Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaamattomuuden ja huonommuuden tunne työssä

x

Olen parin vuoden ajan työelämässä pyörinyt lastenhoitaja. Aloitin hiljan uudessa työpaikassa ja nyt "alkuhuuman" laskeuduttua mulle on tullut kauhea ahdistus omasta osaamisestani. 

Koen, etten työpaikalla ollessani osaa ajatella lasten kasvatukseen liittyviä asioita "niin hienosti" tai ottaa kaikkia pieniä seikkoja ja havaintoja huomioon. Lasten kanssa osaan kyllä toimia ja olen heidän edessään varmaotteinen, mutta sisällä minusta tuntuu kuin kulkisin silmät mollottaen pitkin osastoa vailla koulutusta, en esim. muista opiskeluajoilta mitään pedagogiikkaan tmv. kasvatukseen liittyvää, mistä voisi olla apua. Perushoidolliset toimet sujuvat ja tulevat "luonnostaan", mutta tuntuu kuin minulla ei olisi aivoissa mitään materiaalia, joista lähteä esim. työstämään seuraavan viikon ohjattua toimintaa.

Työkavereiden tuomat paineet ovat oma lukunsa. Tunnen itseni hölmöksi heidän seurassaan, kun en osaa käyttää kasvatuksellisia termejä, tai kun en välttämättä ollut ulkona huomannut kuinka hienosti Minttu-Irmeli asetti kolme tikkua siistiin riviin tai hakeutui toisten lasten seuraan istumaan. Muu vuorovaikutus työkavereiden kanssa on vielä sokerina pohjalla: vaikka pidän ihmisistä, ihmettelen välillä kovasti miksi olen introverttinä hakeutunut sote-alalle, sillä olen toisinaan sosiaalisesti todella kömpelö.

Pahoittelut epäselvästä selityksestä, johonkin on päästävä purkamaan.

Kommentit (11)

Vierailija

Eli osaat perushoidon, mutta sinulta puuttuu "pedagoginen silmä ja havainnointikyky"? 

Sitä voi harjoittaa, mutta se vaatii työtä ja perehtymistä lapsen kehitykseen ja oppimiseen, lapsen kehityksen eri osa-alueiden tuntemista ja miten siihen voi vaikuttaa. Eli jos et pysty riittävästi hyödyntämään koulutuksesta saatua ainesta, sitä pitää opetella työssä havainnoimalla muita ammattilaisia ja mihin he kiinnittävät huomiota ja miten he toimivat. Sen lisäksi kannattaa itse opiskella lisää, kirjallisuuttahan on vaikka kuinka, ja hankkia lisää osaamista soveltamalla lukemaansa käytäntöön ja ARVIOIDA eri käytäntöjen toimivuutta käytännössä. Pelkkä aika ja ikä ilman että omaa ja toisten toimintaa reflektoi ei tuo helpotusta, vaan pitää myös itse aktiivisesti optella ja oppia toiminnan ja ajattelun seurauksena. Silloin kokemuksen myötä homma helpottuu. Tsemppiä!

Vierailija

2,

Tietenkin koitan parhaani mukaan havainnoida kokeneempien työtä ja laittaa muistiin esimerkiksi heidän taitojaan osata suhteuttaa lapsen taitoja iän kanssa. Joskus vaan tuntuu, että pitäisi itsekin osata sanoa jotain ilman, että myötäilee "no Marjaliisa sanoi juuri sen mun mielestä tärkeimmän.."

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli! Pärjäät ja riität ihan hyvin :) t. Lastentarhanope

Kiitos! Tuli hyvä mieli! :)

Ap

Vierailija

Minunkin tekisi mieli sanoa vaan, että pärjäät ja riität. :) Ja ihan jo se, että itse tiedostat kehityskohteesi on hieno juttu.

Vierailija

Älä huoli, tärkeintä on kuitenkin se että osaat toimia tilanteissa luontevasti lasten kanssa kuten kerroitkin. Se ettet osaa käyttää hienoja kasvatusalan termejä, ei tee osaamista huonommaksi. Kyse taitaa olla siitä, että itsetuntosi on ammatillisesti hetken aikaa koetuksella. Tärkeintä on käytännössä tekemäsi työ ja perushavainnointi, eikä niinkään se että osaat kertoa hienoja termejä. Pärjäät varmasti loistavasti, ja tuo huonommuuden tunne menee ohi ajan kanssa! Muistan itse kokeneeni samankaltaisia fiiliksiä jonkun aikaa oman valmistumisen jälkeen, onneksi mulla oli hyvä työyhteisö, joka muistutti että ei pidä olla itselleen niin ankara :) onko sulla töissä tai opiskelu ajoilta ystävää jonka kanssa voisit keskustella? Vähän Niinkuin kevyttä työnohjausta :) Terv. Koulunkäynnin ohjaaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minunkin tekisi mieli sanoa vaan, että pärjäät ja riität. :) Ja ihan jo se, että itse tiedostat kehityskohteesi on hieno juttu.

Kiitos. :)

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, tärkeintä on kuitenkin se että osaat toimia tilanteissa luontevasti lasten kanssa kuten kerroitkin. Se ettet osaa käyttää hienoja kasvatusalan termejä, ei tee osaamista huonommaksi. Kyse taitaa olla siitä, että itsetuntosi on ammatillisesti hetken aikaa koetuksella. Tärkeintä on käytännössä tekemäsi työ ja perushavainnointi, eikä niinkään se että osaat kertoa hienoja termejä. Pärjäät varmasti loistavasti, ja tuo huonommuuden tunne menee ohi ajan kanssa! Muistan itse kokeneeni samankaltaisia fiiliksiä jonkun aikaa oman valmistumisen jälkeen, onneksi mulla oli hyvä työyhteisö, joka muistutti että ei pidä olla itselleen niin ankara :) onko sulla töissä tai opiskelu ajoilta ystävää jonka kanssa voisit keskustella? Vähän Niinkuin kevyttä työnohjausta :) Terv. Koulunkäynnin ohjaaja

Itsetunto on sekä ammatillisesti että muutenkin todella matalalla, mistä tiedän näidenkin ajatusten johtuvan. Olemme työtovereiden kanssa vielä sen verran vieraita, etten haluaisin näin alussa avoimesti tunnustaa "heikkouttani", vaikka se varmasti voisi auttaa vähän kun edes oma tiimi tietäisi mun paineista. Opiskeluaikojen ystävät ovat jääneet taa, enkä tunne muita samalta alalta.. :/

Ap

Vierailija

Oletko kuntasi sähköposti postituslistalla? Monesti sinne tulee tietoa kursseista ja työnohjausryhmistä joihin voi halutessaan osallistua. Monesti niistä voi saada lisäbuustia ja itseluottamusta omaan osaamiseen ja jaksamiseen. Voisit vaikka pomollesi ilmaista halukkuuteesi lähteä jollekkin kurssille tai ryhmään, niin hän tietää sinua sellaisista infota jotta voit ilmoittautua. Ne kurssithan kestävät monesti 1-2 päivää, ja voivat olla todella hyviä! Terv. Koulunkäynnin ohjaaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuntasi sähköposti postituslistalla? Monesti sinne tulee tietoa kursseista ja työnohjausryhmistä joihin voi halutessaan osallistua. Monesti niistä voi saada lisäbuustia ja itseluottamusta omaan osaamiseen ja jaksamiseen. Voisit vaikka pomollesi ilmaista halukkuuteesi lähteä jollekkin kurssille tai ryhmään, niin hän tietää sinua sellaisista infota jotta voit ilmoittautua. Ne kurssithan kestävät monesti 1-2 päivää, ja voivat olla todella hyviä! Terv. Koulunkäynnin ohjaaja

Tähän mennessä en ole ainakaan saanut mitään työnohjaukseen liittyviä maileja. Mutta tuotakin voisi kokeilla, ellei ala helpottaa!

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän mennessä en ole ainakaan saanut mitään työnohjaukseen liittyviä maileja. Mutta tuotakin voisi kokeilla, ellei ala helpottaa!

Ap

kannattaa kysyä kunnasta/pomolta että onko ryhmää olemassa, ja jos ei niin voisivat sellaisen perustaa. Teidänkin työ on varmaan ajoittain raskasta ja kiireistä, varmasti olisi kysyntää!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

kannattaa kysyä kunnasta/pomolta että onko ryhmää olemassa, ja jos ei niin voisivat sellaisen perustaa. Teidänkin työ on varmaan ajoittain raskasta ja kiireistä, varmasti olisi kysyntää!

Totta, kiitos vinkistä.

Ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat