Minkä asian olet luullut olevan kaikille itsestäänselvyys, mutta huomannut, ettei olekaan?
Olen aina kuvitellut, että on itsestään selvää, ettei vessasta vedetä tamponeja, siteitä, topsipuikkoja ja ruokaa alas.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Kertotaulu, yksinkertaisten tautien kotihoito, yhdyssanat, Euroopan maiden sijainti, leipätaikinan ohje, sään mukaan pukeutuminen...
miksi tälle tuli niin monta alapeukkua? :D eikö täällä osata leipätaikinaa vai onko muuten uusavuttomia linjoilla?
Oon pitänyt itsestään selvänä sitä, että kaikille aikuisille naisille nää kuukautisiin liittyvät asiat ovat selviä. Siis minkä pituiset menkat on normaalit, kuinka kauan tamponia voi pitää, pitääkö tamponi vaihtaa jokaisella vessakäynnillä, mikä on kuukuppi ja niin edelleen. En ymmärrä miten nämä asiat ovat menneet ihan ohi tai miten ihmiset eivät näitä pohdi ja googlaile. Mulla on paljon ihan korkeasti koulutettuja kavereita, jos sillä koulutuksella nyt on väliä, jotka ovat aivan pihalla näistä asioista. Yksikin kaveri ihmetteli ääneen kun juteltiin näistä asioista, että voiko oikeasti tamponin kanssa käydä kusella.
Toinen mikä tuli mieleen on sähköpostiviesteihin vastaaminen. Minun mielestäni on outoa jos tulee vaikkapa duunista viestiä, että voisko joku vaihtaa vuoron ensi viikon sunnuntaina tai ottaa kyseisen vuoron. On kohteliasta vastata viestiin myös silloin kun vuoroa ei voi ottaa. Tämä ei ole vain nykyisen duunipaikan ongelma, vaan kaikissa työpaikoissa on ollut sama: mihinkään sähköposteihin ei koskaan vastata. Jos teet palveluksen ja kerrot vaikka jonkun vinkin sähköpostilla, kukaan ei vastaa että "kiitos". Kyselet vuoronvaihtoa, kukaan ei vastaa paitsi jos joku voi sen ottaa. Itse kyllä vastaan aina, että sori en voi ottaa tai muuta. Mun mielestä on kohteliasta vastata viesteihin. Tietenkään nyt ihan kaikkiin viesteihin ei tarvitse reagoida, mutta ymmärsitte varmaan pointin.
-suihkussa käynti
-tilanteen mukaan pukeutuminen
-lämpökynttilä-sanan merkitys (eli = "tuikkukynttilä")
-maailmassa on muitakin paikkoja kuin thaimaa ja kanaria
Se, että paskalla käynnin jälkeen peräpään aluetta ei huuhdella vedellä. En tiedä, mikä luonnonoikku oikein olen, mutta kun olen itse käynyt asioillani ja pyyhin paperiin, niin siihen ei jää juuri mitään roinaa, mutta jos olen muualla kuin kotonani, huomaan ihan tunnin sisällä kuinka peräpään aluetta alkaa kutittaa, jos siis en ole sitä pessyt. On kuitenkin ihan yleistä, että sitä ei puhdisteta ollenkaan vedellä ennen suihkussa käyntiä, näin olen ymmärtänyt täältä AV:lta. Aikamoista.
Toinen juttu on se, että todella moni jättää antamatta vanhukselle tai raskaana olevalle paikkansa bussissa. Ymmärrän, jos itse istuu ruuhkaisen auton toisessa päässä ja vanhus on toisessa tai jos itse on huonossa kunnossa tms. mutta noin muuten. Ja tämä koskee siis ihan nuorista keski-ikäisiin. Myös monet muut kohteliaisuudet ja kultaisen sääntökirjan ensimmäisillä sivuilla lukevat käytöstavat, kuten kiitokset sekä anteeksipyynnöt oho-murahduksen tilalla, jäävät uskomattoman monelta sanomatta tilanteissa, jossa sellaisia pidän itsestäänselvyytenä.
Äidinkielentaito (hyvä sellainen) ei toki ole mikään normi, mutta kun 14-vuotiaana eksyin Suomi24-palstalle, järkytyin aikuisten ihmisten oikeinkirjoitusongelmista. Joillakin on luki- ja oppimishäiriötä yms. mutta ihan ne alkeellisimmat opit luulisi jääneen päähän suurimmalla osalla, kun niitä tankataan niin mahdottoman paljon alakoulusta lukioon ja ammattikouluun. Esimerkiksi yhdys sana virheet, Kansallisuuden kirjoittaminen pienellä ja, pilkun paikka. Ei aina voi muistaa näitä "alkaa kirjoittamaan" ja ymmärrän jopa suuren kauhistukseni "enään"-sanan väärän muodon, mutta ne kaikista yksinkertaisimmatkin sanat tuntuvat olevan ennemmin väärin kuin oikein sosiaalisessa mediassa yksityishenkilönä kirjoitettuna (esimerkki AV ja Iltalehden kommenttiosiot, niin ja tietysti Suomi24)
Mitäs vielä. Niin, kierrättäminen, luulin 20-vuotiaaksi saakka että ainakin 90 % ihmisistä kierrättää vähintäänkin biojätteen, paperin ja muovin, mutta kotisiivoojana ollessani ja lähes satoja eri taloja siivotessani huomasin kauhukseni että tuo luku on ennemminkin 10 % luokkaa. Yhdessäkin perheessä heitettiin pussillisia pantillisia tölkkejä suosiolla sekajätteisiin, ai että kuinka sattui sydämeen tuollainen, niin luonnon kuin rahankin puolesta.
Tässä samaisessa työssä näin myöskin sellaista itsestäänselvyyttä rikottavan, kuin eläimen kunnioittaminen. Ihmiset, erityisesti lapset, osaavat olla pirun julmia eläimille. Useassa perheessä lapset retuuttivat kissoja, kaneja ja koiria, ja tämä näytti olevan arkipäivää vanhemmille/vanhemmalle, koska käydessäni joka kerta (alussa) sanomassa tästä rääkkäämisestä heille, tympein vastaus oli olkien kohautus ja "aha", suurin reaktio oli tuhahdus ja käsky "Nyt Miikka jättää kissan rauhaan!" Ja ylipäätään maailmassa näkee niin kamalalla tavalla kohdeltavia eläimiä, että sielua särkee, ei pelkästään jossain arabimaissa vaan myös Suomessa. Sudenkorennoilta ja mehiläisiltä revitään siivet, kissaa vedetään hännästä, kania tökitään sormella kylkeen koska se hypähtää hauskasti, koiria potkitaan ja hevosia hakataan, puhumattakaan niinkin karseasta asiasta kuin tehotuotanto.
Luomumunien ostaminen on minulle muuten myös itsestäänselvyys, vaikka olenkin köyhä opiskelija. Jätän muutaman siiderin ostamatta kuukauden aikana ja käytän ne eettisempiin kananmuniin, siis sellaisten kanojen muniin, joiden nimet tiedät ja joita olen itse käynyt maatilalla silittämässä. En voi käsittää, miten ihmiset ostavat jotain Minimanin kahdenkymmenen munan pakkauksia, joista pystyy heti näkemään, että ne on tuotettu "kanalassa", missä kanalla ei ole hyvä olla; ei ole orsia, ei hiekkaa mitä ruopsuttaa, ei kukkoa missään eikä tilaa kuin kämmenen verran. Nähtävästi joku niitäkin sitten ostaa, ehkä jotkut suurperheet joilla ei ole varaa ostaa paljon luomumunia. Se ei ole kuitenkaan kiveen kirjoitettu syy ostaa niitä tehotuotettuja munia. Myös muut epäeettisesti tuotetut ruoat, nautintoaineet ja vaatteet yms. ovat sellaisia asioita, joiden ostajia en haluaisi uskoa olevan lähipiirissäni tai ylipäätään paljoa Suomessa. Esimerkkinä vaikkapa hanhenmaksa, turkikset ja angoravilla.
Itsestäänselvyytenä pidän sitäkin, että tiedetään ainakin pääasiat omasta kotimaastaan; milloin Suomi on itsenäistynyt, milloin viimeisimmät sodat käytiin, keitä olivat suuret kansallishahmot ja vaikuttajat kuten Runeberg, Aleksis Kivi, Gallen-Kallela, Liisa Kauppinen, Sibelius, Minna Canth jne. sekä suurimmat kaupungit ja niiden sijainnit.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhenee. Oikeasti, todella moni nuori ei tunnu tajuavan, ettei pysy itse ikuisuutta nuorena.
Tuo on ihan psykologiaa, sen kuulukin olla noin ihmisellä. Ei ole nykyajan turmeltunutta meininkiä. :D
Nuoren ihmisen aivot vaan eivät tajua sitä vanhenemista. Se juuri on kypsymistä, että ymmärtää ajan rajallisuuden. Siksihän ne ikäkriisit on elämässä niin isoja, kun niissä on tietty lopullisuuden tuntu, ja sitä miettii että miksi en tätäkin asiaa tajunnut nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Oon pitänyt itsestään selvänä sitä, että kaikille aikuisille naisille nää kuukautisiin liittyvät asiat ovat selviä. Siis minkä pituiset menkat on normaalit, kuinka kauan tamponia voi pitää, pitääkö tamponi vaihtaa jokaisella vessakäynnillä, mikä on kuukuppi ja niin edelleen. En ymmärrä miten nämä asiat ovat menneet ihan ohi tai miten ihmiset eivät näitä pohdi ja googlaile. Mulla on paljon ihan korkeasti koulutettuja kavereita, jos sillä koulutuksella nyt on väliä, jotka ovat aivan pihalla näistä asioista. Yksikin kaveri ihmetteli ääneen kun juteltiin näistä asioista, että voiko oikeasti tamponin kanssa käydä kusella.
Toinen mikä tuli mieleen on sähköpostiviesteihin vastaaminen. Minun mielestäni on outoa jos tulee vaikkapa duunista viestiä, että voisko joku vaihtaa vuoron ensi viikon sunnuntaina tai ottaa kyseisen vuoron. On kohteliasta vastata viestiin myös silloin kun vuoroa ei voi ottaa. Tämä ei ole vain nykyisen duunipaikan ongelma, vaan kaikissa työpaikoissa on ollut sama: mihinkään sähköposteihin ei koskaan vastata. Jos teet palveluksen ja kerrot vaikka jonkun vinkin sähköpostilla, kukaan ei vastaa että "kiitos". Kyselet vuoronvaihtoa, kukaan ei vastaa paitsi jos joku voi sen ottaa. Itse kyllä vastaan aina, että sori en voi ottaa tai muuta. Mun mielestä on kohteliasta vastata viesteihin. Tietenkään nyt ihan kaikkiin viesteihin ei tarvitse reagoida, mutta ymmärsitte varmaan pointin.
Minä taas olen luullut, että kaikki tietävät menkkojen pituuden ja vuodon määrän olevan hyvin yksilöllisiä. Yleensä se on minulla vaikea käsittää, että jos jollakin asia menee keskiarvon mukaan, miten joku ei sitä ymmärrä, että suurella osalla ei kitenkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syödessä ei pidetä suuta auki eikä mässytetä. Kenguruita ei ole muualla kuin Australiassa. Joka muuten on sekä maa että maanosa.
Käsien pesu vessareissun jälkeen. Säännöllinen suihku ja siivous.
Ihmiset eivät käy töissä huvikseen, suurin osa käy vain rahan takia.
Mitäs muuta? Ai niin, delfiini ei ole kala eikä suuria kissapetoja tavata kutsua kaikkia samalla nimellä "iso kissa".
Tämän kirjoittaja kuulostaa rasittavalta besserwisseriltä.
Minusta hän kuulostaa nuorelta, 12-15-vuotiaalta. Kaiken ikäisillä on oikeus osallistua tähän keskusteluun. Nuo ovat asioita, jotka ovat tulleet esille siinä hänen omassa vertaisryhmässään.
Tulee ilmi tässäkin ketjussa.
Minä olen kuvitellut, että ihmiset tietävät, että on ihmisiä, joilla on oppimisvaikeuksia ja huono muisti. Silti tässä ketjussa luullaan itsestäänselväksi, että tiedetään asioita, jotka eivät ole mahdollisia ko. ominaisuudet olevilla ihmisillä.
Että parisuhteessa harrastetaan seksiä eikä olla pelkästään kämppiksiä ja "hyviä ystäviä".
Vierailija kirjoitti:
Että parisuhteessa harrastetaan seksiä eikä olla pelkästään kämppiksiä ja "hyviä ystäviä".
Tämänhän voi jokainen pari päättää itse. Vaikka ihmisen libido säilyy läpi elämän, niin se on kuitenkin voimakkaimmillaan silloin, kun ihminen on lisääntymisen kannalta hyvässä iässä. Tämä aika kestää sen reilut 20 vuotta, vaikka on tietenkin yksilöllistä. Ihminen elää noin 80 vuotta, josta hyvä parisuhde saattaa kestää sen 60 vuotta, jos on nuorena menty yhteen. Siinä ehtii kokea yhtä ja toista toisen kanssa, ja kun parisuhde muuttuu myös seksuaalisuus muuttuu. Se voi olla muutakin kuin yhdyntää, sillä seksuaalisuus on laaja käsite.
Että kyllä myös niillä pareilla, joilla ei ole yhdyntöjä, voi olla hyvin tyydyttävä parisuhde ja siinä monenlaista seksuaalisuuden ilmaisua.
Että on olemassa naisten välistä solidaarisuutta, johon kuuluu se, että ystävien miehiä ei panna eikä ystävien eksiäkään ihan heti, kun eksä on saanut muuttokamat siirrettyä omaan kotiin. Luulin, että tällanen käytös tulee naisilta luonnostaan, ettei ystäviä loukata miesten avulla.
Kumppanin löytäminen ja perheen perustaminen. Nuorena luulin että olisin jo alle kaksvitosena saavuttanut nämä... noh, miten homma oikeasti menee, niin neljäkymppiä lähenee ja edelleen haahuilen yksikseni. Seurusteluviritykset silloin harvoin kun niitä on, eivät kestä muutamaa kuukautta pidempään. Yleensä sen toisen osapuolen aloitteesta "ollaan sittenkin liian erilaisia" tms.
Ettei sellaiset lajit kuin ilves ja susi, sika ja lammas tai varis ja harakka risteydy.
Ettei ole vain yhtä ruokavaliota, uskontoa, nukkumisjärjestelyä, lapsilukua tms joka olisi Se Paras Ja Oikea kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertotaulu, yksinkertaisten tautien kotihoito, yhdyssanat, Euroopan maiden sijainti, leipätaikinan ohje, sään mukaan pukeutuminen...
miksi tälle tuli niin monta alapeukkua? :D eikö täällä osata leipätaikinaa vai onko muuten uusavuttomia linjoilla?
Miksi ihmeessä joku leipätaikinan ohje pitäisi osata ulkoa? Suuri(n?) osa ihmisistä ei leivo leipää, ainakaan säännöllisesti, joten joku leipätaikinan ulkoaopettelu olisi järjetöntä.
Teen töitä rahan takia, mutta silti rakastan suuresti työtäni ja viihdyn siellä. Minulla on myös paljon muuta elämää. Olen maatalouslomittaja.
Mä en vaan jotenkin taivu. Haluaisin jonkun havainnolistavan kuvan miten tää tapahtuu. Varsinkin siis jos istualteen pitäisi tämä suorittaa.