Onko kukaan AV-mamma käynyt Iranissa?
Tein eilen avauksen samasta aiheesta, mutta en saanut yhtään vastausta. Kokeillaan nyt uudestaan. Olen jo kauan haavelillut matkasta Iraniin, ehkäpä haaveeni vielä joskus tulevaisuudessa toteutuu.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
ap...............heh.
?
Ap
Sitten vielä, että pukeutumisohjeet ovat vahvasti liioiteltuja. Ihan voi normikuteissa kulkea. Ei tietenkään mitään minareita, shortseja tai napapaitoja, mutta ihan hyvin voi olla farkut ja jakku tai jokin pitkähihainen juttu.
Pää on parasta pitää peitettynä. Jokin ihan väljä huivi käy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä, että pukeutumisohjeet ovat vahvasti liioiteltuja. Ihan voi normikuteissa kulkea. Ei tietenkään mitään minareita, shortseja tai napapaitoja, mutta ihan hyvin voi olla farkut ja jakku tai jokin pitkähihainen juttu.
Pää on parasta pitää peitettynä. Jokin ihan väljä huivi käy hyvin.
Joo, olen katsellut kuvia, ja suurimmalla osalla naisista näkyy olevan tuollaiset vaatteet, ei kaapuja. 80-90-luvuilla taisi olla vielä se meininki, että kaavut piti olla päällä ja uskonnollinen poliisi valvoi tarkasti pukeutumista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa Iraniin nyt tai lähivuosina
Ap
Sitten lienee aivan yhdentekevää, mitä av-mammat kertovat sinulle mahdollisista matkusteluistaan Iraniin parin viime vuoden ajalta. Kuten jo kirjoitit, tunnet maan historian ja tiedät, että tilanne voi muuttua suuntaan jos toiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten lienee aivan yhdentekevää, mitä av-mammat kertovat sinulle mahdollisista matkusteluistaan Iraniin parin viime vuoden ajalta. Kuten jo kirjoitit, tunnet maan historian ja tiedät, että tilanne voi muuttua suuntaan jos toiseenkin.
Oletpa hassu :) Koska Iranin tilanne voi muuttua nopeastikin, ei kannata kysellä, millaisia kokemuksia ihmisillä kyseisestä maasta on? Ei, vaikka kiinnostaisi kuulla, millaisia kokemuksia siellä matkailevilla on ollut?
Ap
Olen ap:n lailla kiinnostunut Iranista. Eräs Hollantilainen tuttuni kertoi naisesta joka oli pyöräillyt siellä. Sinne on pari vuotta sitten järjestetty Suomesta ihan ryhmämatka. Kannattaa liittyä sellaiseen sillä Iranissa et vain kävele hotelliin ja bookkaa huonetta tai ota taksia.
Ovat kuulemma ihan ystävällisiä turisteille mutta monet maan käytännöt tekevät matkustamisesta haasteen.
Esimerkiksi tämä nainen olisi halunnut Persepolin retken mutta sitä ei saatu järjestettyä oikein mitenkään jostain käsittämättömistä syistä. Iranissa lisäksi valokuvaamisestakin voi päätyä putkaan ja saada lisäksi tuntuvat sakot.Naisena tietysti pitää muistaa pukeutumissäännöt. Ne eivät ole niin jyrkät kuin vaikkapa Saudeissa mutta ilman huivia et mene mihinkään ja hameen voi jättää suosiolla kotiin. Löysä housuasu pitkällä tunikalla on paras.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n lailla kiinnostunut Iranista. Eräs Hollantilainen tuttuni kertoi naisesta joka oli pyöräillyt siellä. Sinne on pari vuotta sitten järjestetty Suomesta ihan ryhmämatka. Kannattaa liittyä sellaiseen sillä Iranissa et vain kävele hotelliin ja bookkaa huonetta tai ota taksia.
Ovat kuulemma ihan ystävällisiä turisteille mutta monet maan käytännöt tekevät matkustamisesta haasteen.
Esimerkiksi tämä nainen olisi halunnut Persepolin retken mutta sitä ei saatu järjestettyä oikein mitenkään jostain käsittämättömistä syistä. Iranissa lisäksi valokuvaamisestakin voi päätyä putkaan ja saada lisäksi tuntuvat sakot.Naisena tietysti pitää muistaa pukeutumissäännöt. Ne eivät ole niin jyrkät kuin vaikkapa Saudeissa mutta ilman huivia et mene mihinkään ja hameen voi jättää suosiolla kotiin. Löysä housuasu pitkällä tunikalla on paras.
Kiitos viestistäsi! Mä en ole juurikaan ollut matkatoimiston matkoilla, joten sellainen ei tullut edes mieleeni, mutta tuo on kyllä hyvä pointti, että esim. historiallisiin kohteisiin ei välttämättä pääse ihan omatoimisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No joo... aioin auttaa, kun kuvittelin, että on juuri lähdössä.
Mutta haaveileekin jostain Iranin matkassa hamassa tulevaisuudessa. Ehkä tästä kuitenkin oli hyötyä jollekulle muulle ja tavallaan hänellekin.
Tosiaan olin Teheranissa tämän vuoden keväällä kuukauden verran. Kyse on siskoni miehen suvusta. Ovat niin höveleitä (siellä sisäpiiriin kuuluu ihan toisella tavalla ihmiset), että kutsuivat minutkin perheineni. Valitettavasti vain minä ja vanhin lapseni pääsimme käymään.
Ihan positiivinen kokemus oli monella tapaa. Teheran on tietty yliopistokaupunki ja se näkyy pitkälti katukuvassa. Maaseutuun on jyrkkä ero, jyrkempi kuin täällä. Siinä missä teheranilaiset ovat meihin verrattavaa porukkaa, maaseutu on täynnä lukutaidottomia ja jopa aliravitsemuksesta kärsiviä ihmisiä.
Tuosta lukemaan, suosittelen että luet kulttuurisidonnaiset ohjeet erityisen tarkasti ja niitä ei sitten sovelleta miten sattuu vaan todellakin noudatetaan tai seuraukset voi olla aika karuja:
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=68741&culture=fi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No joo... aioin auttaa, kun kuvittelin, että on juuri lähdössä.
Mutta haaveileekin jostain Iranin matkassa hamassa tulevaisuudessa. Ehkä tästä kuitenkin oli hyötyä jollekulle muulle ja tavallaan hänellekin.
Tosiaan olin Teheranissa tämän vuoden keväällä kuukauden verran. Kyse on siskoni miehen suvusta. Ovat niin höveleitä (siellä sisäpiiriin kuuluu ihan toisella tavalla ihmiset), että kutsuivat minutkin perheineni. Valitettavasti vain minä ja vanhin lapseni pääsimme käymään.
Ihan positiivinen kokemus oli monella tapaa. Teheran on tietty yliopistokaupunki ja se näkyy pitkälti katukuvassa. Maaseutuun on jyrkkä ero, jyrkempi kuin täällä. Siinä missä teheranilaiset ovat meihin verrattavaa porukkaa, maaseutu on täynnä lukutaidottomia ja jopa aliravitsemuksesta kärsiviä ihmisiä.
Kyllä sä voit kertoa lisää kokemuksiasi, vaikka matka ei olekaan vielä suunnitteilla. Tein tämän avauksen siksi, että muiden kokemukset kiinnostavat :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuosta lukemaan, suosittelen että luet kulttuurisidonnaiset ohjeet erityisen tarkasti ja niitä ei sitten sovelleta miten sattuu vaan todellakin noudatetaan tai seuraukset voi olla aika karuja:
Mä oon lukenut tuon jo aikoja sitten, kiitos vain :) Tein tämän avaukseni siksi, että haluan kuulla oikeasti maassa käyneiden kokemuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt, mutta siitä on aikaa. Hyvin länsimaalaistunut, radiossa soi CCR ym. Tämä siis 70-luvulla. Nykyään varmaan toisenlaista, eksoottisempaa meikäläiseen verrattuna.
Lähinnä kiinnostaisi tietää kokemuksia lähivuosilta, mutta jos jaksat, kyllä kiinnostaa kuulla tuosta 70-luvun matkasta. Minä vuonna kävit, oliko siis paljon ennen vallankumousta? Olitko ihan turistimatkalla vai työn takia?
Ap
Mukana isän työmatkalla. Pari vuotta ennen vallankumousta. Kuuma oli.
Missä päin Irania kävit? Ehdittekö käydä katsomassa nähtävyyksiä, vai oliko lähinnä isäsi työhön liittyviä juttuja? Jäikö ruoka mieleen? Jäikö mieleesi jotain erikoisia yksityiskohtia tai sattumuksia?
Ap
Ihmiset tuijottivat, koska olin tosi vaaleaihoinen ja hiuksetkin vaaleat. Kaduilla oli näkyvästi aseistettuja poliiseja/vartijoita/sotilaita mitälie, sellaiseen en ollut tottunut. Ruoka oli länsimaista, se minkä muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt, mutta siitä on aikaa. Hyvin länsimaalaistunut, radiossa soi CCR ym. Tämä siis 70-luvulla. Nykyään varmaan toisenlaista, eksoottisempaa meikäläiseen verrattuna.
Lähinnä kiinnostaisi tietää kokemuksia lähivuosilta, mutta jos jaksat, kyllä kiinnostaa kuulla tuosta 70-luvun matkasta. Minä vuonna kävit, oliko siis paljon ennen vallankumousta? Olitko ihan turistimatkalla vai työn takia?
Ap
Missä päin Irania kävit? Ehdittekö käydä katsomassa nähtävyyksiä, vai oliko lähinnä isäsi työhön liittyviä juttuja? Jäikö ruoka mieleen? Jäikö mieleesi jotain erikoisia yksityiskohtia tai sattumuksia?
Ap
Ihmiset tuijottivat, koska olin tosi vaaleaihoinen ja hiuksetkin vaaleat. Kaduilla oli näkyvästi aseistettuja poliiseja/vartijoita/sotilaita mitälie, sellaiseen en ollut tottunut. Ruoka oli länsimaista, se minkä muistan.
Ai niin, olimme Abadanissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon lukenut tuon jo aikoja sitten, kiitos vain :) Tein tämän avaukseni siksi, että haluan kuulla oikeasti maassa käyneiden kokemuksia.
Ap
Suosittelen, että opettelet sen kohdan ulkoa kohta kohdalta, ihan vain jo oman turvallisuutesi kannalta. Sama pätee kaikille jotka matkustavat Iraniin tai samankaltaisiin maihin, ne säännöt ja tavat ei ole sitten mikään läppä ja konsulaattien on tosi vaikea välillä auttaa, hirveän työn takana, kaksi kaveria on joutunut kerran pulaan. Hölkyn kölkyn asenteella on turha edes lähteä kyseisiin maihin ja viranomaiset voivat toimia täysin mielivaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ai niin, olimme Abadanissa.
Käsittääkseni ennen vallankumousta oli aika herkkä jo pitemmän aikaa, ja siksi sotilaita oli paljon kaduilla. Shaahin hallinto taisi olla aika totalitaristinen sekin, mutta vallankumous johti sitten ojasta allikkoon.
-
Mutta todella mielenkiintoista, että joku on käynyt vallankumousta edeltävässä Iranissa! Se on varmasti muisto, joka on hyvin erilainen muiden ikäistesi kokemuksiin verrattuna. Mä myös mielelläni kyselen sellaisten ihmisten kokemuksia, jotka ovat käyneet Neuvostoliitossa, ja etenkin Neuvosto-Virossa, koska Viro on mulle tuttu maa, ja olen siellä asunutkin lyhyen aikaa.
-
Kiinnostaisko sua muuten noiden 70-luvun kokemuksiesi perusteella käydä nyky-Iranissa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suosittelen, että opettelet sen kohdan ulkoa kohta kohdalta, ihan vain jo oman turvallisuutesi kannalta. Sama pätee kaikille jotka matkustavat Iraniin tai samankaltaisiin maihin, ne säännöt ja tavat ei ole sitten mikään läppä ja konsulaattien on tosi vaikea välillä auttaa, hirveän työn takana, kaksi kaveria on joutunut kerran pulaan. Hölkyn kölkyn asenteella on turha edes lähteä kyseisiin maihin ja viranomaiset voivat toimia täysin mielivaltaisesti.
Kiitos, mutta avasin tämän ketjun kuullakseni sellaisten ihmisten kokemuksia, jotka ovat käyneet Iranissa, en lukeakseni sellaisten ihmisten neuvoja, jotka eivät ole kyseisessä maassa käyneet.
Ap
Olen käynyt 20 vuotta sitten, ajanut maan läpi. Se oli yllättävä kokemus.,sellaista vanhaa sivistystä. Ei lainkaan sellainen, millaisen kuvan tv antaa. Voisin hyvin käydä lomallakin.
Vierailija kirjoitti:
Inarissa olen käynyt.
Niin mäkin, viimeksi kesällä, mutta se ei taida liittyä tähän.
Ap
Jos tarkoitat, että opiskelenko historiaa yliopistossa, niin en opiskele, mutta luen kyllä muuten vain ihan kaikenlaista historiaa (myös Lähi-idän). En ole nyt juuri lähdössä, ei ole perhetilanteen takia mahdollisuutta, eikä rahaakaan, mutta tulevaisuuden haaveissa on.
Ap