Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisin haravoinut pihan 50 eurolla, ei tullut kauppoja

Vierailija
04.11.2015 |

Naapuri on valittanut kipeää kättään ja selkää koko syksyn ja miettinyt, kuka haravoi pihan. Hän oli kysynyt talkkarifirmasta, voivat haravoida 23 €/tunti, mutta eivät kuljeta lehtiä pois.

Minä leikkasin ilmaiseksi pensasaidan kyseiselle naapurille loppukesästä ja arvelin, että viisikymppiä olisi sopiva korvaus koko pihan haravoinnista ja lehtien kuljetuksesta kaatopaikalle. Hän alkoi empiä ja sanoi, että miettii vielä, tuntuu pienituloiselle isolta menoerältä. Korosti itse, että kaikkihan nykypäivänä maksaa. Siis olet lievästi sanoen hämmästynyt. Meillä on samankokoinen piha ja haravoin sitä kahtena päivänä, reilut kaksi tuntia kerrallaan. Lisäksi lehtien pussitukseen ja kaatopaikalle  vientiin kului kahdelta hengeltä yli tunti. Onko muka kallista pyytää 50€ työstä, jota en jaksa tehdä efes yhdessä päivässä ja pitää lähteä miehen kanssa peräkärryllä vielä viemään ne lehdet kaatikselle?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa paljolta. Mitenkäs verot, aioitko ne tilittää verottajalle tuosta summasta?

En tietenkään. Mitkä verot? Ei ole ammattimaista toimintaa. Jos työn hinnaksi tulee alle kymppi tunnilta, niin jokainen ymmärtää, että siitä ei verottajalle makseta. Naapuri ei ole halunnut ostaa tätä työtä 23 eurolla tunti. Meidän peräkärryä sitä paitsi käytettäisiin, eli hinnassa on myös peräkärryn lainasta korvaus.

-ap

Sun naapurisi on ehkä kitupiikki, mutta olet sinäkin kyllä yks tapaus. Peräkärryn lainasta korvaus? Oikeasti? Jos naapuri ei halua sua sinne haravoimaan, niin luovuta jo.

Kyllä, oikeasti. Peräkärryä saa lainata ihan ilmaiseksi, mutta jos minä ja mieheni teemme sen homman, että lehdet pussitetaan ja nostetaan kärryyn ja viedään kärryllä pois kaatopaikalle, niin sitten siitä kuuluu maksaa ehdottomasti. Joku pensasaidan leikkaus on pientä siihen verrattuna, että meidän kärryllä kuskaamme lehdet pois. Kaatopaikalle on matkaa jonkin verran, ehkä 10 km, koska asumme keskustan liepeillä.

-ap

Ymmärrän kyllä, että työ maksaa. Mutta turhaan sinä alat vatvomaan ja miettimään, että mistä kaikesta se 50€ koostuu jos tilanne on jo tuollainen, että naapuri on kieltäytymässä avusta.

Vierailija
22/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen pihat teillä on, jos haravoitavaa on moneksi tunniksi, mutta ei mitään paikkaa mihin voisi tehdä kompostin lehdille, vaan niitä pitää kärrätä johonkin ties mihin asti kaatopaikalle?

No ei meillä ole kuin vähän reilu 800 m2 piha, mutta paljon lehtipuita,pensaita ja pensasaidat ympäri tontin.Jja naapurin pihassa vielä useita vaahteroita, joiden lehdet tulevat meidän pihaan ja ovat tilaa vieviä ja todella roskaavia, ei mene edes leikkurilla kunnolla silpuksi. Naapuritontin toinen osa on rakentamaton ja käytännössä metsää. Mutta en mä nyt sinne voi lähteä pariakymmentä säkillistä lehtiä lähteä kippaamaan, vaikka osa sieltä tuleekin.

Meillä on kaksi "häkki"kompostia lehdille pihan reunassa, mutta kyllä ne täytyyvät niin nopeasti, että ei sinne mahdu kuin murto-osa. Täytyy oikeastaan jo kesän aikana puutarhajätteestä. Vein maankaatopaikalle viime viikolla 8 jätesäkillistä lehtiä (täytetty ehkä 3/4 saakka) ja nyt tuossa on odottamassa ne samat 8 kpl uudelleen täytettynä ja vielä olis haravoitavaa ainakin 5 säkin edestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa paljolta. Mitenkäs verot, aioitko ne tilittää verottajalle tuosta summasta?

En tietenkään. Mitkä verot? Ei ole ammattimaista toimintaa. Jos työn hinnaksi tulee alle kymppi tunnilta, niin jokainen ymmärtää, että siitä ei verottajalle makseta. Naapuri ei ole halunnut ostaa tätä työtä 23 eurolla tunti. Meidän peräkärryä sitä paitsi käytettäisiin, eli hinnassa on myös peräkärryn lainasta korvaus.

-ap

Sun naapurisi on ehkä kitupiikki, mutta olet sinäkin kyllä yks tapaus. Peräkärryn lainasta korvaus? Oikeasti? Jos naapuri ei halua sua sinne haravoimaan, niin luovuta jo.

Kyllä, oikeasti. Peräkärryä saa lainata ihan ilmaiseksi, mutta jos minä ja mieheni teemme sen homman, että lehdet pussitetaan ja nostetaan kärryyn ja viedään kärryllä pois kaatopaikalle, niin sitten siitä kuuluu maksaa ehdottomasti. Joku pensasaidan leikkaus on pientä siihen verrattuna, että meidän kärryllä kuskaamme lehdet pois. Kaatopaikalle on matkaa jonkin verran, ehkä 10 km, koska asumme keskustan liepeillä.

-ap

Ymmärrän kyllä, että työ maksaa. Mutta turhaan sinä alat vatvomaan ja miettimään, että mistä kaikesta se 50€ koostuu jos tilanne on jo tuollainen, että naapuri on kieltäytymässä avusta.

Minusta sanottiin juuri, että olet sinä yksi tapaus! Todella loukkaavaa, koska kyse ei ole pelkästä kärryn vuokrasta, vaan siitä, mitä sen kärryn käyttö vie aikaa 2 ihmiseltä.

-ap

Vierailija
24/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Minusta sanottiin juuri, että olet sinä yksi tapaus! Todella loukkaavaa, koska kyse ei ole pelkästä kärryn vuokrasta, vaan siitä, mitä sen kärryn käyttö vie aikaa 2 ihmiseltä.

-ap

Hei, rauhoitu. Tämä on anonyymipalsta. Ja jos naapuri ei ymmärrä niin sitten ei ymmärrä, sitten hän hommaa työvoiman muualta tai tekee itse.

Vierailija
25/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HARMAA TALOUS

ai ai ai

Vierailija
26/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haravoin erään mummon pihan kahdellakympillä ja tulin vielä seuraavana päivänä laittamaan lehdet hänen aloittamiinsa kompostikasoihin tontin rajalla. Matka (n.10 km meno-paluu) taittui polkupyörällä. Tarjosi kyllä pullat kakut ja teet molempina iltoina.

Vierailija
27/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HARMAA TALOUS

ai ai ai

No voi vittu. Noin mitättömällä summalla tehty naapuriapu ei todellakaan ole harmaata taloutta.

Vierailija
28/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HARMAA TALOUS

ai ai ai

Gyllä. Siis haravoi hiki hatussa 4-5 tuntia, pussita ja kuljeta niitä lehtiä kahden hengen voimin omalla peräkärryllä kaatikselle tunti tai pari ja saat 50 €, työtähän tulee ainakin 7 työtuntia. Ja tämä toistuu... Peräti kerran vuodessa.... Kauhea harmaa talous. Jos otat tet-harjoittelijan, pääset muuten laillisesti halvemmalla sinä törkeä naapuri.

Vierailija
29/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HARMAA TALOUS

ai ai ai

No voi vittu. Noin mitättömällä summalla tehty naapuriapu ei todellakaan ole harmaata taloutta.

Tiedän, kunhan vaan kiusin :)
50 € ei ole paha hinta ottaen huomioon, että lehdet pitää myös roudata jonnekin. Itse olen aiemmin ollut naapurin mummojen pihoilla puuhastelemassa jos aikaa ja intoa on riittänyt. Palkaksi pullakahvit ja hyvä mieli, kun sai mummon päivään piristystä. 

Vierailija
30/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juolahtanut mieleesi että naapurilla ei ole rahaa? Kallis tai halpa mutta paha maksaa jos ei ole rahaa :/

Vierailija
31/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri on valittanut kipeää kättään ja selkää koko syksyn ja miettinyt, kuka haravoi pihan. Hän oli kysynyt talkkarifirmasta, voivat haravoida 23 €/tunti, mutta eivät kuljeta lehtiä pois.

Minä leikkasin ilmaiseksi pensasaidan kyseiselle naapurille loppukesästä ja arvelin, että viisikymppiä olisi sopiva korvaus koko pihan haravoinnista ja lehtien kuljetuksesta kaatopaikalle. Hän alkoi empiä ja sanoi, että miettii vielä, tuntuu pienituloiselle isolta menoerältä. Korosti itse, että kaikkihan nykypäivänä maksaa. Siis olet lievästi sanoen hämmästynyt. Meillä on samankokoinen piha ja haravoin sitä kahtena päivänä, reilut kaksi tuntia kerrallaan. Lisäksi lehtien pussitukseen ja kaatopaikalle  vientiin kului kahdelta hengeltä yli tunti. Onko muka kallista pyytää 50€ työstä, jota en jaksa tehdä efes yhdessä päivässä ja pitää lähteä miehen kanssa peräkärryllä vielä viemään ne lehdet kaatikselle?

Kuinka vitun iso piha sun naapurillas on, jos siihen pari päivää tarvit? Minä haravoin oman tuhannen neliön pihani reilussa parissa tunnissa.

Eikä niitä lehtiä mihinkään kaatikselle kannata roudata. Pihan perälle vaan kasaan kompostoitumaan ja naapuri, tai vaikka sinä saat tulevaa hyvää kompostimultaa kasvimaalle, tai kukkapuskille.

Hintaan en ota kantaa, kun itse en maksaisi pesoakaan, minä kun pidän isossa arvossa kaikenlaista hyötyliikuntaa.

Vierailija
32/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vitun iso piha sun naapurillas on, jos siihen pari päivää tarvit? Minä haravoin oman tuhannen neliön pihani reilussa parissa tunnissa.
Eikä niitä lehtiä mihinkään kaatikselle kannata roudata. Pihan perälle vaan kasaan kompostoitumaan ja naapuri, tai vaikka sinä saat tulevaa hyvää kompostimultaa kasvimaalle, tai kukkapuskille.
Hintaan en ota kantaa, kun itse en maksaisi pesoakaan, minä kun pidän isossa arvossa kaikenlaista hyötyliikuntaa.

Piha voi olla iso. Mun kotona maalla on piha-alue noin hehtaarin. Sen haravoiminen oli järjetön työ ja siitä on jäänyt kammo isoa pihaa ja haravointia kohtaan. Onneksi isä osti lehtipuhaltimen ja on kaatanut osan pihapuista. 

Vierailija
33/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on taas teinien kielenkäyttöä. Opettelisit keskustelemaan ilman vittuja. Meidän pihat on noin 1200 neliötä kaikilla tällä kadulla, ja omaa kompostia ei ole kuin yhdellä. Kaupungin tontille ei saa viedä, siitä on kunnan ohjeistus tullut. Lehtipuita riittää. Haravointi vei omassa pihassa yli 2 tuntia päivässä kahtena päivänä, kuten jo kerroin. Tahti oli reipas. Lehtiä ei ole lupa kompostoida omaan pihaan, eikä edes naapuriin. Tällä alueella runsaasti lehtokotiloita.

-ap

Vierailija
34/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus näitä tyyppejä...mene vaikka nukkumaan.

Vierailija
35/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä rivitalossa oli pikkuruinen piha, minä kuvittelin, että pihatyöt on ihan käden käänteessä hoituva homma. No niin, nyt menee pihassa tunnista viiteen tuntiin joka viikko! Meidän tontti on 2000 neliötä ja alaosaa ei edes haravoida, kun istutin perunaa sinne.

Vierailija
36/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus näitä tyyppejä...mene vaikka nukkumaan.

mee ite nukkumaan, Sipiläkin sanoi, että harmaa talous on kaiken pahan alku.

Vierailija
37/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulostaa paljolta. Mitenkäs verot, aioitko ne tilittää verottajalle tuosta summasta?"

Tuosta summasta tuskin jää mitään verotettavaa tuloa, kun lasketaan auton ja peräkärrin käyttökulut (yht. 0.80-1€/km) jos matka kaatopaikalle on 5-10 km x 2= 8-20€ + kaatopaikkamaksu 15-25€ + jätesäkkejä useampi rulla 10-15€ ja ollaan jo miinuksen puolella eli ap. työ on lähinnä hyväntekeväisyyttä. Ja jos on iso piha ja puustoa paljon, tuskin mahtuvat edes yhteen kuormaan  eli se siitä verojen tilityksestä verottajalle.

Vierailija
38/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintaan en ota kantaa, kun itse en maksaisi pesoakaan, minä kun pidän isossa arvossa kaikenlaista hyötyliikuntaa."

Tuhannen neliön piha on kyllä postimerkkikokoa ja yleensä kaikki talot ovat vieri vieressä, eikä juuri sitä edes omaksi pihaksi voi sanoa. Ja tosiaan sen haravoi parissa tunnissa, kun puustoa ei paljon mahdu, kun rakennukset vie suurimman osan tontista. Itse olen haravoinut omaa pihaani jo monta päivää (muutama tunti päivässä) mutta neliöitä onkin 5000m2.

Vierailija
39/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen pihat teillä on, jos haravoitavaa on moneksi tunniksi, mutta ei mitään paikkaa mihin voisi tehdä kompostin lehdille, vaan niitä pitää kärrätä johonkin ties mihin asti kaatopaikalle?

Helsinki

Vierailija
40/73 |
04.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haravoitte edes? Suositushan on, ettei kannattaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan