Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan AV-mamma käynyt Iranissa?

Vierailija
05.11.2015 |

Tein eilen avauksen samasta aiheesta, mutta en saanut yhtään vastausta. Kokeillaan nyt uudestaan. Olen jo kauan haavelillut matkasta Iraniin, ehkäpä haaveeni vielä joskus tulevaisuudessa toteutuu.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt 20 vuotta sitten, ajanut maan läpi. Se oli yllättävä kokemus.,sellaista vanhaa sivistystä. Ei lainkaan sellainen, millaisen kuvan tv antaa. Voisin hyvin käydä lomallakin.

Joo, ehkä täällä tulee Iranista aika yksipuolinen kuva. Mulla heräsi aikoinaan mielenkiinto kys. maahan, kun luin Marjane Satrapin Persepolis-sarjakuvan (joka on siis omaelämäkerrallinen teos; Satrapi oli koululainen islamilaisen vallankumouksen aikaan). Vähän sen jälkeen luin Naipaulin kirjan (en muista nimeä), jonka ensimmäinen osa sijoittuu islamilaisen vallankumouksen jälkeiseen aikaan. 

-

Tuon alueen historia ja kulttuuriperintö on niin monimuotoinen ja kiehtova, että todellakin tekisi mieli siihen tutustua. Ja ruokakulttuuriin myös :D

-

Jos haluat kirjoittaa muisteloita matkaltasi, lukisin erittäin mieluusti.

Ap

Vierailija
42/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että ap saisi järkyttävän paljon vastauksia kun netissä saa sellaisen kuvan että kaikki tietävät minkälaista siellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastani ette saa

Not Without My Daughter

Vierailija
44/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että ap saisi järkyttävän paljon vastauksia kun netissä saa sellaisen kuvan että kaikki tietävät minkälaista siellä on.

Toivon, että en saa enempää sellaisia vastauksia, joissa ihmiset kuvittelevat tietävänsä, millaista siellä on :)

Ap

Vierailija
45/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt, mutta siitä on aikaa. Hyvin länsimaalaistunut, radiossa soi CCR ym. Tämä siis 70-luvulla. Nykyään varmaan toisenlaista, eksoottisempaa meikäläiseen verrattuna.

Lähinnä kiinnostaisi tietää kokemuksia lähivuosilta, mutta jos jaksat, kyllä kiinnostaa kuulla tuosta 70-luvun matkasta. Minä vuonna kävit, oliko siis paljon ennen vallankumousta? Olitko ihan turistimatkalla vai työn takia?

Ap

Mukana isän työmatkalla. Pari vuotta ennen vallankumousta. Kuuma oli.

Missä päin Irania kävit? Ehdittekö käydä katsomassa nähtävyyksiä, vai oliko lähinnä isäsi työhön liittyviä juttuja? Jäikö ruoka mieleen? Jäikö mieleesi jotain erikoisia yksityiskohtia tai sattumuksia?

Ap

Ihmiset tuijottivat, koska olin tosi vaaleaihoinen ja hiuksetkin vaaleat. Kaduilla oli näkyvästi aseistettuja poliiseja/vartijoita/sotilaita mitälie, sellaiseen en ollut tottunut. Ruoka oli länsimaista, se minkä muistan.

Ai niin, olimme Abadanissa.

Käsittääkseni ennen vallankumousta oli aika herkkä jo pitemmän aikaa, ja siksi sotilaita oli paljon kaduilla. Shaahin hallinto taisi olla aika totalitaristinen sekin, mutta vallankumous johti sitten ojasta allikkoon.

-

Mutta todella mielenkiintoista, että joku on käynyt vallankumousta edeltävässä Iranissa! Se on varmasti muisto, joka on hyvin erilainen muiden ikäistesi kokemuksiin verrattuna. Mä myös mielelläni kyselen sellaisten ihmisten kokemuksia, jotka ovat käyneet Neuvostoliitossa, ja etenkin Neuvosto-Virossa, koska Viro on mulle tuttu maa, ja olen siellä asunutkin lyhyen aikaa.

-

Kiinnostaisko sua muuten noiden 70-luvun kokemuksiesi perusteella käydä nyky-Iranissa?

Ap

En tunne kaipuuta nyky Iraniin. Oikeastaan. Riittää Google Earthilla matkailu. Ei tule hiki. Jäi nimittäin mieleen erityisesti se kuumuus, yli 40 astetta varjossa oli sietämätöntä, ei pystynyt ulkotiloissa juuri olemaan, tuliahdistava olo.

Vierailija
46/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inarissa olen käynyt.

Heh, verbaalivirtuoosi iski ketjuun.... 

Vierailija
47/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että en saa enempää sellaisia vastauksia, joissa ihmiset kuvittelevat tietävänsä, millaista siellä on :)

Ap[/quote

Minäkään en toivo sitä :)

T:ylempi

Vierailija
48/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastani ette saa

Not Without My Daughter

Joo, oon lukenut tuon ala-asteella, ja elokuvankin oon nähnyt joskus 90-luvun alkupuolella. 

Ap

Vierailija
49/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt, mutta siitä on aikaa. Hyvin länsimaalaistunut, radiossa soi CCR ym. Tämä siis 70-luvulla. Nykyään varmaan toisenlaista, eksoottisempaa meikäläiseen verrattuna.

Lähinnä kiinnostaisi tietää kokemuksia lähivuosilta, mutta jos jaksat, kyllä kiinnostaa kuulla tuosta 70-luvun matkasta. Minä vuonna kävit, oliko siis paljon ennen vallankumousta? Olitko ihan turistimatkalla vai työn takia?

Ap

Mukana isän työmatkalla. Pari vuotta ennen vallankumousta. Kuuma oli.

Missä päin Irania kävit? Ehdittekö käydä katsomassa nähtävyyksiä, vai oliko lähinnä isäsi työhön liittyviä juttuja? Jäikö ruoka mieleen? Jäikö mieleesi jotain erikoisia yksityiskohtia tai sattumuksia?

Ap

Ihmiset tuijottivat, koska olin tosi vaaleaihoinen ja hiuksetkin vaaleat. Kaduilla oli näkyvästi aseistettuja poliiseja/vartijoita/sotilaita mitälie, sellaiseen en ollut tottunut. Ruoka oli länsimaista, se minkä muistan.

Ai niin, olimme Abadanissa.

Käsittääkseni ennen vallankumousta oli aika herkkä jo pitemmän aikaa, ja siksi sotilaita oli paljon kaduilla. Shaahin hallinto taisi olla aika totalitaristinen sekin, mutta vallankumous johti sitten ojasta allikkoon.

-

Mutta todella mielenkiintoista, että joku on käynyt vallankumousta edeltävässä Iranissa! Se on varmasti muisto, joka on hyvin erilainen muiden ikäistesi kokemuksiin verrattuna. Mä myös mielelläni kyselen sellaisten ihmisten kokemuksia, jotka ovat käyneet Neuvostoliitossa, ja etenkin Neuvosto-Virossa, koska Viro on mulle tuttu maa, ja olen siellä asunutkin lyhyen aikaa.

-

Kiinnostaisko sua muuten noiden 70-luvun kokemuksiesi perusteella käydä nyky-Iranissa?

Ap

En tunne kaipuuta nyky Iraniin. Oikeastaan. Riittää Google Earthilla matkailu. Ei tule hiki. Jäi nimittäin mieleen erityisesti se kuumuus, yli 40 astetta varjossa oli sietämätöntä, ei pystynyt ulkotiloissa juuri olemaan, tuliahdistava olo.

Uskon! Varmasti kevät olisi paras aika mennä, en mäkään halua noita lämpötiloja kokea.

Ap

Vierailija
50/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta lukemaan, suosittelen että luet kulttuurisidonnaiset ohjeet erityisen tarkasti ja niitä ei sitten sovelleta miten sattuu vaan todellakin noudatetaan tai seuraukset voi olla aika karuja:

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=68741&culture=fi…

Mä oon lukenut tuon jo aikoja sitten, kiitos vain :) Tein tämän avaukseni siksi, että haluan kuulla oikeasti maassa käyneiden kokemuksia.

Ap

Suosittelen, että opettelet sen kohdan ulkoa kohta kohdalta, ihan vain jo oman turvallisuutesi kannalta. Sama pätee kaikille jotka matkustavat Iraniin tai samankaltaisiin maihin, ne säännöt ja tavat ei ole sitten mikään läppä ja konsulaattien on tosi vaikea välillä auttaa, hirveän työn takana, kaksi kaveria on joutunut kerran pulaan. Hölkyn kölkyn asenteella on turha edes lähteä kyseisiin maihin ja viranomaiset voivat toimia täysin mielivaltaisesti.

Kiitos, mutta avasin tämän ketjun kuullakseni sellaisten ihmisten kokemuksia, jotka ovat käyneet Iranissa, en lukeakseni sellaisten ihmisten neuvoja, jotka eivät ole kyseisessä maassa käyneet.

Ap

Nuo ohjeet perustuu ihan paikan päällä asuvien tai käyneiden kokemuksiin ja on minulla toisen käden tietoa myös jotka ovat maissa käyneet, esim tämä pariskunta joutui vankilaan, ihan hesarissa kirjoitettiin vuosia sitten ja minä tunsin heidät. Voit arvata minkälainen kokemus se heille oli, ilman diplomaattista duunia jota tehtiin heidän hyväksi olisivat vieläkin vankilassa.

Varmasti voi kaikki mennä hyvin, mutta kannattaa varautua viranomaisten mielivaltaan  , esim. Mitä vain voi periaatteessa sattua, jos et ole varovainen, niinkuin kävi tälle tuttava pariskunnalle.

Vierailija
51/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta lukemaan, suosittelen että luet kulttuurisidonnaiset ohjeet erityisen tarkasti ja niitä ei sitten sovelleta miten sattuu vaan todellakin noudatetaan tai seuraukset voi olla aika karuja:

Mä oon lukenut tuon jo aikoja sitten, kiitos vain :) Tein tämän avaukseni siksi, että haluan kuulla oikeasti maassa käyneiden kokemuksia.

Ap

Suosittelen, että opettelet sen kohdan ulkoa kohta kohdalta, ihan vain jo oman turvallisuutesi kannalta. Sama pätee kaikille jotka matkustavat Iraniin tai samankaltaisiin maihin, ne säännöt ja tavat ei ole sitten mikään läppä ja konsulaattien on tosi vaikea välillä auttaa, hirveän työn takana, kaksi kaveria on joutunut kerran pulaan. Hölkyn kölkyn asenteella on turha edes lähteä kyseisiin maihin ja viranomaiset voivat toimia täysin mielivaltaisesti.

Kiitos, mutta avasin tämän ketjun kuullakseni sellaisten ihmisten kokemuksia, jotka ovat käyneet Iranissa, en lukeakseni sellaisten ihmisten neuvoja, jotka eivät ole kyseisessä maassa käyneet.

Ap

Nuo ohjeet perustuu ihan paikan päällä asuvien tai käyneiden kokemuksiin ja on minulla toisen käden tietoa myös jotka ovat maissa käyneet, esim tämä pariskunta joutui vankilaan, ihan hesarissa kirjoitettiin vuosia sitten ja minä tunsin heidät. Voit arvata minkälainen kokemus se heille oli, ilman diplomaattista duunia jota tehtiin heidän hyväksi olisivat vieläkin vankilassa.

Varmasti voi kaikki mennä hyvin, mutta kannattaa varautua viranomaisten mielivaltaan  , esim. Mitä vain voi periaatteessa sattua, jos et ole varovainen, niinkuin kävi tälle tuttava pariskunnalle.

Pointtini oli siinä, että olen lukenut ne ohjeet ja ihan varmasti luen ne ennen kuin matkalle lähden. Mutta ketjun avasin siksi, että saisin lukea erilaisia kokemuksia maasta.

Ap

Vierailija
52/53 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Pointtini oli siinä, että olen lukenut ne ohjeet ja ihan varmasti luen ne ennen kuin matkalle lähden. Mutta ketjun avasin siksi, että saisin lukea erilaisia kokemuksia maasta.

Ap

Ok, no itse kuultuani tämän tuttava pariskunnan kokemuksista, niin en menisi. Toki he oli olleet tyhmiä ja naiiveja, mutta ei kenenkään pitäisi sellaista joutua kokemaan. Mutta jos päätät lähteä, niin pidä järki päässä.

Vierailija
53/53 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä lykyllä näette homojen hirttäjäisiä, netissä on kuvia maistiaisiksi