Sijoittamisesta tietävät!

Vierailija

Mihin nyt kannattaa sijoittaa? Tarkoitus olisi sijoittaa pidemmäksi aikaa (n.20-30 vuotta) jonkin verran rahaa. Ehkä joitain tuhansia. Mihin ne kannattaisi sijoittaa?

Entä jos sijoitan vaikka johonkin pankin rahastoon esim Nordean Eurooppa rahastoon, jossa rahat ovat sijoitettu eurooppalaisten yhtiöiden osakkeisiin. Sitten joku kaunis päivä koko Nordea menisikin nurin, niin menevätkö sijoitukseni siinä samassa?

Entä jos haluan sijoittaa rahani ulkomaisiin rahastoihin, miten minun pitäisi toimia?

Niinkuin viestistä huomaa, olen aivan amatööri näissä hommissa, joten kaikki apu on paikallaan...

Kommentit (15)

Vierailija

Laitat siis nyt parituhatta? Onko tarkoitus säästää lisää?

Rahasto omistaa rahaston sijoitukset. Sinä omistat osuudwn rahastosta. Eli vaikka pankki kaatuisi, ei rahaston sijoitukset katoa mihinkään. Toki tietty jos Nordean kokoonen pankki kaatuu, taitaa olla muitakin onhelmia taloudessa.

Vierailija

Et kerro yhtään paljonko sinulla on rahaa, mutta osakkeet ovat pitkällä aikavälillä tuotoltaan paras ratkaisu. Hajauta muutamaan eri osakkeeseen, niin koko paletti ei mene piloille vaikka yksi laskisi. Tämän lisäksi saat vuosittain osingot.

Vierailija

Sinulla on todella pitkä sijoitussuunitelma, joten jos haluat pitää saman sijoituksen koko ajan, sijoita metsään. Metsää voi ostaa joko rahastona tai metsämaana. Jos sijoitat kuitenkin osakkeisiin, varaudu siihen että välillä on hyvä myydä jotakin pois ja ostaa jotakin tilalle. Tiedän saavani protesteja, mutta silti suosittelen että käännyt pankkisi puoleen.

Vierailija

Keräät sekalaisen osakelistan, panet sen seinälle, heität puolenkymmentä tikkaa ja panet rahasi niihin. Parin vuoden päästä kyselet täältä, kannattaako ostaa vaikkapa Räikkösen luukku Hesasta, et silleen!

Vierailija

3 jatkaa vielä, että parituhatta on mun mielestä aika vähän laittaa suoriin osakkeisiin. Lisäksi niitä pitäisi seurata edes jollain tasolla ja pari kertaa vuodessa tehdä päätöksiä myymisestä ja ostamisesta.
Jos sulla on siis parituhatta, ei osaamista, ja vielä tärkeämpänä ei kiinnostusta, pääset varmaan parhaaseen lopputulokseen oman pankin kautta laittamalla rahat muutamaan rahastoon. Jos pystyt säästämään lisää, vielä parempi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

3 jatkaa vielä, että parituhatta on mun mielestä aika vähän laittaa suoriin osakkeisiin. Lisäksi niitä pitäisi seurata edes jollain tasolla ja pari kertaa vuodessa tehdä päätöksiä myymisestä ja ostamisesta.
Jos sulla on siis parituhatta, ei osaamista, ja vielä tärkeämpänä ei kiinnostusta, pääset varmaan parhaaseen lopputulokseen oman pankin kautta laittamalla rahat muutamaan rahastoon. Jos pystyt säästämään lisää, vielä parempi.

Kannattaa laittaa vaan nouseviin osakkeisiin, ei laskeviin, eikä rahastoihin ensinkään, ne on pankkien pajatsoja! Nää hommat pitää vaan tietää ;)

Vierailija

Jos laitan nyt jokusen tuhat euroa rahastoon niin pystyykö sinne siis säästämään lisää rahaa esimerkiksi kerran vuodessa tai mikä vielä parempi kerran kuukaudessa? Vai mikä olisi hyvä säästötapa tällaiselle säästämiselle? Nyt raha on käyttötilillä...

Entä jos minulla on vaikka 10 000e rahaa niin kannattaako kaikki laittaa yhteen rahastoon, joka on hajautettu vai laittaa useampaan rahastoon?

-ap

Vierailija

Kannattaa muutama päivä itse opiskella sijoittamisesta (netissä hyviä suomenkielisiä sivuja). Pystyt aivan hyvin sijoittamaan itse indeksirahastoihin tehokkaasti, et tarvitse pankkien tuotteita ja salkunhoitajia siihen. Silloin et myöskään joudu maksamaan palkkioita, vaan pelkät kauppa- ja hallinnointikulut, mikä säästää pitkän pennin. Perusperiaate on, että tarvitset vähintään kymmeniä osakkeita saavuttaaksesi hyvän hajautuksen (mikä on tehokkaan pitkäaikaissijoittamisen edellytys). Halvemmaksi tulee sijoittamalla indekseihin, joiden avulla on helppoa tehdä laaja maantietellinen hajautuskin.

Vierailija

Rahastoon voi ja on suositeltavaa säästää kerran kuukaudessa esim 100 euroa. Jos sulla on 10 000 niin kannattaa laittaa useampaan rahastoon ja sillä summalla voisit myös hajauttaa 5000 € osakkeisiin ja 5000 € rahastoon. Mutta vain jos haluat sitä osakesalkkua hoitaa.

Jos haluat tosi helpon ratkaisun, ja usko mua todella monet haluaa eikä siinä ole mitään vikaa, voisit laittaa nyt kolmasosan potista pankin yhdistelmärahastoon ja sitten säästää loput sinne esim 500 euron erissä.

Mene pankkiisi juttelemaan. Ne tykkää ihmisistä jotka kysyy, eikä vaan esitä tietävänsä.

Vierailija

En laittaisi tyypilliseen osakerahastoon/-ihin mutta mieluummin vaikka indeksirahastoon, tai suoraan osakkeisiin. Ei osakeomistukseen kaivata mitään jättisummia, muutama tonni on hyvä lähtökohta. Jos et seuraa niitä niin sijoita isoihin vakavaraisiin osakkeisiin eri toimialoilta. +5 osaketta on ihan Ok alkuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos laitan nyt jokusen tuhat euroa rahastoon niin pystyykö sinne siis säästämään lisää rahaa esimerkiksi kerran vuodessa tai mikä vielä parempi kerran kuukaudessa? Vai mikä olisi hyvä säästötapa tällaiselle säästämiselle? Nyt raha on käyttötilillä...

Entä jos minulla on vaikka 10 000e rahaa niin kannattaako kaikki laittaa yhteen rahastoon, joka on hajautettu vai laittaa useampaan rahastoon?

-ap

Rahastot on aina hajautettuja lain mukaan, jos ei ole jotain erikoisrahastoja. Noissa on tietysti hyviä kuukausisäästämissopimuksia. Kannattaa lukea nordnetin tämän päivän blogi aiheesta. Yksi hyvä tapa mitä voisi tehdä on, että on useampi rahasto ja sijoittaa kuukausittain aina siihen niistä, jonka hinta on matala/laskenut. Oman riskiprofiilin mukaan kannattaa miettiä myös, haluatko pelkkiä osakkeita vai alentaa riskiä ottamalla mukaan jonkun korkoindeksi-tuotteen esim. 10 % painolla (jonka on siis tarkoitus jäljitellä ns. riskitöntä korkoa).

Vierailija

Suosittelen, että luet aluksi kirjan Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulee tietää sijoittamisesta. Siinä on selitetty perusasiat sijoittamisesta hyvin. Kun olet sijoittamassa noin pitkälle aikavälille, niin suosittelen osakeindeksirahastoja. Esim. Seligsonilla on edullisia sellaisia. Hajauta sijoitukset lisäksi ainakin niin, että toinen rahastoissa sijoittaa amerikkalaisiin ja toinen eurooppalaisiin tai suomalaisiin osakkeisiin. En suosittele noin pienillä summilla suoraa osakkeiden hankintaa, koska niillä ei saa tarpeeksi hyvää hajautusta järkevillä kustannuksilla. 

Ja ainakin Seligsonilla pystyt hankkimaan lisää rahasto-osuuksia vaikka joka kuukausi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat