jopa lasten tekemisiä kuin puhuvat reippaasti asiat halki. Tietenkin vauvapalstalta voi yrittää bongailla avauksia omista kullanmuruistaan kyläilemässä.
No ei ole tarvetta. Kysyn kyläilyn jälkeen ihan itse kaverin äidiltä mm.miten lapseni käyttäytyi ellei niinkuin yleensä äiti itse ehdi kertoa.
Ei olla kylläkään asuttu Suomessa yli kymmeneen vuoteen.
Töykeästi käyttäytyi teidän vieras. Itse myös lapsena olin paskajäykkänä jos joku aikuinen käski tai joutui torumaan. Uskomatonta, että täällä joidenkin mielest lapsen käytös oli vain nyt miten lapset käyttäytyy. No huh. Todellakin on tämän ajan lapsilla kadoksissa vieraan aikuisen kunnioitus. Itselläni on vuoden ikäinen enkä todella pahastu jos joku toinen häntä ojentaa, kuin mieheni tai minä. Kaverin vanhempia ja muita aikuisia täytyy totella.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Perjantai. Kaikki on huonolla tuulella. Olin siis väärässä, tuo kaverihan käyttäytyi aivan normaalisti.
On aivan normaalia käytöstä kylässä heittää takit, pipo ja hanskat LATTIALLE ja olettaa, että joku ne siitä korjaa pois. On aivan normaalia heittää reppu mihin tahansa paikassa, jossa on ensimmäistä kertaa ikinä kylässä. On aivan normaalia paiskoa ovia ja heitellä aterimia kylässä. On aivan normaalia olla olematta pahoillaan, jos hajottaa jotain. On aivan normaalia muljautella silmiään tuntemattomalle aikuiselle - vaikka se olisikin luokkakaverin äiti!
Ja kyllä, oletan, että normaali 11-12v lapsi osaa ihan itse tehdä itselleen välipalaleivän. En yleensä voitele vieraidenkaan lasten leipiä valmiiksi. Olisivatko nälässä, jos en olisi ollut kotona?
Aivan sama. Unohdin, että kirjoitin tänne wt-palstalle, jossa millään ei ole mitään väliä.
ap
Vahinko alapeukku tuli. Asiaa kirjotat
Kuules hei
Sinä olet sitten se aikuinen talossa. Laitat säännöt niin omille, kuin vieraille lapsille. Ää turhaan kuvittele, että jos toisissa perheissä harrastetaan vapaata kasvatusta, niin että ne lapset osaavat, kuin itsestäännöyristelä teidän kotona. Sinä laitat rajat teidän kotona. pidä niistä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu nyt. Kyseessä on kuitenkin lapsi. Jos ei ole tottunut siihen, että kotona on päiväuni-ikäisiä lapsia, ei se välttämättä pysy mielessä koko ajan. Ja kun ne vanhemmat eivät ole siellä sinun kotonasi neuvomassa, he eivät voi oikein tuossa tilanteessa lastaan opastaa. En nyt sano, että lapsi olisi käyttäytynyt hyvin, mutta et sinäkään toisaalta voi tietää, miten oma lapsesi käyttäytyy jonkun kaverin luona.
Olen itsekin ns. maailman huonoin murtovaras, eli vahingossa kolistelen aivan hemmetisti juuri silloin kun pitäisi olla hiljaa. Jos pitää töihin lähteä todella aikaisin (esim. herätys neljän-viiden aikaan), niin taatusti herää koko talokin kun jatkuvasti aiheutan vahinkokolinaa.
Eli sinänsä ymmärrän poikaa, mutta tuo ylimielinen asenne "Menin keittiöön ja sanoin kolmannen kerran, että nyt joko hiljaa tai menette takaisin ulos. Kaveri katsoi minua, muljautti silmiään ja sanoi 'no joojoo'" on se kaikkein pahin. Eli selvästi poikaa ei hirveästi kiinnostanut, sen sijaan että olisi ollut edes pahoillaan kolistelustaan.
Häpeäisin, jos oma lapsi käyttäytyisi noin.
Kyllä kyllä. Mutta et voi tietää, miten hän käyttäytyy. Sitä paitsi, sinä olet aikuinen, ja kun sait eriäviä mielipiteitä aloitukseesi, aloit nimitellä vastaajia wt:ksi. Kypsää? Hyvää käytöstä? Olet kuitenkin itse aikuinen, ja vaadit lapselta käytöstä, johon et itsekään pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun näiden lasten käytöstä aina puolustellaan. En mä ollut tollanen pienenä. Itse melkeinpä pelkäsin kaverien vanhempia ja auktoriteetti oli suuri. Jos kaverin äiti komensi, olin suorastaan kauhusta jäykkä eikä varmasti tarvinnut toista kertaa sanoa. Lähinnä siis häpesin niin paljon, jos tein jotain mistä täytyi ärähtää!
Nykylapset on kasvatettu prinsseiksi ja prinsessoiksi. He ovat tottuneet siihen, että jos joku vieras aikuinen heitä komentaa, niin mamma on leijonana sen vieraan kurkussa kuinka menikin heidän pikkukuningastaan moittimaan. Lapset tietävät että mamma antaa heidän tehdä mitä tahansa, ja oikein nauttivat kun saavat kiusata muita aikuisia - "mun äiti tulee ja huutaa sulle" jos erehdyt näitä kieltämään tai komentamaan... Tämä on niin monta kertaa nähty. Ei ihmekään jos enää kellään ei näihin ole auktoriteettia.
Jos joku vielä lapsen tasolle jäänyt aikuinen haluaa tulla meille huutamaan siitä, mitä olen heidän lapsellee sanonut, niin tervetuloa.
Keskustellaan sitten ihan ääntä korottamatta asioista niiden oikeilla nimillä.
Kasvatus ei koskaan ole liian myöhäistä, mutta toki aikuisten ihmisten kasvattamiseen pitää varata enemmän aikaa. Tämä on sellainen seikka, johon saamme vielä varautua, kun maahamme muuttaa yhä suuremmassa määrin vieraasta kulttuurista tulevia ihmisiä.
Vieraiden kulttuurien suhteen omat vanhempani ratkaisivat ongelman varsin yksioikoiseti: Mustalaisten kanssa ei saanut leikkiä, mikä tietysti oli väärin mustalaisten lapsia ja koko yhteiskunnan hyvinvointia kohtaan, vaikka suojelikin minua suomalaisittan katsoen huonoilta tavoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tarvetta. Kysyn kyläilyn jälkeen ihan itse kaverin äidiltä mm.miten lapseni käyttäytyi ellei niinkuin yleensä äiti itse ehdi kertoa.
Ei olla kylläkään asuttu Suomessa yli kymmeneen vuoteen.
Niin, et asu Suomessa. Kas kun täällä raportoidaan vauvapalstalle, ei keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Töykeästi käyttäytyi teidän vieras. Itse myös lapsena olin paskajäykkänä jos joku aikuinen käski tai joutui torumaan. Uskomatonta, että täällä joidenkin mielest lapsen käytös oli vain nyt miten lapset käyttäytyy. No huh. Todellakin on tämän ajan lapsilla kadoksissa vieraan aikuisen kunnioitus. Itselläni on vuoden ikäinen enkä todella pahastu jos joku toinen häntä ojentaa, kuin mieheni tai minä. Kaverin vanhempia ja muita aikuisia täytyy totella.
Mutta mitä jos joku aikuinen tulkitsikin sen sinun paskajäykkyytesi vaikkapa uppiniskaisuudeksi tai välinpitämättömyydeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä puhunutkaan lukemisesta, vaan kommentoimisesta. Jos lapsiperheiden asiat eivät kiinnosta, jospa jätät sitten ketjut ainakin kommentoimatta, jos et osaa lukematta olla (vaikka ei yhtään kiinnostakaan).
Miksi luulet, etteivät ne kiinnosta minua? Nehän ovat mitä parhainta viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet, etteivät ne kiinnosta minua? Nehän ovat mitä parhainta viihdettä.
Parasta viihdettä lukea juttuja kylässä kiukuttelevista lapsista? No sulla se varmasti jännä elämä on! Huomenna sä varmaan teet jotain jännää, esim. viet roskat.
lsjkrhg