Työttömyyden hyvät ja huonot puolet

Vierailija

Aloitetaan huonoilla:

- vähemmän rahaa (kaikilla EI ole kannustinloukkua. Itse saisin matalapalkkaisestakin työstä kolme kertaa enemmän rahaa kuin nyt). Toisin sanoen: jatkuva stressi saako tarpeeksi säästöön (ei saa tietenkään), ei raaski ostaa mitään, omistusasunto poissuljettu vaihtoehto

- ei ole kivaa tavata vanhoja tuttuja, koska ensimmäinen kysymys on "mitäs sinä nykyään teet?"

- ei ole kivaa nähdä muitakaan tuttuja, koska aina väistämättä tulee kysymys "jokos on töitä löytynyt?"

- ja kysymys "eikö käy aika pitkäksi" on myös hieman ikävä, koska käyhän se

- merkityksettömyyden ja hyödyttömyyden tunne. Töissä saa sentään ajoittaisia onnistumisen tunteita

- sekä rytmiä arkeen

- et saa päättää mitä työtä tai koulutusta haet. Vaikka tiedät olevasi kömpelö teoria-tyyppi, joudut silti hakemaan hitsaajakoulutukseen. Sinusta tulisi myös mainio metallimies

- virheisiin ei myöskään ole varaa. Kannattaa pitää viimeiset hakupäivät ja muut asiat tarkasti mielessä, koska karenssi napsahtaa hyvinkin helposti

- työttömyyden pitkittyessä oikea työpaikka ei ole enää edes oikeastaan vaihtoehto, se on sitten työkokeilu. Saat siitä pari sataa enemmän rahaa, mikä on tietenkin todella kiva lisä, mutta ei saa silti aikaan sitä riemua, kun saisi oikean palkan.

Hyvät puolet:

- vapaa aikaa. Paljon. Työttömyys on ihanaa, ja mikä parasta: tämähän on kaikille mahdollista. Jos töissä käyminen on niin hirveää ja työttömyydellä pääsee niin hyville rahoille, niin siitä vaan, liity joukkoon.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Niin ja sitten vielä sekin että työttömänä muistaa sitten aina äänestää sdptä ja vihervassareita että voi jatkossakin jäädä vain vapaamatkustajaksi. ja voi myös nauraa työssäkäyville ja muille veronmaksajille kuinka tyhmiä ne ovat kun eivät ymmärrä miten voin vain maata sohvalla joka päivä ja nauttia elämästä kun työssäkäyvät joutuvat niska limassa paiskimaan töitä. 

Älkää vain äänestäkö Kokoomusta tai perussuomalaisia, sillä en koskaan halua että tämä herroiksi eläminen muiden maksajien rahalla loppuu!

Vierailija

Mä otin loparit, koska työnantaja rikkoi lakia. Ei napsahtanut karenssia. Lisäksi halusin olla enemmän lasteni kanssa. Nyt nollatuntisopimuksia kaksi, ja sovitellulla ansiosidonnaisella päivärahalla mennään. Näin on hyvä, ja saan priorisoida tärkeimmät etusijalle joksikin aikaa. Ne on niin vähän aikaa pieniä.

Vierailija

Eipä työttömyydessä ole kuin hyviä puolia.

- ei leimaudu ahneeksi ihmiseksi, joka valmis rahan takia valmis myymään persettään porvarille

- ei tarvitse sitoutua tukkoihin aikataluihin, vaan voi tehdä mitä tahansa huvittaa, koska tahansa huvittaa

- tahallinen työttömyys karkoittaa kaikki ahneet rahan perässä juoksevat akat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

kun työssäkäyvät joutuvat niska limassa paiskimaan töitä. 

Taas samaa tekopyhää valitusta. Vittuakos käyvät töissä vaikka mikään pakko ei ole.

Vierailija

Huvittaa kuinka töissä käyvät ovat kateellisia työttömille, jos luulet että työttömän elämä on niin hauskaa, miksi et ryhdy itse työttömäksi, kukaan ei estä. Tulet kuitenkin jossain vaiheessa huomaamaan, että siinä ei ole mitään hauskaa.

Joidenkin tyyli purkaa työttömiin pahaa oloa kertoo vain ihmisen omasta pahasta olosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kuinka töissä käyvät ovat kateellisia työttömille, jos luulet että työttömän elämä on niin hauskaa, miksi et ryhdy itse työttömäksi, kukaan ei estä. Tulet kuitenkin jossain vaiheessa huomaamaan, että siinä ei ole mitään hauskaa.

Joidenkin tyyli purkaa työttömiin pahaa oloa kertoo vain ihmisen omasta pahasta olosta.

Jotkut ovat vaan niin lapsenuskoisia, että luulevat työttömiltä otettavien tulonsiirtojen menevän muka työläisten taskuun. Eivät ymmärrä sitä, että vahva tukiverkosto on työläisenkin etu.

Dodo

Minusta ainoa negatiivinen puoli on muiden ihmisten asenteet työtöntä ihmistä kohtaan.

Positiivista on vapaus vapaus vapaus. Ihanaa! Ja minä en muuten sitten nosta mitään tukia. Jostain syystä se leima on silti otsassa ja aina minulta tivataan selityksiä tilanteeseen.

Ei minua kiinnosta kenenkään työ itseäni niin tuntuu tosi rassaavalta aina vastailla uteluihin. Ihan kun työ määrittelisi ihmisen :D.

Vierailija

Hyvää on se, että tämä heikko aines on pois häiritsemästä osaavia työntekijöitä. Huonoa se, että kuppaavat niin paljon rahaa paremmiltaan.

Vierailija

Mulla sama homma kuin ap:lla eli työ kuin työ nostaisi tuloja, sillä en saa mitään muuta tukea kuin työttömyystuen. Eli on työssäkäyvä puoliso ja velattomassa asunto-osakkeessa asutaan, josta maksamme yhtiövastikkeen. Jos esim. saisin töitä, joissa sais tonnin käteen kuussa, mulla siis tuplaantuisi tulot nykyisestä viidestä sadasta tonniin

Vierailija

Minun kokemuksia -90-luvun alusta  peruspäivärahalla, asumistuella ja toimeentulotuella

+ Rahaa oli työttömänä enemmän kuin opiskelijana, kun ensin ymmärsin hakea asumistukea- ja toimeentulotukea. 3 kk taiteilin pelkällä peruspäivärahalla. Opiskelijana en saanut asumistukea, koska asuin mummilla ja opiskelijan piti pärjätä opintotuella ja lainalla. Mummi ei ottanut vuokraa, mutta sähkölaskun maksoin ja lainaa en uskaltanut ottaa. Eli tuki oli tosi pieni ja päälle kesälomarahat. Liikaa tienaamisesta ei tosin rangaistu tukien perimisellä. 

+ Työttömänä en ollut nälissäni, olin terve ja nuori.  Rahaa ei mennyt mihinkään ylimääräiseen. Sähkö, vuokra ja ruoka. Mutta jos otit vähän töitä, ne piti ottaa pimeänä, koska ne vähennettiin tuista. Tympeää, koska pienikin lisäansiotyö voi tukea ja auttaa työllistymistä ja veronkierto ja saamatta jääneet eläkkeet ei ole kiva juttu. No, pimeästi tehty  toimistosiivous poiki kuitenkin päivänvalon kestävän työn konttorin puolella juteltuani omistajan kanssa jokusen kerran.

+ koiralle ihan helvetisti aikaa.

+ koti kiilsi puhtauttaan

- Liikaakin aikaa. Aika kävi pitkäksi.

- Jatkuvat kyselyt töiden löytymisestä ärsyttivät.

- Aikaa maalata tauluja. Ainoa pulma, että maalitkin joskus loppuu, ja uudet maksaa. Hiiltä sentään riitti ja lyijykyniä.

- Ei oikein varaa tehdä mitään, mikä olisi ollut minusta kivaa. Kuten edes mennä koiran kanssa koiranäyttelyyn. Toisaalta koirasta tuli opetettua tosi hyvä kanttarellikoira.

- Työhaastatteluvaatteet. Piti pyytää äidiltä ostosapua. Minulla ei ollut jakkupukua kaapissa.

- Nykyajan työttömällä on varmaan pakko olla netti ja netistä tulee maksu.

- työtön ja vakavasti sairas on varsinainen nyky-yhteiskunnan päähänpotkittu. Älä vaan sairastu työttömänä.

Oli kiva saada töitä ja mennä kauppaan miettimättä, mitä voi ostaa.

Nyt se taas häämöttää uhkakuvana näköpiirissä, työttömyys. Nyt 48-veenä on vaikeampi työllistyä, kun alaltani katoaa työpaikat. Ongelman aiheuttaja on automatisaatio.

Vierailija

Työn hyviä puolia auto käytössä

Työttömyyden hyviä puolia

Ei kiirettä

Ei stressiä 

Ei vittumaisia pomoja ja ihmisiä 

Voi juoda viikolla

Voi aloittaa projekteja joiden valmistumisella ei ole mitään kiirettä, kun ei pidä mennä töihin

Saa nukkua myöhään

Saa valvoa myöhään

Saa valvoa vaikka koko yön

Aamulla sängyssä kun heräilen mietin, että nukun vielä ainakin tunnin tai kaksi. Ihanaa .. tänään ei ole töitä.

Töihin jouduin heräämään 04-06 ja vihasin sitä.

Lisäksi työttömänä voi katsoa kaikki kaupan tarjoukset ja kierrellä ne, sekä on koko päivä aikaa kokata. Töistä tullessa oli aina kiire aikataulu saada jotain pöperöä, suihkut kun on juossut koko päivän ym. koti hommat.

Työttömyyden hyviä puolia on lisäksi ettei kotityöt aiheuta stressiä kun on vaikka koko päivä aikaa niitä tehdä. Ensimmäistä kertaa kun jäin työttömäksi meillä ei ollut puolison kanssa mitään sanaharkkaa kotitöistä. Voin tehdä vaikka ne kaikki! Ennen työpäivät 10-18 tuntia. Kotityöt tekee vasemmalla kädelläkin.

mies

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyvää on se, että tämä heikko aines on pois häiritsemästä osaavia työntekijöitä. Huonoa se, että kuppaavat niin paljon rahaa paremmiltaan.
Ilmeisesti montakymmentä tuhatta korkeastikoulutettua työtöntä kuuluu tähän heikkoon ainekseen, haluaistko kenties tappaa heidät, polttaa uunissa niinkuin moni teistä fantasioi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti montakymmentä tuhatta korkeastikoulutettua työtöntä kuuluu tähän heikkoon ainekseen, haluaistko kenties tappaa heidät, polttaa uunissa niinkuin moni teistä fantasioi.

Olishan se kätevää, saataisiin sähköä.

Vierailija

Olen ollut kolmeen otteeseen työttömänä: 80-luvulla, 90-luvulla ja sitten vuosina 2007 - 2009 (reilu 1,5 vuotta silloin). 

Rahan puute ei ole ollut ongelma, vaikka nuo kaksi ensimmäistä jaksoa elinkin peruspäivärahalla. Olen tottunut tulemaan toimeen vähällä, eivätkä palkkanikaan ole olleet kummoisia. Aina kuitenkin olen saanut töistä enemmän palkkaa kuin työttömänä ollessani, joten mistään kannustinloukusta ei voi puhua.

Kaksi ensimmästä työttömyysjaksoa otin rennosti, sillä tuntui selvältä, että saan vielä joskus töitä. Olinhan niin nuorikin. Kolmannella kertaa ei enää tuntunut siltä. Pahinta silloin oli juuri epävarmuus ja pelko, tätäkö loppuelämä nyt sitten on: ahkerasta hakemisesta huolimatta en kelpaa mihinkään.

Parasta oli se että oli paljon omaa aikaa kaikkiin omiin mielenkiinnon kohteisiin. Oli myös helpompi tulla toimeen vähällä rahalla, kun oli aikaa juosta tarjousten perässä, kokata itse, ommella vaatteita jne. Aika ei käynyt yhtään pitkäksi, sillä mielenkiintoista tekemistähän on vaikka kuinka.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat