Minkä ikäisenä totutatte lapsen chiliin / muihin mausteisiin

Vierailija

Kyselisin sellaista, että koska vauvaa voi alkaa totuttaa ns. aikuisten ruokien mausteisiin. Vauvamme on tällä hetkellä 1v ja on syönyt pääasiassa erilaisia soseita sun muuta hyvin miedosti maustettuja ruokia, eikä juurikaan suolaa. Mietimme tässä että miten / milloin hänet voisi totuttaa syömään samaa ruokaa meidän kanssamme, kun käytämme todella paljon chiliä ruoissamme, joita tavallisesti syömme. Onko chili mahdollisesti vaarallista tai haitallista, ja miten teidän muiden lapset ovat reagoineet?

Kommentit (7)

Vierailija

Meillä on vauva siirtynyt normiruokaan 10kk-1v ikäisenä. En ole koskaan tehnyt miedompaa ruokaa vain lapsia varten vaan ovat saaneet samaa ihan alusta saakka. Onneksi kaikilla on ns teräsvatsa joten ei ole mausteista menneet sekaisin. Chilin (tuoreen tai peperoncinohipun, ei maustejauheen), valkosipulin, currytahnan ja esim inkiväärin lisään ruokaan jo haudutusvaiheessa jolloin maku pehmenee.

Tosin kannattaa muistaa että ruuan raaka-aineiden maku on tärkein, ei sen mausteen. Chilissä on se vaara että oma suu on turtunut ja vaatii aina vaan lisää jolloin määrät voi olla aika isoja.

Vierailija

Mä oon laittanut mausteita jo puolivuotiaan ruokiin. Lähemmäs vuoden ikää vauva on sitten syönyt niin paljon meidän muiden ruokia kuin mahdollista. Chiliä en ole ihan hirveästi kyllä pienten lasten ruokaan laittanut, korkeintaan sillä tavalla, että ruuassa tuntuu semmoinen ihan etäinen potku. Chilin poltteenkin kokeminen on yksilöllistä, esim. esikoisella on karttakieli, ja sen takia toisinaan kaikki hapokkaammat ja tulisemmat jutut kirvelevät.

Vierailija

Olisikohan esikoinen ollut 8kk kun aloin laittaa lihan keitinveteen chiliä, valkosipulia, selleriä yms mausteeksi. Isot palat otin sitten pois ennen kuin soseutin ja pakastin. Toiselle en ehtinyt niin paljon kokkailemaan, mutta hän piti todella paljon esim. Semperin mausteisista vauvanruuista.

Vierailija

Hyvin varovasti joudun käyttämään teinien ja 55-vuotiaan ruokiin. Itse pidän mutta jo pienehkö määrä tuntuu olevan noille liikaa.

Siksi maustan omaa annosta kastikkeilla ja nautiskelen paholaisenhillot jne. yksin.

Vierailija

Mä olen kanssa antanut ihan samaa ruokaa kuin itse syön ihan 10-kuisesta asti, mutta olen vähän vähentänyt chilin käyttöä. Mun ruoat kun ovat olleet erittäin tulisia ja selviän kyllä vähemmälläkin ja ajattelen että lapsen on kivempi syödä kun ei ole suu ihan tulessa. 

Vierailija

Chili ei ole haitallist tai vaarallista, sitä voi ihan huoletta syödä. Itse asiassi monilla mausteilla on hyödyllisiä terveysvaikutuksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat