Lapset ei muka syö hedelmiä ja vihanneksia!Naurettava väite!

Vierailija

Tää on joku naurettava päähänpinttymä.Vai onko meillä muka ainoat lapset jotka syö todella mielellään kakkia hedelmiä ja ruoalla saa sanoa että nyt täytyy syödä ruokakin kun söisivät niin mielellään vain vihannekset ja kasvikset..

marjoja en saanut pakkaseen kun lapset tyhjensivät puskat.

En ole kuullut yhdestäkään lapsesta joka ei söisi mielellään näitä ja kuitenkin lehdet on täynnä juttuja ja kikkoja joilla saa lapset syömään vihreää..

LEGENDAA!!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Minä aina kuvittelin myös noin! Meillä kun on lapsi aina syönyt kaikkia vihanneksia, niin kuin kaikkea muutakin, ja suurimmat herkkuruuatkin ovat vihanneksilla/kasviksilla kyllästettyjä (salaatit, pinaattiletut, wokit...).
Mutta ans olla kun lapsi meni kouluun ja koulukaverit rupesi "toitottamaan" inhokeistaan! Nyt meidän lapsikin on ruvennut sanomaan, ettei tykkää sipulista, ruusukaalista, yrteistä ruuassa jne. Kaveritkaan ei tykkää, niin eihän yksi poika voi porukasta poiketa... 

Vierailija

Ei varmasti syökään, jos ateriat kootaan niin, että puolet lautasesta on lihasoossia ja puolet riisiä, jonnekin kulmaan pilkotaan 1/3 vähän nuupahtaneesta tomaatista - meillä lapsuudenkodissa oli näin. Jos lapset pienestä pitäen tottuvat siihen, että kasvikset ovat erottamaton osa ruokaa, ei niistä samalla tavalla nirppaillakaan. 

Hedelmistä pitämätöntä lasta en ole minäkään koskaan tavannut.

Vierailija

Joo siis just ihmetyttää tää että siitä täytyy tehdä kauhea show että lapsen saa syömään marjoja vaikkapa..meillä lapset rakastaa mansikoita ja herneitä kesällä..puskat riivitään tyhjäksi..istuvat puskissa tunteja napsivat marjoja..

talvella kun ostaa hyviä vihanneksia ja pilkkoo lautaselle niin kyllä ne katoaa ennenkuin itse kerkiää ottamaan!

Vierailija

Meillä syö raakoja juureksia ja salaatit kelpaa...mutta yritäpä tarjota kypsennettynä... samalle lapselle joka taaperona rakasti keitettyä parsaa ja kukkakaalia....

Vierailija

Meidän lapset syö kaikkia marjoja ja hedelmiä, tietysti, nehän makeita ja hyviä. No ei ehkä puolukoita sellaisenaan.

Vihanneksissa (ja monissa muissa ruuissa) ovat mukavasti jakautuneet niin, että esim toinen syö kurkkua ja tomaattia ja toinen inhoaa niitä. Toinen taas rakastaa paprikaa, jota se toinen inhoaa. Tuleepahan itse syötyä paljon vihanneksia, kun aina pitää pilkkkoa pöytään montaa lajia. 

Erilaisiin tomaattikastikepohjaisiin ruokiin (jauhelihakastike, kanapata jne) usein raastan sekaan porkkanaa ja kesäkurpitsaa ja siten menee kivuttomasti myös inhokit. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti syökään, jos ateriat kootaan niin, että puolet lautasesta on lihasoossia ja puolet riisiä, jonnekin kulmaan pilkotaan 1/3 vähän nuupahtaneesta tomaatista - meillä lapsuudenkodissa oli näin. Jos lapset pienestä pitäen tottuvat siihen, että kasvikset ovat erottamaton osa ruokaa, ei niistä samalla tavalla nirppaillakaan. 

Hedelmistä pitämätöntä lasta en ole minäkään koskaan tavannut.

Tottahan hedelmistä pidetään, onhan ne täynnä sokeria.

Vierailija

No tähän vaikuttaa niin paljon vanhempien asenne. Meillä tuttavaperheen vanhemmat voivottelevat kun lapset eivät syö salaattia, kasviksia, ei mitään. Vain peruna/ vaalea riisi tai pasta lihan kanssa käy. Kasviksia jos joku pieni lapsi pyytää, vastaus on että et saa kun et tykkää. Siis ei edes tarjota!? Samaan hengenvetoon ihmetellään että miten meidän lapset syö niin hyvin kaikkea. Noh siksi kun minä olen heille aina kaikkea laittanut, kysymättä. Lapset rakastaa jotain hyvää värikästä salaattia tai vokkia, puolukoitakin tykkää syödä kokonaisena.

meillä ei myöskään saa sanoa ruasta hyi, tai tää on pahaa. Kannustetaan lapsia maistamaan, kehuskellaan itse että ai kun on hyvää ruokaa, kylläpä iskä teki hyvän salaatin ym. Ei koskaan kommentteja tykkäätkö, onko se pahaa tms. Tämä tuttava perheen 3v söi meidän ruokapöydässä hyvällä halulla kanavokkia, otti lisääkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä syö raakoja juureksia ja salaatit kelpaa...mutta yritäpä tarjota kypsennettynä... samalle lapselle joka taaperona rakasti keitettyä parsaa ja kukkakaalia....

m

Sama ja muutenkin nirsoilee eli Porkkanaraaste ei kelpaa, kokonainen porkkana käy. On 3v ja tosi epäluuloinen vaikka vauvasta asti oon ite tehny monipuoliset ruuat missä kaikkia kasviksia.. Marjaruuat sentään kelpaa, esim kiisseli vaikka oliski epämääräisen näköistä.

Vierailija

Hyvin nuo näyttävät menevän. Synttäreilläkin, kun on tarjolla kakkua ja keksiä sun muuta, on erittäin suosittu myös kulho, jossa on suupaloiksi pilkottuna porkkanaa ja kurkkua ja minitomaatteja. Itsekin söin jo lapsena mielelläni kasviksia ja hedelmiä. 

Arvelen kyllä, että vanhempien esimerkki vaikuttaa paljon. Lapsi normaalisti haluaa maistaa kaikkea sitä, mitä vanhemmat suuhunsa pistävät, ja opetella syömään samaa ruokaa kuin nämäkin. 

Vierailija

Riippuu siitä mihin tottuu. Meillä on lapset pienenä olleet sellaisia perinteisen nirsoja, että herkkua on ollut ranskanperuna, lihapullat ja kalapuikot ja kasvisten syönti on ollut vähän taistelua. Samoin myös kokolihapihvien, ne on olleet lasten mielestä pahoja ja sitkeitä. Teollinen lihapulla sen sijaan hyvää :D 

Mutta mun veljellä on italialainen vaimo ja se laittaa sellaista ruokaa kun kotiseuduillaan syödään, vaikka ne Suomessa asuukin. Siellä olen nähnyt että näköjään ne lapset syö kaikenlaista kun pienestä asti tottuvat. Hyvällä ruokahalulla syövät alle kouluikäiset mm. oliiveja, aurinkokuivattuja tomaatteja, kitkerähköä rucolaa, vahvoja juustoja, munakoisoa, tulisia mausteita. 

Vierailija

Äidin ruokailutavat vaikuttanevat: jo raskausaikana syödyn ruuan maku, varsinkin makeus, vaikuttaa lapsiveden makuun ja sitähän vauva maistelee ensimmäiset 9 kk. Äidinmaitoonkin se vaikuttaa. Että jos itse vetää pelkkää burgeria ja pizzaa niin varmaan lapsellekaan ei maistu terveelliset maut niin helposti. 

Vierailija

Lapset syö mitä niiden eteen laittaa. Jos vanhemmat syövät epäterveellisesti ja pahaa ruokaa (liian suolaista, makeaa ja/ tai rasvaista, prosessoituja ruokia, "herkkuja"), se on vanhempien vika. Vanhemmat tekevät lapsistaan nirsoja, ei se mikään synnynnäinen ominaisuus ole. 

Jos perheessä syödään kokonaisvaltaisesti ja säännöllisesti monipuolista ruokaa, mitään ongelmia ei ole. Allergiat ja intorenassit ovat erikseen, niistä ei ole tässä ketjussa kyse. Hedelmät, marjat, juurekset ja vihannekset eivät ole mikään "erillisosa", vaan osa normaalia syömistä ja arkea. 

Tunnen aikuisia, jotka eivät pysty syömään sieniä tai raakakypsennettyä kalaa, koska he eivät kestä niiden suutuntumaa. OK, mutta he ovat marginaalissa. Kun he ovat tulossa kylään ei tarjota graavisiikaa eikä sienikeittoa. No problem. 

Vierailija

Meillä onneksi kasvissyöjä lapset niin uppoaa hyvin lapsiin. 

Muutaman hedelmän kanssa on ongelmia esim kiivi ja päärynä, mutta ne menee huomaamattomasti smoothien kanssa :D 

Perunasta lapset ei sellaisenaan pidä, mutta äitipä muussaa sitä vähän ruoan jatkeeksi niin sekin salaa menee. 

Vaikka meilläkin kasvissyöjä lapsista kyse ja paljon kasviksia syö niin kuitenkin tuoreena menee paljon paremmin esim tuore lanttu on yks suosikki, mutta lantusta tehdyt ruoat ei mene alas. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat