Arghhh, nyt lähtee volkkari vaihtoon
tähän asti on voinut luottaa saksalaiseen laatuun mutta nyt tuli mitta täyteen
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1446529258850.html
olisi pitänyt pysyä Toyotassa eikä sortua petettäväksi!
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikuttaa laatuun?
Vaikka volkkari olisi saanut ohjelmistonsa suunnittelutiimiin luovaa väkeä, kyllä siellä muulla puolella se tekniikka luultavasti on edelleen vuosikymmenen takaista jo testattua saksalaista järkkymätöntä laatua. Juuri kai sen takia siellä tarvitaan luovat ohjelmoijat, kun eivät kykene kehittämään autoa riittävän nopeasti vastaamaan muuten trendikkäisiin myyntiargumentteihin.
Niin minkä ihmeen takia pitäisi laittaa volkkari vaihtoon. Saksalaiset ovat laittaneen autoon ohjelman, jonka ansiosta auton käyttöominaisuudet ovat paremmat, joskin mahdollisesti ovat samalla rikkoneet lakia.
Harmia yksityiselle volkkarin omistajalle tulee vasta siinä vaiheessa, jos valtiovalta pakottaa korjaamaan autot säädöstenmukaisiksi. Vaikka korjauksen maksaisi autotehdas, niin auton teho laskee ja polttoaineen kulutus kasvaa. Samalla voi sitten kasvaa myös auton käyttömaksu. Näistä voikin sitten olla hieman hankalampaa saada korvausta.
Luulisin, että Saksalaisten vaatimuksesta seuraamuksia kohtuullistetaan, eikä jo myytyjä autoja tarvitse korjata (=huonontaa).
Itse ajan tällä hetkellä Toyotalla. Joskin valitsin sen käyttövarmuuden perusteella.
Otan osaa, kaikki nauraa volkkarikuskeille
Mitä väliä? Muutenkin auton moottorinohjaukseen ajetaan parempi ohjelma takuun loputtua.
Näin tehdään nyt, mutta tälle voi tulla loppu pian. Jos volkkarit "korjataan" tulee kaikille halu saada auto takaisin kunnolliseksi. Tästä syystä autojen moottorien uudelleen ohjelmointi voidaa vielä erikseen kieltää. Tämä koskee sen jälkeen myös muitakin kuin volkkareita. Toistaiseksi toiminta on ollut kohtuullisen vapaata, kunhan autot läpäisevät katsastuksessa tehtävt testit.
Miksi polttoaineenkulutus kasvaisi, jos autonvalmistaja joutuu korjaamaan päästömanipuloidut autot oikeasti vähäpäästöisiksi?
Päästöjen vähentäminen tarkoittaa ensisijassa kulutuksen alenemista. Ohjelmisto on mahdollistanut päästöjen alentaminen testaus- ja katsastusolosuhteissa. Nyt edellytetyt muutokset edellyttävät samaa jokapäiväiseen ajoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi polttoaineenkulutus kasvaisi, jos autonvalmistaja joutuu korjaamaan päästömanipuloidut autot oikeasti vähäpäästöisiksi?
Päästöjen vähentäminen tarkoittaa ensisijassa kulutuksen alenemista. Ohjelmisto on mahdollistanut päästöjen alentaminen testaus- ja katsastusolosuhteissa. Nyt edellytetyt muutokset edellyttävät samaa jokapäiväiseen ajoon.
Päästöjen vähentäminen dieselmoottoreissa tarkoittaa typpioksidipäästöjen vähentämistä. Typpioksidipäästöjä tulee korkean hyötysuhteen moottorista, jos halutaan laskea typpioksidipäästöjä lasketaan hyötysuhdetta eli nostetaan kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Näin tehdään nyt, mutta tälle voi tulla loppu pian. Jos volkkarit "korjataan" tulee kaikille halu saada auto takaisin kunnolliseksi. Tästä syystä autojen moottorien uudelleen ohjelmointi voidaa vielä erikseen kieltää. Tämä koskee sen jälkeen myös muitakin kuin volkkareita. Toistaiseksi toiminta on ollut kohtuullisen vapaata, kunhan autot läpäisevät katsastuksessa tehtävt testit.
Uudelleen ohjelmoitu moottori ei näy katsastuksessa mitenkään. OBD:sta ei näy mitään ja päästöt menee läpi, kun typpioksidipäästöjä ei mitata.
Vierailija kirjoitti:
Päästöjen vähentäminen dieselmoottoreissa tarkoittaa typpioksidipäästöjen vähentämistä. Typpioksidipäästöjä tulee korkean hyötysuhteen moottorista, jos halutaan laskea typpioksidipäästöjä lasketaan hyötysuhdetta eli nostetaan kulutusta.
Päästöjen vähentäminen tapahtuu parantamalla moottorin hyötysuhdetta. Parhaaseen vääntöön ja tehoihin päästään hieman korkeammilla hiilivety ja hiilimonoksidipäästöillä.
Kun polttoaineen ja ilman seoksessa ilman osuutta kasvatetaan, ei typpioksidipäästöt lähde heti kasvamaan, mutta hiilivedyt ehtivät palaa paremmin. Silloin kulutus laskee, koska hiilivedyt on polttoaineessa juuri ne ainesosat, joilla sitä moottoria käytetään ja hiilimonoksidikin palaessaan tuo energiaa.
Yhtälö on hieman kuvaamaani vaikeampi, käytännössä lämpötila ja tuotettu paine vaikuttaa typen oksidien päästöihin. Todellisuus on kuitenkin, että volkkari varmasti pystyy ohjaamaan ohjelmallaan palotapahtuman samanlaiseksi ajonaikaisesti kuin testeissä.
Uuden moottorimallin ilmestyessä ohjelman optimointi ei välttämättä ole samalla tasolla. Myös ruiskun suuttimet kehittyvät, jotka vaikuttavat aivan samaan.
Miten vaikuttaa laatuun?